Håndtering af "varm" hest {{forumTopicSubject}}
Tjah... synes, det er lidt svært at finde en god, sigende overskrift til mit indlæg, så nu blev det sådan her... selv om min hest måske ikke ligefrem er decideret "varm"... bare meget selvstændig og meget "på dupperne" ind imellem.
Men mit spørgsmål går på: Jer, der har de varme heste... hvordan håndterer I dem i hverdagen? F.eks. når I trækker dem rundt i trafikken osv., og de bliver angste og springer til siden eller løber? Hvordan kontrollerer I dem uden at bruge vold eller påføre smerte?
Jeg har jo min pragtfulde Frieserhoppe, Altruida, som jeg elsker overalt på jorden, og i dagligdagen er hun faktisk en fantastisk sød og rolig hest. Jeg kan berøre hende overalt, jeg kan stå og hoppe op og ned ved siden af hende, uden hun vrikker med et øre (dog ikke ride hende endnu, da hun er schenkelsky, og jeg er bange for at blive smidt af); ja jeg kan stort set gøre med hende hvad jeg vil, men ind imellem er det bare, som om nerverne sidder helt udenpå hende... Jeg har en teori om, dette til dels skyldes, at hun går sammen med en yderst nervøs araberhoppe, men ved ikke, om det passer?
Men altså; når hun bliver "tændt" (eller utryg/usikker), danser Altruida rundt, springer til siden og vil gerne forsøge at løbe væk, eller løber ind i mig - sagt med andre ord; hun virker meget voldsom, og jeg kan ikke altid holde hende. Dette håndterer jeg fint derhjemme, men det gør, at jeg ikke rigtigt tør trække alene ud på tur med hende... for hvad nu, hvis hun river sig løs og stikker af? Okay, jeg kan selv få nogle knubs, men fred være med det... Det, jeg er allermest bange for, er, at hun skal komme til at gøre skade på sig selv; løbe ud foran en bil eller lignende.
Vi træner en del tillidsøvelser fra jorden lige p.t., men jeg føler mig ikke heeelt sikker på, at dette vil være nok, når/hvis vi kommer på ukendt territorium. Og jeg har ikke nogen rolig og trafiksikker hest, jeg kan tage med ud, desværre.
Såeh... nogle gode tips og ideer?? Eller er jeg bare for stor og pinlig en kylling??
mar 2007
Følger: 260 Følgere: 230 Heste: 8 Emner: 248 Svar: 1.870
Jeg kan kun anbefale en kanon god bog, som hedder at danse med heste..... Prøv og tjek det ud.... Har været i din situation med en fjordhest og ville ønske nogen havde stukket mig bogen der......
Og som Ulla siger..... BEVAR ROEN....... For du skal være den rolige leder.......
okt 2007
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 187
Nu har jeg ikke selv en hest der stejler eller noget men når jeg går alene med hende mod skoven som hun kender og kan rides alene til, så kan hun godt hoppe rundt og være ved at løbe ind i mig men jeg sætter albuen sådan ind til hendes brystkasse(hun har en okaay stor så er sikker på det ikke skader hende) men kan bedre holde hende fordi så hiver man ikke abre hesten men trykker også på den Du kan evt tage hovedtøj på eller hingstekæde, som vil gøre du nok bedre kan holde den
okt 2007
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 187
Ved ikke om du har lagt mærke til det, men jeg synes som regel man kan se på heste om de er bange eller bare opmærksomme, og føle det evt men hvad er den så ?
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Kan huske en lørdag formiddag for nogle uger siden... Jeg var alene hjemme (normalt træner jeg ellers aldrig helt alene, uden min kæreste er hjemme) og fik bare sådan en lyst til at tage Altruida med ud at prøve lidt. Så vi trak ud på vejen, og det hele gik bare SUPER. Der kom en bil - oven i købet bagfra - men Altruida ikke så meget som vrikkede med et øre. Vi var begge 2 totalt cool og havde styr på situationen! Bagefter trænede vi vores tillid-fra-jorden-øvelser og sluttede af med bare at "græsse" roligt og afslappet... PRAGTFULD formiddag!!!
Men altså; tillid og horsemanship er noget, jeg hele tiden bruger i min omgang med alle vores heste. Altruida og jeg træner koncentreret ca. ½ time 4 gange om ugen, men vi småtræner også konstant i den daglige omgang.
"At Danse Med Heste" af Klaus Ferdinand Hempfling er også en bog, som står meget højt på min ønskeliste.
Så i virkeligheden er det nok mest af alt mig selv, jeg skal arbejde med, mere end det er hesten. *gg*
mar 2007
Følger: 260 Følgere: 230 Heste: 8 Emner: 248 Svar: 1.870
I bogen er der en helt masse til selve rytteren og kropssprog pg plasering ift hesten...... Han beskriver bl.a. at de heste i en vild hesteflok som er højest af rang, også er de mest rolige og sjældent bliver voldsomme..... Derfor burde de pr instinkt respektere det uvisse, at du er rolig, viser bare at du kan kontrollere din frygt eller vrede...... Og det respektere hesten og ser dig straks som en bedre beskytter......
Jeg ved ikk hvordan, men har hørt at man kan hente bøger ned fra nettet, måske kan du det.... Hehe....
Jeg købte den af en herinde for 80 kr...... Godt brugte 80 kroner...... Læser som en vanvittig i den..... HAHA.............
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Så lad mig høre dit gode råd.
Håndtering af "varm" hest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside