{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Hvornår vælger i at tilride? {{forumTopicSubject}}

Hej tinker-folk! smiley

jeg har længe tænkt over hvornår i vælger at tilride jeres tinkere? for jeg står selv med min 1-årige lille pige og regner med først at tilride hende når hun mindst er 4 år helts 4½ år, og grunden er egentlig 'kun' at jeg mener nu hvor de vokser i så lang tid så vil jeg først begynde tilridningen når hun er deromkring de 4-5 år dog mener jeg osse at de først er 'klar' i hovedet til det der.

men vil så gerne høre jeres meninger om det og hvornår i tilrider jeres smiley

god aften

- Mette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår vælger i at tilride?
  • #1   4. jun 2013 Jeg har to hopper (halv søskende) som her i foråret fyldte fire år, vi begynder så småt at starte tilridning af dem nu smiley

• #2   4. jun 2013 dejligt at høre! smiley
    hvordan kan det være at i først tilrider dem nu her? (:

• #3   4. jun 2013 Jeg har haft travlt med en masse eksaminer smiley

• #4   4. jun 2013 okay (:

• #5   4. jun 2013 min er tilredet som tre års og ikke redet meget han rider nu mest skridt ture i skoven ca to gange i ugen han er fire om 12 dage . jeg er af den holdning at jeg syntes kun det er sundt til den at bygge langsomt muskler. det vigtigste er at man ikke belaster dem i vækst perioder og hvis man kender sin hest lærer man hurtigt hvornår det er. min dreng er kørt til, og blev det som åring der kørte han 4 gange så er han kørt to gange en måned som 2 års (3 gange i ugen ) som tre års blev han kørt måneden inden han fik rytter på har haft ham solgt et lille år der ved jeg ikke præcis hvad de har lavet men mest skovture og han har haft meget fri. siden jeg fik ham hjem igen i april har han redet lidt i skoven. min mening er at starter du en stor tung hest som tinkeren er op som 4-5 års så har den virkelig meget at slæbe på forhold til når den er 3. men skridt er virkelig godt til muskel opbyggende. mange lægger alt for hårdt ud når de endelig begynder med deres heste og rider hurtigt en time det er alt for lang tid hvis vi rider bane rider vi max 15-20 min alle heste skal lærer at koncentrere sig om de er 3 eller 5 så klar i hovedet ved jeg ikke om jeg helt forstå smiley

• #6   4. jun 2013 Jeg har også altid tænkt at det var bedre at vente med at tilride indtil de ihvertfald var 4 års og har selv prioriteret ved de heste jeg har at de er tilredet deromkring eller senere.. Men jeg har også set flere annoncer med 3års der står til salg og er tilredet, så der er åbenbart stor forskel på hvad de enkelte ejere gør. Jeg synes det er en spændende og lærerig diskussion..

• #7   4. jun 2013 ja der er mange meninger i mange tilfælde syntes jeg det er blevet lidt mode at tilride sent syntes det er meget individuelt fra hest til hest. man bliver jo nød til at kigge på dens bygning og vækst os derfor jeg godt kan lidt at tilkøre dem da det belaster helt anderledes og de så har mange flere muskler til at bære rytteren smiley jeg longere heller ikke da det virkelig er hårdt for hestens ben. jeg rider heller ikke dressur på min tre års det skal lige siges min plan med gambler er ture her i sommer efterår og så når vejret bliver for øv og vi skal ride inde kan så småt lærer lidt mere i sandkassen smiley

• #8   4. jun 2013 Sidder ikke på dem før de er 5.
    Men begynder træning for hånd, når de er 3 år smiley

• #9   4. jun 2013 det er lidt sjovt, når nu man tænker på at de rejsende som har "lavet" racen tilkører dem som 1 års og rider dem som 2 års

• #10   4. jun 2013 drømme hesten: altså det med at skulle til at bygge muskler osv. det kan man også fra jorden hvilket giver lige så meget både fysisk og psykisk og jeg syntes det er utrolig tidligt at sætte sig op på de 3-årige heste.
    men ja det er virkelig forskelligt fra ejer til ejer
    Veo: super dejlig holdning! smiley

• #11   4. jun 2013 stald lender: gør de stadig det? eller var det i 'starten' af racen eller hvordan? smiley

• #12   4. jun 2013 min tinker Kenzo begynder vi først at tilride til næste sommer hvis han er blevet lidt mere moden og der vil han være 5 år:)

• #14   4. jun 2013 Har fuldstændig samme mening som dig:) Ser igen og igen Tinkere der ikke holder, fordi de enten bliver tilredet for tidligt, eller bliver brugt til for meget springning (for højt). Ryttertilvænning mener jeg er okay når de er 3½. Men det kommer jo også an på hvordan hesten ser ud, det er jo individuelt:)

• #15   5. jun 2013 Min var tilredet som 3 års eller man kunne sidde på ham i skridt trav. Det første år blev han redet 2 gange om ugen 10 min af gangen . Det var mest skridt og en trav runde på vær volte. Da han blev fire red jeg længere og ofter men lyttede til ham og hvad han var klar til.
    Nu er han 5 og han rides med 2 ugentlig fridage. Han er nu begyndt at springe 30 cm spring 1 gang om ugen (ca 4 spring i alt)

• #17   5. jun 2013 ja man kan sagtens lave muskler på andre måder end at ride på den men ja nu er det nu det jeg godt kan lidt ved at have hest at ride. jeg får altid mine heste tjekket igennem af massør jævnligt ca hver anden måned bare for at forebygge en anden vigtig ting for at vores dejlige heste holder er os sadlen ikke at forglemme smiley

• #18   5. jun 2013 jeg tror altså ikke på der er en statistik der siger hvis hesten er 5-6 år når man tilrider går de ikke i stykker for hvis der er så må i godt linke til den smiley min mening er basseret fra traverne som jeg har arbejdet med i 10 år og de heste der først blev kørt til som 2-3 års de holdt så godt som aldrig men dem der blev trænet stille og rolig op syntes jeg holdt bedre det er selvfølgelig en helt anden verden og de bliver trænet meget hårdere men det var os heste der var bedre i balance i sindet dem som lærte tingene som åringer frem for når de kom i tilkøring som 2-3 års og ikke var håndteret meget det var lidt som forkælede teenagere hvorimod åringerne var børn der syntes det var sjovt og en leg

• #19   6. jun 2013 ja det gør de stadig, har lige kigget salgs-sider fordi jeg skulle finde et emne til en ny hingst og stort ser alle 2 års er kørt og rigtig mange er også redet

Kommentér på:
Hvornår vælger i at tilride?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce