Hvorfor er bidløs ridning anderledes? {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg tænkte jeg lige ville oprette et modsat emne
Folk plejer normalt at være efter bidryttere, men nu vil jeg gerne vende emnet om og høre grunde til hvorfor I mener, at man IKKE skal være bidløs?
Ja, grunden til at jeg spørger er, at jeg for længe siden besluttede mig for at være bidløs. Min unghest er tilredet bidløst og selvom jeg rider bidløst er jeg ganske seriøs omkring min ridning og får proff eneundervisning en gang om ugen samt min træner rider min hest en gang om ugen..
Jeg har redet med bid i 12 år og uden i 1 år. Og jeg kan virkelig ikke mærke den store forskel på bid og bidløs... Min hest lystrer præcis lige så godt uden bid, som en hvilket som helst bid-hest ville gøre og det undrer mig egenligt lidt at jeg ikke kan mærke forskel..
Så hvorfor ikke bidløs?
Jer der har prøvet begge dele, kan I mærke forskel på bid og bidløs?
(Dette er ikke et emne for at overbevise nogen om noget Jeg er bare nysgerrig som vanligt haha)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Maja var voldsomt ligeglad om det ene eller andet var på
Hun blev ikke mere eller mindre samarbejdsvillig af den grund.
Tror hovedgrunden af folks grunde er " så kan jeg ikke starte stævner "
eller " det har vi altid gjort, så hvofor ændre det "
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Jeg kan ikke mærke den store forskel. Jeg kan lide at ride med begge dele
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
Jeg nød virkelig tanken om at hesten også nød turen ude bid og ikke skulle gå med det, så det var lige så meget for min egen følelse i mig jeg valgte det. Han gik også og tværede på biddet så jeg var bange for jeg havde for hård en hånd.
Og samtidig havde de en 6 års blandings hoppe der ikke var alderstilsvarende i uddannelsen, og hende kunne jeg ride med kapsun og vordeo i skoven og styre hende med cordeoen til trods for hun aldrig havde prøvet det.
Mange siger at de ikke kan ride uden bid fordi deres hest ikke reagere på det og de kan ikke styre den. Men det handler jo bare om træning, hvis hesten kan forstå et signal fra et bid kan den også indlære et andet. Spørgsmålet er jo bare om rytteren så vil, og kan finde ud af at bruge bidløst ordentligt.
I princippet kan jeg ikke forstå at man ikke skal ride uden bid, fordi der er ingen undskyldning ud over stævner. Men hvis man misbruger det bidløse skal man ikke ride med det, men så må man jo også misbruge biddet.
Jeg kan ikke lide tanken om at man kan ride en hest på samme måde uden bid som med, og alligevel går hesten ikke i samme holdning uden biddet, det viser jo bare hvor stor en effect biddet har, til trods for en rolig hånd, det er skræmmende at det er biddet der gør det så stabilt. Selv en gp uddannet hest som går uden bid er ikke nær så stabil og rejst som hvis den havde bid på, det kan ikke være rigtigt.
Og samtidig kan jeg ikke forstå at hesten skal styres ved hjælp af smerte hvis man kan gøre det anderledes.
Men kan man ikke bruge bidløst rigtigt, jamen så skal man holde sig til det man kan
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
De rides for sæde og ben, så tøjlen og hvad den sidder i, har ikke den store indflydelse
apr 2006
Følger: 13 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 83 Svar: 196
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
hun vil ikke have det i, og hun bliver meget mere besværlig, og slapper slet ikke ordenligt af under ridning.. og hun får skam ordnet tænder.
men ser tit andre heste som ikke er berørt overhovedet, så tror nogle vælger at blive bidløse bare af princip..
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 3 Emner: 39 Svar: 119
Jeg tror os mange folk gør det fordi de vil ride stævner..
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
jan 2007
Følger: 73 Følgere: 102 Heste: 2 Emner: 58 Svar: 640
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 26
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
Man kan så diskutere om ikke det er mere smerte fuldt at blive trukket i fladerne/gummerne fremfor på næseryggen, eller hvor det nu er.. :o)
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 13 Emner: 41 Svar: 615
En hakemore er er et bid som faktisk kan lukke for luften på hesten og har i mange, mange år været anset for at være et meget , meget hårdt bid, også i den softe version...
Jeg har begge dele, men som dressurrytteren jeg er, så er bid et must, for det skal man jo ha, så vidt jeg ved og så må hesten jo lige lære det...
Har dog lige fået en ny som ikke kan li bidet, men vi øver og øver og en dag bliver vi dygtige til det...
En hest burde under ridning med bid være så letfølende at et træk ikke er nødvendigt og så ser jeg ingen problem i bid, men det virker måske mere ok at flå i en hest hvis den ikke har metal i munden, men jeg syntes nu heller ikke det er ok...
Skal vi så ride uden noget, for så rider jeg ikke mere...
Hvorfor er bidløs ridning anderledes?