{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

Tillidsøvelser med utryg unghest? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg købte en plag på 2,5 år for ca 3 måneder siden.
Hun var underernæret da jeg købte hende, og havde haft alt udstyr på siden 2 års alderen, og hun blev longeret, hvor daværende ejer sagde, at hun prøvede altid på at løbe væk fra en.. Nå man trak med hende løb hun enten, eller stejlede. Og nå man stod med hende på staldgangen, så truede hun en med bagbenene..
Hun stod I en helt sort boks, hvilken viste sig, da jeg fik hende hjem, at hun var bokssky... De første to måneder fik hun lov til at hygge sig, og være barn, men stadig i hænder. Den første måned havde jeg tre dyrlægebesøg, hvor den ene var pga spiserørsforstoppelse, da hun slugte sit mad, fordi hun er bange for, at man tog det fra hende. Så jeg skulle opløse hendes mad, hvilket jeg stadig gør. Hendes hove var også meget skæve, men er efterhånden ved at være rettet op igen.

Jeg laver jordtræning med hende nu, og hun blive trænet i sidepull eller rebgrime..

Vores problemer er, at hun tror jeg vil slå hende.
Hun er hovedsky nå jeg vil give hende trense på, hun går over i det ene hjørne, nå jeg går ind i boksen til hende, hun river sig ud af grimen, nå hun står bundet, hvis hun keder sig, og er generelt bange for ting. -dette ved jeg godt kan være normalt for ungheste.
Hun er deprimeret mange af dagene, og hvis jeg ikke er hos hende én dag, så er hun sur på mig hele dagen jeg er der. -dette viser self. At hun ikke er ligeglad med mig. Hun stoler som regelt også på mig, og hun virker glad for mig, men mistilliden er der stadig. Og hun virker nogen gange ret uinteresseret i mig?
Hun får foder til nervøse og stressede heste, og hun får lucerne. Hendes kost er forslået af dyrlægen.

Håber virkelig i kan hjælpe mig! Jeg har kunne løse hestes mistillid før, men denne gang føler jeg det er anderledes.. Måske skal jeg bare give det mere tid, men jeg vil rigtig gerne høre jeres råd, til hvad jeg skal gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tillidsøvelser med utryg unghest?
  • #1   21. jul 2013 Først vil jeg hører om du har mulighed for at få en underviser?

Dernæst Jeg tror at det ville gavne både hesten og dig, hvis du lod vær med at tillægge den alt for mange menneskelig egenskaber.

Du kan styrke din hests tolerance ved at lave tillvændigsøvelser.

• #2   21. jul 2013 Jeg vil sige tid er nøglen. Brug tid på folden og i boksen uden at forlange andet af hesten end dens selskab. På den måde vænner den sig til at du er der, og at det ikke altid er et arbejde, at være sammen med hesten. Og så lave en masse afslapningsøvelser, som ikke kræver ret meget. Elevatorøvelsen, berøringsøvelsen mv. Og så nogen hyggelige gåture.
    Det lyder som om, I er godt på vej, så bare vær' tålmodig, så tror jeg det kommer helt af sig selv. smiley

• #3   21. jul 2013 hun kan ikke blive sur på dig fordi du ikke kommer ud til hende..
    Træning kan måske blive værre eller bedre, men heste bærer ikke nag..

Det med hovedtøjet, grime osv, hun vil flygte fra pres og det er nemmest (inde i hendes hoved) at reagere som hun gør, indtil der er en der viser hende en anden vej smiley

Jeg har aldrig slået min i hovedet, men nogen gange kan han fare op, hvis jeg kommer med en børste og vil strigle ham i hovedet. Så kan han virkelig se ud som han siger "Du vil jo SLÅ mig!!" men nej.. Han bryder sig bare ikke om at blive striglet i hovedet..
    Jeg har nusset ham i hovedet, samtidig med at jeg strigler.
    Jeg har også "sneget" striglen ind på ham, altså simpelthen tilvænnet ham den over tid, lidt af gangen..

Sådan skal ville jeg også gøre med hovedtøj, grime og presset fra at stå bundet..

Lidt af gangen og over lang tid..
    Altså måske bare starte med at have hovedtøjet, ved siden af hende, uden overhovedet at tage det på.. For hvis hun forbinder det med noget slemt, skal man først pille den "Skrig det er et hovedtøj" følelse af hende..

Det samme med pres i nakken, lidt af gangen.. Bind hende ikke, når du skal øve det, ikke indtil hun har lært at der ikke sker noget, ved at grimen presser i nakken..

• #4   21. jul 2013 Først vil jeg lige sige, at jeg ikke er en urotineret rytter, som bare har købt en hest med problemer. jeg købte en unghest som også havde problemer, og efter 5 måneder kunne jeg longere hende uden udstyr, som i kan se på min kanal; youtube.com/letusmakeitfair hvis det kunne have interesse:)

Hvad er en elevator øvelse?
    Hvorfor synes i ikke, at hun skal bære sidepull?
    Hvis jeg ikke skal binde hende på staldgangen, og ikke kan gå hen til hende i boksen, hvordan skal jeg så strigle og pleje hende?

Hvad med jordtræning i hallen? Skal jeg evt. Strigle hende der så? Men hva så med hovrensning?

• #5   21. jul 2013 Hvordan vil du øve det med pres i nakken?

• #6   21. jul 2013 Ved at have den med på bane eller i ridehallen, hav evt en ridehjelm på og pas virkelig på dig selv, nogen reagere meget voldsomt, derfor det kan være en god ide at få hjælp via en god og erfaren underviser - det er faktisk det jeg allerhelst vil anbefale, da det virkelig kræver du kan aflæse hestens kropsprog osv..

Men ellers.. Du udsætter hesten for pres fra grimen, ved at trække forsigtigt i grimen - slippe og evt rose, hvis hesten ikke går i panik..

Det kan være du i starten bare skal trække lige så forsigtigt og kun lige 1 sek..
    Det kommer an på, hvor følsom hesten er - nogen går i vejret eller bakker voldsomt, hvis de bare mærker det mindste pres, så gå langsomt frem..
    Indtil du kan øge det så meget at du kan se, nu sker der snart noget (hun bakker eller går i vejret) der skal du slippe INDEN hun gør det!

Så øger du presset over de næste dage.. På den måde lærer hun at der ikke sker noget ved pres, presset øges ikke og hun skal nok blive fri for presset, når hun bare forholder sig roligt.. Det er nøglen til succes - at hun bliver belønnet for at være rolig. (fri for pres er den bedste ros)

HVIS hun bakker, stejler eller andet, så bliver du nødt til at følge med og holde presset, derfor der skal være plads og derfor evt ridehjelm, så snart hun står stille eller står på jorden så slip og det er med det samme!!

Fri for pres er altså = 4 ben på jorden og at stå stille..

Der er mange ting hun skal lærer og det kan være meget overvældende at skulle lære alt det nye, når man lige er flyttet til en ny stald også..

Så ville bare gå stille og roligt frem...
    Alt det med jordtræning osv det er fint nok, men ville gemme det til hun har lært alle de basale ting, som at får grime/hovedtøj/sidepull whatever på.. osv..

Alle de basale ting først, så kan man begynde at "lege" det er derfor tålmodighed er en dyd smiley

• #7   21. jul 2013 CAK: lyder interessant. hvad koster et kursus hos hende?:)

• #8   21. jul 2013 Jeg kan godt finde ud af at aflæse hestens kropssprog:) bruger meget fold tid sammen med hestene, og har altid opserveret dem på folden, så jeg kunne lære deres kropssprog.

Jeg er skam også tålmodig:) hun har sådan set ikke et stort problem
    Med at jeg giver hende sidepull på, for den er åben hele vejen, og skal bare over ørene. Og det har hun ikke noget problem med.

Idag var jeg inde i boksen med diva. I starten gik hun væk fra mig, men efter kun 5 min. Kom hun hen til mig, og så fik hun en god bid.
    Til sidst måtte jeg strigle hende overalt og rense hendes hove, med belønning self. Hun var nervøs nogen gange, og var på vej væk, men gik selv væk før hun gjorde, og så kom hun hen til mig igen, og så fik hun en godbid igen, og rost:)

• #9   21. jul 2013 Elevatorøvelse er den øvelse, hvor du får hesten til at sænke hovedet, ved at give et let pres på næseryggen. Når hesten står med sænket hoved (under manhøjde) slapper den af. smiley

• #10   21. jul 2013 næseryggen? mener du ikke nakken?:)

• #11   21. jul 2013 Begge dele vel, du liggger et lille tryk på knuderne i rebgrimen, på siden af hovedet. smiley

• #12   22. jul 2013 True true smiley Vil jeg prøve:)

• #13   22. jul 2013 hmm ja okay smiley Fylder 18 om 4 måneder, så kunne jo sætte det som gave ønske smiley Du ved ikke hvad det koster? eller hvor man evt. kan læse om hende og hendes kurser?

• #14   29. jul 2013 mange tak!:)

Kommentér på:
Tillidsøvelser med utryg unghest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce