{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.558 visninger | Oprettet:

At lære hesten at bakke ... {{forumTopicSubject}}

Jeg rider den her skønne hoppe Mary, som er .. meget speciel, for at sige det mildt. Hun har virkelig sine særheder, og en af dem er at hun "ikke kan" bakke. Hun har aldrig kunne det mens jeg har kendt hende.
Eller, selvfølgelig kan hun bakke, men det er som om hun ikke ved hvor hendes ben er. I stedet for at bakke normalt, så træder hun bagud med bagbenene, og lader forbenene blive i jorden - dem trækker hun så bagud, indtil bagbenene stopper og hun så løfter forbenene og samler dem til normal position.
Hun har - for nylig - lært at når jeg trykker hende på bringen, så skal hun bakke. Så hun ved godt hvad hun skal, men hun løfter bare ikke forbenene.

Er det noget I har hørt om før ? Det har ikke skabt problemer før, men nu skal hun vænnes til trailer, og her er det problematisk når hun skal ud af traileren. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal prøve at træne det ! Har tænkt på nogle bomme så hun skal se hvor hun sætter fødderne, men har I ellers nogle idéer ? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hesten at bakke ...
  • #1   14. jul 2011
    Forstår ikke helt hvad hesten gør? Det lyder da meget normalt at hesten træder bag ud med bagbenene, lader forbenene blive også lytter dem bag ud for at gå bag ud.

Så længe hesten kan gå baglæns er der vel ingen problemer, at den så gør det lidt sjovt kan vel være ligemeget.

Ellers så ville jeg bare træne det som du gør nu, bakke hesten via. tryg på bringen. Evt. starte i det små 1 skridt = godbid også forlænge skridtene des bedre hesten bliver.

Bomme til at blive opmærksom på fødderne hjælper ikke altid. Maja er ihvertfald dybt ligeglade med at hun rammer 4 bomme i træk i skridt og trav.

• #2   14. jul 2011 Hvis det ikke havde betydning ville jeg også være ligeglad, men det skaber problemer med traileren s: Altså, når hun vil bakke ( om det så er 'frivilligt' eller mig der beder hende om det ) så flytter hun bagbenene som 'normale' heste, men i stedet for bare at lade forbenene blive så slæber hun dem bagud. Det betyder f.eks. at når hun skal ud af trailerrampen, så sætter forbenene sig jo konstant fast på de dersens kanter der er på rampen.
    .. Det er svært at forklare, jeg må prøve at se om jeg ikke kan få filmet hende en dag smiley

• #3   14. jul 2011 Tror bare du skal forsøge dig med traileren. Men jeg ville ikke lave den øvelse med bomme når hesten skal bakke, hesten kan jo ikke se bommene, så du risikere bare den kommer til skade og bliver bange for at bakke.

• #4   14. jul 2011
    Ville bare sige go for it med traileren og træne så. Hesten skal jo også lige finde fidusen i det først og måske den finder ud af at det er en god idé at løfte benene?

• #5   14. jul 2011 Det er selvfølgelig rigtigt nok, det skal jeg jo ikke ud i !
    Men problemet med traileren er, at hvis hun får forbenene ind i selve traileren, og hun så skal ud, så slæber hun forbenene mod rampen, men da hun går med forsko får hun nogen gange "sat sig fast" i den forhøjning der er mellem trailer og rampe, og så bliver hun nervøs - og prøver at bakke videre, uden at løfte forbenene. Så jeg synes vi sidder lidt fast s:
    Men I har jo nok ret, jeg skal bare fortsætte - og det har jeg da bestemt også tænkt mig at gøre. Men det ville jo være rart hvis nogen liige havde en god fidus smiley Men tak for svarene !

• #6   14. jul 2011 Du skal nok bare blive ved med at træne.. For at en hest skal kunne bakke skal den have tillid til dig, det handler jo om tillid.. Tag små skridt af gangen. Så snart hesten reagere så stopper du signalet, så hesten for ros.. Det ville være underligt hvis den ikke kan lære at bakke rigtigt.. smiley

• #7   14. jul 2011 Du kan iøvrigt bruge bomme til at træne med.. smiley det har jeg brugt meget, både gå over og bakke tilbage, det tvinger jo hesten til at løfte benene når den skal over.

• #8   14. jul 2011 lær hende (fra jorden) kommandoen bak! mens hun bakker.. min plag lærte at bakke hvorefter jeg satte kommandoen bak på og nu kan hun bakke på kommando.. Når du så sidder på hesten igen kan du få en til at stå foran hesten og gøre som du nu ellers har trænet mens du gør tegn med ben og tøjler til at hun skal bakke, mens i bruger kommandoen. til sidst kan du gøre det alene ved brug af signaler fra ben og tøjle og kommando og til sidst helt uden kommando smiley held og lykke..

• #9   14. jul 2011 Altså når jeg træner Athena fra jorden laver vi lederskabs øvelser hvor hun kun skal gøre hvad jeg beder hende om.
    Jeg står lig foran hende med ca en meters rum i langt træktov, jeg ryster roligt med tovet, reagere hun ikke gør jeg det lidt hårdere, osv. Lige så snart hun rykker på benene holder jeg tovet stille. Så går jeg ét skridt baglæns og hun må også kun tage ét skridt, tager hun flere ryster jeg på tovet på samme måde for at få hende til at tage et par skridt baglæns så hun konstant holder den afstand jeg beder om. Det samme bruger jeg når hun skal ind og ud af trailer. Jeg spænder hende op, tager hende med venstre hånd ved hale roden og ryster let på tovet til hun bakker onføre hende den rigtige vej med halen ..

Giver det mening? Det er lidt svært at beskrive ..

• #11   15. jul 2011 Marlene: Jo, lige præcis ! smiley Hun kan sagtens bakke for hånden, men gør det bare mærkeligt - også når hun f.eks. bakker på folden, så det er ikke pga. mig :b
    Men det lyder da til at jeg må have en snak med ejeren - det lyder jo som om det kunne være noget der skulle/kunne gøres noget ved smiley Tusind tsk for dit svar smiley

• #12   27. jul 2011 mens du sidder på hende kan du trække lidt tilbage så du har ordenlig kontakt til biddet derefter løfte op i tøjlerne mens du retter dig godt op og samtidig få en ven til at prikke til hende med en pisk på bringen??

Kommentér på:
At lære hesten at bakke ...

Annonce