{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.913 visninger | Oprettet:

Hjælp! Min hest stejler.. {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
For nylig fik vi en ny hest. Vi fik af vide af den gamle rytter at han var begyndt at stejle og han ville heller ikke gå i galop. Før i tiden sprang han også højt, men nu vil han ikke springe over noget der er over 60 cm.
Jeg tænkte at han måske var begyndt at kede sig, han har stået på en rideskole hele sit liv. Så da vi fik ham hjem begyndet jeg at lave alt muligt med ham. Vi har redet i skoven og redet lidt seriøst på en mark, jeg har prøvet en del som ikke minder om rideskole. Men uanset hvad jeg gør stejler han stortset hver gang jeg rider på ham. Jeg er ikke røget af endnu og nu kan jeg også mærke når han ligger op til at stejle, så jeg er klar. Jeg er bange for at pisken er blevet brugt lidt for meget på ham af tidligere ejer og ligeledes er sporerne. Derfor er jeg ikke alt for glad for at bruge dem. Når han stejler ligger han ikke ørerne ned, det kommer bare ligepludseligt. Det starter normalt med at han begyndet at piske med halen som om han er irriteret. Han stejler meget højt og nogle gange er jeg bange for at han er ved at vælte bagover. Når vi har longen på ham er der overhovedet ingenting, men ligeså snart der kommer en rytter på går det galt. Jeg har også prøvet at give ham en lille pause så han ikke er blevet redet på i en uges tid, hvor jeg kun har nusset om ham. 90% af tiden er han en skide dejlig hest, men de sidste 10% hvor han stejler og teer sig, er han en lort. Han er 10 år gammel og har været redet siden han var 4.

Jeg håber i kan hjælpe, for jeg er snart på bar bund...

Han er blevet tjekket om der er noget der trykker og det er der ikke.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! Min hest stejler..
  • #1   11. maj 2011 send den til en berider, og lad dem ordne det. Han er farlig. Min gamle part gjorde det efter hun fik føl, og hun stejlede lodret HVER gang. Da hun havde være til tilrider i 2 måneder, gik hun som en drøm! Det kan godt være at det koster penge at få nogle til at tage sig af den, men hvis det går ligeså godt som med min gamle part, er det det hele værd!:-)

• #2   11. maj 2011 hvornår er det den stejler, er det v´hvis den skal vente eller i galop, eller er det bare lige pludselig og er det i skoven, eller på banen?;)

• #3   11. maj 2011 Det kommer lige pludseligt. Det kan komme lige efter en parade eller hvis vi skal fra skridt til trav. Så snart vi er fremme i trav sker der ingenting. Han vil også gerne galoppere nu. Han vil hellere end gerne fremad, når han er i trav. Det kan også ske i skoven, men det er kun sket en gang hvor han var alene. Jeg har også prøvet at lave små anholdninger ppå ham når han går for hurtigt fremad, men han bliver ret hurtig hidsig. Jeg har også overvejet om jeg skal prøve at ride ham for alvor træt en dag, hvor han for lov til at løbe fremad. Men hvis det virkelig er fordi han keder sig er det nok ikke det bedste...

• #4   11. maj 2011 okay, fodi min pony gjorde det engang i skoven og det var fordi der var en anden der kom forbi (en anden hest)også ville hun efter den. Og jeg tænke hun skal bare ikke have lov at løbe efter så jeg stoppede hende op og ventede 1-2 sekunder og i denne situation føl´te hun sig presset, så hun gjorde det at hun stjelet, men der skete ikke noget eller noget. Men det kunne nemlig godt havde været fordi din hest måske følte sig "presset" og ikke lige ville det du ville, men ved ikke hvad det er;)!

• #5   11. maj 2011 Jeg har på fornemmelsen at det er når han ikke får sin vilje at han gør det.. Han bliver ret hurtig utålmodig.

• #6   11. maj 2011 ja cdet kan også godt være, at han gør det når han ikke få sin vilje, så kan det være at det er hans måde at sige "fra på"

• #7   11. maj 2011 Jeg har selv haft nogle problemer med en hest der stejlede. Hver gang jeg fornemmede at den ville stejle prøvede bøjede jeg dens hoved til side, det hjalp meget med mig, så det kunne være du kunne bruge det.
    Jeg har også prøvet at ride med martingal, det gør at hesten ikke kan komme helt så højt op når den endelig stejler

• #8   11. maj 2011 mange beridere bruger den metode at de vælter hesten baglæns med vilje,, det vil side at når hesten stejler , hiver de den bagover.. jeg har selv prøvet det , og hesten stejlede ALDRIG igen ,, det er en meget hård metode, og den er farlig , men ved man hvordan det er fungere, kan det havde en rigtig god virkning..

men husk også at passe på hesten, den kan nemlig også blive skadet ,, men gør man det i et ridehus med god bund og ikk har sadel på, såh skulle der ikk kunne ske det store

• #9   11. maj 2011 husk også at hvis du bruger denne metode, såh få en dyrlæge til at tjekke hesten bagefter for evt. skader

• #11   11. maj 2011 Jeg kæmper meget hårdt for at drive ham frem, men det er svært for lige inden han stejler bakker han og så skal man være over ham. Nogle gange når jeg at få ham i hold inden han rejser sig og andre gange gør jeg ikke. Nogle gange bakker han endnu hurtigere når jeg driver ham frem prøver at drive ham frem. Som sagt er jeg ikke så glad for at bruge pisken eller sporerne på ham, da han overreagerer, han er bange for dem.

• #14   12. maj 2011 det råd du har fået af Frederikke Astor Kiilerich kan også godt hjælpe,, det hunne også være en flaske (lidt) varm vand du hældte i hovedet på den smiley

• #15   12. maj 2011 Jeg overvejer lidt at han har ondt i ryggen? smiley Jeg ved det selvfølgelig ikke, men du skriver at der ingenting er i longen, og når der så kommer rytter på er det tit det sker? Så jeg ville måske for ham tjekket inden du begynder på nogle af de metoder der er blevet nævnt her.
    Jeg har selv haft en hest der stejlede, jeg gjorde det samme som "Frederikke Astor Kiilerich" - I stedet valgte jeg dog at bruge en fugtig svamp smiley

Held og lykke! - Og pas nu på! smiley

• #16   12. maj 2011 Som sagt ER han blvet tjekket og han fejler INTET, så det burde ikke være problemet.

Når han stejler læner jeg mig lidt frem, hvis han skulle lette og driver ham frem, alt det jeg kan. - jeg rider ikke med pisk eller sporer.

Jeg er ikke helt sikker på om den der med ægget/svamp/hvad man nu bruger er god til ham, for han er lidt sky omkring hovedet, jeg tror han har fået et slag før.

• #18   14. maj 2011 det der sker når du "gokker" et æg eller lign i hovedet på ham når han stejler, er at han tror at han har slået hovedet op i noget , og tror at han bloder,

Kommentér på:
Hjælp! Min hest stejler..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce