Vallak tyk, på den drægtige måde ! {{forumTopicSubject}}
Jeg har en veninde, der har en dejlig lille vallak. Inden jeg skriver løs vil jeg lige fortælle at hesten bliver kørt på dyrehospitalet i morgen for at få foretaget en række test, så man finder ud af hvorfor den ser sådan ud. Ind til da kan vi bare gætte - så kom med dit gæt, hvis du tror du ved hvad den fejler
Ponyen (stg. 120) er knap 4 år gammel og blev købt af min veninde for 2 måneder siden. Vallaken har indtil da kun fået halm og en håndfuld havre, men er siden salget blevet vænnet til hø - og rigelig af det samt fået müsli, roepiller, Microvital, olie og Linamix. Dette nye sted har han stået i løsdrift med dækken på og de har kun været 2 på folden. Dyrlægen har også være forbi og han har fået en kombi-ormekur for spoleorm, strongulider, bændelorm og rundorm. Dvs. siden salget er han blevet passet efter alle kunstens regler.
Problemet er at han ligner en underernæret høj-drægtig hoppe (Jeg har tjekket - Han er en HAN) Han er og forbliver tynd hen over ryggen, man kan se hoftebenet skyde ud på hver side og du kan mærke ribenene... men han er voldsomt tyk under maven... som om han var blevet fyldt med et eller andet. Dette har næsten ikke forandret sig på de sidste 2 måneder! Derudover har han skæl, små sår i huden og han klør sig lidt. I øvrigt opdagede vi i dag at hans tandkød er hvidt - det var det ikke da han havde tandlæge for 2 uger siden, hvor han fik fjernet en ulvetand. Han spiser og han drikker, men han er træt og sveder af blot at gå en lille tur.
Hvad tror du det er? Jeg ville have sværget til orm, men han har fået ormekur mod dette.
... fortsættelse følger, når hesten er blevet undersøgt til bunds.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Hvidt tandkød tyder jo på blodmangel/jernmangel..
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Jeg tror godt det kunne være orm, min bliver oppustet med lange stik-hår når han har orm.
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 125
mar 2010
Følger: 19 Følgere: 20 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 39
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 125
Og glæder (hvis det er det rigtige ord) mig til at høre hvad den fejler, du må meget gerne skrive det herinde, så jeg kan blive klogere håber ikke det er alvorligt i hvert fald!
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 2.307
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Det kan de være pga. orm eller problemer i mave-tarm regionen...
Det vil sige orm, mavesår, for meget mavesyre, ustabil tarmflora og sygdommene i mave-tarmområdet ville være mit suverænt første bud.
Orm og maveproblemer især!
Jeg har en vallak, der gennem meget af vinteren var oppustet - og vi fik rent faktisk på et tidspunkt taget en blodprøve for at finde ud af om han var syg.
Så fik vi taget en gødsningsprøve og den var afgjort positiv.
Så fik han en ormekur.
Og siden er han blevet MEGET pænere at se på, har fået sin appetit tilbage og ligner sig selv igen.
Hans appetit svingede MEGET - og han stressede meget nemt op under fodring.
Det er forsvundet...
Så jeg ville dobbelte og trippeltjekke den for orm - det vil sige få taget en gødningsprøve og lave larvedyrkning på den..
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
God bedring, og det bliver spændende at høre med opdateringen efter han har været på hospitalet!
aug 2007
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 3 Svar: 43
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
Umiddelbart havde ingen af dem orm i deres gødningsprøve, men de afventer resultatet fra blodprøverne ang. dyrkning, bændelorm og blodorm.
Det var i øvrigt også bemærkelsesværdigt at begge ponyer havde forhøjet ggt og ast i profil-blod-prøven. Det vil sige forhøjede ensymer i leveren og musklerne...
Min veninde har spurgt om det kunne være dårlig kvalitet af hø eller fejl i foderplanen osv, hvilket det sagtens kunne, så nu har hun sendt foderplanen til gennemsyn på klinikken.
Er der andre derude som har haft heste med forhøjet ggt og ast?
aug 2007
Hmm.. men du siger musklerne? Du husker jeg bare, men er de ikk begge lever enzymer?
Vallak tyk, på den drægtige måde !
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside