Muk! {{forumTopicSubject}}
Hej
Min kære Dulles har døjet lidt med muk (på størrelse med en 25 øre) de sidste par måneder, men endelig fik jeg det til at forsvinde helt med noget salve fra dyrlægen. Smurte noget tid efter det var væk for at være sikker...
Men... Jeg flyttede ham for 1 1/2 uge siden, og nu er mukken nærmest eksploderet på især det ene bagben!
Det er en masse små "sår" fra koden og ned til hoven, primært bagpå sokken, men også en anelse foran på sokken. Der er skorper, nogler bløder lidt, andre væsker lidt gult. Han har ikke ondt, men vil MEGET gerne have jeg klør på det!
Han går alene på tør (når ikke det regner) græsfold og står tørt i boksen. Alle foldene er nye, der har ikke gået dyr før. Han har ikke klokker på bagbenene og ingen andre i stalden har muk.
Umiddelbart vil jeg mene han er dækket fuldt med vitaminer, mineraler o.lign. Vurderet udfra at han ser sund og rask ud, og at blodprøven i februar var tip top.
Men nu til det helt store... Hvordan slipper jeg af med det *biiip* muk igen?!
Jeg vaskede det i dag i varmt vand og Medi-Scrub. Mest for at få et ordentligt overblik over hvor meget der egentligt var... Tørrede GRUNDIGT med rent håndklæde og smurte med salven fra dyrlægen... Det virkede okay sidst, men der var der ikke så meget som nu, og det tog frygteligt lang tid at komme til livs. Som jeg jo så egentlig heller ikke kan have gjort helt...
Jeg har iøvrigt forsøgt med Blue Hors Skinhealer, alm. zinksalve, atamon, Leovet Skin Balm, klorhexidin creme, Socatil og Fuciderm... Og så at vaske med Medi-Scrub og noget fra Galop.
Dyrlægen kommer næste mandag (i forbindelse med noget andet), så der må han lige kigge på det hvis det ikke er væk og evt. give mig noget nyt at behandle med... Men indtil da vil jeg meget gerne høre hvordan i bekæmper mukken. Så fortæl fortæl
jul 2008
Følger: 41 Følgere: 48 Heste: 7 Emner: 256 Svar: 1.001
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 691
jul 2008
Men tror lige jeg snakker med dyrlægen i morgen selvom jeg har en tid til næste mandag. Hvis det udvikler sig så hurtigt må jeg have en ud og kigge med det samme.
Det der Virkon S, gør det ondt? Tænker lidt... Jeg har altid selv sår og rifter på hænderne, men kan jo tage handsker på. Bare det ikke gør ondt på ham... Han er meget samarbejdsvillig lige nu
apr 2008
nov 2008
Følger: 58 Følgere: 52 Heste: 7 Emner: 20 Svar: 225
jul 2008
Men... Havde lige besøg af dyrlægen i dag (af anden årsag), så fik hende lige til at tjekke ham grundigt.
Han har en mindre infektion i kroppen, så hun mener det er derfor mukken pludselig er eksploderet. Og måske derfor det har været så sejlivet denne gang. Der er hverken mudder eller vand på hans fold nemlig...
Han får behandling for infektionen og har fået god vejledning i behandlingen af mukken også og så har jeg klippet pelsen af på det angrebne område så det er nemmere at komme til huden.
dec 2007
Følger: 72 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 22
http://www.hojlund.dk/produkter/506-hud-amp-pels/975-krokodille-salve/
dec 2007
Følger: 72 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 22
aug 2007
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 12 Emner: 113 Svar: 439
jul 2008
aug 2007
100% naturprodukt som er baseret på planter og urter. En kombination af målrettede naturlige ingredienser. Think Mud er lavet til de våde & fugtige efterårs/vintermåneder, hvor hesten lider under mug og skimmel i hud og pels. Lider din hest af sommereksem har produktet den gode bivirkning at den hjælper mod netop dette. I kombination med Think Fly som forebygger mitteangreb og fluer kan Think Mud gives til hesten der allerede er stærkt angrebet af sommereksem. Meget god smag.
jul 2008
Sommereksem har han ikke...
aug 2007
jul 2008
Dyrlægen kiggede på det igen i dag, og fortalte at hvis det bliver ved med at være der og ikke bliver bedre, så kan man give noget penicilin. Men det er sidste udvej da han får medicin i forvejen og har en anden sygdom der også vil kunne påvirkes af det. Men nu må vi se om ikke det snart bliver bedre...
jul 2008
Dulles' muk er kraftigt på retur! Vil tro det er helt væk indenfor en uges tid!
"Behandlingen"... Enten har socatil'en endelig virket, ellers er det den kobber kur han startede på for en uge siden. Hælder mest til det sidste... Han fik pludselig ret mange symptomer på kobber mangel, så i samarbejde med dyrlægen forsøger vi med en kur. Alle symptomer er nu bedre, og også hans muk Så jeg er glad!
aug 2007
apr 2008
jul 2008
http://hippolyt.dk/DK/Produkter/Hest/Foder/Dyrlægeprodukter.aspx
Jeg bruger Hestaplus Kobber.
Muk!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside