Truende unghest {{forumTopicSubject}}
Er lidt frustreret for tiden, har verdens sødeste og rareste unghest, når det passer hende.
Addi er 1,5år, hun har været i hænder det sidste halve år, hvor jeg har haft hende, ellers var hun helt rå, og havde kun løbet til og fra boks med sin mor og søster.
Har brugt en masse tid på at få hende til at gå i træktov, almindelig omgang osv. Hun elsker at blive striglet, nusset, og kløet, og hun er bare så god til det, vores første problem var hovrensning, og bagbenene, hun lossede på livet lyst, dette fik vi dog stabiliseret, og nu står hun da, enkelte gange og trækker dem frem og tilbage men ikke noget vildt, og hun får dem løftet hver dag.
Hun har lige fra dag et, når man kom ud på folden, ville snakke og nusse men men men, når man vente ryggen til og ville gå så kom/kommer hun efter med ørenene, helt fladt ned samt gebisset fremme, hvis man vender sig om med front imod hende, kommer ørene frem og gebisset væk, og så har jeg en normal hest igen. Dette problem har jeg stadig, og synes det er blevet værre, har bakket hende hver gang at ørene kom ned, og en overgang virkede det, men nu er hun slem igen, skal jeg fortsætte med at bakke hende eller andre ideer?
Når vi går tur, er hun bare så cool, er ikke bange for ret meget, men pludselig begynder hun at ville trave, slå med hovedet og maser ind i mig(detter sker måske 3min af en tur på 1 time), som om at det er mig der irriterer hende, her bakker jeg hende selvfølgelig også, og så går hun egentlig fint igen, men så begynder hun at gå og nappe efter mig, og i samme sekund hun napper ryger ørene i bund, hun har aldrig bidt til men man mærker tænderne, så bakker vi selvfølgelig igen. Hvis jeg løber med hende kommer ørene også ned, og tænderne frem.
Når vi træner almindeligvis, og hun ikke er irriteret, bakker hun og laver forpartsvending for let tryk, men hvis hun er irriteret(fx på tur) er det en stor kamp med hende, og så kan man mærke at hun er ret stærk.
Har klasket hende på halsen hvis hun bed sparkede, men dette medførte total slåskamp, hun blev ved med at sparke ud eller bed igen, derfor har den bedste virkning været at bakke, da hun så i det mindste ikke blev mere hidsig.
Dog skal det også tilføjes, at hvis jeg præsenterer hende for udfordringer, så acceptere hun dem også og forsøger at løse dem på bedste vis da hun også er meget nysgerrig, og gerne vil ting.
Synes det er meget frustrerende, dette er min første unghest, så i princippet har jeg ikke en dyt forstand på det, har dog haft hest i 19 år, samt redet ungheste, men tænkte om I måske havde nogle ideer eller tricks, og om det er helt normalt, nu er hun hoppe, og en ret intelligent en af slagsen, hvis man kan sige det om en hest??
På mig virker det som om hun ikke respekterer mig fuldt ud, plus at hun har svært ved at lade mig bestemme over hende, og så bliver hun på tværs....
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 177
Truende unghest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside