{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
423 visninger | Oprettet:

stejler {{forumTopicSubject}}

jeg har lige fået en ny hest så når vi skal lukke den og vores gammle heste sammen skal vi havde trækket dem fra vores lille fol og så op af en drivgang for at de kommer op på den store fol men min 6 års dv hoppe er begyndt at stejle når vi skal trække hende der op jeg har prøvet med hovedtøj og rebgrime men det hjælper ikke hun ser simpel hen ikke en når hun begynder på det jeg tror hun har fundet ud af at hun kan slippe fri når hun stejler da jeg altid slipper hende for at hun ikke skal ramme mig jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få hende til at stoppe med den vane nogen gode ider

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stejler
  • #1   6. apr 2009 tag et langt tov på hende, evt et longetov, så ved du at du kan holde hende, og bak hende hver gang hun har gjort det, til sidst finder hun ud af at det ikke nytter noget at stejle smiley

• #2   6. apr 2009 Kan du få en til at gå med?
    For så kunne der gå en med en longepisk bagved, og lade den ramme hende hver gang hun lægger op til at stejle. Så vil hun måske gå, ellers stejle alligevel, men det er vel et forsæg værd? smiley

• #3   6. apr 2009 EN på skallen .. Det dur .

• #4   6. apr 2009 Har du prøvet med et langt tov med en kæde? Så kan du komme på afstand af hende, og hun finder lynhurtigt ud af at det ikke er sjovt

• #5   6. apr 2009 Din hest mangler signaler... Jeg ville sørge for at få mine basis kommandoer på plads (stop, gå, bakke) ISÆR stopsignalet, da det tit er det der er svækket hos en hest der stejler. Det handler om at forhindre hesten i at vise adfærden ved at stoppe dens ben og har du hverken kontrol over frem/stop og hesten alligevel kæmper imod, er der tit kun en vej tilbage: OP.

Derudover ville jeg træne gradvis tilvænning, dvs. du ikke går hele vejen ned til folden med hesten i starten. Det handler om at VENDE OM og give hesten en POSITIV oplevelse med det. Hvis hesten finder ud af, at den lige fik ros for at gå 2 m ned til folden uden at stejle - så motiveres den til at gøre det samme igen..

Så signaltræning og gradvis tilvænning... Stejleadfærd er en flugtadfærd og kan løses ved at få styr over dyrets ben..

Lad for guds skyld være med at lytte til de syge råd folk har skrevet overfor.. Tilsyneladende udtryk for manglende forståelse for hesten..

• #6   6. apr 2009 Er 100% Enig med Zandra.

• #7   6. apr 2009 Zandra siger noget:) hehe
    du skal ikke begynde at slå hesten fordi den stejler, du skal tænke på at når en hest stejler er der en grund til det, og man løser ikke noget ved at begynde at slå hesten, når en hest stejler er det for det meste fordi den føler den ikke kan gå frem eller tilbage føler sog presset og så går den i luften, det er faktisk en flugt for at komme væk fra presset. den skal give dig respekt og havde tillid til dig så når den går med dig kan den stole på at der ikke sker noget ved at gå det der stykke den nu skal, hvis hesten stejler vil den for det este væk og så nytter det ikke at slå den, for så vil den også vk fra dig og så presser du den også og endu være den vil ikke repektere dig men blive bange for dig, og vil gøre det igen næste gang. husk at tænke på at når din heststejler og lander igen, hvis du så slår den når den lander, slår du den faktisk over at den ikke stejler mere. når den stejler kan du fx lige sige nej med en lidt hård tone, når den så lander igen skal du gå hen og sige dygtig, og nusse den lige så stille så du fortæller det er okay, og så går du vider, og så bliver du ved med at rose mens du går med den, også vil den smaske over det og tænke det var ikke så slemt, hvis den så stejler igen kan du lige sige nej, og når den lander roser du den alt hvad du kan igen og går stille vider mens du roser den, så lærer hesten at der er beder ved dig, det tager nogle gange, men bare øv og leg med det, så skal det nok blive godt smiley - det tager ikke så lang tid at lærer den det

• #8   6. apr 2009 Er enig, men det kan være rimeligt farligt.. Nu har jeg prøvet hvor ondt det gør at ryge med bagover en hest

• #9   6. apr 2009 ja, min pony gjorde det også hele tiden i starten, den var syg i hovedt. men jeg gjorde det jeg har skrevet tidliger og nu gør den ikke mere

Kommentér på:
stejler

Annonce