Vil bare SLET ikke slappe af? {{forumTopicSubject}}
Kære HG'ere
Jeg har nu haft min hest i et år, og i al den tid jeg har haft hende, har hun SLET ikke kunne styre sig selv og slappe af. Det er blevet meget bedre, da vi fandt ud af at hun havde smerter og var nervøs.
Vi flyttede stald, og det har hjulpet gevaldigt og hun er nu uden smerter. Men det er bare som om, at hun stadig ikke er faldet til efter at have været i stalden i 7, og slet ikke kan slappe af?
Når vi går udenfor stalden, så begynder hun også at hidse op, selvom hun godt kender stedet!
Hver gang vi longere, er fokussen ikke på mig, men alt andet omrking hende, og hvis hun hører den MINDSTE lyd, så spænder hun op og ignorere alt. Jeg har virkelig prøvet ALT på at få hendes opmærksomhed.
Men så når hun endelig er afslappet, lytter hun stadig ikke til mig?
Jeg har longeret hende i 7 måneder pga. skade, og har øvet alle mulige mundkommandoer, men som sagt, hun ignorerer mig totalt og så virker de ikke længere
Synes bare at det er så frustrerende efterhånden at efter så lang tid med masser af træning, at hun så stadig ikke vil lytte til mig, og reagere på den mindste lille ting der sker omkring hende.
Hvad kan jeg gøre?
feb 2008
Følger: 88 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 114 Svar: 716
i 7 måneder*
feb 2008
feb 2008
feb 2008
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Har du overvejet om den er angst for at være alene?
Anna - Det er jo ikke en holdbar metode. Man er nød til at finde ud af hvorfor hesten gør som den gør, og så gøre noget ved det. Lappeløsninger, som dit forslag er, holder ikke.
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 141
Prøv at søg på det inde på www.heste-nettet.dk.
feb 2008
- Ja hun er angst for at være alene, men som sagt, det er reduceret en smule Dog lider hun stadig lidt af det.
Jeg har prøvet at træne tricks, vænne hende til lyde, tage på tur, køre en hende træt, korte linen, prøve at være lidt mere bestemt, snakke hele tiden, men jeg synes ikke at noget hjælper
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
Så får du opmærksomhed, det kan jeg garantere! Det er en helt fantastisk træningsmetode.
feb 2008
Men ja, opmærksomheden er der når jeg klikker, bare på det forkerte
Altså, igen er fokussen ikke på mig, men godbidden
sep 2008
Jeg tror, at det bare skal trænes meget mere... Bare stil hende nogle ret nemme opgaver - fx targetøvelsen - og så lav den i forskellige "variationer", hvis du forstår. Jeg tror, at det bare skal gøre en masse masse gange, så hun forstår, at godbidden altid kommer, når hun hører et klik, og at hun ikke behøver at "tage den selv" eller hugge den i sig. Lær hende eventuelt, med klikkertræning, at tage godbidden roligt. Jeg tror, det kan hjælpe.
feb 2008
Har trænet i ca. 3 måneder, med lidt pauser her og der, og hun forstår stadig ikke signalet eller hvornår hun ikke skal, så det kommer nok som du siger, heheh :D!
sep 2008
Held og lykke til jer!
feb 2008
sep 2008
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Hun skal jo netop roses for at have opmærksomhed på dig, når hun har det, så klik og godbid...
Timing er alt - måske derfor hun bliver forvirret, da klikkeren så egentlig har to betydninger...
Klikkeren må kun betyde ros, aldrig andet, så kan det hurtig blive noget rod
Jeg ville måske kigge lidt på min egen timing, det er tit der man kan stramme lidt op
sep 2008
feb 2008
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Det vigtige er også at hun ikke må overfalde dig med godbidden, hvis hun feks hugger efter den, jamen så skubber du konsekvent hendes hoved væk, jeg ville endda bakke hende (uden kommando bare kropsprog), hvis det var slemt.. Det skal du gøre hver gang...
Så er der det med opmærksom.. Den må du så lige kræve..
Start med at stå på banen.. Lav en lyd, (jeg har et bestemt fløjt til min) kigger hun eller bevæger et øre imod dig, klik -> godbid.. Sådan bliver du ved..
Du skal være hurtig på klikkeren og 100% sikker på at hun fatter hvad klikkeren betyder, når du laver det, men så kommer det også til at gå som en leg.. Forhåbentligt he he
sep 2008
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
En god metode til at få hestens opmærksomhed på, er at flytte rundt på den. De første par gange kan det være svært for hende at forstå hvad hun skal. Men det skal nok komme hvis du er konsekvent. Når du kan flytte bagparten for lette hjælpere så den vender front mod dig, og du derefter kan gå væk og hesten følger efter dig, så har du fået opmærksomheden.
Så træn at du kan flytte bagpart, forpart, trække frem og bakke tilbage. Det er grundlaget for arbejdet med heste. Og hver gang hun mister fokus på dig, så flyt hendes bagpart. Først forsigtigt, og hvis det ikke virker så med kraftigere tryk eller lyd eller hvad du nu bruger.
Husk at hvis man ser heste på folden, vil den der bestemmer bevæge sig utrolig lidt for at få respons fra de andre, hvor én hest der har lavere "rang" skal bevæge sig mere. Så tænk også over hvordan du bevæger dig når du er sammen med hesten. Har du et roligt kropssprog? har du flagrende arme og pludselige bevægelser? Det betyder også noget...
Vil bare SLET ikke slappe af?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside