{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
858 visninger | Oprettet:

Ældning af avlshoppen {{forumTopicSubject}}

Haløjsa alle i kloge mennesker på Hg
Ja som overskriften siger ville jeg hører om der er nogen som har et bud på eller ved hvor meget et eller flere føl gør hoppen ældre fysisk/ krops mæssigt jeg er godt klar over at det er meget forskelligt fra hoppe til hoppe men vil nu gerne hører hvad i mener jeg har en hoppe Tai Tipi på 17 år nu hun er på min profil som har fået 10 føl nogle af dem har været temmelig storer da hun avler stort.....
problemet er at hun bliver øm i musklerne bare ved det mindste træning mest i ryggen, skulder/ forparten jeg har haft dyrlæge, kiopraktor og massør på hende og de alle 3 mener at hun sagtens skulle kunne gå som ridehest jeg har prøvet de træningsformer de har anbefalet til mig men stadig bliver hun meget øm i musklerne efter første ridetur, jeg ved ikke hvad jeg skal gører da det er synd at hun er øm i musklerne men hun er også bare en hest som elsker at lave noget og kan ikke forstå at hun ikke kommer med når vi rider afsted

Træningsformer:

Kiopraktor/ dyrlæge: jeg skulle galopere for lange tøjler ligeud.

Massør: skridt turer for lange tøjler (en fri skridt)

Dyrlæge: Skridt, trav, galop for lange tøjler

De alle 3 mente at det var deres måde at hun best kunne få strækket musklerne så hun ikke blev så øm

Nogle af jer som har haft samme problem eller kender nogen som har haft det problem eller måske har et bud på om hendes krop bare er færdig så hun ikke kan rides, eller hun kun skal være avlshoppe eller helt pensioneres hvad er jeres mening???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ældning af avlshoppen
  • #1   14. sep 2012 Jeg tror altså ikke det er føllenes skyld at hun får ømme muskler. Men det lyder som en hoppe der nok ikke har lavet ret meget i sit liv? Tænker med 10 føl, har hun velaldrig sådan rigtigt for alvor fået opbygget muskler og kondition.

Så det handler vel om at man skal starte HELT i det små, og det er altså ikke med hverken trav eller galop.

Mit bud ville osse være skridtture, og i begyndelsen ikke meget mere end måske 15 min og gerne på jævnt og ikke for blødt underlag

Dette self antaget at jeg har ret i at hesten ikke rigtigt har været brugt tidligere

• #2   14. sep 2012 Hun har været brugt før og også været i rigtig god kondition og haft mange muskler folk som ikke kendte hende troede hun var hingst

• #3   17. sep 2012 Hvis hun ikke har været redet længe tager det tid før hun kommer sig igen. Jeg vil nok mene at sridtture for lange tøjler i lang tid vil være vejen frem, og så trave lidt med intervaller efter noget tid, og så gradvist øge belastningen. Tror for meget fart vil skade mere end det gavner.

• #4   19. sep 2012 hej smiley

jeg har selv genoptrænet mange heste i mit liv, og der er ikke nogen anden udvej end at starte med at træne hende stille og rolig op. det kan godt være hun ser ud til at have muskler, men de er jo ikke vand til at der kommer rytter på hende. så du skal tage hende som om det var en som aldrig har prøvet noget før.

min plan for din hest ville måske være:

skridt i ca 4 dage
    derefter ride lidt trav ind i a 5 min det vil jeg gøre i en måneds tid. selvfølgelig lægger du mere og mere på, så du måske når måneden er ude kan ride ca en time i trav selvfølgelig med skridt
    og når den måned er gået ligge du galop ind i den.

det er selvfølgelig vigtig at du også longere den. der bruger jeg gerne røvskubberen, så hesten søger dybt. den kan købes i alle rideudstyrs forretninger
    så muskelværdien bliver øget. hvis du gør det får ud en hest som har sat de rigtig muskler. og jeg vil tro at hun så vil være klar til stævnebrug. hvis det er det man ønsker smiley

• #5   19. sep 2012 Mange Tak for alle svarene det er rart at der er nogen som vil dele deres erfaringer

• #6   19. sep 2012 Du kan prøve at arbejde med hende fra jorden af, lære hende at bære sig selv rigtigt og få genopbygget musklerne inden du sætter dig op på hende, det vil styrke hende smiley

• #7   20. sep 2012 Tak for svaret.

Kommentér på:
Ældning af avlshoppen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce