tips til håndtering af hingst {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg tænkte lidt at der sikkert er en masse hingste ejere i denne gruppe der kunne komme med nogle generelle tips.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære mere om håndtering af hingste.
Jeg hjælper til hos en dejlig familie og deres heste og skal passe hus, hund og heste i 10 dage mens de er væk på ferie. Jeg har selv sagt ja, men kan jo ikke lade være med at være en anelse nervøs for har aldrig skulle stå alene med så mange heste før.
De har en dejlig rolig hingst på.. ja lidt pinligt for kan ikke huske hvor gammel han er men tror han er 5 eller 6. og en unghingst på 1,5 år.
Jeg har selv trukket med dem til og fra fold flere gange netop for at være bedre rustet til når jeg står alene med dem. Det ville dog berolige mig lidt hvis jeg havde mere viden. Det er jo hingste og kan jo ikke stole 100% på dem. Den ældste har i alt fald forsøgt at prøve mig af en gang og de skal da nok hurtigt finde ud af hvis jeg bare er den mindste smule nervøs. Jeg prøver dog at være meget konsekvent og hvis de gør noget uacceptabelt bliver de sat på plads. Ikke at det sker så ofte for de er nu ret rolige.
Det bliver forhåbentligt sådan at den ældste hingst kommer på en fold hvor jeg ikke skal trække ham til og fra stalden hver morgen og aften. Så det er kun den lille som også er nemmere at styre jeg skal trække på stald da der ikke er noget "hus" på den fold hvor han vil komme til at stå.
Jeg har aldrig selv stået alene med så mange heste før så derfor er jeg lidt spændt. Især også fordi der er 2 hingste. Jeg er dog rigtig tændt på at prøve det så jeg er rustet til den dag jeg selv får min egen hest
Der er i alt 7 heste og et føl og det er Irish Cob/Tinker. Vi trækker med hingstekæde i grimerne for en sikkerhedsskyld og har en pisk ved hånden når vi trækker til og fra fold med den ældste. De går ikke på fold ved siden af hinanden.
Hvad gør i når i håndtere hingste?
Hvad mener i at man skal være ekstra obs på?
Hvor går grænserne?
osv. osv.
Jeg vil suge jeres vise ord til mig som en svamp
Jeg overvejer også kraftigt at finde en der kan komme ud og undervise mig så jeg har nogle konkrete værktøjer jeg ved jeg kan arbejde med. Bare de helt simple ting så som at trække med hingstene så jeg får opbygget mig egen tro på mig selv.
Undervisning er for mig 100 gange bedre end at læse i en bog.
Glæder mig til at høre hvad i har af tips og ting man skal huske mht. håndtering af hingst.
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.383
jeg har altid haft hingste og har virkelig fået meget erfaring med i kufferten, jeg har pt et tre prs og en 5 prs hingst som begge har bedækket.
den 3 års skal man behandle som en helt rå unghest hele tiden, være meget tydelig i kropssprog og rose til skyerne, så han kender forskellen ellers bliver han meget hingsten og meget mylling/utilregnlig. men bare dette er på plads og han forstår en er der ingen problemer med ham.
den anden er stik modstand - han ved alt, kan alt og bestemmer alt - tror han. jeg skal være bestemt overfor ham, have grænsen flere skridt længere tilbage ind jeg ellers tillader, så det er okay at gå lidt over nogengange. han er utrolig selvsikker og hvis man er nervøs maser han gerne bare igemmen det hele. ham har jeg haft stor succes at være lige overfor, ikke mere eller mindre, men selvfølgelig skal det gå efter mit hoved, men det gør det nu også..
fx hvis han spiller på stopper jeg han gerne 100 gange hvis det er det der skal til, jeg tager ikke kampen op med han da jeg ingen vegne kommer med det andet índ en hovedsky hest, men jeg er bestemt stamper hårdt i jorden og siger stå normalt, og jupte han står der skulder mod skulder.. han er normalt meget sød og rolig, og træner han tit uden udstyr, men nogle gange har vi da kampene som alle andre vel med hingste. men tag aldrig en kamp op, arbejds med det med gansidig respeskt, jeg håber det er forståeligt det jeg har skrevet.
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Du skal tage dem, som du ville tage enhver anden hest.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Mange har den - efter min mening - fejlagtige opfattelse, at hingste skal håndteres hårdere og mere konsekvent end andre heste, men dette mener jeg helt klart er en fejlopfattelse. Man skal være konsekvent, og have god timing, men dette er ikke anderledes end med en vallak eller en hoppe.
feb 2007
Lige min ord, du uddybde det, jeg tænkte..
Hvad gør man, hvis ens hest gør noget den ikke må? Man irrettesætter den, og det er der ingen forskewl på i forhold til kønnet..
feb 2007
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 887
mar 2005
Følger: 20 Følgere: 17 Emner: 108 Svar: 406
Det viser jo bare hvor uvidende jeg er på det her punkt. Har da altid set hingste som mere temperaments fulde som man skal holde vågent øje med og være mere konsekvent over for. Jeg har virkelig ingen forstand på hvordan man træner heste generelt.
Jeg tror nu også det med pisken lyder voldsommere end det er. Den er jo mere til for en sikkerhedsskyld og det er sjældent at den bliver brugt. Hvis der findes en metode hvor man helt kan undgå hingstekæde og pisk er jeg mere end villig til at lære det.
Jeg er også rigtig interesseret i at høre hvordan man fx. skal irettesætte en hingst der fx. bider efter en? Den ældste hingst kan godt finde på at nappe/bide når man trækker med ham og det synes jeg ikke er acceptabelt. Hvis han bider ud efter mig siger jeg højt nej og markere ved at skubbe hans hovede væk. Eller det er i alt fald det jeg prøver for det skal jo ske lige med det samme.
Jeg tror jeg skal igang med at finde en træner der kan lære mig en masse nyttige ting så jeg ikke fortsætter med at gøre ting i uvidenhed..
maj 2006
Følger: 25 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 60 Svar: 355
maj 2005
mar 2005
Jeg glæder mig bare helt vildt til at lære om det og blive mere sikker på mig selv på det område.
Det eneste undervisning jeg har fået i mit liv er på hestens ryg og ikke ved siden så det er jo et helt nyt område for mig.
aug 2007
mar 2005
aug 2007
mar 2005
Åh altså.. den tråd jeg oprettede på HN i håb om at finde en underviser har bare taget en helt anden drejning.
Jeg er villig til at betale hvad det koster at blive undervist så jeg kan få den manglende viden men de har åbenbart mere lyst til at sparke til mig mens jeg allerede ligger ned..Hvor er det typisk HN at være så negative..
maj 2005
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 887
mar 2005
Jeg har endda allerede fået en aftale op at stå med en underviser som kommer på lørdag. Jeg glæder mig bare helt vildt..
tips til håndtering af hingst
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside