{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.267 visninger | Oprettet:

Hvorfor er bidløs ridning anderledes? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg tænkte jeg lige ville oprette et modsat emne smiley

Folk plejer normalt at være efter bidryttere, men nu vil jeg gerne vende emnet om og høre grunde til hvorfor I mener, at man IKKE skal være bidløs?

Ja, grunden til at jeg spørger er, at jeg for længe siden besluttede mig for at være bidløs. Min unghest er tilredet bidløst og selvom jeg rider bidløst er jeg ganske seriøs omkring min ridning og får proff eneundervisning en gang om ugen samt min træner rider min hest en gang om ugen..

Jeg har redet med bid i 12 år og uden i 1 år. Og jeg kan virkelig ikke mærke den store forskel på bid og bidløs... Min hest lystrer præcis lige så godt uden bid, som en hvilket som helst bid-hest ville gøre og det undrer mig egenligt lidt at jeg ikke kan mærke forskel..

Så hvorfor ikke bidløs?
Jer der har prøvet begge dele, kan I mærke forskel på bid og bidløs?

(Dette er ikke et emne for at overbevise nogen om noget smiley Jeg er bare nysgerrig som vanligt haha)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor er bidløs ridning anderledes?
  • #1   31. aug 2011
    Maja var voldsomt ligeglad om det ene eller andet var på smiley
    Hun blev ikke mere eller mindre samarbejdsvillig af den grund.

Tror hovedgrunden af folks grunde er " så kan jeg ikke starte stævner "
    eller " det har vi altid gjort, så hvofor ændre det "

• #2   31. aug 2011 Bidløs skal ikke være en undskyldning for at have alt for urolige/effektive hænder. Har stødt på mange undervisere der har rådet til at ride med et bidløst hovedtøj fordi rytteren har været utrolig hårdhåndet. smiley

Jeg kan ikke mærke den store forskel. Jeg kan lide at ride med begge dele smiley

• #3   31. aug 2011 Jeg red min i to år med bid, så ingen fremskridt rigtig og min hest bukkede, og var bare ikke til at have med at gøre når man red. Han kunne ikke gå ned og ryggen var altid sænket. Nu har vi redet uden bid i lidt over to år, og han er begyndt at gå så fint. I dag gik han rigtig pænt, hvor jeg kun brugte benene og havde let kontakt på tøjlen. Jeg begynder snart på noget bidløs dressurundervisning, og håber at kunne starte et lille stævne uden for konkurrencen om et par måneder, bare for sjov smiley

• #4   31. aug 2011 Første gang jeg sådan rigtig red uden bid fordi jeg tænkte på hestens ve og vel, var på en 13 årig pony jeg havde part på. Jeg brugte en hackamore og red en tur i skoven, jeg var godt nok overrasket over at den reagerede så godt.
    Jeg nød virkelig tanken om at hesten også nød turen ude bid og ikke skulle gå med det, så det var lige så meget for min egen følelse i mig jeg valgte det. Han gik også og tværede på biddet så jeg var bange for jeg havde for hård en hånd.

Og samtidig havde de en 6 års blandings hoppe der ikke var alderstilsvarende i uddannelsen, og hende kunne jeg ride med kapsun og vordeo i skoven og styre hende med cordeoen til trods for hun aldrig havde prøvet det.

Mange siger at de ikke kan ride uden bid fordi deres hest ikke reagere på det og de kan ikke styre den. Men det handler jo bare om træning, hvis hesten kan forstå et signal fra et bid kan den også indlære et andet. Spørgsmålet er jo bare om rytteren så vil, og kan finde ud af at bruge bidløst ordentligt.

I princippet kan jeg ikke forstå at man ikke skal ride uden bid, fordi der er ingen undskyldning ud over stævner. Men hvis man misbruger det bidløse skal man ikke ride med det, men så må man jo også misbruge biddet.
    Jeg kan ikke lide tanken om at man kan ride en hest på samme måde uden bid som med, og alligevel går hesten ikke i samme holdning uden biddet, det viser jo bare hvor stor en effect biddet har, til trods for en rolig hånd, det er skræmmende at det er biddet der gør det så stabilt. Selv en gp uddannet hest som går uden bid er ikke nær så stabil og rejst som hvis den havde bid på, det kan ikke være rigtigt.
    Og samtidig kan jeg ikke forstå at hesten skal styres ved hjælp af smerte hvis man kan gøre det anderledes.

Men kan man ikke bruge bidløst rigtigt, jamen så skal man holde sig til det man kan

• #5   31. aug 2011 For mig er det ikke enten eller. Mine heste kan rides på begge måder.
    De rides for sæde og ben, så tøjlen og hvad den sidder i, har ikke den store indflydelse

• #6   31. aug 2011 helt enig med Team Hjortkjær Hjortvald .

• #7   31. aug 2011 min pony kan bare ikke lide at have det på smiley
    hun vil ikke have det i, og hun bliver meget mere besværlig, og slapper slet ikke ordenligt af under ridning.. og hun får skam ordnet tænder.
    men ser tit andre heste som ikke er berørt overhovedet, så tror nogle vælger at blive bidløse bare af princip..

• #8   31. aug 2011 Min hest kan både ride med bid og bidløs.. der er faktisk ingen forskel, om jeg rider med det ende eller det andet.. Men rider næsten kun bidløs..
    Jeg tror os mange folk gør det fordi de vil ride stævner..

• #9   31. aug 2011 I starten droppede jeg biddet, fordi min hest var ekstremt anspændt og vi havde nogle små-problemer, det her var så ligesom ''sidste løsning''. Hun begyndte også at slappe af, og blive meget mere tilpas. Imens har jeg så fået styr på min ridning af hende, og nu kan vi ride næsten lige fint med begge smiley Men det har udelukkende været min fejl at hun spændte på bid, og det var ikke fordi jeg havde en hård hånd, det fungere bare ikke for os dengang smiley

• #10   31. aug 2011 Fordi folk er bange for at miste kontrollen.

• #11   31. aug 2011 hej jeg bruger bidløs til min ene hoppe, jeg kan ikke bruge en trense med bid ,hun forstår hvad jeg vil have hende til jeg bruger mine ben og munden hvis jeg siger stop eller gå,trave gør hun det også i skoven

• #12   31. aug 2011 Bidløs er ikke anderledes. Man påfører hesten smerte/let ubehag for at få den til at lystre uanset hvad man bruger. :o)
    Man kan så diskutere om ikke det er mere smerte fuldt at blive trukket i fladerne/gummerne fremfor på næseryggen, eller hvor det nu er.. :o)

• #13   2. sep 2011 Jeg er ikke sikker på at bidløst er bedere hvis det er med en hakemore om det er uden ved jeg ikke, for et træk i hele hovedt eller et i mundvigen, det giver vel det samme...

En hakemore er er et bid som faktisk kan lukke for luften på hesten og har i mange, mange år været anset for at være et meget , meget hårdt bid, også i den softe version...

Jeg har begge dele, men som dressurrytteren jeg er, så er bid et must, for det skal man jo ha, så vidt jeg ved og så må hesten jo lige lære det...

Har dog lige fået en ny som ikke kan li bidet, men vi øver og øver og en dag bliver vi dygtige til det...

En hest burde under ridning med bid være så letfølende at et træk ikke er nødvendigt og så ser jeg ingen problem i bid, men det virker måske mere ok at flå i en hest hvis den ikke har metal i munden, men jeg syntes nu heller ikke det er ok...

Skal vi så ride uden noget, for så rider jeg ikke mere...

Kommentér på:
Hvorfor er bidløs ridning anderledes?

Annonce