{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.660 visninger | Oprettet:

Hvornår bør man ikke være hesteejer? {{forumTopicSubject}}

En sætning der tit bliver skrevet her i forum, er " du burde ikke have hest når du tydeligvis ikke har råd! "

Men hvornår har man ikke råd? Er det når man ikke har råd til og tilkalde dyrlægen søndag nat fordi hesten hoster og venter til mandag? Når man ikke har råd til et nyt dækken men køber en undertrøje istedet fordi det er billigere?
Når man køber det meste udstyr brugt? Når man ikke har nogen sadel fordi man ikke pt. har råd? Når man vælger billig opstaldning, billig smed mm. ?

Hvad er det der afgør at man ikke har råd?

Jeg holder hest billigt, fordi jeg ikke har mange penge.
Opstaldningen koster 300 kr fra september, er lige pt. gratis. Når der ikke er mere græs kommer hun til at få for cirka 300 kr hø pr. måned og foder for max 260 kr.
Lige nu får hun vitamin godbidder, som jeg har fået af en der har solgt sin hest og derfor ikke skulle bruge dem.

Jeg har heller ingen sadel, fordi det har jeg ikke råd til pt og når jeg køber en, så bliver det en bomløs fordi jeg ikke har råd til og anskaffe mig en bomsadel, som så skal omstoppes og fordi jeg ikke vil ligge en bomsadel på og ride med den, uden en sadelmager har tjekket den og evt. omstoppet den.

Ej heller har jeg 1000 kr til et dækken eller 500 kr til fluemiddel. Men alligevel skal jeg nok tilkalde en dyrlæge hvis hun står med kolik eller andet søndag nat, så må det andet tages bagefter.
Hun bliver nok ikke en hest, der bliver behandlet for 20.000 kr - for det har jeg ikke.

Men hvem er dommer for, hvornår man har råd og hvornår man ikke har? Er det når man lader hesten stå med muk i lidt tid og selv prøver og behandle det for og undgå dyrlægen? Når man ikke får en sadelmager til og tilpasse sadelen?

Og hvem kan dømme om valg er trukket på baggrund af økonomi eller en mening man har?

https://www.facebook.com/krikkenHG

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår bør man ikke være hesteejer?
  • #1   27. jul 2013 *Klapsalve*

• #2   27. jul 2013 Når man ikke har råd, tid, lyst eller viden til at passe hesten forsvarligt.
    En sadel er ikke nødvendig, hvis man enten ikke rider, eller rider uden at hesten bliver for belastet. "Fint" foder er heller ikke nødvendigt, hvis hesten fungerer på vitaminer og græs/grovfoder (jeg fodrer ikke med andet, men ikke af økonomiske årsager).
    Det sted hvor penge virkelig spiller en rolle, synes jeg, er ved dyrlægen. Står du med en hest der skranter, så skal det være hensynet til hesten der kommer først, ikke pengepungen.

Jeg tror man selv kan være dommer et langt stykke af vejen, men ellers er der da heldigvis nogle regler omkring dyrehold (omend de ikke håndhæves særlig rigidt....eller overhovedet smiley ).

• #3   27. jul 2013 Min mening er, at man IKKE har råd til hest, når man ikke har råd til den nødvendige pleje. DVS: Foder, ormekur, vaccine, smed, tænder, og evt. dyrlæge.
    Jeg syntes ikke man behøver have 20.000 til dyrlæge regninger, bare man har til en evt. aflivning hvis den bliver meget syg.
    For mig er det fuldstændig ligemeget, hvilket udstyr, eller hvor meget den har. Så længe de nødvendige ting er i orden.

• #4   27. jul 2013 har det lige som dig, altså jeg har major og han får sku heller ikke en sadel til 5.000 og et dækken til 1.000 kr, jeg køber det billigste jeg kan få (jeg skal nemlig selv betale) netop fordi at jeg ikke er født med en guldske i røven men er der akut brug for dyrlæge kommer der en dyrlæge , 1000000%, og så tager vi den der fra, men da han er traver bliver han altså ikke behandlet for 20.000 osv, sel betyder den hest alt for mig, men altså "Så meget er han ikke værd" (forstå mig ret! ikke bliv sur men forstå mig) men altså igen, han lever ikke Luksus, jo i hans verden gør han får han får lov til at gå og æde græs hele tiden pånær de gange hvor han rides, men hesten er jo ligeglad med om du har en sadel til 1.000 eller 5.000 så længe den ligger fint smiley

• #5   27. jul 2013 Så enig, *klapper i mine hænder*.

• #6   27. jul 2013 For mig handler det om, at man skal være i stand til at give hesten et værdigt liv og kunne opfylde de behov hesten har - og det synes jeg sagtens man kan uden at overøse den (nok mest sig selv) med materielle goder og andet luksus.

Desuden synes jeg at det er det mest respektløse man kan skrive til et andet menneske, at det ikke er værdigt til at have en hest. Hvis man skal komme med en så hård beskyldning bliver man nød til at kende mere til personen man beskylder, ud over tilfældige tråde på en eller anden hestehjemmeside. Der er ingen der skal sætte sig op ene mand, på en pedistal og diktere hvem der skal have hest og hvem der ikke skal.

• #7   27. jul 2013 *bukker mig i støvet og skråler HALLELUJAH!*

• #8   27. jul 2013 Min mening er at man ikke har råd til og have hest når man ikke har råd til dyrlæge en søndag aften, ikke har råd til smed tandlæge osv. Når man ikk har råd til sadel mager kiropraktor massør osv smiley eller alle de plejemidler dækner osv ens hest har brug for smiley så syntes jeg personligt at man skal finde et mindre dyr som ikke kræver så mange penge

• asta m
    asta m Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 15
    #9   27. jul 2013 Jeg mener at alle kan have hest/pony. Så længe den bliver passet godt, får tilpas at spise, ikke bliver glemt/mishandlet, og som TS siger at hvis den har smerter skal den kunne komme til dyrelægen, og selvfølge bliver passet med smed mm.

Det kan kræve mere, men generelt det som jeg lige har skrevet:)

• #11   27. jul 2013 man har ikke råd til at have hest vis det er de daglige udgifter man ikke har pengene til som opstaldning, smed, foder og dyrelæge. men det er ikke udstyret der afgøre om man har råd eller ej. og uanset om man har penge eller ej så er det jo ikke det der afgøre om hesten har det godt.

• #12   27. jul 2013 *Hopper rundt som et andet fjols* fordi jeg er så enig!

• #13   27. jul 2013 Hestens behov kommer også ud fra hvilken race man vælger sig, og hvad den anvendes til!
    Hvis du har eks. en fjordhest, behøves den jo ikke dækken fordi den sætter pels efter det, og så er det jo bedøvende ligegyldigt om man har råd til et dækken eller ej. Hvis man ved det skal være billigt at have hest, køber man en hest efter det.

• #14   27. jul 2013 Hesten BEHØVER ikke en sadel og den behøver heller ikke det sidste nye fra Eskadron. Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt du ikke skal have hest. Jeg kender dig ikke og jeg ved ikke hvordan du styrer din økonomi, men jeg går da stærkt ud fra at din hest bliver holdt med det nødvendige..

Jeg har ingen hest, fordi jeg ikke føler jeg har råd.. Jeg ville sagtens kunne holde hesten med det hele og spare op til dyrlæge hver måned, men så er der ikke råd til mad til mig og jeg vil ikke leve så skrabet, så hesten må vente til økonomien ser lidt anderledes ud. Jeg vil nemlig gerne have den sikkerhed at have en god opsparing, hvis nu hesten bliver meget syg søndag aften og samtidig spise andet end vandgrød smiley

Jeg kender dog et par stykker der ikke burde have hest. Men det er fordi at hestene ikke bliver fodret og de bliver behandlet EKSTREMT hårdhændet og set som værende maskiner til menneskers fornøjelse. Når den ene hest bliver for besværlig, så bliver der bare købt en ny..... Selvom pengene SLET ikke er der..

• #15   27. jul 2013
    Ja, det bette pjok får det nødvendige ;o).

Hun er blevet vaccineret, har fået ordnet tænder og fået pas/ejercertificat samt haft osteopat, som hun også bør en gang til.

Men en sadel, det har jeg ikke. Og jeg har ikke tilkaldt en dyrlæge, fordi hun har hostet på fold og under ridning en uges tid - det ville også være spild af tid, når jeg fandt ud af det nok har noget med tørken/støv og gøre :o).

Vinnie - Fjordheste kan også blive klippet, hvis de bruges hver dag og sveder meget ;o). Min bliver ikke klippet men får dækken på til vinter, fordi det så er lettere at ride, fordi dyret er tørt.

• #17   27. jul 2013
    Men rart med forskellige indput :o)

• #18   27. jul 2013 Alt mit udstyr er brugt smiley men synes altså ikke man kan sige at du ikke har råd til at have hest smiley det virker til at din hest har det rigtig godt altså en sadel er jo kun nødvendig hvis man vil til stævne smiley

• #19   27. jul 2013 Selvfølgelig skal en hest have foder, fold, læ, smed, dyrlæge osv. Den skal have et værdigt liv. Og det kommer sgu ikke altid an på penge. Se de mange fine dyre heste med deres flotte udstyr til mange penge. Sådan nogen som bliver pakket ind og må stå i deres boks 23 timer i døgnet. Jeg vil vove at påstå at de har det meget værre end de heste der får lov at leve et hesteliv, men måske ikke har gamacher og dækken på, og ikke har en sadel.
    Men det er der jo også forskellige meninger om, selvfølgelig.

• #21   27. jul 2013 Jeg har haft hest da jeg boede hjemme og far betalte det meste men da jeg skulle tage uddannelse blev jeg enig med mig selv at det var på tide at sige stop da jeg hverken havde råd eller overskud..
    dog har jeg været så heldig at jeg rider gratis nu..
    Man må gøre op med sig selv og spørger sig selv hvordan ens penge skal bruges og så synes jeg at folk skal passe sig selv og deres penge!

Må ærlig indrømme at jeg er træt af bedere vidne hestefolk der blander sig i alt!
    Er helt enig med dig!

• #22   27. jul 2013 Klapper og alt det andet man kan for at vise man er enig smiley

• #23   27. jul 2013 Nogle heste sætter mere vinterpels end andre, og eks. en fuldblod kan have svært ved at sætte en ordenlig pels (kender et par stykker). Self. kan du klippe hesten, det er en selvfølge, men hvis du ved du ikke har råd til dækken, er der jo mulighed for at lade være, hvilket var lidt den billige måde at holde hest på, som dette indlæg handler om.

• #24   27. jul 2013
    Vinnie - Kender godt mine muligheder :o). I indlægget er der eksempler, ikke konkrete ting jeg ikke har råd til, andet end det jeg har nævnt.

Har skam råd til dækkener, bare de ikke er i Bucas prisklassen

• #25   28. jul 2013
    Flere indputs er velkomne!

• #26   28. jul 2013 Man bør ikke have hest hvis man hellere vil have en ny kjole til skabet og så udskyde smeden et par uger...

eller når man køber en sadel til 500kr som ligger elendigt på hesten i stedet for at købe noget ordentligt... om man så skal bruge et halvt år på at spare op

eller når man har hesten for at få anerkendelse (og altså er ligeglad med hesten i sig selv)

og man bør slet ikke have hest hvis man ikke kan behandle den ordentligt...

• #27   28. jul 2013 Krikken: Det var ikke direkte rettet mod dig, bare mere generelt smiley At hvis man ikke har råd til eks. et dækken, må man jo vælge en hest hvor det ikke er nødvendigt smiley

• #28   28. jul 2013 Jeg synes tit at der bliver råbt vagt i gevær så snart Musse bevægede benet lidt klodset en enkelt gang. Så skal man pludselig have dyrlæge, smed, kiropraktor, massør og sadelmager. Selvom Musse bare dummede sig og flyttede benene forkert, men har det helt fint bagefter.
    Eller hvis lille Musse kom til at hoppe af ren og skær glæde og overskudsenergi der skulle bruges, så er det samme sang.

Jeg mener nu stadig man kan være en god hesteejer, uden hele kavaleriet bliver tilkaldt, bare fordi Musse prustede anderledes. Ellers skal man da være millionær for at holde hest.
    Så længe man kan tage sig forsvarligt af dyret og ikke påfører det (yderligere) skade. F.eks. ved at ride med en alt for billig sadel som slet ikke passer, eller ride på en syg hest.
    Ja, og så selvfølgelig overholder lovgivningen.

Jeg synes også at man som hesteejer bør være åben for nye vinkler, og viden fra andre. Ikke at man skal omvende sig helt og aldeles, men bare være åben og lytte, tage det man kan bruge og så må man gemme resten væk. Her snakker jeg ikke om ridestile, men udstyr, stald, fold, og behandling. Man kan sagtens have en hest uden at følge dette, og være dum. Men jeg mener at man bliver en bedre hesteejer.

Nåja, og så se realistisk på ens økonomi og prioriteringer i den.

• #29   28. jul 2013 Hesten skal have dækket sine basale behov som rigtig foder, vand, smed, vaccine, tandrasp, ormekur og dyrlæge efter behov. Og selvfølgelig have læ for vind og vejr. Samt en person til at tage sig af den og give den opmærksomhed og have selskab af en artsfælle. Hvis hesten har særlige behov som feks. dækken eller lider af sommereksem så skal dette selvfølgelig sørges for. Men at have råd til sadel og fancy udstyr er IKKE en nødvendighed at have for at holde hest....:-)Og heldigvis får man en regning hos de fleste dyrlæger så man ikke behøver at punge ud kontant....:-)

• #30   29. jul 2013 Vil gerne høre folks mening smiley

Hvis folk der lever af deres heste og hesten får en sygdom (kan ikke lige huske hvad den hedder) og derfor ikke kan rides mere og de siger, at de ikke har råd til en hest, som de ikke tjener penge på. Mener i det er okay?

• #31   29. jul 2013 Nej egentlig ikke....Synes det er forfærdelig synd for den hest da jeg mener de har ligeså meget ret til et godt hesteliv selv om de ikke kan bruges som ride/avls hest...Så i min verden er det ikke okay...Har de råd til at avle den frem må man også have råd til at fodre og pleje den til den kommer til de evige græsmarker....Men den mening holder jeg for mig selv på stutteriet....
    Om en uge + så bliver en af stutteriets heste (der var højt sat til de opdaget en mild form for KS) hentet da han er solgt til Sverige for at gå som military hest......Vanvittig i mine øjne da dressurverdenen har "kasseret" ham. Men pengene skal jo tjenes og når nogen vil købe så sælges de:-(

Kommentér på:
Hvornår bør man ikke være hesteejer?

Annonce