Mobning i dag {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg har fulgt lidt med i sagen med Fie Lauersen og det fokus der er paa mobning lige for tiden. (selvom jeg pt. ikke er i danmark)
Jeg kan simpelthen ikke lade vaere med at taenke paa om mobning i dag er vaerre end for 10 aar siden?
Jeg voksede op uden sociale medier og fik foerst min egen mobil da jeg gik i 8 eller 9 klasse. Naar man var hjemme var man "fredet" og i sikkerhed. Jeg blev selv mobbet og det er noget jeg kommer til at baere paa resten af mit liv.
Men er de unge vaerre i dag end dengang? Taenker de unge nu anderledes? Virker det maaske vaerre fordi de har adgang til at mobbe 24/7 online?
Det virker for mig som om mange lever konsekvens loest uden at taenke over hvad de udsaetter andre mennesker for og hurtigt glemmer hvad de har gjort og kommer videre. Personen det gaar ud over glemmer det bare maaske aldrig.
Det foeles i det hele taget at mange af de unge i dag taenker meget mere paa dem selv end andre.
Bare se nogen af de debatter herinde. Det er maaske ikke noedvendigvis kun de unge, men bare det at folk er saa ubehoevlede og grove i det de nogengange skriver synes jeg er lidt chokerende. Bare fordi man sidder bag en skaerm betyder det da ikke at man ikke skal tale ordenligt til folk?
Kan det virkelig passe? Medierne har jo en tendens til at puste til ilden saa det er svaert nogen gange at finde ud af hvordan det reelt staar til. (det skal maaske lige siges at jeg godt ved det ikke gaelder for ALLE unge. Der er altid undtagelser)
Vil lige slutte af med denne artikel som jeg synes er dybt rystende:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-58736297:vi-g%C3%B8r-grin-med-m%C3%A5den-hun-begik-selvmord.html
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 120 Svar: 402
Min søster har tre og den ene har haft nogle problemer med nogen fra en anden klasse, men det var mere fysisk karakter. Altså ikke mediemobning, men stadig så slemt at knægten ikke ville i skole. Og min søster har bare følt sig magtesløs:-(
Så jo, pga mediernes stadig større magt, synes jeg mobningen har udviklet sig til det værre og jeg er glad for, at jeg ikke er ung idag.
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 17 Emner: 108 Svar: 406
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
Jeg har selv en søn på 7 og kan da indimellem frygte om han en dag skal igennem bare halvdelen af det jeg var igennem... Jeg tror netop at det at man kan "skjule" sig bag skærmen gør, at det er nemmere at sige nogle ting. Og nej, mobberne tænker ikke over hvor meget den slags kan skade - det er jeg ret sikker på...
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Jeg er selv "mobbeoffer" og blev mobbet groft hele vejen op igennem folkeskolen, fordi jeg dels ikke var helt som de andre og aldrig har ladet mig rive med af diverse trends, men holdt fast i at være mig selv (folk synes stadig, jeg er sær, og jeg har såmænd også oplevet mobning som voksen på min arbejdsplads), og dels fordi jeg dengang var enormt let at få til at græde. Så var det jo sjovt.
Må indrømme, at jeg også er glad for, at jeg ikke er barn/teenager i dag...
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 2.800
Så er de unge nu til dags voldsomt grove, ser hurtigere ned på andre, føler sig bedre end andre...
Og derudover er mange unge mere følsomme, lader sig letter intimidere end førhen....
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Vi havde ikke så mange penge, da Jeg var mindre, så Jeg fik ikke så ofte tøj, som andre i klassen. Jeg har aldrig manglet, men det dyre modetøj, var der altså ikke råd til. Det fik Jeg tit, at høre for i skolen.
Da Jeg så en dag, fik noget øj, som var på mode, så var det også forkert. Den dag sidder stadig i mig. Jeg var så glad, da Jeg havde fået tøjet, jeg glædede mig så meget til at komme i skolen dagen efter pga. det her nye tøj.
Men aldrig har Jeg haft så dårlig en skoledag. Jeg brugte kun det tøj én gang.
Heldigvis er Jeg kommet videre og de, der mobbede mig i folkeskolen er fortid.
Jeg møder dem en gang i mellem i byen, men snakker ikke med dem. Jeg har aldrig modtaget en undskyldning.
Jeg har ad omveje hørt, at nogle af drengene "godt ku' mig", men det har de ødelagt for flere år siden.
De har gjort mi liv til et helvede fra Jeg var 7-8 år til jeg var 15.
Jeg er idag en glad pige, Jeg ved hvad Jeg vil, hvornår Jeg vil det. Jeg har fået en selvtillid, Jeg aldrig har haft før. Jeg klarer mig fint på min uddannelse.
apr 2007
Følger: 88 Følgere: 89 Heste: 15 Emner: 58 Svar: 197
Forskellen på nu og da er at det ikke "kun" begrænser sig til skolen, men som andre også siger nu er 24/7 pga arto, facebook osv. Og problemet stopper ikke ved at forbyde egne børn adgang til disse da det så kan være et grundlag for yderligere...
Jeg har en datter på 1 1/2 år og frygter at hun en dag skal blive "offer" som jeg selv var i mange år. Jeg har selv grædt mange tårer over kommentarer om min påklædning, hesten som hobby, at være et år yngre og derved senere udviklet end de andre (!)
Men samtidig er jeg også bange for at hun skal stå på den anden side og være det "monster" der koster et andet barn tårer eller sænket selvværd...
Jeg vil gøre mit for at opdrage hende i den opfattelse at man skal være mod andre som man vil have de skal være mod en selv og at alle har lov til at være den de er, uanset hobby, tøjvalg eller hvad ved jeg...
Ikke at keg derved mener at man kan komme det til livs, men forhåbentlig holde hende ude af det og måske hvile så meget i sig selv at hun evt kan støtte de som ikke har det så godt, dog med chance for at hun så havnermidt i det...
Det er en svær balancegang...
Men syntes klart at der burde gåes ind i kampen...
Mobning i dag
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside