Hvordan træner man en hovedsky plag?? {{forumTopicSubject}}
Hej! Jeg har en lille baby 3 års hoppe ( kun officielt 3 år her den 1., bliver rigtigt 3 den 28 maj), som er hovedsky. Hun HADER når jeg skal tage grimen af og på, jeg KAN ikke få en trense på hende ( det går fint når jeg endelig har fået den på) og hun hader når jeg strigler hende med en meget ultra lille, blød børste i hovedet for at få mudder væk....Det er lidt belastende Synes det er trist at man ikke kan lægge en grime på hende, uden der bliver kamp, for der er jo ingen af os der gider slås hver gang...:( Jeg elsker jo min lille pige, men grime skal hun altså have på!
Hvad skal jeg gøre for at vænne hende fra at være hovedsky?? Det er ingenting når man sætter tov i grimen eller når man binder hende..Hjæææælp
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
sep 2012
Følger: 93 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 141 Svar: 907
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
brug nogle rolige bevelser omkring hovet og måske skal du træne hende i at tage hovet ned så hun kan slappe af?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
sep 2012
Sandra: Ja, og jeg er så ked af at NOGEN hestehandlere kun tænker på penge og ikke på hvordan hestene har det
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
apr 2011
Følger: 145 Følgere: 119 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 922
mens vi gjorde dette har han fået lov at søge væk osv. hvor han er endt ud med selv at søge trensen
ved ikke om dette hjælper på din, men det her har hjulpet rigtig meget for mig
sep 2012
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
hvis du "holder træningen" og gør det min 2 gange om dagen så vil jeg næsten garantere for at hun er blevet beder inden for 14 dage
sådan har jeg trænet vores hvis der har været problemer og det med berøring i hovet, der kan du bare bruge din hånd og "nusse" op af halsen og så berøre hende i hovet og er hun god (hun kaster ikke med hovet eller fjerner det) så bare ros og giv hende en guf
sep 2012
feb 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 15
Start når hun har en grime på med snor i . det er bedst inde i boksen og hun skal ikke være bundet fast. Tag en ny grime, gerne lidt stor i det som er nem at få over ørerne.
Stil dig lige som når du skal give trense på , med den ene arm under hendes hage og tag fat i næseryggen . Hvis hun kæmper imod så hold godt fast og kommer hun fri prøver du bare igen.
Det gælder om at have tid og blive ved.
Når hun så (måske efter 1 time) lader dig stå og holde om næseryggen giver du hende en godbid og slipper hende i et par minutter.
Så lærer hun at når hun gør det rigtige så forsvinder presset.
Gentag til du uden problemer kan gøre det .
Derefter fører du grimen op omkring mulen og holder den der . når hun står stille og finder sig idet ,belønning og væk.
gentag til det er ok. Derefter fører du grimen op over ørerne og voila så er problemet løst.
Gør det samme med trensen.
Det tog en aften så kunne jeg uden problemer lægge hovedtøj på min total rå 5 års der ellers både havde forsøgt at stejle og rende mig ned for at slippe.
Hvordan træner man en hovedsky plag??