{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
644 visninger | Oprettet:

bidrytter eller bidløs - hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Vil gerne lige starte med at sige at jeg ikke ønsker at det skal blive en stor disskutions debat hvor man angriber hinanden.

Jeg er bare nysgerrig efter at vide hvorfor i har valgt at ride med bid -eller hvorfor i har valgt at ride bidløs?

Jeg er selv bidrytter. Jeg har valgt at ride med bid fordi jeg ønsker at komme ud og starte stævner med min hest. Og så tror jeg at jeg har det som en ekstra sikkerhed, min hest er meget god til at få sig selv op i det røde felt, og nogen gange bare smutte fra tingene - især på springbanen - og så synes jeg det er rart med den ekstra sikkerhed, at vide at hvis det går helt galt, hvor vægten ikke længere kan styre det, så har jeg et bid i ham.
Og nej, det er skam ikke for at lyde ond og få det til at lyde som om jeg mishandler min hest, for det gør jeg ikke smiley Men jeg stoler bare ikke nok på min hest endnu, til at jeg tør sige "idag prøver vi at ride uden bid" .
Tror heller aldrig jeg vil slippet biddet, ikke før jeg får en hygge-hest som kun skal bruges til tur altså, så kan det godt være jeg vil overveje at ride bidløst.

Jeg mener stadig at biddet ikke er hårdere end den hånd der har i tøjlen.

Nu kom det fra en meget bid-rytter, hvilken, men jeg har kun redet bidløst 2-3 gange, på andre heste, så er faktisk ret nysgerrig på det område.

Så igen, hvorfor har i valgt at ride som i gør?
-Og igen, igen, ønsker ingen større diskution omkring dette, man kan vel have en stille og rolig debat om tingene smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bidrytter eller bidløs - hvorfor?
  • #1   11. aug 2011 Nu kom det fra en meget bid-rytter vinkel*

• #2   11. aug 2011 Jeg har valgt det fordi min halvpart reagerer mindst lige så godt uden bid, som med.
    Desuden virker hun også gladere, mere modtagelig for mine signaler.
    Så er det jo også skønt at hendes ejer kan mærke en forandring, hvilket siger lidt meget, eftersom Louise har ejet Challe i 13 år nu.
    Efter vi blev bidløse har jeg undersøgt hestevelfærden omkring bid lidt dybere hvilket gør mig mere sikker i min sag smiley

• #3   11. aug 2011 søg i forun der finder du en masse

dette ender som alle de andre forumer med at blive en diskution der inden ende får

• #4   11. aug 2011 Jeg er bidrytter, fordi jeg kan finde ud af at bruge bidet på en god måde, og ikke så hesten saves. jeg føler en smule mere kontrol, når jeg har bidet, men kan sagtens ride uden. Jeg ønsker fremskridt mellem hesten og mit samarbejde. Det skal ikke forstås på den måde at jeg føler bidet er et magt redskab jeg bruger, men fordi jeg har det bedst med det, og så længe man kan finde ud af at bruge bidet, er det i orden!
    Jeg tager hatten af for de bidløse ryttere, men kan godt gå hen og blive træt af dem, når de blir ALT for hellige omkring deres " arbejde" med hesten. en bid rytter er lige så goø som en bidløs og omvendt.
    De gør bare deres ridning på to vidt forskellige måder smiley

• #6   11. aug 2011 jeg rider både med og uden. har ikke selv hest lige pt. men part (-:
    jeg har intet imod bidryttere og og bidløse.
    Rider normalt selv med hackamore på min part.. og det virker fuldstændig på samme måde som et bid, bare dog med tryk på næseryggen, istedet for i munden...

• #7   11. aug 2011 Først : Rigtig dejlig ydmyg måde du lægger emnet ud på (: Det kan jeg godt li (:

Så kan jeg lige tilføje at jeg arbejder hen imod at ride uden bid på min hest, men da jeg først lige har købt hende. Min gamle hest red jeg uden noget som helst,, men jeg mener helt klart at sikkerheden skal være i top, og jeg starter altid ud med et bid og en god saddel, så jeg kan føle mig sikker på min hest. Og så arbejde jeg mig hen imod den mere naturlige ridning.
    Jeg har en lille drøm om at starte et stævne på min islænder, men der er meget lang vej endnu. (:

Godt emne btw. (:

• #8   11. aug 2011 jeg er hverken eller eller begge dele... jeg rider både med og uden bid.

men jeg syntes nu du skal søge i et af 117 andre indlæg netop om dette spørgsmål, så kan du altid sorterer mudder kast fra..

jeg rider med hvad der passer mig, når det passer mig, men rider mest med hackamore, jeg syntes det er hyggeligt at min hest på tur kan mnappe en tot græs, så er jeg lud doven jeg gider ikke skla spænde alle mulig ligegyldige remme. hackamore er dejlig nemt at smide på og så afsted.

biddet bruger jeg nu nok mest fordi, mine heste skal være all round dyr, og kunne lidt af det hele

• #9   11. aug 2011 Jeg rider bid på min vallak og kommer nok til at ride uden på min hoppe da hun ikke kan lide bidet selvom det er trænet og hun har fået tjekket mund smiley

• #10   11. aug 2011 der er 10000 emner om dette i forvejen smiley

Men jeg er bidrytter og konkurencerytter. Så derfor.

• #11   11. aug 2011 Det er meget simpelt egentlig. Jeg kan meget tydeligt mærke at min hest ikke bryder sig om biddet. Derfor har jeg valgt St være bidløs. Min hest kunne uden tvivl vænne sig til biddet, men hvorfor skulle jeg vænne ham til noget han ikke kan lide.

• #12   11. aug 2011 Og jeg træner akademisk dressur, hvor kapsun er meget normalt.. Tager man sydpå træner mange dygtige folk jo med kapsun, så det er vel meget et kulturspørgsmål også.

• #13   11. aug 2011 Min hest virker ligeglad med om jeg bruger det ene eller det andet, men hun reagerer bedre på bid. Bidløs kan være hyggeligt en gang imellem i skoven, men det er for tidligt i vores træning til at skifte helt over.

• #14   11. aug 2011 Jeg er konkurrence rytter, og har virkelig behov for bid i min, ellers ender det galt.
    Jeg har aldrig tænkt om jeg overhovedet vil prøve uden bid, for jeg vil ikke på ham jeg har nu, det er han for voldsom til. desuden er han kun 4, så ordet TØR har en meget vigtig betydning. Men jeg har set hvad han kan finde på, og vil slet kunne tillade mig at ride uden, hvis jeg også skal være ansvarlig.

Thumbs up, til dem der har en hest, de kan gøre det på. (:

• #15   11. aug 2011 Jeg rider med det meste. Både med bid og uden. Egentlig ikke af nogen speciel grund, synes det er hyggeligt at ride helt fri på min hest bare i en grime, samtidig rider jeg jo western og synes en del af westernen også er det flotte udstyr:D

• #16   11. aug 2011 Jeg er konkurrencerytter og både springer og rider dressur og der rider jeg med bid, men når vi skal ud og ride stærkt i skoven eller skridte en tur, så rider jeg med min bidløse trense. Jeg nyder at kunne begge dele og synes ikke det ene udelukker det andet. smiley

• #17   11. aug 2011 Jeg rider med begge dele smiley Har altid bid på når vi skal arbejde - spring og dressur men når vi bare skal hygge, i skoven osv. så smider vi bidet smiley Der er lige en undtagelse, det er når vi er ude og fræse på div. marker så er jeg tvunget til at have et bid i munden på hende, for hun slår 110% fra også må jeg bare håbe på at jeg bliver på.
    Marie fungere super på begge ting, og jeg rider ligemeget hvad med lang tøjle og for stemmen. Sådan fungere hun bedst smiley hun hidser sig nemlig helt op hvis man tager hårdt fat i tøjlen og prøver at stoppe hende på den måde. om det er med bid eller bidløs er fuldstændig ligemeget, hun kan ikke lide presset. også er hun også langt lettere art styre ved lang tøjle ;D

• #18   11. aug 2011 Der er mange rigtige gode grunde til, at jeg ikke bruger bid og hvorfor det faktisk er forbudt i min stald.

Her er en af dem: http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=328089

Og en anden: http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=Y3XWMMSSv60

JEG MENER det er mishandling.

• #19   11. aug 2011 Har I læst mit første link? Nej vel, læs det.

• #20   11. aug 2011 Definitionen på mishandling, er en forkert handling, at behandle forkert. Jeg mener man behandler hesten forkert, når man ligger et bid i munden på den.

Men lad nu vær med at flippe ud, jeg skriver bare ærligt, hvorfor jeg er bidløs.

• #21   11. aug 2011 Jeg rider bidløs, og det fungerer rigtig fint for mig og min pony. Mange af de ryttere jeg møder, kan ikke forstå, hvordan jeg tør ride uden, hvis nu ponyen skulle bliver forskrækket eller løbe af med mig. Dengang jeg red med bid, hev min pony tøjlerne ud af hænderne på mig, efter vi havde redet i ca. 30 min. Og når jeg red en rask galop over markerne, og ponyen var blevet for ivrig, og jeg ville stoppe ham ved at tage fat i tøjlerne, kunne han finde på at stikke hovedet ned mellem benene (ikke bukke), slå med hovedet (tænderne var blevet tjekket af dyrlæge, og de fejlede ikke noget). Efter jeg er begyndt at ride bidløs, reagerer han rigtig fint, og vi har slet ikke flere problemer med ridningen. I starten ville min mor have, at jeg red med bid på tur som en "nødbremse", men jeg gjorde det ikke, for jeg vidste, at bidet ville fungere stik modsat.
    Alt i alt er jeg blevet rigtig glad for at ride uden bid, og gør det både for min ponys men også for min egen skyld smiley

• #22   11. aug 2011 Husk nu at trådstarter ikke ønskede en debat smiley Så jeg synes vi skal acceptere hinandens holdninger i denne tråd og bruge en anden tråd til at kaste med mudder smiley

• #23   11. aug 2011
    Fordi jeg gerne vil ride med så blid optømning som muligt og have rigtig god mulighed for at give helt efter smiley

• #24   11. aug 2011 Jeg rider bidløst fordi det fungerer bedst for min hest smiley

• #25   11. aug 2011 Foretrækker at ride med bid, fordi man hurtigere kan opnå samling og korrekt løft i ryggen = hest der holder længere som ridehest

Vrinsk HADER at gå uden bid (og til jer som nu føler trang til at sige at i saaaagtens kan lære ham det, så kommer i bare. Håber i har en god livsforsikring smiley hehe)

Flippa foretrækker også biddet, men synes det er hyggeligt at ride helt uden udstyr sådan et par gange om året, helst ikke mere end det

Morticia & Wednesday (shetter) rider vi bidløst da det fortrinsvis er små børn der skal ride hende, og de kan jo godt miste balancen og tage i biddet, derfor...

Et bid er ALDRIG hårdere end den hånd der holder det!

• #26   11. aug 2011 Charlotte: Haha, hvis du nogensinde får trang til at flytte din pony til KBH, så tager jeg gladeligt den udfordring op smiley Han er jo en bette skid smiley

Kommentér på:
bidrytter eller bidløs - hvorfor?

Annonce