Angst {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg har lige købt en rigtig fin lille hoppe.
Hun er importeret fra Island, hvor hun er blevet redet til stævner i konkurrenceformen Gæðingakeppni, som er en konkurrenceform der går ud på, at vise meget vilje og sådan noget.
Derfor er hun, Hrefna (Hrepna) som hun hedder, blevet redet fremad, fremad, fremad og har aldrig lært, at stoppe. Hun er tydeligt blevet redet på et stangbid, så hver gang man tager i tøjlen, krøller hun hovedet sammen og nærmest kysser bringen
Jeg har købt hende med henblik på, at ride hende i sportskonkurrencer, der er en langt mere 'kontrolleret' konkurrenceform end Gæðingakeppni. Jeg havde hende med på banen i sidste uge og det var helt tydeligt, at hun var angst for at være der. Jeg kunne kun holde hende kort skridt fordi hun var ved at løbe frem hele tiden og da vi kom til speakervognen blev hun så bange, at hun bakkede en halv omgang og jeg kunne hverken få hende stoppet eller til at gå frem (en ovalbane er typisk 250 meter hele vejen rundt, så en halv runde er rimelig meget)
Dernæst er hun skrækslagen for pisken på venstre side, hver gang den kommer over på den side, bliver hun rigtig bange og løber frem.
Jeg synes det er virkelig synd for hende, for hun er en hest der utrolig gerne vil arbejde og som er meget positiv og gør sit bedste og så er hun en hest med et helt utrolig talent. Så jeg tænker, hvordan kan jeg arbejde mig igennem det her.. har tænkt på at skridte oppe på banen så hun er tryg ved det. Men hun er svær at få til, at gå rundt deroppe.
Gode råd og træningsmetoder modtages med kyshånd
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.745
Få hendes tillid, lav en MASSE jordtræning, og kom ind på hende.
Jeg har en hoppe som på rigtig mange måder var en problemhest (Felina på min profil). Hun stejlede, bukkede, løb af med en, bakkede også RIGTIG meget og hvis man prøvede at få hende fremad stejlede hun, hun bed, sparkede, etc.
Jeg stoppede al form for stress og udfordringer for hende, og lavede kun jordtræning i lang tid.
Idag er hun fantastisk, og jeg har ikke haft så nært et forhold til noget dyr som jeg har til hende
nov 2011
Følger: 48 Følgere: 128 Heste: 9 Emner: 1 Svar: 1.555
Fuldstændig enig med oven stående
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 680
også ville jeg selv starte med kun at skridte og øve stopsignalet og først når det sidder helt fast ville jeg begynde på de andre gangarter.
også self. jordarbejde, med tillids øvelser, specialt med pisken. husk massere af ros når den slapper af når du nærmere dig med pisken rør hesten over hele kroppen med den og ros ros ros
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 746
nov 2011
mar 2008
Følger: 108 Følgere: 114 Heste: 4 Emner: 194 Svar: 2.093
jeg har slet ik redet stævner på hende endnu, netop fordi jeg først ville ha alle de her ting på plads
I må rigtig meget gerne komme med konkrete øvelser og træningsmetoder. Har ikke lavet så meget jordarbejde før
mar 2008
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.745
Du står ved siden af hende, med en cordeo om halsen på hende. GERNE brug klikkertræning.
Nogle er imod brug af godbidder, men jeg går ind for dem. Jeg vil da også helst arbejde for penge
Men du står ved siden af hende, og har fat i cordeoen med den ene hånd, og klikkeren i den anden. Så får du hende til at gå fremad, og presser så let tilbage i cordeoen. Hvis hun giver det MINDSTE tegn på at sagtne farten, klikker du straks og giver en godbid. Samme med brug af trense..
Jeg kan lave en video til dig, hvis du ønsker det? Hvor jeg viser det på en af mine? Jeg er ikke alt for god til at forklare det på skrift
mar 2008
Og gerne flere øvelser jeg kan bruge, som pisketræning osv.
nov 2011
nov 2011
mar 2008
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 680
nov 2011
mar 2008
Angst
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside