Det at bakke hesten {{forumTopicSubject}}
Hvor tit bakker du hesten? Hvorfor? Hvornår bakker du hesten? Er det hver gang hesten overtræder dine regler?
Jeg sidder og bliver lidt nysgerrig over hvor tit du bakker hesten, og hvorfor du gør det. Jeg bruger det selv meget.
Her den anden dag, hvor jeg trak min hest ind i stalden, begyndte han at gå meget hurtigt, hvilket jeg ikke er interesseret i, så jeg bakkede ham, og gik frem. Så gik han afslappet lidt, og gik derefter hurtigere, jo tættere han kom på boksen, så hver gang han begyndte at sætte farten for meget op, bakkede vi et par skridt, og fortsatte frem igen (-:
Jeg bruger det også, hvis han bøvler ind i mig, og ikke respekterer mit personlige rum under træningen. Så bakker han et par skridt, for at vise, at det er mit personlige rum (-:
Men hvornår og hvor tit bruger du det? Og hvorfor? (-:
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Min træninghest Trúd gør jeg det med når hun går for tæt på. Hun har ikke helt lært det der med personligt rum endnu, men vi gør det på en stille og rolig måde.
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 403
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 497
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Hvis jeg beder hende stå stille, og hun så går frem, så bliver hun bakket tilbage.
Jeg bruger det ikke som straf, men jeg fortæller hende bare, at hun skal gå tilbage på plads igen.
Derudover bakker jeg hende kun hvis hun står i vejen eller hun skal flyttes på en eller anden måde. Ligesom jeg rykker forpart og bagpart, for at give plads eller bare flytte hende.
Jeg bruger dog bakke i træningen også, for at forfine det, altså jeg lærer hende at bakke for mindre signaler. Simpelthen fordi det er nemmere, end at skulle stå og skubbe osv for at bakke - det samme gør jeg med alle andre af den slags øvelser, fx frem, til siden osv.
jul 2007
Følger: 77 Følgere: 69 Heste: 7 Emner: 106 Svar: 456
Så brug det med omhu så er det et rigtig godt middel til at være hesten om personligt rum, og ikke mindst til at "parkere" den et sted.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Hvis min hest tilgengæld bider, sparker eller gør noget andet som er til fare for dens omgivelser så kan jeg godt finde på at bakke den adskillige skridt eller lige pludselig daske den ind på siden af dens ribben. Ikke særlig hårdt men så jeg fjerner fokus og lære hesten at der kommer ubehag når den gør det.
Selvfølgelig er det tjekket om den har ondt etc. først Men det har aldrig været nødvendigt, min hoppe har aldrig sparket nogen eller noget, hun har bidt men det var på grund af godbidder og vi har droppet dem nu så det problem er løst og hun har stejlet fordi hun var væk fra de andre og har separationsangst
Har aldrig oplevet en hest gøre noget af det helt umotiveret.. Okay, lidt et sidespring
jan 2011
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 184
feb 2010
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 222
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Djarfur:
Jeg har lært min hest signalet fra jorden, også da jeg overførte det til ryggen, havde jeg en til at hjælpe mig fra jorden, som gav signalet, samtidig med jeg havde et let pres i tøjlen, og lænede mig tilbage, mens jeg gav kommandoen "Bak" (-:
Blogger
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Hun har indlært det ved at jeg først lærte hende det i cordeo - altså at et tryk mod bringen betyder gå tilbage. Så kom jeg op på ryggen, og gav de andre signaler samtidig med cordeoen, og så kommer det jo lidt af sig selv på den måde.
nov 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 115
Jeg presser med benene og tager i tøjler også bakker hun:-)
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
Blogger
nov 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 115
Det at bakke hesten
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside