Spiser træpillerne.. {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Min hest er begyndt på noget sært. At spise træpiller... Det var min kæreste som tog ham i det i går, og han (hesten altså ) havde en kant af træpillefarvet savl rundt om munden (ligesom når de har spist et æble). Han havde wrap i boksen, da han blev taget i at stå og gumle træpiller.
Han får 6-8 kg wrap til nat (de er inde fra kl. 20 til 08 ca.). Ellers får han lucerne, Equsana Pleasure Vit, Linamix og Hoof Health biotin og har fri adgang til en himalaya saltsten.
Jeg havde godt nok lagt mærke til at han har haft lidt tynd mave i 1 ½ uges tid (ikke voldsomt, bare en smule tyndere end normale hestepærer). Men jeg troede han havde spist sand, da de går på jordfold nu (hvor de får 3 kg wrap morgen og 2 til frokost), så jeg har lige købt hørfrøskaller til ham.
Han fik ormekur for 2 uger siden ca., da han testede positiv for bændelorm (men ikke andre orm).
Men han spiser jo så træpiller, og hvad er nu det for noget? Nogen der har prøvet det og ved hvad det kan skyldes? Mener da at jeg fodrer ham korrekt...
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 948
Du kan flytte den på tørv, tørv-mix eller hvis det SKAL være piller så brug halmpiller istedet for de udvidere sig selvfølgelig stadig men de er ikke usunde for hesten af få ned i maven.
Jeg skal selvfølgelig tilføre at heste der IKKE spiser pillerne uden problemer godt kan stå på træpiller.
For der ikke er nogen trivl er dette IKKE en annonce for min butik men bare den viden som jeg har jeg giver videre....!!!!
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Tørv brugte jeg, da han stod i løsdrift, men synes pillerne fungerer bedre i en boks.
Og mange tak for dine råd
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 948
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 70 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 143
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Kan også hjælpe på maven at tildele halm. Husk den ikke må stå uden stråfoder mere en max 4 timer. Altså når den har spist wrappen skal man være obs på hvor mange timer går der inden de får mad igen, ellers resikere man mavesår, pga for meget syre.
nov 2008
En hest har brug for halm? Det må jeg lige kigge nærmere på, det har jeg aldrig hørt om før. Man plejer jo at sige det modsatte.
nov 2008
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Tja ligesom med havre, folk er pludselig gået i en grøft der advarer om ingen halm. Pga halm vom osv, men selv i naturen spiser de jo netop halmstrå som ville stå tilbage. Det en naturlig del af deres føde. Og ja jeg har lært og hørt at halm indholder nødvendige træstoffer for hesten. Men om det beskrevet og dokumenteret noget sted ved jeg ikke. Men jeg ville aldrig fjerne det helt.
Heste har en meget snæver fødekæde pga vores hestehold, ja de dækket ind og de tåler ikke mange skift. Men de får det samme hele vinteren og muligvis suppleret med græs sommer men ellers igen det samme.
Ved godt natur hesten, jo ikke rigtig er til at sammenligne med, men som hesten er bygget hvad ville den så leve af sommer vinter? Græs vildt korn frugter om sommeren rester af disse om vinteren. Grene bark døde blade osv.
Så vi dækker hesten ind efter bedste evne. Og kan jo se du er obs på den har strå foder. Men om den e dækket ind korrekt. Nogle vil sikkert sige det. Jeg vil sige tilbyd den en skive halm med wrappen spiser den halmen, så mangler den noget, for der jo ikke mange foder enheder i halm, så er der wrap og halm, og hesten vælger halm... Så det jo ikke for energien og sukkeret men noget andet den spiser det for.
Er lige lidt træt så håber det giver mening.
V. H Tina
nov 2008
Jeg har kigget lidt på nettet og kan godt se at man er begyndt at anbefale at heste får 1-2 kg halm per dag. Det må jeg se og få puttet ind i hans kost.
Så jeg tror jeg skifter til at han får noget i stil med 13 kg wrap og 1,5 kg halm om dagen.
Så rigtig godt råd
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
Hvis han er blevet lidt tynd, ville jeg give ham lidt mere wrap (8-10 kg) så han med sikkerhed har massere og nok til næsten hele natten.
Ja, man anbefaler 1-2 kg halm til alm. heste, så de indtager træstof. Jeg har dog aldrig hørt om at hesten spiser sine træpiller, så jeg følger lige med. Loppefrøskaller er dog ikke en dum idé
nov 2008
Så hans kost er ændret til 13 kg wrap, 1,5 kg halm, loppefrøskaller, lucerne, Equsana Pleasure Vit, Linamix, Hoof Health biotin og har fri adgang til en himalaya saltsten.
Jeg har ikke set ham spise strøelsen siden min kæreste tog ham i det.. Man kan jo håbe at det bare var en engangsting..
Jeg har talt med min træner, hos hvem min hest står opstaldet, og 2 af hendes heste har også haft smådårlig mave. Så det er enten wrappen eller at flere af dem har gnasket i pillerne.. (som forresten er halmpiller og ikke træpiller, som jeg troede)
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
Mvh
Jette
Spiser træpillerne..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside