{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Det at bakke hesten {{forumTopicSubject}}

Hvor tit bakker du hesten? Hvorfor? Hvornår bakker du hesten? Er det hver gang hesten overtræder dine regler?

Jeg sidder og bliver lidt nysgerrig over hvor tit du bakker hesten, og hvorfor du gør det. Jeg bruger det selv meget.
Her den anden dag, hvor jeg trak min hest ind i stalden, begyndte han at gå meget hurtigt, hvilket jeg ikke er interesseret i, så jeg bakkede ham, og gik frem. Så gik han afslappet lidt, og gik derefter hurtigere, jo tættere han kom på boksen, så hver gang han begyndte at sætte farten for meget op, bakkede vi et par skridt, og fortsatte frem igen (-:
Jeg bruger det også, hvis han bøvler ind i mig, og ikke respekterer mit personlige rum under træningen. Så bakker han et par skridt, for at vise, at det er mit personlige rum (-:
Men hvornår og hvor tit bruger du det? Og hvorfor? (-:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det at bakke hesten
  • #1   27. feb 2013 Jeg gør det når det er nødvendigt. Dvs. hvis man skal vende hesten på en lille plads, når man har smed, når hun står i vejen i boksen og den slags. Ud over det går jeg det en gang imellem når vi træner groundwork. Ikke mere end et par skridt. Nu er min hest så også utrolig høflig, så det er ikke nødvendigt at bruge det til opdragelse.

Min træninghest Trúd gør jeg det med når hun går for tæt på. Hun har ikke helt lært det der med personligt rum endnu, men vi gør det på en stille og rolig måde.

• #2   27. feb 2013 Jeg bruger det ikke så meget. Hvis hun står i vejen, eller skal bakkes ind på plads:)

• #3   27. feb 2013 Når den ikke stopper når der bliver givet tegn til den skal stoppe, bliver den bakket. Hvis jeg har bedt den om at stå, og den begynder at gå, bliver den bakket. Men ikke generelt, når den overtræder mine regler, kun når hun går, når hun skulle have stået stille, eller når hun går ind i "mit rum"

• #4   27. feb 2013 Når der er brug for det.

Hvis jeg beder hende stå stille, og hun så går frem, så bliver hun bakket tilbage.
    Jeg bruger det ikke som straf, men jeg fortæller hende bare, at hun skal gå tilbage på plads igen.

Derudover bakker jeg hende kun hvis hun står i vejen eller hun skal flyttes på en eller anden måde. Ligesom jeg rykker forpart og bagpart, for at give plads eller bare flytte hende.

Jeg bruger dog bakke i træningen også, for at forfine det, altså jeg lærer hende at bakke for mindre signaler. smiley Simpelthen fordi det er nemmere, end at skulle stå og skubbe osv for at bakke - det samme gør jeg med alle andre af den slags øvelser, fx frem, til siden osv. smiley

• #7   27. feb 2013 Jeg bruger det til at træne hende i at personligt rum, presist som at hun skal flytte bagparten når jeg går mod den, at bakke vil jeg mene er forkert at bruge til at staffe og bør kun bruges i træning da man også i høj grad bryder hestens personlige rum. Hesten vil også visse steder nægte at bakke vis den ikke stoler på føeren og dette kan føre til unødig konlikt. Fx vis hesten ikke ved hvad der er bag den, vil dens instinkter sige den at det ikke er smart at bakke.
    Så brug det med omhu så er det et rigtig godt middel til at være hesten om personligt rum, og ikke mindst til at "parkere" den et sted.

• #8   27. feb 2013 Jeg bakker ikke for at irettesætte.. smiley Har dog ikke noget imod folk der gør! smiley

Hvis min hest tilgengæld bider, sparker eller gør noget andet som er til fare for dens omgivelser så kan jeg godt finde på at bakke den adskillige skridt eller lige pludselig daske den ind på siden af dens ribben. Ikke særlig hårdt men så jeg fjerner fokus og lære hesten at der kommer ubehag når den gør det.

Selvfølgelig er det tjekket om den har ondt etc. først smiley Men det har aldrig været nødvendigt, min hoppe har aldrig sparket nogen eller noget, hun har bidt men det var på grund af godbidder og vi har droppet dem nu så det problem er løst og hun har stejlet fordi hun var væk fra de andre og har separationsangst smiley

Har aldrig oplevet en hest gøre noget af det helt umotiveret.. Okay, lidt et sidespring smiley

• #10   27. feb 2013 Tulli bliver meget let anspændt så jeg bakker hende kun når hun at på lidt plads el. lign. Vi er igang med at træne et baksignal, men jeg bruger det ikke til at irettesætte med, det får hun et bestemt "nej!" Istedet smiley

• #11   27. feb 2013 Jeg bruger det kun som en slags "straf" eller hvad man kan kalde det hvis hun træder mig over fødderne, eller går ind i mig. Ellers er det en del af min træning smiley

• #13   27. feb 2013 Mange tak for jeres svar (-;

Djarfur:
    Jeg har lært min hest signalet fra jorden, også da jeg overførte det til ryggen, havde jeg en til at hjælpe mig fra jorden, som gav signalet, samtidig med jeg havde et let pres i tøjlen, og lænede mig tilbage, mens jeg gav kommandoen "Bak" (-:

• #15   27. feb 2013 Jeg bevæger benene bagud, længere end normal, og klemmer let. Mit pres i tøjlen er dog ikke særligt kraftigt (-:

• #16   27. feb 2013 Jeg læner mig en smule frem, og skubber derved sædet tilbage, for at vise at retningen er bagud nu. Så tager jeg let i tøjlen, og klemmer med knæene, hvilket også er mit stopsignal.

Hun har indlært det ved at jeg først lærte hende det i cordeo - altså at et tryk mod bringen betyder gå tilbage. Så kom jeg op på ryggen, og gav de andre signaler samtidig med cordeoen, og så kommer det jo lidt af sig selv på den måde. smiley

• #18   27. feb 2013 Jeg bakker min når hun bliver for ivrig og dum at ride på, det er min måde at vise at jeg bestemmer her. Jeg bakker under hver opvarmning også til stævner smiley
    Jeg presser med benene og tager i tøjler også bakker hun:-)

• #19   27. feb 2013 Vicky H: Så siger du jo til hende at hun skal gå frem og bakke samtidigt? Hvis du både lægger ben til hende og trækker i tøjlen??

• #20   28. feb 2013 jeg bruger det f.eks, hvis jeg træner tricks med viktor, og han bliver ivrig og træder tættere på mig, bakker jeg ham, eller på staldgangen, hvis jeg skal pakere ham ind og lign. i boksen hvis han skal flytte sig osv.

• #21   28. feb 2013 Mht. at bruge bakke under ridningen, så bruger jeg det selv som det første. Før vi går frem, bakker vi 2-3 skridt, for at han ikke skal gå frem før jeg giver ham signalet til dette, da det har vi problemer med (-;

• #22   1. mar 2013 Nej for hun ved at når jeg presser og har et let tryk på tøjlen så skal hun bakke smiley

Kommentér på:
Det at bakke hesten

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce