{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

Spiser træpillerne.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Vidste ikke lige hvilken gruppe jeg skulle lægge dette i, men blev enige med mig selv om at denne passede bedste, da det jo ikke ligefrem er sundt.

Min hest er begyndt på noget sært. At spise træpiller... Det var min kæreste som tog ham i det i går, og han (hesten altså smiley ) havde en kant af træpillefarvet savl rundt om munden (ligesom når de har spist et æble). Han havde wrap i boksen, da han blev taget i at spise træpiller.
Han får 6-8 kg wrap til nat (de er inde fra kl. 20 til 08 ca.). Ellers får han lucerne, Equsana Pleasure Vit, Linamix og Hoof Health biotin og har fri adgang til en himalaya saltsten.

Jeg havde godt nok lagt mærke til at han har haft lidt tynd mave i 1 ½ uges tid (ikke voldsomt, bare en smule tyndere end normale hestepærer). Men jeg troede han havde spist sand, da de går på jordfold nu (hvor de får 3 kg wrap morgen og 2 til frokost), så jeg har lige købt hørfrøskaller til ham.

Han fik ormekur for 2 uger siden ca., da han testede positiv for bændelorm (men ikke andre orm).

Men han spiser jo så træpiller, og hvad er nu det for noget? Nogen der har prøvet det og ved hvad det kan skyldes? Mener da at jeg fodrer ham korrekt...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiser træpillerne..
  • #3   12. nov 2012 Hmm det er faktisk et helt nyt læs, vi lige har fået ind..
    Jeg har nogle halmpiller liggende fra sidste vinter, måske jeg skal sætte ham over på dem indtil de andre er blevet "gamle".

• #4   12. nov 2012 lad ham få fri adgang til halm i boksen, en bunke halm som beskæftigelse, når der fx. ikke er mere hø. så han ikke æder helt vildt mange af dem, for så suger de al den væde han får, og så kan han ske at blive dehydreret.

• #5   12. nov 2012 Jeg vil hellere give ham fri adgang til wrap så... Men det har han næsten allerede (han spiser maks 9 kg på en nat), og han spiste træpillerne mens der var wrap i boksen?

• #6   12. nov 2012 som der også er blevet forslået, er det måske vitamin mangel, de vitaminer han får, er de presset i små piller?

• #7   12. nov 2012 Min kan også fine på at ta en mundfuld af spånesækken? Synes altså at det er lidt mærkeligt smiley Min den ene står så godt nok ik på spåner selv, men det gør min den anden, så jeg ved ikke om hun bare synes at 'det er noget mærkeligt noget', og så bare kan finde på at tage en mundfuld smiley

• #8   12. nov 2012 Freja: Ja, hans vitaminer er i pilleform. Dog mindre piller end træpillerne og i en lidt anden farve.

• #9   12. nov 2012 Vitamin og mineralpiller, som er mast sammen til piller, er blevt mast ved så højt tryk, at der bliver uhyggeligt varmt inde i dem, derfor dør alle det der ting hestene skal bruge, og derfor bliver mange af de vitaminer og mineraler som man kan købe til dyr uvirksomme, de giver kort sagt ikke noget, så mange hælder tomme piller i deres heste smiley Fik jeg af vide på et foredrag med Carsten fra www.simplebalance.dk

• #10   13. nov 2012 Freja: Ahh den køber jeg nu ikke helt. Så ville vitaminpiller til mennesker jo også være lige til at smide ud af vinduet. Min mor er læge og arbejder med Danmarks førende vitaminforsker, og han siger man skal spise vitaminpillers og hvis piller dur til mennesker, gør de vel også til heste.

• #11   15. nov 2012 Red engang en hest der spiste sine spåner, men vi skiftede bare over til noget andet strøelse og den har ikke gjort det lige siden. Ved ikke hvad du ellers kan gøre..
    Men held&lykke med det (:

• #12   15. nov 2012 Du må selv om, om du tror på det, men hvis hesten har vitaminmangel kan det godt være derfor den spiser pillerne. smiley der står jo heller ikke på poserne med vitaminer til heste at de er varmebehandlede og derfor virker de ikke, der står heller ikke hvad der bliver gjort ved vitaminer til mennesker, de lover bare at de er gode for os smiley Tager selv vitaminer, men det har nu aldrig gjort en forskel, om jeg blev syg eller ej. hvis jeg ikke tager dem i en periode bliver jeg lige så lidt syg som hvis jeg tager dem smiley

• #13   16. nov 2012 Freja: Sådan virker vitaminer altså ikke. Man skal være i ret voldsom mangel før man direkte bliver syg af det. En af grundene til at jeg tager vitaminpiller er bl.a. at min mors kollega har forsket en del i d vitaminer, og har bl.a. sammen med en række andre forskere fundet ud af at sandsynligheden for at man får visse former for kræft er en del større, hvis man ikke få en vis mængde d vitaminer (højere end den nuværende anbefalede dosis). Så man bliver sjældent syg nu og her, men man kan på sigt risikere at blive det fx i form af kræft, når man bliver ældre.

• #14   17. nov 2012 Det er måske lidt sent at svare på denne tråd, men hvis den er testet positiv for bændelorm kan det sagtens være derfor at den pludselig spiser af træpillerne, frem for wrappen.
    Har den fået sin kur? Læg mærke til om ikke den holder op når ormene er forsvundet smiley

• #15   18. nov 2012 Det er aldrig for sent at blive klogere smiley

Han har fået sin ormekur ja, den fik han for hmm 3 uger siden nu tror jeg. Jeg har ikke set ham spise træpiller siden den dag min kæreste tog ham i det.. Så jeg håber lidt at det bare var en kort fase smiley

• #16   18. nov 2012 Jamen det er jo super smiley

Kommentér på:
Spiser træpillerne..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce