{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.390 visninger | Oprettet:

Sparker bagud når man skvatter af {{forumTopicSubject}}

Nu dratter jeg heldigvis ikke af hesten hver og hveranden dag, men i dag resulterede en pludselig sidebevægelse og min uopmærksomhed i, at jeg gled ned af Mary. Egentlig meget fredeligt, jeg gled ned med tøjlen i hånden, får hverken hevet eller sparket til hende (udover det normale ved fald i hvert fald), men glider da jeg lander, og mister derfor balancen.
Og så vender Mary ellers bare om, sparker bagud og løber afsted. Hun sparker hverken særlig højt eller hårdt, og hun har gudskelov ikke bagsko på, så udover nogle hudafskrabninger er jeg okay - og hesten stopper nogle meter længere henne da jeg kalder på hende, og så er hun lige til at indfange.

Men, jeg sidder nu og er lidt i tvivl om hvorfor hun sparkede bagud ? Jeg er faldet af hende en gang før, for snart 2 år siden, og der sparkede hun også bagud. Det er jo ikke særlig behageligt, og kan hurtigt blive rigtig farligt, men hvad kan det skyldes ?
Går da ikke ud fra at hun prøver at nedlægge mig, for så havde hun da rigeligt med andre muligheder smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sparker bagud når man skvatter af
  • #1   17. aug 2012
    Hesten fik vel er chok/blev bange og ville derfor lægge afstand mellem den og det den blev bange for?

• #2   17. aug 2012 Måske bliver hun i tvivl om 'hvad' det er der er i luften, og vil hellere være på den sikre side og pasificere det før det angriber? Selvom hun er vant til dig på ryggen er hun jo ikke nødvendigvis cool med at du falder af - netop fordi det sker så sjældent smiley

• #3   17. aug 2012 Det var også så langt jeg var nået selv, men det er jo altid rart at høre om andre har nogle andre meninger - men hvis det er fordi hun bliver bange/forskrækket over at jeg pludselig er der ved siden af hende, så bliver det vel svært at træne væk ?

• #4   17. aug 2012 Tror du ikke hun sparker når du er i luften? Det vil jeg mene er der du virker mest fremmed for hesten.
    Jeg ville nok træne det ved at hoppe en masse af og på hesten til begge sider og på så sære måder som mulig - self. på en sikker måde så hesten ikke bliver nervøs og begynder at sparke. Se om du kan få lov at 'ligge' på hende og virkelig berøre hende over store dele af kroppen og glide laaaangsom ned af bagparten eller andre uvante steder smiley

• #5   17. aug 2012 Jeg får også et ordenligt los hvis ikke jeg når at flytte mig, det er ganske simpelt fordi hun bliver bange når jeg dratter af smiley Bare vend dig til at lægge dig helt ned når du falder smiley

• #7   18. aug 2012 Min hest sparker også når jeg ryger af. Mens min pony bare løber, så havde jeg pony engang der kiggede lidt mærkeligt på mig når jeg røg af, og hvis jeg blev liggende for længe, begyndte han at rive mig op i trøjen smiley

Så mon ikke de reagerer forskelligt, de bliver jo nok også forskrækket smiley

• #8   18. aug 2012 Tror det er lidt en "rovdyrs mentalitet"... Hvis der ryger noget af deres ryg, som lander ved siden af dem, tror jeg det er fordi at de et kort sekund tror at det fx er en tiger de har fået rystet af ryggen, og som "krikken" skriver, vil de have afstand til dig/rovdyret smiley Men det er bare et gæt.....

• #9   18. aug 2012 uah en hest der sparker bag ud er farlig at ride på, i hvertfald så skal man ikke falde af den......

manien med at sparke når noget falder af den kan heldigvis trænes væk

• #10   19. aug 2012 Det er en refleks. Vis det var en tiger der kom pludslig kom bagfra på savannen ville den også sparke og løbe. Mit forslag er at du tar hesten i grime og lægger en span op på numsen af den. Når den falder ned gør det ikke noget at hesten bliver bange den må bare ikke sparke til den. Det øjeblik den ikke sparker til den når den falder ned får den en godbid. (Godt at gøre inden den bliver redet til).

• #11   19. aug 2012 Ballonfisken..! selvom den kun bliver bange skal man da ikke bare vende sig til at den sparker!!! hesten må da ikke såarke efter en rytter lige meget vor forskærækket den bliver...

• #12   20. aug 2012 Det sagde jeg heller ikke Alberte, men du kan jo ikke vende en hest fra at blive bange når man falder af. Hvis den så sparker bag ud fordi den bliver bange, så gælder det da bare om at finde en metode at komme væk fra det på, og eftersom man ikke kan gå væk lige når man er faldet, så må man finde på noget andet.

Den sparker jo ikke efter rytteren bevidst, men bare bag ud.

• #13   20. aug 2012 Man kan da lære den at flyvende opbejkter ikke er farlige.

• #14   21. aug 2012 Tror også at hun blev bange.. Ingen heste er ondsindet - og især ikke uden grund! Tænkte på om du normalt får lov at gå bag om hende, altså tæt på? Ved godt det kan være farligt, men det er jo også farligt hvis man holder afstand og derfor ikke ved det hvis hesten er bange for sådanne ting..
    Hilsen Rose

• #15   21. aug 2012 Rose: Jeg får fint lov til at gå bag om hende, både i stalden og hvis hun lige skal stå inden jeg hopper op. Så hun er vant til at jeg går omkring hende (:

• #16   22. aug 2012 Okay, så kan jeg ikke se andet end at hun er nervøs omkring flyvende genstande, der lander omkring hende.... måske noget fra en ukendt fortid eller noget smiley

• #17   24. aug 2012 Ballonfisken

man skal da vænne hesten af med at den sparker lige meget om den gør det efter dig eller bare noget andet

Kommentér på:
Sparker bagud når man skvatter af

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce