{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
670 visninger | Oprettet:

En tyk lille hest :-) {{forumTopicSubject}}

Hej sagen er den at jeg har en lille vallak på 10 år der er 86 cm. og mega tyk den er snart så tyk som den er høj så dne skal jo self. tabe sig men hvordan altså ved godt den skal være aktiv men hvad kan man gøre med den udover at springe og gå/løbe ture med den og det der med foder?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En tyk lille hest :-)
  • #1   30. sep 2013 når en heste skal tabe sig, er det urtrolig vigtigt at holde deres blodsukker stabilt. Der er desværre mange der bare "sulter" deres overvægtige heste, indtil de har tabt sig.

Den skal som minimum have 1 kg. pr. 100 kg. den vejer. hø fra 2 slet er bedst, da der ikke er ret meget næring i.
    syntes du den skal have mere, kan du supplere med halm.
    du kan evt. fodre med mineraler tilskud
    hvis du gerne vil have den skal have noget fylde, kan du give den nogle roepiller.
    eller revital cubes. Har ikke goder erfaringer med korn/mysli blandinger til nøjsomme, min shetlænder har altid taget på af dem.

en masse gå ture er godt, hvis den er meget overvægtig skal du passe på med at løbe med den, da det kan belaste dens ben.
    Også vil jeg forslå dig at den skal have mundkurv på, når den skal på græs, også i foråret, da spire af græs feder meget.

• #2   30. sep 2013 Sæt han på en jord fold eller giv ham en mundkurv på så du skal styre hvor meget græs han må spise... Pas på han ikke bliver forfangen, lyder til han er mad glad smiley

• #3   30. sep 2013 De 2 jordfolde vi har kan han løbe under men vi har næsten ingen græs på vores folde han har en mundkurv som vi fik med men jeg vil aldrig give min hest mundkurv på! smiley

• #4   30. sep 2013 Elles så trap lidt ned i fodret ved siden af, men stadig så det er passet ponyen.. De dage hvor han arbejder kan han få lidt mere.

• #5   30. sep 2013 Du bør ik springe når den er overvægtig.alt for belastene for sener og led.

Ud og træk nogle gode ture,mest skridt

• #6   30. sep 2013 Hvorfor vil du ikke give hesten mundkurv på ? Hvis det er for dens eget bedste så den ikke bliver forfangen. Jeg har god og nødvendig erfaring med mundkurv af samme årsag - at Kavan bliver for tyk og ikke tåler græsset i det omfang fri græsning giver ham. Derfor mundkurv. Det giver en masse ekstra motion idet det kræver arbejde at finde græs der kan gå i kurven smiley så der bliver trasket mange km. hver dag på foldene. Omvendt gør en begrænset jordfold hesten inaktiv - så står den der og laver absolut intet hele dagen ud over de tidspunkter den får stråfoder.

• #7   30. sep 2013 Vi har somsagt næsten ikke noget græs på vores folde og hesten ved jo ikke det er for dens egen bedste hvis du ikke forstår hvad jeg mener så kan jeg ikke forklare det men min hest skal ihvertfald ikke gå flere km. for mad smiley

• #8   30. sep 2013 Nu er det jo ikke fordi vel...
    Men en hest er vant til fra naturens side at skulle søge føde. Den er ikke vant til at det bliver serveret i en spand foran den, og værsgod at æd.

Heste i naturen trasker mange km hver dag for at finde mad og vand.

Og om I har græs eller ej skal man stadig passe på. Denne her årstid er lige så slem til forfangenhed som alle andre.. Temperaturskift blandt andet. Det stresser græsset, så det danner en masse sukker = øget risiko for forfangenhed.
    Nedbidt græs er også stresset græs= øget risiko for forfangenhed.

Jeg bryder mig heller ikke om tanken om mundkurv.. Men omvendt. Gør det at min hest ikke bliver syg. Så er det det, jeg gør

• #9   30. sep 2013 Ved godt i naty
    uren leder hesten selv efter mad men i naturen bliver hesten heller ikke redet vel? min holdning er alligevel det er syndt for heste at have mundkurv på nu hvor folden også er hestens fristed smiley

Kommentér på:
En tyk lille hest :-)

Annonce