680 visninger
|
Oprettet:
Hvorfor anderledes for travere? (Pas) {{forumTopicSubject}}
Jeg undrer mig over hvorfor travere ikke bliver ligestillet med andre heste i forhold til Pas. Andre racer der er renrasede får sorte hestepas hvis forældrene ikke er kåret eller faren ikke er avlshingst. Hvorfor ikke traveren? Den er jo stadigvæk renracet selv om jeg ikke har han registeret i Dtc. De gamle pas regler var nemmere at gennemskue. Er der nogen der ved hvorfor travere ikke er under Landcenteret for heste og kan forklare det for mig? (jeg ved om det der står i passet)
nov 2006
Følger: 38 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 363 Svar: 4.370
Har du spurgt om hvorfor han ikke kan få sort pas? Hvis det er som du skriver at andre hesteracer kan få sort pas, når forældrene ikke er kåret/avlshingst, så burde din dreng i teorien kunne få det. Men det kan jo være at Landscenteret for heste kun kan skrive heste i passene, som de selv har stående i deres eget register.
Det hele er kun gætværk. Jeg har ingen anelse om, hvordan reglerne er skruet sammen...
(",)
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
Fremover vil opdelingen på pasfarver være som følger:
Røde/bordeaux pas: Heste i hovedafsnittet i EU anerkendte avlsforbund
Blå pas: Heste i bilag i EU anerkendte avlsforbund eller krydsninger, hvor som minimum far er godkendt af EU anerkendt avlsforbund
Sorte pas: Renracede heste i EU anerkendte avlsforbund, hvor far ikke er avlsgodkendt
Lysegrønne pas: Alle andre heste.
travhingste der fremstilles til avlskommissionen får nogen procenter om de er avlsgodkendte eller ikke anbefalede, men de må gerne bruges alligevel, eller man kan bruge naboens, hvis man synes godt om den... der er åbenbart frit valg, så længe den er ren traver, og der er ikke så meget palaver med farve og facon bare de kan rende stærkt, tror jeg....
så det er tilladt at prøve lykken med traverne, finder man den rige kombination har man en vinder.
aug 2008
nov 2005
Følger: 42 Følgere: 36 Heste: 14 Emner: 7 Svar: 151
Alle travere bliver dna testet inden du kan registre afkom og hingstene skal både vise røntgenbilleder og vises for kåringskommissionen for at må avle i Danmark, godt nok bliver ingen hingste afvist men de bliver betegnet som egnede eller ikke egnede.. Og de skal have præsteret gode resultater og have været holdbare plus have en god afstamning..
Jeg kan ikke se problemet i at de får rødt pas, de er jo renracede og dna testet så i min verden er det ret logisk..
Vh
Maj-Britt
nov 2006
Følger: 38 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 363 Svar: 4.370
(",)
nov 2005
Følger: 42 Følgere: 36 Heste: 14 Emner: 7 Svar: 151
I Sverige var der en som hed Human Behavier som havde en mor der var halv fuldblods og den vandt rigtig mange penge som væddeløber..
Mener også at der er en i "S" årgangen som er efter en fuldblod..
Du kan kun bedække med en hingst du selv ejer uden den er vist for kåringskommissionen, fremmede hopper kan ikke få registrede deres afkom med mindre at hingsten er vist og der er betalt til DTC for at den er tilmeldt deres hingsteliste..
aug 2008
det var det jeg ville sige, du gjorde det dog mere forståeligt...
jeg kan heller ikke se ideen i en kåring af en 3-års hest, den kan jo dårligt have præsteret ret meget, selv om den har den rigtige farve, så ved man endnu ikke om den kan holde til at blive brugt... det kan næsten kun være udseendet man får garanti for hvis man køber en kåret unghest... eller er det bare mig, der synes kåringer tit er stor ståhej for ingen ting
aug 2008
mar 2007
Følger: 52 Følgere: 56 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 116
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Hvorfor anderledes for travere? (Pas)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside