Foling ude eller inde? {{forumTopicSubject}}
Tidligere folede mine hopper altid inde i boks, de seneste år har flere og flere af hopperne folet ude, normalt sammen med andre hopper og oftest også med en hingst, det har altid forløbet problemfrit og min erfaring er at føllet drikker meget hurtigere når de er født ude, hvorfor kan jeg ikke svare på.
Nu er det ikke sådan at føllene der er født ude er mere vilde, jeg tager mig af dem med det samme og de er tamme og tillidsfulde.
Jeg prøver at overvære folingen ( med folingsalarm ) så jeg oftest ser hele forløbet, de andre hopper og hingsten lader den folende hoppe være for sig selv, de generer hende på ingen måde.
Hopperne må føle sig trygge for de foler på alle tider af døgnet!, det sidste føl kl 13.00 om eftermiddagen, hoppen havde ikke vist tydelige tegn, hun gik sammen med 3 hingsteplage ( jeg 'bruger' ældre erfarne hopper der er i fol til at opdrage hingstplage ), folingen forløb også helt problemfrit, først dagen efter flyttede jeg hende ind til en anden hoppe med føl.
Billedet er mit sidste føl i år , 5 dage gammel, bemærk hun står meget korrekt, ingen bløde koder!
Jeg har fået mere end 90 føl gennem årene og har kun mistet et, det var en gammel hoppe der var alt for længe om at fole,hun folede inde jeg var der hele tiden, føllet trak desværre aldrig vejret.
Hvad er jeres erfaringer/ kommentarer, foling inde eller ude?
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
læste en artikel, med en avler han lod hans hopper fole ude, fordi hoppen hurtigere var oppe og stå og slikke føllet, og dermed også kom føllet hurtigere op og stå
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 1.110
Dog har jeg så ifolet relativt sent da det ikke er ønskværdigt med nyfødte føl på marken i april og major vejret stadig kan være utilregneligt, vådt og koldt
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
denne ene hoppe jeg har som jeg gerne vil sætte ifol til næste år hader at være på døgn fol, på tros af at hun er mere eller mindre opvokset på folden... så hun kommer nok til at være i boks selv om vi har prøvet at have hende på døgn..
jun 2007
Følger: 84 Følgere: 85 Heste: 6 Emner: 44 Svar: 302
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
mar 2007
Følger: 74 Følgere: 83 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 65
For et par år siden lukkede jeg 2 følhopper sammen der havde folet med 3 dages mellemrum, senere på dagen havde den ene hoppe 'pludselig' 2 føl= de drak samtidig fra hver sin side :-), mens den 'følløse' hoppe var ked af det.
Det kunne være interessant hvis der blev lavet en undersøgelse af hvor det er mest sikkert at folingen foregår= hvor der er færrest komplikationer: ude eller inde.
Man er tilbøjelig til at være beskyttende så hoppen foler inde, men det er måske ikke et sikreste?
Foling ude eller inde?