{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Håndtering af føl
  • #1   26. apr 2008 man skal da røre den efter fødslen ?

• #2   26. apr 2008 Ved ikke har aldrig haft føl fra helt nyfødt af :o) Måske får jeg det engang i fremtiden, når Wariant skal ha føl engang :o)

Hun er min første hest og fik hende da hun var 5 måneder - så smiley Men 5 måneder er vidst lidt sent.. heh ... Men der var gjort et flot forarbejde med Wariat inden jeg fik hende - så det kan ik være mere perfekt,

Ville nok sige nogle timer efter fødslen ? ved ik rigtig..

• #3   26. apr 2008 Jo før jo bedre, dog i et begrænset omfang så du ikk putter for meget i hovedet på den.
    Men fx, lære den at få grime på, at kunne trækket, at kunne røres over alt på kroppen, at kunne strigles og få renset hove osv..

• #4   26. apr 2008 Min hoppe fik føl den 17/4, jeg var i boksen sammen med hende, under fødslen, mere hvis hun skulle få brug for en hånd.
    Efter fødslen blev jeg siddende derinde i ca 2 timer, i det ene hjørne. Mest fordi jeg ikke kunne løsrive mig fra den lille ny. Min hoppe er vant til jeg er i boksen og sidder derinde. Så hun var ret lige glad, hvis hun ikke ville have haft det, ville jeg jo selvfølgelig have givet dem fred.

Men allerede der, havde jeg kontakt med den lille ny. Det var hende der søgte mig. Dagen efter fik hun grime på og kom ud på ride banen et par timer. Vi har heldigvis været heldige med vejret. Så det er bare at få dem ud. Allerede da føllet var 2 dage, begyndte jeg at gå med snor i hende, da vi skal ned gennem en gange med heste på begge sider, for at komme op til deres fold, mere så hun ikke vente om og løb tilbage.
    Det går også rigtig fint, med at have hende i tov, hun går jo på siden af sin mor.

Jeg mener at det er bedst at føllet lære at have menneskelig kontakt meget hurtigt, så længe man ikke stresser hoppe og husker at give dm ro til at være sig selv. Selv om det er svært. smiley

• #5   26. apr 2008 Mine føl får grime på dagen efter de er født, så de lærer det inden de kan se.. De står aldrig med grime på i boksen, da det er alt for farligt. De har kun grime på på mark.
    Føllet skal have menneskelig kontakt så hurtigt og så meget som overhovedet muligt. Derudover synes jeg det er MEGET vigtigt at et føl går sammen med min. 1 andet føl, så de kan lege sammen, og derved aflaste hoppen lidt. Vi har pt. et 2 måneder gammelt hingsteføl, som har rigtig meget glæde af hoppeføllet fra sidste år, så det er dejligt smiley

Kommentér på:
Håndtering af føl

Annonce