erfaring med foling i løsdrift? {{forumTopicSubject}}
hej alle søde HG mennesker.
som overskriften siger, er jeg bare nysgerrig på om i har erfaring med foling i løsdrift? -og i så fald hvad de er?
min skønne haflinger hoppe, har efterhånden kun 4 uger til sin termin - så spændende!!
men er i tvivl om hvordan og hvorledes jeg skal bære mig ad med forberedelserne til folingen.
hun står i en løsdrift med 11 andre heste, hvoraf 4. af dem er hopper (inklusiv hende) - det er en meget broget flok med alt fra et par islændere -til en enkelt DV'er.
Currin (min skønne hest) skal, hvis alt går vel, være mor for første gang - så jeg har ingen idé om hvordan hun foler - vil derfor helst være på forkant med det meste.
Hun har mulighed for både, at komme i en boks om natten, men tænker, at det evt. er en unødvendig stressfaktor, da hun er inkarneret løsdriftshest - samtidig har jeg mulighed for, at lukke halvdelen af løsdriften af til hende om natten, hvilket jo er meget smart -det er også det de dyrlæger jeg har snakket med anbefaler, bortset fra en, der siger jeg bare skal la' hende fole på folden mellem de andre, da flokken er meget harmonisk. men er stadig meget i tvivl, vil jo helst ha' at alt går som det skal! og da dyrlæger siger så meget forskelligt vil jeg virkelig bare høre hvad folks erfaringer egentlig er? - det ville være en kæmpe hjælp, da jeg allerede nu, skal påbegynde forberedelserne og kordinere tingene med stedets ejer.
på forhånd - TUSIND TAK for jeres svar
de bedste hilsner fra liva
feb 2010
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 119
Jeg ville uden tvivl lukke et stykke af til hende som hun havde i ro og fred... For når det er hendes første føl, kan hun godt være ekstra på vagt over for de andre og er der et stort moderinstinkt i en af de andre hopper kan hun forsøge at kalde på føllet, og det er stressende for din hoppe.. Hun kan jo også afvise føllet pga stress fra de andre.. så min holdning er luk hende fra
Held og lykke med folingen.. og kig evt. forbi min Henrietta (Henna) og hendes føl Amaretto
jun 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 9 Emner: 14 Svar: 445
mar 2008
Følger: 75 Følgere: 79 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.479
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Når det er hendes første føl, og det ikke er en avlsflok hun går i hvor hestene er vant til at der fødes føl, så kan det gå grueligt galt, hvis hun foler midt i flokken.
jun 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 9 Emner: 14 Svar: 445
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Der hvor jeg stod med dem før, vi fik dem hjem, var der ofte en hoppe der skulle fole, det foregik bare i løsdriften og skabte aldrig problemer
Så det kan lade sig gøre.
Min hoppe trives ikke i en boks og ville aldrig sætte hende derind for at fole. hun ville trave hvileløst rundt.
maj 2005
Følger: 46 Følgere: 72 Heste: 21 Emner: 17 Svar: 142
Jeg ville bestemt også give hoppen ro til at lære sit føl at kende uden indblanding fra andre hopper, bla da de kan finde på at stjæle føllet fra den nybagte mor.
Her foler mine hopper i boks og motioneres den første lille uge alene på fold, til føllet har lært at følge mor og så kommer de sammen med et par velkendte hopper.
Jeg ville være temlig bekymret for om føllet skulle komme i skudlinie når mor-hoppen naturligt vil fortælle de andre heste at de skal holde sig fra hendes føl.
maj 2005
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 37 Heste: 11 Emner: 26 Svar: 111
Mine har gjort det alle gange, det vil sige 3 :o) 2 af gangene folede de på fold/løsdriften sammen med hele flokken, også hingsten.
okt 2009
Nogle hopper dur bare ikke til at stå i en boks og kan gøre mere skade på sig selv og følle, hvis de er fuldstændig stressede.
Det må jo være en individuel vurdering af hoppen... hvor hun trives og er tryg.
maj 2008
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 139
Hun kan blive voldsomt generet af de andre, og samtidig er det en stor stress faktor - specielt da for en første gangs folende.
Mine er altid i boks hvor vi kan overvåge det hele, og skulle det gå galt så kan vi samt dyrlæge også komme til med det samme.
Hvordan vil du også holde øje med hende i løsdriften op til folingen?
dec 2007
Der skal bare være meget rent i boksen når de skal fole og der er et lille føl. Ude på folden i naturen, er der rent og frisk og de kan selv finde deres krog.. Men helt igen en smags sag. Der er intet forkert i noget af det, så det er hvad du bedst føler for.
Jeg har det bedst med at de foler ud, da det er naturligst for dem, på det underlag de nu er bygget til at gå på. Hvor der er masser af plads, lys og frisk luft. Så kan mor og føl folde sig ud og bevæge sig med det samme.
Der er helt sikkert liv og spring, når det lille føl først kommer på benene. Og moren skal ud og bevæge sig, så hun kan smide efterbyrden.. Så jeg fortrækker helt klart fold/løsdriften..
okt 2009
Man kan vel holde øje med sin hoppe lige så godt på folden som i boksen?
Fordi den går på marken undlader man da ikke at tilse den.
feb 2007
Følger: 274 Følgere: 254 Heste: 30 Emner: 173 Svar: 827
De andre to føl er også født ude uden problemer
Men sætter hende fra de andre, for hun kan få noget mere ro til folingen... Og hun vil helst være ude...
maj 2008
Derudover er jeg vågen flere gange om natten for at tilse dem over kameraet. Er det lige optil foling så har jeg mit ur til at ringe hver halve time.
Så jeg tror nok at vi holder øje med vores hopper.
Kunne da aldrig drømme om bare at overlade dem til sig selv, vi har prøvet så mange folinger hvor det kunne have gået galt hvis ikke vi var der.
Men igen det er jo helt op til folks egen samvittighed.
okt 2009
dec 2007
Men bare fordi vi ikke har kamera og folingsalarm og er vågen flere gange om natten (og hvem siger egentlig at vi ikke er det, når det er dagen før dagen) og la dem fole på folden. Så er vi jo ikke nogle værre heste folk der er ligeglad med vores heste/dyr..
Vi foretrækker bare at la dem fole ude.. Og mine hoppe foretrækker også helst folden og det fri.
Liva og Currin: Mærk inde i dig selv, hvad du synes er bedst og rigtigt for dig og din hest.
feb 2007
Har selv en hoppe der helst vil være ude og klare alt selv... Til UG..
Og så vil jeg ikk ha hende inde da hun ikk kan finde ro inde i boksen mere, da hun heller vil være ude (og har ca 14dage tilbage)
Og vil ikk ha hende inde bare fordi jeg/andre synes hun skulle...
maj 2008
Udover det følelsmæssige er der jo også det økonomiske omkring at miste hoppe eller føl under en foling. Tit har man jo ikke så få kroner investeret i det.
Naturligvis bestemmer man selv og det er derfor optil en selv hvilken løsning man vælger. Man skal bare tænke konsekvenserne igennem ved ens valg.
okt 2009
maj 2008
Men det bliver vi ikke enige om.
Så held og lykke med de forestående folinger.
dec 2007
okt 2009
- du kan da lige så vel være med ude på marken som inde i boksen + det ikke afskærer en fra at kontakte dr. dyr el. at dr. dyr kan komme til på marken.
Jeg var med ved min hoppes foling ude på marken og jeg og dr. dyr var fødselshjælpere
Forstår simpelthen ikke hvad du mener med der er større chance for at hjælpe inde i boksen -
okt 2004
80% af hopper foler om natten.
Og går der noget galt under folingen blir det dæleme svært for dyrlægen at ligge ude på marken og rode rundt i mørket.
Udover det tilser jeg gerne mine hopper ca. 1 gang i timen i løbet af natten når de står for at skulle fole. Det er skisme svært hvis man skal ud med lommelygte på folden hver gang.
maj 2005
Så den med at gå og kigge til sin hoppe give ikke mig sikkerhed.
Jeg mener klart at mindst mulig indblanding under foling er optimal, men jeg er altid med på sidelinien og kan gribe ind i fald tingene ikke udvikle sig efte bogen, og tro mig det er voldsomme kræfter der e på spild under folingen og opstår der komplikationer kan man miste hoppen og føllet ganske hurtigt.
I forhold til at fole på fold, så er det selvfølgelig naturligt formhoppen, men i naturen er der intet hegn der sætte grænse for hvor hoppen vil gå hen og der er ikke vallakker, men tværtimod en flok medsøstre der skærmer og beskytter den folende... En gammel avler jeg kende har mistet flere føl gennem årene fordi de er født på fold.
- en druknede i åen
- en lå kvalt i hammen
Derudover har han haft en hoppe, hvor førehoppen stjal føllet dog uden at have mælk til hende og var det ikke opdaget ganske hurtigt så føllet kunne få råmælk kunne det også være endt fatalt.
Et er sikkert i mine øjne ; uden folealarm og kamera der fungere i mørke kan man ikke observer sin hoppe så godt på fold som i boks.
okt 2009
Ja jeg tilså min hoppe hver time hver nat op til foling. ingen problemer der.
Ligeledes er der masser af plads på folden til dyrlægen kan "ligge og rode rundt" og man har jo nok lys osv så det klar hvis uheldet er ude.
okt 2004
Og jeg synes bestemt det er nemmere at smutte de 10 meter ud til boksen og tænde lyset, frem for at skulle rode rundt på folden med en kommelygte mellem flere andre heste.
Noget helt andet er at det kan gå grueligt galt hvis de andre heste begynder at blande sig under folingen eller umiddelbart efter.
Hopperne skal efter foling gerne blive liggende så længe som muligt, for at blodet kan føres fra efterbyrden til føllet inden navlestrengen knækkes, og dette moment forstyrres ofte hvis der er andre heste.
I naturen ville hoppen gå afsides fra flokken for at fole, det kan hun ikke på en lille fold med flere andre heste.
Og med mindre der er tale om flokkens førehoppe, så er risikoen for at hun får stjålet føllet også betydeligt større.
Mine hopper går altid alene med deres føl i de første dage indtil båndet er stærkt og føllet kan se ordentlig og følge med hoppen.
Har en bekendt der havde en hoppe der folede i løsdriften ved en fejl. Da de fandt hoppen var alle de andre ponyer over hende og de opdagede føllet ved at det skreg.
Han overlede 1½ døgn, men var for svag. Dyrlægen mener det har været den traumatiske forstyrrede foling der har gjort han ikke har nået at få blod gennem navnestrengen og kunne få sin råmælk uforstyrret.
Og her var der endda tale om førerhoppen.
Selvfølgelig kan det gå rigtig fint også... min ene hoppe snød mig også folede 14 dage før tid uden nogle forudgående tegn.
Men det var heldigvis en kæmpefold på 7 hektar, så der har hun sandsynligvis trukket sig fra flokken for at fole i fred.
Men det er altså ikke altid det går helt problemfrit at lade dem fole sammen med andre heste.
Som dyrlæge ville jeg da helt sikkert hellere arbejde med en folende hoppe i tørvejr i stalden med ordentligt lys, fremfor at ligge ude på folden og prøve at anlægge en epidural analgesi i lyset fra en lommelygte.
okt 2009
For mig er det ikke besværligt at gå udenfor for at tilse mine dyr, frem for at skulle i stalden.
Så mener man skal se meget individuelt på det.
Hvem siger der ikke er tørvejr den dag hoppen foler
Kan jo kun tale for os selv, men vi har god belysning udenfor og ikke kun en lommelygte. + det er muligt at opdele fode og lukke til og fra.
Man bør jo som hesteejer være godt forberedt.
Men vi bliver aldrig enige - mener bare TS skal tænke på hvor hendes hoppe trives bedst og intet andet.
okt 2004
Og det er umuligt at være 100% sikker på at være der, uden alarm og overvågning.
Min egen hoppe har lige folet og jeg tjekkede hende hvor hun stod og gumlede wrap. 20 minutter senere tjekker jeg igen og der ligger hun ned, og efter 2 min. er føllet født
Så det kan gå meget hurtigt
dec 2007
Det kommer an på ens hest. Der bliver efter min mening holdt lige så meget øje med dem på folden, når man VED ens hoppe er drægtig og snart vil fole..
Personligt vælger jeg folden, pga pladsen og den friske natur.
Hvis nu hoppen var svag efter fødslen, var kommet på benene, man havde tilkaldt dyrlægen. Føllet er helt ude, men lagde ned. Man står 2 menneske (dyrlægen og en selv) 2 heste (hoppen og føllet) Hoppen bliver pludselig dårlig, benene kan ikke bære hende og hun knækker sammen.
Hvis dette skete i boksen, så er føllet, en selv, dyrlægen og ikke mindst hoppen i farer, hoppen kan lande ned på en, da der ikke er plads til at komme væk.
Udenfor er der plads og man kan når at komme væk..
Jeg fortrækker pladsen og rummeligheden ude. Og da jeg nu gør det, har jeg også forberedt folden ude til dette formål. Hoppen kender folden og har sit "sted" hvor hun foler.
dec 2007
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 81
jeg kan se der er både mange gode argumenter for -og imod, vil lige mærke ordenligt efter med maven før jeg tager den endelige beslutning -men hælder nok til, at lukke halvdelen af løsdriften af, så hun har god plads til at passe sig selv, uden for mange forstyrrelser (de andre heste kan dog stadig kigge ind) -sådan havde de en hoppe der folede for et par år siden, og det gik problemfrit. men ja, er som sagt ikke helt sikker endnu!
- dog vil jeg lige sige, at uanset hvad, så er der mange øjne på hende i hverdagen, så hun bliver ''overvåget'' utroligt ofte på folden - det gør de også hvis ikke der var en højgravid hoppe og når de er ved at være ''oppe over'', enten sover jeg i stalden/ løsdriften - eller også har jeg overvågning (natkamera) på hende - der er desuden mulighed for lys i løsdriften, så det burde ikke være det største problem.
- hvis hun foler uden vilde tegn på folden, så må jeg tage den derfra
og uanset hvad, har jeg i hvert fald besluttet mig for, at give hende og føllet (hvis folingen går vel) et par dage (mindst) på en fold for dem selv, før jeg begynder at sluse dem sammen med de andre
men i hvert fald, vil jeg igen sige tusind tak for jeres gode svar! - og held og lykke til alle jer med nye føl -eller kommende føl!
feb 2007
dec 2007
erfaring med foling i løsdrift?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside