{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.880 visninger | Oprettet:

HJÆLP til HVOR MEGET HAVRE/ ROEPILLER?? {{forumTopicSubject}}

Heeej. jeg har en hest der er tynd, hun gider ikke at tage på og det er første år jeg har dem hjemme selv..

Jeg tror muligvis det er fordi jeg giver dem for meget af Havre og roepillerne.

Først: Deres daglige kost består af morgen får de lidt over en halv spandfuld ( 12 Liters) blandet havre og roepiller( roepillerne er blødt op) og så miniral foder derpå, Så får de alt det wrap de vil spise

På folden får de alt det wrap de vi have

Aften får de det samme som om morgen .

MEN de spiser ikke ret meget wrap.
Når de så kommer ud på folden står de og spiser jord og sne som IKKE er smart, selvom de har sindsyg meget wrap.

Mit wrap er af BEDSTE kvalitet .
Nogen der kan hjælpe med hvad jeg skal lave op på??

HVOR MEGET Havre og roepiller vil i give en hest ??

Det er en Spansk/dv Hun er spinkel men synde hun abseluter for tynd. Hun er 160 cm

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP til HVOR MEGET HAVRE/ ROEPILLER??
  • #2   14. dec 2012 Har prøvet en mix der der skulle hjælpe til og tage på, MEN det hjælp heller ikke.. hun har fået tjekket tænder og fået ormekur smiley

Cecilie E
    smiley Jeg havde også tænkt tanken det kunne være alt for meget. men er os bange for hun får for lidt .. Min anden hest hun er samme højde, bare en bredere dame, hun fungere super fint på det, Hun er dg blevet meget fed ..

• #3   14. dec 2012 har hørt lidt om kalve foderet. Men tænker bare på når det står det kun er egnet til kalve og ikke heste. tænkte der måtte være en grund :S smiley

• #4   14. dec 2012 Hvad med fiberpiller?

Har du overvejet at skifte til hø? (min hyp har tendens til at blive for tynd, hun spiser langt mere hø end wrap, det virker faktisk)

Roepiller feder ikke - det er i hvertfald det jeg er kommet frem til - det fylder bare..

Men prøv med lucerne, fiberpiller og hø + vitaminer smiley

• #5   14. dec 2012 Roepillerne har haft en lille efekt på mine de feder har jeg kunne se ... MIn heste fik før hø, men så fik de lidt wrap oveni, Nu vil de bare ikke røre Hø så automatisk er jeg gået på wrap for et eller ande skal de jo æde. kræsne æsler smiley

• #6   14. dec 2012 jeg tror du skal prøve at skifte til noget musli eller blandingsfoder, helst uden for meget melasse og majs

• #7   14. dec 2012 Du skal ihvertfald stoppe med at give havre med det samme.... Du kan godt give roepiller til den lettere brede dame, men skift til Horselux eller NAG Fiberpiller til den tynde... Hvilket mineral foder giver du? At de hellere vil spise jord/rødder, tyder stærkt på de ikke er dækket korrekt ind nemlig...

• #8   14. dec 2012 jeg ville også skifte til fiberpiller i stedet for.... og hvis du mangler energi så giv til majs flager(varmbehandlede) i stedet for havre...!!

• #9   14. dec 2012 okay.. men er svært og sammensætte noget uden erfaring :S

Mine heste, venners heste, familiens heste , mange jeg kender fodere KUN med havre og deres heste er fine. også avlere fodre med dette.. så jeg har aldrig helt forstået hvórfor man ikke må fodre med det nu når jeg høre så meget godt om det også..

• #10   14. dec 2012 Jeg tror jeg vile købe en mysliblandning med majs i, som jeg ville blande med roepiller i stedet for havre. så skulle der gerne ske noget også ville jeg putte lucerne med olie i maden

og hvis hun ville æde det så ville jeg smide 1-2 dl. olie i maden, bare alm rasp olie fra netto.

• #11   14. dec 2012 Men hvis i kan hjælpe med noget godt foder der er rimlig billigt og som kunne være en bedere løsning så sig endelig frem, og hvor meget hesten skal have samt pris:)

• #12   14. dec 2012 havre er kun energi til hesten, det bruges hvis hesten skal være udholdene eller kunne præstere meget på banen

• #13   14. dec 2012 Forresten, mine heste får os soja olie fra land og fritid smiley de får 1-2 dl i smiley

• #14   14. dec 2012 ville stadigvæk give rasp olie fra netto oven i gerne 2 dl, 2 gange dagligt til sådan en stor hest

• #16   14. dec 2012 okay, hørte bre fra dyrelægen sidst han var her at alm olie bestemt ikke var godt for hstens organer :S Derfor køber jeg det de har i landog fritid soja olie smiley Det koster også 10 gange så meget men følgte dyrelægens råd.

Jeg har i en periode fodret med equsana men jeg syndes selve foderet så rigtig godt ud men det hvalp bare ikke..

Mine heste får Mash 2 gange ugentligt også..

men jeg kunne da godt overveje at skifte foder hvis i har nogen gode erfaringer derude. og kan hjælpe mig med en god plan smiley

• #17   14. dec 2012

Ida Krogfelt - Vi ses Domino D smiley

Hvad er fiberpillr lige nødagtig sat sammen af ?? smiley

• #20   14. dec 2012 Olie er Olie, blev anbefalet den billige af min dyrlæge.

om du betaler 5 gange så meget for noget der er til "hest" er fuldstændigt lige meget

• #21   14. dec 2012 kun din pengepung der bliver lættere ;o)

• #22   14. dec 2012 Du kan give dem Equsana Balance, Fiberpiller og en god lucerne med olie, ikke melasse/sukker... Det er billigt, nemt og sundt for hestene... Den runde kan du nøjes med at give Balance, ikke andet... Og så selvfølgelig al det wrap de kan spise... Dog tror jeg du skal få taget en udvidet ormeprøve på den tynde, bændelorm er som regel ikke synderen til vægttab/manglende huld, det er spolorm... Du kan læse mere her og sende en prøve afsted til dem, det er billigt, nemt og godt www.equilab.dk

• #23   14. dec 2012 prøv horselux foder... der er god kvaliltet til billige penge...

• #24   14. dec 2012 det behøver nødvendigvis ikke at være orm, vi mennesker forbrænder jo også forskelligt smiley
    jeg har 2stk 95% ens hopper hvor den ene får dobbelt så meget foder som den anden og de laver lige meget

det det drejer sig om er hvis men har en hest som er tynd skal den ikke have foder som fylder og ligger længe i maven smiley og hvis man har en som er til den go'e side skal den have noget som fylder så den føler sig mæt længere

• #25   14. dec 2012 Stald Lender: Nej selvfølgelig ikke, men det er typisk orm når hesten taber sig og ikke tager på trods ok mængder mad.... Derfor kan man ligeså godt sende en prøve afsted og få tjekket, inden man skifter og smider alt muligt i hesten... smiley

Heste har ikke mæthedsfornemmelse, så ville de ikke spise 16 timer i døgnet.. Men der skal bestemt ikke fyldes havre, sukker osv i en tynd hest, for dens optagelse af de gode næringsstoffer ryger fløjten med disse produkter og udsætter egentlig systemet for overarbejde, der kan gøre hesten taber sig endnu mere, da omsætning af energi kræver energi.... smiley
    Så jo, en tynd hest skal have foder der ligger "længe i maven", for det optimerer chancerne for optagelsen af de vigtige næringsstoffer, heribland fibre, fedt og aminosyrer.... Det der ikke skal fyldes på er en fed musli, som heste kun kan optage noget fornuftigt fra hvis man holder sig på mindre mængder, alt derudover ryger lige fluks igennem...

• #26   14. dec 2012 Hvor mange heste deles om 2x12 L havre/roepiller???
    Det er en MEGET stor potion - jeg er faktisk lidt i chok, hvis det kun er 2 heste der dele den portion...

Roepiller fylder alt for meget, så hesten er slet ikke sulten når den kommer ud til wrap(hø), hvilket ellers ville være det bedste for dig at putte i din hest.

Du skal stoppe med havre og roepiller indtil din hest er fin igen, hvis ikke for altid smiley

For at få din tynde hest på ret kurs igen skal du teste din hest for orm og bændelorm - Hvornår fik din hest ormekur?

Hver aften skal du sørge for at din hest har minimum 8 kg wrap/hø til natten. Hvis boksen er støvsuget om morgenen, skal du sætte mængden op.

Så skal du give et fede-fuldfoder som fx Build-up fra Saracen eller Brogården i anbefalede mængde (sikker omkring 1,5 kg pr. dag) så du er sikker på at din hest er dækket ind med de vitaminer og mineraler den behøver for at kunne tage på. Heroven i giver du 400 g Lucerne, gerne med olie (Gold) derudover kan du tilføje op til 1 dL olie pr. 100 kg hest pr. dag.

Gerne dele måltidet op i 3 portioner fx. morgen, indluk og nat/aften-kig. Ellers r 2 fint.

På folden skal du sørge for at hesten har adgang til hø/wrap ad libitum, frisk vand og en saltsten.

Ang. olie, så er det korrekt at hesten indre organer ikke har særlig godt af almindelig olie, men gives den kun for en kort periode fx. 3 måneder for at fede hesten op, så er det ok. Gives det som et længerevarende tilskud eller vil man gøre det bedst for hesten er koldpresset olier bedst og hørfrøolie indeholder flest omega 3 og 6 og derfor er koldpresset hørfrøolie (eller linamix) et godt suplement til hest. Det er dog dyere.

Lucerne er ikke kun længere tyggetid, det er også "god mave", flere proteiner (byggesten) og havrens kalorier og lysin.

Når alt dette er sagt, så er det super vigtigt at du sørger for at indfase den nye mad over 3 uger, da hesten ikke klare foderskifte så godt og slet ikke når det er så radikalt som dette. Men det er det din hest har brug for.

Det er lige så mit hjerte hamre áf sted - jeg er super glad for at du har oprettet dette emne, så vi kan hjælpe dine heste smiley

• #27   14. dec 2012 Husk at over 3 dl olie om dagen til hest, kræver ekstra tilskud af e-vitamin, hos ponyer er det over 2 dl om dagen.... Og olie skal altid trappes langsomt op, man må ikke bare give fuld skrald første dag.. Bare lige hvis andre der læser med vil igang med olie... Skal man have den helt gode olie, skal man have en med 3-6 OG 9 smiley

• #28   14. dec 2012 Mnage tak så blev jeg lidt klogere. Men er der en der evt kan fortælle hvor jeg kan købe disse slags foder ?? og hvad det ligger i af pris?? smiley

Jeg vil jo sindsyg gerne have minhest tager en del mere på, da jeg ikke vil ride rundt på en hest uden fedt på kroppen. Hun er ikke Mager men jeg syndes nu stadig hun mangler en del kg smiley Min ridning har også været sat i stå pga jeg syndes hun tabte sig når hun blev brugt smiley

Hun er tjekket for diverse slags orm .. ormekur har hun fået som anbefalet ...

• #30   14. dec 2012 Har du en Land og Fritid i nærheden af dig? Eller hvad har du i nærheden af butikker?? smiley

• #32   14. dec 2012 Jeanette H
    du skulle læse lidt af det som professor Katherine Houpt som har forsket i hestes adfærd hun er absolut ikke enig med dig i at heste ikke kan føle sult

• #34   14. dec 2012 Jeg har en land og fritid 30 km herfra det er nok det tætteste

• #35   14. dec 2012 6 liter? smiley
    hold da op det lyder som meget...hvor meget bliver den redet?
    Hvis du ingen erfaring har med det ville jeg prøve at få den tjekket af en dyrlæge (bare for at tjekke at der ikke skulle være noget galt) smiley
    Syntes også du skal overveje at skifte og sætte den ned i havren.
    Jeg ved at min part får en liter lucerne, halvanden havre, 1 kop tilskud og 1 halv lille kop vitaminer. Han er rigeligt rund. smiley
    Men prøv at snakke lidt med en dyrlæge eller en anden inden du foretager foretager foderskift smiley

• #37   14. dec 2012 Stald Lender: Ikke nødvendigt, for jeg skrev de har ikke en mæthedsfornemmelse og det er videnskabeligt bevist smiley
    Selvfølgelig føler de sult, men de gør det af en lidt anden kaliber end vi gør, vi snacker i lækre sager osv, men ikke 16 timer i døgnet, heste har et overlevelsesinstinkt der siger de skal spise mens de kan, for man ved aldrig om der er mad imorgen (sletterne).. Derfor spiser og spiser de, 16 timer i døgnet optimalt set smiley

• #38   14. dec 2012 Ida: Jamen helt sikkert, bændelorm kan sagtens give vægttab, men det er som regel bare ofte spolormen der er synderen lige der smiley

• #39   15. dec 2012 Pas på med at for store mængder krybbefoder på en gang, mange små måltider til hesten begynder at tag på i vægt gerne 4-6 måltider hvis du har mulighed, for meget foder på en gang kan også få heste til ikke at fordøje og udnytte det foder den får... Så mange små måltider ville helt eller delvis fjerne haver bytte det ud med roepiller og evt soyaskrå,valset eller poppet byg varmebehandlet majs som er mere fedene men i starten til de tager på i vægt er det rigtig efektivt med mange små måltider, prøv også med hø nogle heste bryder sig ikke om wrap

• #40   15. dec 2012 Undskyld ikke roepiller men fiberpille smiley

Kommentér på:
HJÆLP til HVOR MEGET HAVRE/ ROEPILLER??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce