27. aug 2011 Følger: 68 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 1.077
Et læserbrev:-) Lidt hjælp?:-D {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle sammen, vi havde fået et læser brev for om de unges barske tale, men jeg har lige brug for lidt hjælp:-)
Har skrevet den færdig, men det ville være rart med jeres mening:-)?
Sætter den lige ind her, håber i vil give jeres mening?;-)
Det skal lige siges at jeg ikke er særlig god til sådan noget, så den er ikke særlig god, syntes jeg ikke selv, men giv jeres mening:-D
De unges barske tale
De unges talemåde er i dag, meget barsk i forhold til hvad det har været før i tiden, og det bliver ikke bedre! Utrolig mange unge bruger tit ordet ”Fuck” flere gange i en sætning. Orde-ne/sætningen bliver lavet om til et andet ord/sætning, f.eks. veninde kan hurtig blive til kælling/Bitch. 13 årig Camilla siger: ” Hvis jeg bliver sur på Sarah(Veninden) siger jeg ikke: ” Gud hvor er du dum”, jeg siger bare, hun skal fucke ud af mit ansigt” Sarah smiler bare, fordi hun selvfølgelig godt ved, at det ikke er ment ondt på nogen måder, blot en talemåde. Rigtig mange unge bruger rigtig mange utrolig grimme ord, når de snakker til hinanden, men mener for det meste ikke noget med det. Nogle ord er okay, men der er også grænser, F.eks. kalder rigtig mange drenge, piger for ludere, og det er der mange piger, som syntes er for groft sagt, men de mener tit ikke noget med det! Der er mange delte meninger om hvor grænsen går, når det gælder sproget. Jeg syntes ikke det lyder pænt, at kalde andre for kælling og luder, og jeg syntes det er forkert! Mange af de ord, som der bliver brugt i de unges sprog, er tit hentet fra hip hop musikken, og fra rap.
Fejlen ligger hos forældre-ne!
Jeg tror rigtig mange vælger at bruge det ordsprog, som de bruger, fordi de har lavt selvværd? Og vælger derfor at bruge det sprog, for at være eller spille ”Seje”, og tror derfor at de for mere respekt på den måde. Men jeg mener, at det er hos forældrene fejlen ligger! Der er nogle forældre der lader deres 12-13 årig børn, rende ud langt ud på aften/natten, og lader dem tage i byen alt for tidligt. Måske fordi de ikke gider at opdrage deres børn, og bare har ladet dem gå deres egne veje, og når det så kommer til stykket ikke gider at tage kampen op, når der opstår konflikter i hjemmet. Jeg kunne ikke selv finde på at bruge sådan et slags sprog, som mange unge bruger i dag, det er jeg simpelthen ikke opdraget til.
Der er mange måder at få respekt på. Man kan arbejde sig op til det, blive bed-re, og være tålmodig. Man kan også træde på andre folk, og få dem til at se dår-lig ud. Jeg ville mene det er respekt de leder efter, når de snakker sådan.
Ps. har taget lidt inspiration fra lidt forskelligt, men jeg har IKKE skrevet efter noget, KUN taget nogle af ideerne;-)!
jun 2010
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 201
aug 2011
Følger: 68 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 1.077
aug 2011
Dejligt at vide at jeg kan finde ud af det;-)
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 751
aug 2011
Et læserbrev:-) Lidt hjælp?:-D
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside