{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.660 visninger | Oprettet:

Håndtering af den helt unge hest {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig, at starte debat om hvordan man (ifølge jer) bør håndtere de unge heste (omkring 1-års alder).

Jeg er nemlig en lille smule splittet, idét jeg altid har syntes, at helt unge heste bør have fri og bare gå på marken og hygge sig. MEN, så for lige knap en måned siden fik jeg min nye 1-års hjem, og det krævede lige pludselig, at jeg måtte revurdere min holdning om, at unge heste bare skal have fri og gå på marken...... Men det skyldtes udelukkende, at han simpelthen ikke kunne håndteres. Så det var altså nødvendigt, at han lærte at blive håndteret uden at panikke; at han lærte at få grime på og blive rørt ved; og at han også fik lært at løfte hove og at blive trukket med. Det har på en måde føltes lidt grænseoverskridende, at skulle "mosle" sådan rundt med en lille baby...... Men jeg har bare også haft det sådan, at det var nødvendigt; en hest SKAL altså som minimum kunne få grime på, stå stille, blive trukket, få ordnet hove og blive rørt ved.
Alt det kan efterhånden lade sig gøre rimelig problemfrit. På fredag kommer smeden, og det er noget vi nu har arbejdet lidt imod, fordi hovene trænger til at blive ordnet.

Men hvad så; skal han så bare have helt fri til næste gang smed? Eller bør/kan man præge en ung hest på andre måder, som vil være gavnligt? At lære, at være alene? Så småt lære, at stille/bøje korrekt? Kort lære, at lægge vægten over på bagparten? På en måde, kan jeg se det smarte i at lære en lille hest nogle principper, som den så vil have lettere ved senere; på den anden side, så synes jeg også, at det er for meget at forlange, og unødvendigt? Kan dens anatomi overhovedet klare det, når den er så ung? Og igen; har jo ikke travlt, så det vel være lige så godt (og give det samme, eller bedre, resultat?) at lære den det på et senere tidspunkt?

Hvad er jeres holdning til træning af de helt unge heste? Skal de bare have lov at være hest? Eller lærer I dem nogle grundlæggende ting ud over basis grime+trækning+stå+løfte hove+strigle/berøring? Og er der forskel på hvad i lærer en hoppe/vallak vs. hingst? Skal en hingst lære flere ting, for lettere at kunne håndteres senere, eller er det det samme? Kom frit frem med jeres tanker og holdninger - jeg ved jo tydeligvis ikke helt hvad min holdning er smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Håndtering af den helt unge hest
  • #1   3. okt 2012 i naturen lærer et føl/plag alt det den har brug for det første år, så min holdning er at de skal lære alt det de kan UDEN at belaste dem fysisk hvis man fra føllet er født tager f.eks. 3 X 5min med alt fra at stå bundet til at løfte ben, så får man en utrolig velafbalanceret hest som stoler og søger mennesker uden at være asocial over for andre heste smiley

• #2   3. okt 2012 Mine føl bliver vænnet til følgende:
    Grime på og af, løfte ben, tjekke tænder, stå bundet, skyllet ben, trækkes med, læsses i lastbil, både med og uden mor. være alene i boksen uden mor (med tante, enten i samme boks eller ved siden af)
    1. års, trænes selvfølgelig stadig i det samme som føl, dog går vi skridtet videre med at skylle ben, her får man også skyllet krop, og gerne også skrubbet lidt. og de lærer at blive mønstret, og vi går af og til ture i det fri, oplever ´let trafik.

1½-2 års. får let sadel eller seletøj på, og vænner sig til at jeg må ligge ting på hesten.

2 års. her er der sandsynlighed for at de hvis renracede skal med til dyrskuer, derfor skal de kunne mønstres ordenligt, træner nu længere ture, lidt mere trafik, skal kunne skrubbes og vaskes. tilvænnes bid. og bliver fremvist på skuer.

2-3 års, koldblods bliver tilkørt. i let træning med stabil makker.

3 års. dyrskuer og kørsel, kåring. alt efter udvikling kan jeg begynde at ryttervænne udelukkende i skridt.

4 års. tilridning i let ridning og let galop, og får lov til at trække lidt tungere læs.

5 års. hesten er nu færdigudviklet og bliver nu redet i samlet skridt trav og galop.

• #3   3. okt 2012 Hvad med at gå tur alene? Altså trække den væk fra marken så den ikke længere kan se andre heste? Er det for stor en mundfuld for en 1 års, eller mener I, at den bør kunne det?

• #7   3. okt 2012 jeg har lige solgt et 5mdrs føl som kan gå tur ned i byen kigge på store butiksruder gå på mærkelige ting og trafikken er han helt ligeglad med smiley

• #9   3. okt 2012 jeg mener at de skal i hænder og trænes fra de er helt unge,
    da jeg købte Rosemarie i marts var hun 9 mdr. hun var vant til at blive trukket ture i skoven, løfte + rense hove (havde dog ikke haft smed), striglet og blive rørt over hele kroppen, og var også lidt vant til at få bundet et sadelunderlag på ryggen. ud over det var der lagt to plastik sække ind i hendes boks og hængt en op på væggen så hun lærte at det ikke gjorde noget når hun gik over ting eller rørte ved ting som sagde underlige lyde.
    efter jeg overtog hende har jeg fortsat hendes træning, givet hende gamacher på, sadelunderlag med elastikgjord, rebgrime, gået over bomme, gå igennem kegler, gå igennem vandpytter (store som små), i starten var hun ikke meget for at blive rørt i hovedet, men nu kan jeg klø hende i panden og mellem ørene imens hun står og ser salig ud, smiley ud over det er hun helt vild med at blive "kløet" inde i ørene smiley hun er også blevet rigtig god til at gå baglæns.
    har også gået mange ture med hende, så hun er også vant til at være alene, både i boks og på tur og når hun er på ridebanen.

derudover har hun ingen problemer med at lægge vægten over på bagparten, men det er dog ikke noget jeg har lært hende,
    hun er "meget glad" for at stejle, det er knapt så praktisk (og farligt) og meget ubehageligt når en plag på knapt et år rejser sig op i sin fulde højde på bagbenene over hovedet på en -.- men det er blevet bedre smiley

men jeg mener at et føl/en plag skal lære og trænes i alle de ting den kan imens den er "lille" smiley og jo ældre den bliver jo mere kan den holde til at lære smiley til sidst er det eneste den mangler at lære at blive redet på.
    kan ikke se hvorfor man skal vente, tror også at man får et bedre forholdt til hesten og den får et bedre forholdt til mennesker hvis den har lært meget og været i hænder og blevet trænet siden den var lille smiley
    men man skal gøre det i hestens tempo, tage det stille og roligt og ikke stresse den og udsætte den for ting den ikke er klar til smiley

• #10   4. okt 2012 Har en hingst på 1½ og jeg har også helt klart den holning at han skal have lov at være baby - men med grænser. Han er hest og han er stor - og hvis han skal være sund og rask hele sit liv samt have det godt med mennesker, ja så skal han kunne håndteres og holdes ved lige helt fra starten af.

For mig er det vigtigt at han i denne alder kan trækkes i løst tov, kan løfte alle 4 hove og accepterer berøring over alt på kroppen (f.eks. har jeg lavet udstrækningsøvelser med alle 4 ben, han er blevet klippet i ørene osv.). Dertil SKAL stopsignalet sidde 110%, ellers bliver det farligt i længden. Desuden skal han kunne flytte sig for pres - jeg vil ikke sige at han har lært forpartsvendinger direkte, men han kan sagtens stå stille på forparten mens han flytter bagparten - det synes jeg er meget relevant når der er smed, men også i det daglige - når man strigler osv. Han kan stå bundet og er vant til at der er børn og fremmede mennesker omkring ham - han skal kunne håndteres af andre end mig, og det kan han (også helt små børn).

I det hele taget synes jeg at hesten i den alder skal være nogenlunde stabil når vi snakker basale øvelser og den skal være rimelig cool overfor nye ting (dette er noget hesten jo bliver igennem menneskelige relationer og ved at de i det daglige er trygge ved dens ejer - hvilket den bliver hvis den er i hænder helt fra lille).

Jeg vil tilgengæld mene at hesten skal have vildt meget fri - når jeg træner med Moonwalk (som min plag hedder :b) træner vi sjældent ret længe af gangen og ikke mere end 2-3 gange om ugen. Vi hygger os rigtig meget - f.eks. tager jeg bare striglerne med ud på folden, eller en håndfuld godbidder og træner lidt lette tricks (f.eks. har han lært at smile :)) og så bruger vi en halv times tid på at hygge og når han ikke gider mere får han bare lov at gå sin vej, for jeg havde alligevel ikke noget formål med dagens "træning".

Jeg har fået mig en sindssygt stabil og udadvendt hest som altid kommer vrinskende i fuld gallop når han ser mig og som hænger i røven af en konstant. Desuden kan han håndteres af børn (min fætter på 3 har trukket ham, striglet og uddelt kærlige kys + klap) og når man præsenterer ham for nye ting (f.eks. traileren, flagrende vasketøj og ligende) så tager han det i stiv arm - for han har aldrig oplevet noget ubehagligt og kender kun til tryghed. For ham er det naturligt at være rolig og selvsikker - han er jo vant til at der sker en masse omkring ham uden at tingene gør ham noget, og han er aldrig blevet råbt af eller sat på plads. Vi har taget tingene i et utrolig langsomt tempo, så han har aldrig "været på dybt vand" og haft behov for at skulle reagere imod mig - tværtigmod søger han altid til mig når han synes at tingene bliver for meget og så sørger jeg jo for at vi næste gang sætter niveauet en smule lavere så han kan klare sig mere selvstændigt.

Jeg synes mange har meget travlt med at lære deres unge heste en helt masse - jeg har præsenteret Moonwalk for utroligt mange ting, men altid med basissignalerne "stop, fremad og bak" som fokus i træningen. På den måde er han blevet meget selvstændig og sikker - for han ved med 100% at selvom der ligger plastik, bolde eller tæpper på jorden så sker der ikke andet end "gå fremad, stå stille, bak tilbage - vær rolig" og så længe han er fokuseret og rolig, så er tingene faktisk slet ikke så slemme :b

Dyrlægen spurgte mig engang: "Hvordan er han blevt så rolig, Frederikke?"
    Jeg svarede: "Jeg har jo aldrig givet ham grund til andet" og det er en tanke jeg holder fast ved - både med unge og gamle heste.

• #11   4. okt 2012 Først og fremmest skal man huske på, at der ikke er 2 heste der er ens. Så hvordan og hvorledes det skal gøres, mener jeg er forskelligt fra hest til hest. Samtidig er min grundlæggende holdning, at jo før man viser dem tingene, jo bedre - så længe man gør det i deres tempo. Man skal ikke overfuse føl/plag/unghest med nye ting hver evig eneste dag, men tage en af gangen og lær dem det, når de er nogenlunde trygge ved situationen, så gå videre til det næste. Jeg har arbejdet rigtig meget i perioder med min tidligere unghest. Jeg lærte ham noget (et par dage til en uges tid - afhængig af hvad det var), og blev ved til han var helt tryg. Derefter gik han og hyggede sig i 14 dage, også startede vi op igen + koblede mere på. Man må huske på, at de er "børn", og det er ikke alle der kan "sidde lige stille på stolen" smiley

Vigtigst af alt, er at hesten synes det er sjovt. Så længe det er i orden, kan du jo næsten lære en hest hvad som helst smiley

Som føl er min erfaring, mht. grime-på-og-af, trækning til og fra fold, altså alle de helt basale ting, at de skal gentages hver dag, indtil den sidder der.

• #14   6. okt 2012 Vi har stutteri og håndtere dem dagligt fra de er helt små. Vi har haft stor succes med at lave horsemanship med de unge(fra de er vænnet fra deres mor), trukket ture mm. og de nyder utrolig meget at være i hænder.(-:

• #17   10. okt 2012 Jeg synes det er en temperementssag... Det kommer jo helt an paa hvad man har lyst til at arbejde med, hvornaar.. Hvis man ikke har lyst til at arbejde med en raa 2 aars, er det alt andet lige, lettere at haandtere et foel fra starten, men har man ikke et probblem med det- er hesten nok ligeglad med hvilken model man vaelger at bruge- den har det godt med begge dele;o)

Jeg har 2 foel, og begge ser jeg godt 2-3 gange om ugen pt- da jeg selv har 2 smaa boern.. men naar jeg er der, soerger jeg altid for at bonde med dem, roere dem overalt, loefte hove mm.. Og var til kaaring med min DV hoppe i loerdags, med det ene hingstefoel ved siden og det gik fint;o) jeg mosler ikke paa med nye ting hver gang jeg er der, men han ved at det ikke nytter at lave ballade, men dejligt at goere det han skal, da det giver ros og klap og kys<3
    Han har ligeledes haft smed uden problemer, dog er han en bisse paa hingstemaner, og skal med et par mdrs mellemrum da lige teste om han nu stadig ikke kan vinde en evt konflikt, men det gaar hurtigt over, og dsaa er han bare helt fantastisk..
    Han er 5 mdr d 20 og min frieser er 6 mdr d 27;)

• #18   26. dec 2012 Jeg er af den holdning at en hest har bedst af at være i hænder fra den første dag de er kommet til verden! Selvfølgelig starter du ikke ud med at løfte ben osv men der imod at den er vant til at man kommer ind i boksen eller på folden og at man kan komme til den og røre ved den! Derfra bygger man så mere og mere på men i hestens tempo. Jeg synes så også at det er ekstra vigtigt hvis det er en hingst man har da de faktisk ikke er særlig gamle før de begynder at prøve grænser, man har det også med at synes det er sødt når et lille føl står og napper i ens tøj eller hvad det måtte være, men hvad med den dag hvor føllet begynder at få tænder der er det ikke så sjovt længere! Så hvorfor ikke lære den fra starten af at det er ikke okay at nappe..... Jeg har selv to plage og de har slet ikke haft samme opvækst selv om jeg har avlet dem begge selv og haft deres mor. Men da de er vidt forskellige af sind og den mindste desværre har været nød til at blive taget alt for tidligt fra sin mor har han været meget mere skrøbelig. Men fælles for dem begge to har de ALTID været i hænder da det er store dyr vi har med at gøre og skulle noget gå galt er det mig som ejer der har ansvaret! Derfor synes jeg at det er meget uansvarligt at lade et føl,plag, unghest gå til de er omkring de 2-3 år uden rigtigt at ha været i hænder og få noget opdragelse!

Kommentér på:
Håndtering af den helt unge hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce