{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

Louise N
Louise N
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 12

Shetlandspony foling {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har en lille Shetlandspony, som skal have føl for første gang. Hun skulle gerne snart til at have det, men hvad er de tidligste tegn på en nærtstående foling? Lige nu er hun sprængfarlig tyk og hun har væske i yveret, jeg kunne ihvertfald klemme noget ud af det.
Men ville gerne vide hvad tegnene var og hvor langt tid jeg kan forvente at skulle vente endnu?
Det skal siges at jeg stortset ingen erfaring har med heste ud over mine to shetlandsponyer som jeg har haft i godt et år.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shetlandspony foling
  • #1   13. maj 2016 Det skulle du måske have undersøgt, inden du fik hoppen ifolet, sådan at du havde styr på det?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   13. maj 2016 kontakt en dyrlæge/fagperson og rådføre dig med denne.

hvis du ingen erfaring har, og knap har erfaring med heste bør du have en fagperson med ind over især ved folingen..

• #3   13. maj 2016 Hoppen kan selv, så hold du bare øje med at din pony er som den plejer

Det værste er , at alle mulige siger de ved en masse , og forstyrre hende

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   13. maj 2016 fort: men når man intet ved, så ved man heller ikke hvordan et korrekt foling forløb skal foregå, og kan derfor ikke se hvis der opstår komplikationer...

• Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

#5   13. maj 2016 Okay... at skrive at jeg ingen erfaring har er måske ikke helt korrekt. Jeg har tidligere redet og har passet er par nordbakkere, men har ikkr erfaring som alle jer som har haft hest altid. jeg har ingen erfaring med selv at have hest og få føl og alt det her, desuden har jeg læst meget om foling ved heste, men om det er det samme hos shetlandsponyer det kan jeg ikke finde ud af.
    Og hvad bestyrer det at de "sætter yver"?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#6   13. maj 2016 louise: shetlænder er ikke rummænd, de er heste som alle andre smiley

• Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

#7   13. maj 2016 Ja det ved jeg men der er ret stor forskel påen stor fuldblods galop hest og min lille Liva, så det var mere om der var noget andet jeg skulle være opmærksom på.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#8   13. maj 2016 næh, kun hvis der er brugt en kæmpe stor hingst på hende.

føl tilpasser sig oftes hoppens mave og størrelse. men hvis hingsten har været enorm kan der være risiko for at føllet er for stort.

men kontakt en dyrlæge og rådføre dig, så kan du få besvaret alle dine spørgsmål. smiley

• Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

#9   13. maj 2016 Hingsten er min anden shetlandspony, så det skulle ikke være et problem smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   13. maj 2016 Nej, der burde det ikke smiley

• #11   13. maj 2016 At den sætter yver betyder at yveret vokser... Derudover skal du ikke klemme noget ud, da føllet har brug for især den første råmælk når den kommer... Du må gerne øve hende i at der bliver rørt ved yveret så hin ikke bliver sur på føllet.. Derudover vil nogle hopper som regel sætte vokspropper på hver partispids når det er op over smiley

• #12   13. maj 2016 Agter du selv at beholde føllet? Ellers håber jeg ikke du har planer om flere... Der avles ALT ALT for mange papirløse shettere, og det er ret begrænset hvor mange af dem, der får et godt liv (tag et kig på hvad der står rundt omkring på markeder eller bare på diverse marker, hvor de forsømmes på det groveste).
    Og jeg ville kraftigt overveje kastration -det er da synd og skam at skulle have dem gående alene resten af deres dage (ok, beholder du føllet, så har hoppen måske selskab, hvis det bliver et hoppeføl, hingsten er jo stadig alene).

Ang. shetter vs. andre heste -en shetter er en hest, hverken mere eller mindre, så nej, der er ikke stor forskel på en fuldblod og en shetter (i forhold til drægtighed og foling altså).
    Har du læst om drægtighed, har du sikkert osse læst om vokspropper. Og eller er det bare at holde øje når tiden nærmer sig. Men undgå at rende og forstyrre, mange hopper vil helst klare det selv...

• Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

#13   13. maj 2016 Tak for svar smiley det var bestemt heller ikke med vilje at jeg trykkede det ud. Ville, som du selv skriver, bare øve hende i at blive rørt og hevet lidt i yveret smiley

• Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

#14   13. maj 2016 Ja det var planen selv og beholde føllet og få hingsten kastreret smiley

• Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

#16   13. maj 2016 Det var heller ikke meningen at jeg ville have trykket noget ud af hende, mærkede på hendes yver, for at vinde hende til det og kom så til at trykke noget ud. Nej det har jeg ikke, de går på fold sammen, så han var på hende en del gange sidste sommer.
    Men håber da at det kommer til at gå godt, sådan hvad jeg har kunne læse mig frem til, vil der ikke gå længe før det kommer. Men mange tak for svar smiley

• #17   13. maj 2016 Vent... har jeg forstået det rigtigt: Din hoppe går SAMMEN MED din hingst? Si' mig engang... hvor mange papirsløse shetlændere vil du lave? De skal sgu da ikke gå sammen --'

• #20   13. maj 2016 Stald Z: Det vil jeg så give dig ret i men... jeg har svært ved at forstå, hvorfor en hingst og en hoppe overhoved skal stå på samme fold, sådan helt generelt (medmindre man er ude efter at avle på heste med papirer). Jeg mener... der kommer jo føl ud af det på et tidspunkt og vi har ikke brug for alle de papirløse heste og ponyer, dem har verden rigeligt at i forvejen x3

• Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

#21   13. maj 2016 De går på fold sammen fordi min hoppe bliver ulykkelig hvis ikke hun kan komme til hingsten... Men hingsten skal også snart kastereres.

• #23   13. maj 2016 Louise -men så skal hingsten altså kastreres NU(!) ellers får i føl igen til næste år -ret kort efter hoppen har folet, kommer hun nemlig i brunst igen, og så er hun altså med største sandsynlighed drægtig igen.
    Og en hingst kan altså lave føl en periode efter den er kastreret, fordi der stadig kan være sædceller i sædstrengene nogen tid efter.
    Så det er altså ikke nok bare at kastrere når føllet er født. Hvis man ikke vil have flere føl, skal de nemlig være adskilt et par måneder.

Og jeg vil kraftigt anbefale ikke at få flere føl -de små bliver jo ofte temmeligt gamle, og selvom planerne er at beholde, så ved man ikke hvad der sker i løbet af hestens 25-30-årige liv. Og det er mere end svært at finde et godt hjem til en papirløs shetter. De koster jo praktisk talt intet og er derfor ofte ofre for impulskøb, uvidende ejere og dårlig pasning/ligegyldighed.
    Så få ham nu kastreret snarest muligt -det er også en god idé at få gjort nu, inden der er for mange insekter.

• #24   13. maj 2016 Kunne ikke være mere enig, Michelle smiley

• #26   13. maj 2016 Stald Z -tja, jeg har selv haft produktet af en "nykastreret" vallak... lavet 3 uger efter kastrationen...
    Og dyrlæger anbefaler da også at de holdes adskilt en periode. Jeg kan simpelthen ikke huske hvad anbefalingen lyder på, men i hvert fald en hel del længere end et par dage,

• #27   13. maj 2016 Og i øvrigt er det også ganske forskelligt hvor længe der går før vallakken ikke længere vil bedække (enkelte gør det hele livet alligevel).
    Vores belgier måtte gå alene et halvt år efter kastrationen, fordi han stadig ikke forstod at han altså var vallak, og derfor ikke skulle bedække alt med en puls. Vi har ikke hopper, men han sprang på min vallak meget meget længe efter kastrationen. Og havde med sikkerhed ikke kunnet gå med hopper i samme periode (og formentligt stadig ikke). Så selv hvis vi ser bort fra risikoen for drægtighed, så er det jo heller ikke skidesmart at lade vallakken springe på hoppen. Og risikoen for det, er altså større hvis han kun lige er kastreret

• #30   13. maj 2016 Stald Z -og som jeg skrev: det er forskelligt hvor længe der går. Emil var 6 tror jeg (7 måske) og havde aldrig bedækket da han blev kastreret, vores gamle var 3 og ham var der ikke det store med udover overfor min 3'erpony, som han åbenbart var vildt forelsket i (og det var adskillige år efter kastrationen). Det føl vi fik, hvor faren var vallak, blev kastreret da han var omkrin 1½, ham var der heller aldrig noget med.
    -men problemet er jo at det ikke er til at sige om ens hingst hører til i den ene eller anden kategori før efter kastrationen.

De fleste der har haft hest længe kender eller har kendt vallakker der bedækker hopper i brunst -de er heldigvis ikke så hyppigt forekommende. Men når nu man står med en hoppe man ved kommer i brunst kort efter den har folet, så er der da ingen grund til at vente med at kastrere, når nu man vil have de skal gå sammen.

• #31   18. maj 2016 Min ene hoppe bliver mere sky lige op til folingen, den anden bliver total skødehund ca 1/2 til 1 døgn for folingen. Begge sætter yver, men hvor den ene kan sætte det langt tid før,og lade det gå i sig selv igen, for at sætte det korrekt senere, sætter den anden det ca. 4-3 uger før og beholder det. Ens for begge er at de først er fyldt helt ud i patspidserne ca. et par dage før folingen. Ingen af dem har tidligere sat synderlige vokspropper.

Hvad angår kasterationen af hingsten er det bestemt en god ide at få det gjort nu her hurtigst muligt inden fluerne bliver værre.

• Louise N
    Louise N Tilmeldt:
    maj 2016

#32   29. maj 2016 Min pony har stadig intet føl fået... hendes yver er blevet helt "slatten" igen og hendes mave set ud til at have sukken sammen. Skal have dyrlæge på hende, men vil høre om i har oplevet noget lignende?

• #33   2. jun 2016 Som skrevet har jeg en hoppe som kan finde på at sætte noget yver og lade det gå i sig selv igen (mistænker hende for at være påvirket af andre hopper med termin før hende), men maven bliver dog ikke mindre. Den ændre lidt form, men hun er rund, uden at være fed.

Kommentér på:
Shetlandspony foling

Annonce