Ridning af unghest - hvornår er nok nok? {{forumTopicSubject}}
Hej alle, jeg er meget forvirret over hvordan folk vælger at ride deres heste til, hvornår og i hvor stort omfang den bliver redet...
I den stald jeg har min egen unghest stående, står der også en treårs hoppe, som er ved at blive tilredet. Hun er tydeligt meget høj bag til. Når ejeren rider hende går hun og slår voldsomt tilbage med hovedet, det ser faktisk rigtig ubehageligt ud for hesten, da den går i en helt unaturlig stilling.
Ejeren får ind i mellem en dressur rytter ud. Hesten slår stadig med hovedet men så trækker rytteren indvendige tøjle tilbage mod låret samtidig med at hun holder tilbage i udvendige; på den måde tvinges hesten ned i holdning/samling (lader det til). Jeg skal ikke kunne sige hvad der er rigtigt og forkert, men sådan foregår ridningen i mindst 45 minutter.
Er det ikke rimelig voldsomt for en hest der netop er fyldt tre og startede ridningen umiddelbart efter dens fødselsdag i april?
Jeg har selv en 4 års som blev redet til i efteråret 2012, men ham er jeg ikke nær så "voldsom" ved, tværtimod så stopper jeg så snart han går og slapper af med hovedet og i halsen.
Er jeg for forsigtig? Overreagere jeg? Hvor meget synes i at en ung hest skal rides? Hvor meget skal den samles sammen? Og synes i jeg burde sige noget til ejeren (dette er hypotetisk, for ejeren lukker både øre og øjne)?
Nu har jeg tænkt over alle disse ting længe og vil meget gerne have andres synspunkter
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Når man bruger tøjlen; vrikker med lillefingeren, nykker, piller, tager og giver mm. så søger hesten ikke selv ned, det er negativ forstærkning, bare for at få det på plads :o)
Ellers syntes jeg Ida beskriver det ret godt, det er lidt en "følelse" det med ridning og hvornår mere :o)
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Siden har hun stået og vokset, det sidste halve år har det stået helt stille hun er stadig høj bagtil, men nægter at vokse..
Så jeg besluttede mig for at starte hende op, kender mange der har haft held med at starte hesten op og så lade den stå efter tilridning så er den nemlig vokset færdig..
Så det er det jeg forsøger mig med..
Hun bliver redet 3gange om ugen, har været i gang knap en måned, hun er styrbar i skridt og trav, samt har prøvet galop, hun bliver redet på benene, tøjlen er forholdvis løs så hun selv styre hvor hun går med hovedet..
Hun slår en del med hovedet fordi hun HADER bidet, har vi ikke det i er problemet der ikke rigtig..
Hun bliver redet alt mellem 15-45min. grunden til den store forskel er at hun selv siger stop, og der stopper vi altid..
Jeg mener ikke man kan forlange nogen som helst holdning før den har styrke og muskler til det, vi forsøger blot at få min til at slappe af, så længe den gør det er vi glade, så skal holdningen nok komme når den er klar..
Synes ikke det er okay man bare tager fat i hesten, den skal lære at slappe af, ikke tvinges, det for de intet godt ud af
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 5
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
Her hos mig bliver unghestene ryttervandt og lærer at komme frem over jorden - altså start og stop. Ikke noget med at nykke i tøjlerne eller bruge benene til at presse hesten den ene eller anden vej, eller støtte hesten alt for meget foran da det nemt kan forveksles med et stop signal og hesten skal lære selv at finde sin balance med rytter på. Så snart de forstår signalerne og selv søger fremad under ridning, får de fri i et halvt års tid og herefter begynder den 'rigtige' ridning - små skridt ad gangen
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Jeg synes selv, jeg er et godt eksempel på, at man kommer længst ved at være stille og rolig i tilridningen.
Min blev rytter-tilvænnet 5-10 minutter ad gangen Efter 3 måneder var jeg oppe på 15 minutter (som en unghest MAX kan klare i ryggen, tjek evt. Gerd Heuschmann).
Jeg har øget gradvist, var oppe på 40 minutter, men hesten har stået meget stille, pga. min fys.
Men når hun har været i form, har hun været smidig, og selv gået til biddet, vi har kunnet ride en rigtig fri trav (hvor de strækker sig, og ikke bare løber hurtigere som de fleste..), men pt. er det bare schenkelvigning og versade i trav, et par skridt i traversade, og pirouetter i skridt (som hun laver perfekt).
Og hesten har været redet på et minimum! Og uden vægt i tøjlen, jeg forlanger de selv skal gå til biddet, og det gør de også, når de er i form og får de rette hjælper!!
Og før de er i form og har forstået det hele, skal eller kan de ikke gå til biddet! Da man så slet ikke får dem smidige, og de får en trippende gang.
Jeg tror, der er mange, der ikke har forstået DRF, når de siger, at en 4-års (man må jo ikke starte dem før..) SKAL gå foran lod i LC!!
Det er ok, hvis de går i lod, men sku kun, hvis man ikke hiver dem ned, men de ærligt går ned, fordi de er redet rigtigt.
Ulempen ved min type ridning er at det ser super grimt ud i starten, især hvis de som min er hidsige og i brunst. Så de 2 første volter ligner noget, der er LØGN. Men efterhånden falder temperamentet også til ro, og så ser det rigtig fint ud.
Men problemet er, at de fleste springer grimheds-fasen over! De tør ikke ride grimt, og derfor hiver de dem ind, fordi der er andre, der kigger, og det skulle gerne se pænt ud! Jeg forstår dem godt, men sådan vil jeg ikke gøre.
Min hest skal ikke ligne en 10-års M hest i holdning endnu. Jo, når det er ærligt, og fordi hun er smidig, men ellers ikke, og det kan man slet ikke forvente, når hesten ikke har været redet ret meget!
feb 2011
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 294
Jeg vil dog sige at jeg før har arbejdet med en rimelig rå araber vallak med stor selvtillid, han var seks år og rimelig stor i forhold til racen. Det var en stor udfordring i hvert fald at når det gjaldt jordtræning - han vidste nøjagtigt hvad han ville og ikke ville, denne opførsel kunne han også tage med når der sad en rytter på ham.
Med den erfaring vil jeg mene at tilridning af en 5-6 års er en meget stor udfordring da hesten netop er helt færdig udviklet og derfor også har væsentligt flere kræfter og nogle gange større vilje end en 3 års Jeg ville sige at man det år den bliver 3 lader den stå på sommergræs det meste af sommeren og tager fat i ridningen i efteråret, kun hvis den ser fysisk klar ud. Herefter starter man langsomt ridningen og giver den pauser efter behov ville jeg synes, men det har alle i andre så fint beskrevet
Nu jeg har så mange kyndige mennesker her så har jeg lige et spørgsmål i forhold til min egen unghest. Han har stor fremaddrift men ligger gerne stabilt/afslappet/roligt ved tøjlen, dog synes jeg ikke han strækker sig nok, jeg ville gerne have ham mere ned og bruge ryggen som i siger frem og ned over jorden, men han vil helst havde hovedet "samlet" lidt længere over jorden synes jeg... Skal jeg bare lade ham gå sådan eller skal jeg bestræbe mig på at få ham lidt mere frem med hovedet? Håber i kan hjælpe!
feb 2011
Jeg ville også ønske jeg kunne sige noget, men ejeren går i forsvar det øjeblik man spørger hende om noget... Og lad os bare sige det sådan at jeg ikke stoler på hende over en dørtærskel....
Min voksne veninde som også er dyrlæge gjorde ejeren opmærksom på at grunden til at hesten slog hovedet sådan tilbage kunne være pga. smerter. Til det svarede ejeren noget i retningen af: "jeg håber ikke du hopper med på den negative bølge jeg kan fornemme der er omkring mig"...?
Jeg tror ikke hun er til at nå på denne jord desværre og siger man noget til hende risikere man at få et møgfald og for at være ærlig har jeg nok at hidse mig op over
Men jo, jeg synes det er ubehageligt at se på! På et tidspunkt efter dressur rytteren havde redet hende stod hun bare med hovedet i den anden ende af boksen og så ikke en gang på os der stod bekymret og iagttog hende...
Men hvad kan man gøre, ejeren er i hvert fald fuldstændig kold over for alt og alle
feb 2011
Jeg må indrømme at sadlen var var at falde frem på det tidspunkt og jeg stoppede ham kort efter for at rette det, hvilket kan være årsagen til at han blev hæmmet lidt i sin gang og at jeg faldt forover Jeg plejer normalt at lidt pænere end på billedet (håber jeg da, haha)...
Men hans holdning i forhold til hoved, nakke og hals er stort set hele tiden sådan som på billedet, hvilket jeg ikke kan finde ud af om er en god eller dårlig ting - han måtte godt komme liiidt længere frem og ned synes jeg, men det er vel også et spørgsmål om hvad han finder behageligt?
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.452
Derfor er jeg også enig med dig - vil dog tillade mig at rette en ting: man kan aldrig være "for forsigtig"!! Det er muligt træningen med dine metoder, vil gøre, at du skal bruge længere tid på at nå et hvis niveau. Hvor man med den anden træning, du beskriver, hurtigere vil nå samme niveau, forskellen er bare, at du højest sandsynligt vil have en gladere hest, der holder længere og det vil sandsynligvis også komme til at se mere harmonisk ud med din ridning, fordi din hest ikke bliver underlagt den samme form for tvang.
feb 2011
I går red jeg ham og havde stor fokus på det du sagde og som altid gik han rigtig fint og samarbejdsvilligt frem, men stadig ikke så meget ned. Jeg har som regel hænderne længere nede ved skulderen af en unghest når jeg rider den for at hjælpe den lidt med balancen, men da jeg i går løftede hænderne op på plads for at se om han kunne klare det, gik han simpelthen direkte i lod og en flot, afslappet og "naturlig" samling, og jeg havde overhovedet ikke fat i tøjlen til andet end at støtte hans udvendige side
Han er åbenbart meget stærkere end jeg regner med og han kunne sagtens have klaret mere da jeg stoppede efter 30 min i skridt og trav arbejde, hvilket den pylrede ejer også synes var mere end nok
Men han lader til bare at gå lidt mere oppe, nu prøver jeg at vedhæfte et billede af ham uden rytter
apr 2007
Hvorfor ikke starte med at ride en ordentlig overlinje på den, inden du begynder at ville have hovedet op i en holdning?
feb 2011
I går løftede jeg hænderne, uden at tage tøjlen mere op dvs. den var løs, da jeg gjorde det. Her "samlede han sig selv"; han gik frem i lod og reagerede for mine ben med en god fremaddrift bagfra, hvilket jeg var meget overrasket over. Men jeg forlangte jo ikke af ham at han skulle gå der i 20 minutter og satte ham ned efter en langside
Hvis du har læst mine tidligere kommentarer ville du også vide at jeg hellere vil have ham længere frem og ned til en start, men han lader ikke til at synes det er en hjælp, så jeg overvejer at vente med at kræve det af ham til han selv begynder at søge ned. Det er det der er mit spørgsmål: Er det han god eller dårlig idé?
apr 2007
Ridning af unghest - hvornår er nok nok?