{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Meget nervøs tre årig! {{forumTopicSubject}}

Hej med jer! Jeg har gennem flere år redet ungheste op, men har aldrig haft så store problemer som jeg har nu!

Jeg har påbegyndt tilridningen af en unghest ved navn Sparta. Jeg har kendt ham lige siden han tog sit første skridt, og har gået om ham hver dag og kender ham utrolig godt. Noget har altid facineret mig ved ham - nemlig at han har så stor en tillid til folk. Du kan gøre ALT ved ham. Så jeg tænkte jo at tilridningen skulle blive "nemt". Og det var den sådan set også. Sadel ingen problem. Sætte mig op heller ingen problem. Han forstod endda signalerne allerede anden jeg sad på ham. Jeg kan allerede skridte, trave, stoppe, og bakke ham uden nogen problemer. Og jeg har kun været på ham 7 gange. Meget imponerende.

Men her er så problemet. Han er bange for ALT. Hopper for ALT. Løber for ALT!! Det skal lige siges han er 1,75 så der er yderst langt ned! Jeg kan kun ride ham på den mark han er vandt til for så snart vi går et andet sted hen går han i panik. Han vil ikke gå og han pruster helt vildt. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. At have en anden hest med gør ham heller ikke rolig.

Lige nu forsøger jeg blot at tage MEGET små skridt hver dag. Som at gå en lille tur op ad vejen. Eller skridte en tur rundt om marken. Men han går i panik så snart han skal væk fra de vandte omgivelser. Nogen forslag til at gøre ham mere rolig? Jeg kunne virkelig bruge noget hjælp!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Meget nervøs tre årig!
  • #1   4. apr 2012 der ik andet at gøre end at trænne ham og gør det evt fra jord jeg har en der på samme måde det tog ca mdr så var det over igen dog har en en veninde hendes hest gør det stadig til trods for han fylder 12 i år

• #2   4. apr 2012 Det lyder som min hest. Fik hende da hun var 4.

Hun var SÅ sød fra jorden, fulgte mig som en hund (uden snor), virkelig sukker sød.

Men ligeså snart jeg var oppe på hende, var jeg "væk". Hun kunne glemme, jeg sad på hende, og hun oplever slet ikke samme tryghed, som når jeg går ved siden af hende/er en flok.

SÅdan er HUN bare, også nu hvor hun er 14 år. smiley

• #3   4. apr 2012 hms hms hms ...

• #5   5. apr 2012 at bakke på en unghest?

Men træk hesten derhen hvor I rider, uden at hende den også. Lad den se stedet.

• #6   5. apr 2012 Tak for de mange gode bud, men han føler sig ikke mere tryg ved at jeg går ved siden af ham. Måske endda tværtimod. Han hidser sig sådan op at jeg bliver helt bange for at gå ved siden af ham når vi står i de situationer. Han har tilmed forstuvet min fod en af gangene fordi han sprang ind i mig da han blev forskrækket. Det virker ikke til at der er noget som helst der kan gøre ham tryg.

Elisabeth S - Ja jeg har lært ham at gå få skridt tilbage. Eftersom han er en travhest og har været vant til at stå, bakke og løbe foran vognen mener jeg ikke det er en for besværlig opgave. Det hjælper ham samtidig til at få bedre balance...

• #7   5. apr 2012 Bakke er en rigtig god øvelse for alle, så længe det kan styres smiley Der er utrolig mange ungheste der har svært ved det og forbinder det med at stejle. Men så længe man kan styre, gør det jo ikke noget smiley

• #8   8. apr 2012 måske du skulle prøve at få ham tjekket i ryggen ikke at jeg siger at der er noget galt men det kan der være også sådan at det først kommer når han spænder op.
    og ellers så kan du købe mange forskellige pulvere som kan tage toppen af hans nervøsitet jeg har selv før hen haft gode erfaringer med det og kan kun anbefale det, jeg brugte det far bluehorse men der skulle være kommet noget bedre, kan dog ikke huske hvad det hedder.
    og ellers så pas godt på dig selv en hest kan gøre rigtig stor skade og især når han er så stor...

Kommentér på:
Meget nervøs tre årig!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce