{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
715 visninger | Oprettet:

Kan hesten tænke over en opgave? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lært min hest at løfte alle ben fra jorden på kommando (æhh, selvfølgelig et ad gangen.. ;-).. Det er praktisk, hvis de træder på tovet, ens tæer eller lignende.. Jeg tænkte så, at det kunne være ganske praktisk, hvis hun også kunne løfte dem på kommando fra ryggen.
Så jeg gik selvfølgelig bare i gang med at give den helt samme kommando fra ryggen, som jeg bruger fra jorden - men uden held. Hun forstod helt tydeligt ikke, hvad jeg ville have hende til.
Jeg droppede midlertidigt forsøget og ville vente til næste ridetur, hvor jeg så kunne tage min stick med og prikke hende let på benet imens jeg gav kommandoen.
Næste ridetur, glemte jeg selvfølgelig sticken, men tænkte, at jeg da lige ville prøve blot at give kommandoen igen - og bang - hun forstod det med det samme..!
Jeg har efterhånden oplevet dette mange gange - at når jeg stiller hende en ny opgave, forstår hun det ikke - men ved næste træningslektion går det altid nemmere og hun forstår faktisk næsten altid opgaven, hvis hun blot får lidt "betænkningstid"..

Generelt har jeg det svært med, når folk tillægger deres heste en hel masse følelser og adfærdsmønstre som umiddelbart ikke virker logiske for hesten - heste er heste og ikke mennesker.. Men det her undrer mig - kan hesten tænke over opgaver på den måde? Eller er det bare tilfældigt? Hvad tror i derude, kære HG´ere? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan hesten tænke over en opgave?
  • #1   6. feb 2012
    Jeg tror det kommer af man står i det, hesten gør ikke som man vil, signalerne duer ikke, man bliver frusteret, udstråler irritation osv.

Så kommer man tilbage en anden dag og begynder på en frisk.
    Hesten er nu ikke inde i adfærdsmønsteret hvor den er forvirret over hvad den skal og man er ligeledes heller ikke frusteret over det ikke virker.

Derfor er konklusionen: man har selv fået en dag at sove på og tænke det igennem, giver nu nogle tydeligere signaler og udsender andre signaler m. kropssproget.

• #2   6. feb 2012 Hestens hjerne bearbejder tingene ubevidst ligesom vores gør smiley Så det er faktisk logisk (og anerkendt) at det virker rigtig godt at give hesten 2-3 dages pause fra en øvelse og så genoptage den. Ofte vil hesten, som din, efter pausen kunne udføre øvelsen bedre end da i trænede det.
    Samme princip når en unghest har haft pause efter at have lært de grundlæggende signaler.

Min hest lærer nærmest udelukkende ved den metode smiley Man kan ikke 'tvinge' ham til at forstå tingene 1. gang (det er ihvertfald meget sjældent) men når han så har haft fri og bearbejdet det, så klarer han det med glans smiley

Men hesten står naturligvis ikke på folden og tænker "gad vide hvad det var hun mente da hun....." og så når frem til et svar smiley
    Det er mere noget ubevidst.. Men kender det også fra sig selv og tingen med at holde en pause fra en opgave hvis man er gået helt i stå over noget smiley

Kommentér på:
Kan hesten tænke over en opgave?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce