{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.433 visninger | Oprettet:

Hvordan en hver hest burde rides/trænes. {{forumTopicSubject}}

Her er en lille video som jeg synes at alle ryttere burde se, og forhåbentlig forstå.
Det skal lige siges at den metode Klaus Ferdinand Hempfling bruger virker! Har nu i flere år redet uden sadel og bid på mine to ponyer, og har nu afprøvet hans håndtering af heste, og har aldrig set mine ponyer så livlige, frie og hingstede! Det er skønt, og jeg ville virkelig ønske, at der var flere der ville turde og prøve at ride deres heste og ponyer lidt mere frie, og mærke følelsen af at have den stærke kontakt til hesten, at kunne "styrer" den uden bid! smiley

http://www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan en hver hest burde rides/trænes.
  • #1   20. feb 2013 Ehm.. Videoen er med Nevzorov og du skriver Hempfling?

    Kan lige tilføje at Nevzorov's heste har massere af konfliktadfærd i træningen, nu hvor vi er ved emnet


  • #2   20. feb 2013 det er ret fordømmende udtale du kommer med.. der er mange der rider med bid der også har "glade heste" alligevel smiley

    (jeg rider for resten selv med og uden bid)

    Men det er dsv en bid vs bidløs debat har startet her smiley


  • #3   20. feb 2013 Hempfling er også med i videoen Katrine, kan høre du ikke har set den :).

    Må sige jeg elsker den dokumentar, den siger utroligt meget om det at have hest og anbefaler også altid folk at se den. Uden tvivl en øjnåbner man behøver jo ikke være enig i alt, men derfor kan man jo sagtens finde inspiration i den smiley


  • #4   20. feb 2013
    Desværre er uden sadel og uden bid ikke = lykkelige heste :o)
    Nevzorov's heste er som Katrine skriver fyldt med konflikt adfærd.

    Videoen handler vist mere om det at finde sin hylde med heste, finde ud af hvad man vil. Den siger mig ikke særligt meget, er filmet flot og sat godt sammen men passer ikke rigtigt ind i mine træningsteorier :o)


  • #5   20. feb 2013 Sorry! Jeg har set DVD'en.. regnede med at det var det samme.

  • #6   20. feb 2013 rider både med og uden bid, og ja du lyder noget nedladende i den måde du har skrevet det på smiley



  • #7   20. feb 2013 Må indrømme jeg ikke forstår Nevzorov er med i en video der skal tale for gode forhold for heste, for hans heste udviser voldsom stress, agressivitet og konfliktadfærd på alle videoer jeg har set og de holdes på ikke særligt hestevenlig måde, så mener ikke han er et forbillede blot fordi han rider uden udstyr, hellere en afslappet og glad hest med udstyr..
    Men der er mange andre smukke og inspirerede ting i videoen..


  • #8   20. feb 2013 MArie: Hvorfor rider han ikke mere, ved du det?

  • #9   20. feb 2013 Jeanette. Fordi han ikke mener at det etisk kan forsvares at sidde på hesten ryg og derved ødelægge dens muskler. (Hans mening).

  • #10   20. feb 2013 Men sjovt nok mener han det er helt etisk uorden at holde hestene alene på små folde, fordi de ikke skal knytte sig til andre heste, men kun til ham.. Og så hele det der kult agtige med at man først kan få ordenligt indsigt hvis man lover at følge hans metoder.. Nej tak det er ski for fanatisk

  • #11   20. feb 2013 Camilla: Okay tak. De er vel egentlig heller ikke bygget til det kan man sige smiley Men et andet spørgsmål. Jeg er langt fra ekspert, og har nu siddet og set et par film af ham Nevzorov, og jeg kan kun i den ene se direkte aggressiv adfærd, hvilket jeg synes han håndterer fint. Så jeg tænker, om I vil uddybe, hvad I mener med konfliktadfærd og sådan?

    Et link med en kommentar til det pågældende link - altså hvad jeg præcis skal kigge efter ville være dejligt.

    Man kan vel altid blive klogere? smiley


  • #12   20. feb 2013
    Siger de ikke noget i videoen om at man skal holde sig på jorden i et år før man må ride hesten i følge ham, hvis man vil være under hans "vinger" ? :o)


  • #13   20. feb 2013 Marie: Nej for ingen må jo se eller høre andet end han fremligger før man har sagt ja til at følge ham, men har fået det at vide af flere som netop har været elever eller følgere eller hvad man nu kalder det, som har kommet ind i hans "gruppe"..

    Krikken: Det er også hvad jeg har hørt fra mange, men hvis han ikke rider mere skal man nok helt droppe ridning..


  • #15   20. feb 2013 Tjek lige denne her video på youtube smiley
    Stof til eftertanke smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=FMo-w69I0WA&feature=player_embedded


  • #16   21. feb 2013 Det var ikke meningen at min tekst skulle være stødende på nogen måde! smiley
    Men jeg føler bare at efter jeg begyndte at ride som jeg gør nu, er mine ponyer blevet meget friskere og hingstede. Jeg har selv redet med bid engang, og har mange veninder der stadig gør det. Har INTET imod det, men jeg føler bare at man får en tættere kontakt til hesten uden smiley


  • #17   21. feb 2013 Du skal bare huske når du kommer med sådan en kommentar, at det ikke er udstyret der gør det.

    - Der er ingen der bryder sig om at blive "dikteret", at de skal prøve det her, fordi man så får et bedre forhold til sin hest. Nu kender jeg to bidryttere, og deres heste elsker deres rytter lige højt, med bid som uden.

    Nu er jeg selv bidløs, og ender nok med at gøre min plag bidløs også - bortset fra når hun skal stilles til kåringer.
    Da jeg skiftede bra bid til bidløs følte jeg også en anden frihed med hesten - men det tror jeg egentlig er helt naturligt. - Dog vil forholdet fx ikke ændre sig mellem dig og din hest. - Den bliver ikke gladere af at gå uden bid, medmindre du har siddet og hevet den i munden, eller bidet er dårligt tilpasset.

    Jeg har set ryttere, der rider uden udstyr stå og råbe og skrige af deres hest, samt give den en bag i, og hvis det er det man byder sin udstyrsløse hest, ja så vil jeg hellere se en hest med sadel, bid og evt en rytter med sporer, hvis de er med til at forfine signalet til det minimale.


  • #19   21. feb 2013 Jeg sagde ikke at de skulle prøve det, jeg sagde bare at jeg ville ønske at de ville prøve at ride bidløst.
    "Jeg har set ryttere, der rider uden udstyr stå og råbe og skrige af deres hest, samt give den en bag i, og hvis det er det man byder sin udstyrsløse hest, ja så vil jeg hellere se en hest med sadel, bid og evt en rytter med sporer, hvis de er med til at forfine signalet til det minimale."
    Men hvad ville du helst selv udsættes for det som du siger, eller det når folk står og råber og skriger af deres hest, sparker den hårdt i siden med spore og slår den med pisken? smiley Jeg ved godt hvad jeg ville vælge smiley
    Og jeg ser bare sådan på det at, hvis en hest pludselig ville stikke af er det bare og hive i tøjlerne, men hvis du sidder uden noget, så kan heste gøre nærmest hvad den vil og så vil du bare ikke have en chance for at gøre noget for at stoppe den? På den måde tænker jeg bare at han gerne frivilligt vil det jeg laver med ham, for hvis han ikke vil det, så ville han jo bare gå den anden vej. smiley


  • #20   21. feb 2013
    Længe leve indlærte kommandoer, det har hesten også uden udstyr - derfor gør den som man beder den om og går altså ikke bare sin vej hvis kommandoerne er på plads :o).

    Ingenting af det vi gør er noget hesten " vil frivilligt " - det er indlærte kommandoer, noget hesten er motiveret for og vi belønner den for.

    Selvom de ødelægger en del bidløse menneskers drøm om at alt skal være noget hesten selv vil og gør :o)


  • #21   21. feb 2013 Når jeg hjælper folk med at ride deres heste rider jeg dem også med bid, hvis det er det de er vand til. smiley
    Jeg føler bare at mine ponyer er blevet 'gladere' smiley
    Men Camilla, jeg er glad for at du skriver det! smiley Jeg har intet imod det så længe at man håndtere bidet med en blød hånd, jeg synes bare at det var en fantastisk film, som jeg gerne ville vise jer alle smiley
    SÅ ingen sure miner.. smiley


  • #25   21. feb 2013 Lige præcis "urteheten" Er 100% enig! smiley

  • #26   21. feb 2013 Jeg har været 100 % bidløs i 6 år efterhånden og tilredet min egen på kapsun.
    Jeg er ved at lægge bid på min nu af en masse årsager MEN IKKE fordi jeg drømmer om stævner. Jeg gør det for HANS skyld. Og jeg kender flere bidløse der er begyndt at gå den vej nu.
    Så nej - det vil ikke nødvendigvis være bedst for alle heste at være bidløse. Selvom jeg ville ønske jeg stadig troede på det! Det er meget nemmere bare at sige 'sådan er det, færdig slut' smiley frem for at skulle til at lære at ride med bid igen for hestens skyld.


  • #27   21. feb 2013 Enig smiley Dog ønsker man heller ikke at blive hevet i næsen tror jeg..! men ved hvad du mener smiley

  • #28   21. feb 2013 Normalt er jeg ikke en person der bliver helt vildt rørt over videoer.
    Kan da synes, at de er smukke, skrækkelige eller lignende, men det er sjældent at jeg fælder en tåre.

    Denne dokumentar rørte derimod noget dybt indeni mig - Faktisk så græd jeg flere tårer flere forskellige steder i videoen.
    Ikke når man så klippene med de dårlige ryttere.
    Nej, det var klippene med harmoni og tale, der tog mig.

    Ved ikke om det var pga. dårlig samvittighed fra da man var yngre (dårlige undervisere, så man ikke vidste bedre), eller om det var den nye viden og lærdom jeg har fået fra min tidligere hoppe Montoya, og den lærdom der nu kommer fra min nye unghest blandet med ønsket om en harmonisk fremtid.

    Noget rørte den hvertfald.


    Tak fordi du delte den herinde smiley


  • #30   22. feb 2013 Anne Sofie: så hvis folk kalder sig naturlig træner så er de hævet over enhver kritik ?

Kommentér på:
Hvordan en hver hest burde rides/trænes.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce