{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.197 visninger | Oprettet:

Vallak tyk, på den drægtige måde ! {{forumTopicSubject}}

Jeg har en veninde, der har en dejlig lille vallak. Inden jeg skriver løs vil jeg lige fortælle at hesten bliver kørt på dyrehospitalet i morgen for at få foretaget en række test, så man finder ud af hvorfor den ser sådan ud. Ind til da kan vi bare gætte - så kom med dit gæt, hvis du tror du ved hvad den fejler smiley

Ponyen (stg. 120) er knap 4 år gammel og blev købt af min veninde for 2 måneder siden. Vallaken har indtil da kun fået halm og en håndfuld havre, men er siden salget blevet vænnet til hø - og rigelig af det samt fået müsli, roepiller, Microvital, olie og Linamix. Dette nye sted har han stået i løsdrift med dækken på og de har kun været 2 på folden. Dyrlægen har også være forbi og han har fået en kombi-ormekur for spoleorm, strongulider, bændelorm og rundorm. Dvs. siden salget er han blevet passet efter alle kunstens regler.

Problemet er at han ligner en underernæret høj-drægtig hoppe (Jeg har tjekket - Han er en HAN) Han er og forbliver tynd hen over ryggen, man kan se hoftebenet skyde ud på hver side og du kan mærke ribenene... men han er voldsomt tyk under maven... som om han var blevet fyldt med et eller andet. Dette har næsten ikke forandret sig på de sidste 2 måneder! Derudover har han skæl, små sår i huden og han klør sig lidt. I øvrigt opdagede vi i dag at hans tandkød er hvidt - det var det ikke da han havde tandlæge for 2 uger siden, hvor han fik fjernet en ulvetand. Han spiser og han drikker, men han er træt og sveder af blot at gå en lille tur.

Hvad tror du det er? Jeg ville have sværget til orm, men han har fået ormekur mod dette.

... fortsættelse følger, når hesten er blevet undersøgt til bunds.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vallak tyk, på den drægtige måde !
  • #1   17. apr 2013 Det kan godt være orm.. Nogen orm er YDERST giftige hvis de behandles med ormekur.. Jeg er ikke super meget inde i det, men det er noget med at ormene/miderne/larverne eller hvad det er, udskiller en giftig gas når de dør som svulmer hesten op.. Bliver de alle slået ihjel på én gang kan det altså være ret fatalt..

Hvidt tandkød tyder jo på blodmangel/jernmangel..

• #2   17. apr 2013 Min hest har meget lyst tandkød når han er smertepåvirket (sidst set ved en omgang slem kolik) her er hans slimhinder i øjnene også lyse. Ud over maven er det øjne og tandkød jeg tjekker og sammenligner med den anden hest hvis jeg mistænker kolik smiley

Jeg tror godt det kunne være orm, min bliver oppustet med lange stik-hår når han har orm. smiley

• #3   17. apr 2013 Hvidt tandkød og at han er træt tyder på en lav blodprocent, dvs. mangel på røde blodlegemer, som er dem der transporterer ilt rundt i kroppen... Jeg har selv haft det og det er meget ubehageligt, man er vildt træt og selv de mindste ting er hårde og man er helt bleg... Så det er godt I tager ham på dyrehospitalet i morgen! smiley Om det kan forklare den store mave ved jeg ikke, men hvis han kun har fået halm og havre indtil din veninde købte ham (ingen vitaminer/mineraler??) må han være voldsomt i underskud af stort set alt :-S Held og lykke med den lille fyr!! smiley

• #4   17. apr 2013 kigger med, min gamle vallak har ogsaa en ordentlig vom, der trods slankekur ikke ser ud til at blive mindre, han har heller ikke orm eller lignende.

• #5   17. apr 2013 Laura B: Spændende... smiley Nej, jeg tror ikke han har fået vitaminer eller mineraler, men tænker bare at man burde kunne se en bedring i løbet af 2 måneder, men rigtig kost.

• #6   17. apr 2013 Ja, jeg ved det ikke, men ved at da jeg havde lav blodprocent, var det ikke pga jeg spiste dårligt, den var bare dykket af sig selv fordi jeg ikke kunne optage jernet i min mad... Måske er han så under-/fejlernæret at hans krop ikke kan optage de vigtige vitaminer og mineraler på trods af hans forbedrede kost.. Men det lyder mærkeligt at han ikke havde blegt tandkød for blot 2 uger siden... Men ved at det med vitaminer og mineraler kan gøre meget, jeg kender en der havde sin hest på sommergræs uden at give den vitaminer ved siden af og lige pludselig blev den meget syg fordi den var i kæmpe E-vitamin underskud... Hun havde ikke tænkt på at give den vitaminer ved siden af græsset. Kender også en anden hvis hest lige pludselig fik muk på bagbenene, som udviklede sig til kæmpe sår, det viste sig også at dens immunforsvar var fuldstændig i bund pga mangel på vitaminer (og den fik foder fra et anerkendt mærke).. Men om det er noget lignende der er galt med jeres pony, det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.. Men er glad på ponyens vegne over at den bliver passet ordentligt nu! smiley
    Og glæder (hvis det er det rigtige ord) mig til at høre hvad den fejler, du må meget gerne skrive det herinde, så jeg kan blive klogere smiley håber ikke det er alvorligt i hvert fald!

• #7   17. apr 2013 I forlængelse af Lauras fine beskrivelse vil jeg tilføje at jeg har en tarmsygdom som også gør at jeg ikke kan optage vitaminer og mineraler og dermed heller ikke jern og min blodprocent svinger rigtig meget, men er jævnt liiige i underkanten (perioder ALT for lav).. Så det kan jo være at hans tarme er blevet påvirket i negativ retning grundet det dårlige foder hos tidligere ejer og nu hvor han får "nok" vises det ekstra tydeligt..

• #8   18. apr 2013 Hold da op, følger lige med. Håber i finder ud af hvad det er!:(

• #9   18. apr 2013 Jeg tænker han er meget oppustet..
    Det kan de være pga. orm eller problemer i mave-tarm regionen...

Det vil sige orm, mavesår, for meget mavesyre, ustabil tarmflora og sygdommene i mave-tarmområdet ville være mit suverænt første bud.
    Orm og maveproblemer især!

Jeg har en vallak, der gennem meget af vinteren var oppustet - og vi fik rent faktisk på et tidspunkt taget en blodprøve for at finde ud af om han var syg.

Så fik vi taget en gødsningsprøve og den var afgjort positiv.
    Så fik han en ormekur.

Og siden er han blevet MEGET pænere at se på, har fået sin appetit tilbage og ligner sig selv igen.
    Hans appetit svingede MEGET - og han stressede meget nemt op under fodring.
    Det er forsvundet...

Så jeg ville dobbelte og trippeltjekke den for orm - det vil sige få taget en gødningsprøve og lave larvedyrkning på den..

• #10   18. apr 2013 Jeg stemmer også for orm eller mavetarmproblemer. Min hoppe blev også oppustet (kunne ligne hun var drægtig, men okay, hun ser altid lidt stor ud i vommen smiley ) af lidt problemer i bagtarmen. Hvis i står og kigger henne i lysken, laver han så sådan nogle sjove "sammentrækninger" (altså ikk bare ind/ud ift vejrtrækning) eller hvad siger han til at blive trykket lidt i maven deromme?

God bedring, og det bliver spændende at høre med opdateringen efter han har været på hospitalet!

• #11   18. apr 2013 Og anæmien (blodmangel) kan komme af mange ting andet end "mangel på jern", både bakterier, organfejl, b-vitaminmangel, spist noget giftigt osv

• #12   18. apr 2013 Gæringskolik lyder det som om

• #14   19. apr 2013 Det viste sig at ponyen her var fyldt med lus og skab og har fået Frontline med hjem. Som skrevet ovenfor har ponyen gået sammen med én anden hest og den havde hverken lus eller skab. Dvs. at disse lus kun bider fordi hesten har et lavt immunforsvar.

Umiddelbart havde ingen af dem orm i deres gødningsprøve, men de afventer resultatet fra blodprøverne ang. dyrkning, bændelorm og blodorm.

Det var i øvrigt også bemærkelsesværdigt at begge ponyer havde forhøjet ggt og ast i profil-blod-prøven. Det vil sige forhøjede ensymer i leveren og musklerne...
    Min veninde har spurgt om det kunne være dårlig kvalitet af hø eller fejl i foderplanen osv, hvilket det sagtens kunne, så nu har hun sendt foderplanen til gennemsyn på klinikken.

Er der andre derude som har haft heste med forhøjet ggt og ast?

• #15   19. apr 2013 Har de kunnet spise noget giftigt? Mange giftige ting kan påvirke leveren, da alt der optages i kroppen kommer forbi leveren som det første efter tarmkanalen. Det kan være alt fra planter( friske på fold og tørre i hø) til for mange af visse mineraler til svampesporer i foderet eller andet. Det kan også være virus sygdomme og meget andet...

Hmm.. men du siger musklerne? Du husker jeg bare, men er de ikk begge lever enzymer?

Kommentér på:
Vallak tyk, på den drægtige måde !

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce