7. dec 2011 Følger: 187 Følgere: 256 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.238
Special effects - Hvad synes I? Special effects - Hvad synes I?
Jeg læste lige denne artikel, om Ian McKellen brød sammen da han skulle spille sammen med 13 papfigure, istedet for de egentlige skuespillere.
http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article1866538.ece
Efter at have læst, tænkte jeg på, at jeg godt kunne forstå ham. Manden er 73 år gammel, og har været skuespiller i mange mange år - Altså siden inden special effect kom på "mode".
Idag synes jeg generelt de har overtaget en del - Lidt for meget endda.
Fx i The Day After Tomorrow, som er en film om naturkatastrofer, er der en scene med ulve. Selv disse er animeret, og desværre ikke særlig godt. De har unaturlige bevægelser, og det er generelt meget tydeligt, at de ikke er ægte. Denne lille og ubetydelige ting ødelagde filmen for mig.
Hvad tænker I om special effects idag, hvis I sammenligner med filmene før i tiden?
Jeg selv ville ønske at de ville begynde at lave film som før i tiden. Sammenligner man Jurassic Park fra 1993 og King Kong fra 2005, er der en verden til forskel - Og de 12 års forskel er ikke gået i den positive retning.
Selv Jurassic Park 3 er meget anderledes end 1'eren, og det gør, at jeg lidt frygter for 4'eren, som skulle komme om et par år.
maj 2005
Følger: 335 Følgere: 592 Heste: 24 Emner: 116 Svar: 1.615
Du har også samme holdning som mig med hensyn til "The Day After Tomorrow". Hvad skete der med de ulve og hvad skulle de til for? De kunne have lavet så meget andet med den film når de havde et budget på 125 millioner dollars. Den scene gjorde at jeg faktisk ikke har set filmen mere end halvanden gang, og anden gang stoppede jeg ved ulvene, fordi jeg havde så svært ved at tage det hele seriøst. Forstår heller ikke hvad pointen med dem var, for de var hverken frygtindgydende eller skræmmende, mere latterlige, og det gav ingen mening at blande dem ind i en film om en naturkatastrofe.
Kan godt se hvad du mener med "Jurassic Park", men synes til gengæld godt nok om King Kong, men det er måske fordi jeg er Peter Jackson fan
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.734
Samtidig synes jeg faktisk også, det er ærgerligt - selv om jeg har forståelse for, det måske er lettere og billigere - at computeren i høj grad har erstattet ægte, håndlavede kulisser. Jeg tænker på, at det må give skuespillerne noget at befinde sig i de "rigtige" omgivelser, frem for blot at skulle stå og spille foran en grøn skærm, som man efterhånden ser i flere "making of" programmer.
Så jeg vil sige det sådan, at på den ene side har effekterne VIRKELIG flyttet sig med hensyn til kvalitet osv., og de KAN lave nogle vildt overbevisende effekter på computer nu om dage (når de gider gøre det ordentligt), men nogle ting kunne de altså stadig godt lave på den gode, gammeldags maner. F.eks. lade rigtige dyr spille med i filmene, frem for at erstatte dem med computeranimationer. Ja ja, rent dyrevelfærdsmæssigt kan det måske være en fordel nogle gange, men alligevel...
dec 2011
Følger: 187 Følgere: 256 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.238
Jeg er også vild med King Kong, som filmen er, og har set den mange gange. Men hvis du sammenligner dinosaurerne med dem i JP1, så er der meget stor forskel, og den er i mine øjne ikke blevet bedre - Tvært imod.
Men det kan self. også være fordi de Jurassic Park giver dinosaurerne personlighed, hvor de i King Kong bare er "vilde dyr".
Men selve animationen synes jeg ikke er bedre. Specielt der hvor de løber mellem benene på de brontosaurer, der er det meget ringe lavet. Man kan evt. sammenligne det, hvor de i JP3 løber ind mellem en flok parasaurolophus.
Men er enig i at special effects kan være godt for noget, og skidt for noget andet. Synes specielt det er skidt, når det handler om levende (realistiske) væsner.
Men film som 2012 er det perfekt!
maj 2005
Følger: 335 Følgere: 592 Heste: 24 Emner: 116 Svar: 1.615
I dag ved vi hvad der kan laves, og hvis ikke effekterne virker næsten 100% realistisk, er vi allerede stået af. Så på en måde er vi blevet for vant til special effects, så der skal næsten intet til før vi begynder at tvivle, og det er egentligt lidt sørgeligt at man ikke kan tage i biografen, uden at alt er forudsigeligt. Ville ønske man kunne sætte sig derind og blive så overrasket at det bare siger "Wow", men tror ikke den følelse bliver nem at finde mere.
Special effects - Hvad synes I?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside