{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.106 visninger | Oprettet:

Bidløs - HVORFOR? {{forumTopicSubject}}

Hey alle.
Jeg er selv bidrytter, men har da tit overvejet om det er det rigtige for mig og min hest. Men er alligevel kommet frem til at det fungerer jo rigtig godt med bid, så hvorfor skrifte ud? smiley

Men det jeg egentlig vil, er at spørge jer der rider bidløst, hvorfor i egentlig gør det? Intet negativt ment fra min side, synes da det er fedt for dem der gør og det det så fungerer for. Men gad egentlig bare godt høre jeres begrundelse for det. (ikke at der SKAL være en begrundelse).

Og så vil jeg også godt høre hvilken form for bidløst i rider med? Altså er det hackamore, cordeo, grime osv? smiley

Jeg har nemlig overvejet længe, om det er det rigtige med bid for min mors hest. Han ser nemlig ud til at have det ubehageligt når han har det i (han åbner munden nogen gange).

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidløs - HVORFOR?
  • #1   9. feb 2013 Min søsters hest går bidløst (Sidepull) fordi hun er decideret uridelig og ulykkelig med bid i munden. Hun forbinder det med smerte.

Min vallak er bidhest. smiley

• #2   9. feb 2013 følger lige med sammen med slikket foran mig....

• #3   9. feb 2013 Nu rider jeg både med og uden bid på alle mine smiley

Jeg gør det mest fordi jeg synes det er bekræftende at vide at mine heste kan gå lige så godt uden jeg behøver et skarpt bid.

Og så gør jeg det for afvekslingens skyld smiley

• #4   9. feb 2013 Det kan være at nogle syntes at det er syndt at proppe et stykke hårdt metal ind i munden på en hest... smiley

• #7   9. feb 2013 Jeg rider bidløst, men ved ikke helt hvorfor tror det er fordi jeg følger at man ikke skal tænke på om hesten har ubehag i munde med bid og min lille dreng er let at styre med benene, men rider dog ikke bidløst i spring, da han bliver lidt for glad. Håber det var et okay svar.

• #8   9. feb 2013 Min plag skal, hvis hun bliver hos mig, tilrides og rides bidløst. (Sidepull, rebgrime ...) Det skal hun fordi, at jeg ikke gider stævner, og jeg kan vel egentlig heller ikke. Så jeg synes det er sådan lidt unødvendigt, at hun skal rides med bid, både fordi det nok bare vil være turridning, og så fordi jeg ikke bryder mig om, at hun skal have det i munden smiley

• #9   9. feb 2013 jeg ridder både med og uden bid gør det for hyggens skyld og når jeg ridder med bid er det ikke et hårt bid:)

• #10   9. feb 2013 Jeg går 100% ind for at ride bidløst eller andet.
    Hvis en sidepull ikke fungere for mig, vil jeg helt klart skifte over til hackamore, da jeg simpelthen ikke bryder mig om at sætte et bid i munden på en hest, da jeg ved hvor stor smerte de får. Munden er jo en af deres følsommeste steder, hvilket jo er virkelig synd for dem (ifølge mig) at bruge f.eks bid når man kan bruge en hackamore, da næsten duer ligesådan. En hackamore sætter tydelige signaler og derfor skal man være forsigtig med sådan en.

Personligt synes jeg bedst om at ride bidløst. Jeg har intet imod folk der rider med bid, jeg har da mange venner der gør det! Men jeg får dårlig samvittighed af at vide at hesten får smerter i munden ved at bruge bid. Der er egentlig ingen anden grund. Jeg bryder mig bare ikke om det smiley

Jeg går ud efter at ride så naturligt så muligt, og jeg har set mange heste, der fungere bedst med sidepull eller hackamore. Jeg rider selv islænder, og i det tilfælde vil jeg nok bruge en hackamore til den part jeg har nu - men pga. hun stak af med ejer engang (da hun red med bidløst) har hun fået bid, selvom jeg foreslog en hackamore. Men den dag jeg selv får islænder hedder det sidepull eller hackamore, for jeg bryder mig ikke om tanken om at kunne skabe smerte i hestens mund på den måde. Jeg er mere til små fine signaler, så hvis hesten nu ikke reagere på stopsignalet med bid skal man jo hive en smule mere osv. og det bryder jeg mig simpelthen ikke om. Slet ikke efter at jeg har opdaget at min part forbinder bidet med noget dårligt og ligefrem stikker af, på folden når hun ser det... Det er altså ikke fedt, og det gør mig enormt ked af det.

Så jeg er bidløs rytter, og fuld respekt for at du rider med bid. Det er DIT valg og hvis du synes det fungere bedst til din hest er det helt fint ;D

• #11   9. feb 2013 Fordi jeg har en hest der slapper meget bedre af under ridning, når han ikke har et bid i munden.

Startede ud med at ride rebgrime og har også redet lidt med hackamore. Men det der fungere bedst for os er en sidepull, hvor næsebåndet er af reb. Rider også indimellem med cordeo, men der mangler vi stadig noget træning før det bliver helt godt smiley

• #12   9. feb 2013 Du har vidst hørt hvorfor jeg rider bidløst, men kan da godt skrive det igen n_n.

Jeg er bidløs på Natash, da hun var decideret farlig for år tilbage med et bid i munden. Og så fungerer det super godt for os :).
    Vi er dog ved at træne med bid igen, for har fundet ud af jeg kan starte lidt stævner selvom jeg er 16+ og hun er 2'er, hvis det ser harmonisk ud og jeg har bid på hende :). Så nu ser vi, hvordan det går. Skal helst ikke smide 4 års arbejde på jorden jo.
    På Hash rider jeg med hackamore, grime, rebgrime og skal i gang med cordeo træning også :).

Og så er der Sille og Bolette, en Fjordhest blanding jeg må tilride, og en Fjordhest jeg springer. Begge bliver reddet med bid :).

Så jeg er ikke en af de hellige bidløse, tror jeg også vi blev enige om sidst vi skrev?xD

• #13   9. feb 2013 Jeg rider meget bidløst, men også med bid, jeg har valgt hackamoren og bid, fordi det er de to ting Tjalfe fungere med - jeg har prøvet en masse forskellige former for bidløs, men Tjalfe har ikke kunne trives med de andre ting, lige meget hvor løst han fik det så spændte han op og løb, men med hackamore og bid jamen så slapper han af (både med og uden tøjlekontakt) så ja har fundet det han fungere med og derfor bruger jeg det smiley

• #14   9. feb 2013 Jeg må indrømme at jeg er en af de rytter som kun rider bidløst pga. at min hest fungere bedst sådan.
    Jeg rider med hackemore, ikke fordi at "det er det eneste som jeg kan holde min hest med " men fordi at det er det eneste jeg lige gad købe xD
    Self skal det bruges ordenligt, men det skal alt jo.
    Jeg kan sagens ride i rebgrime, og hesten reagerer faktisk bedre end med hackemore xD

Men jeg rider bidløst fordi at min hest har sagt at hun føler sig mere fri og hun reagere bedre og hurtigere når det ikke kommer fra bidet.

Har INTET i mod bidrytter, tvært imod så elsker jeg at ride med bid ( På den rigtige måde!)

• #15   9. feb 2013 Min gamle part red jeg bidløst fordi hun hos de tidligere ejere, blev redet fuldkommen forkert med bid, og stresser derfor op, når hun har bid i munden.
    Min egen hest, rider jeg bidløst fordi han er meget mere livsglad uden bidet. Jeg har desuden også en lille drøm om at blive metal løs. Altså, uden bid, uden sko, og uden bom. Vi mangler kun den med bommen smiley Nåmen. Han reagere på samme måde som med, og uden bidet, når man skal styre ham, så der er ikke forskel på det punkt overhovedet.

• #16   9. feb 2013 Jeg er ikke dygtig nok til at ride med bid, og hvis jeg var, havde jeg alligevel ikke noget at bruge det til smiley

• #17   9. feb 2013 Rider med sidepull og hackamore, kapsun eller cordeo.

Vil skyde det ligger i at min hest har det så dårligt med biddet, efter hans tilridning med det, at jeg bare vil spare ham for noget counter conditioning selvom jeg sikkert kunne få det til at virke, har jeg ikke brug for det. Tager til de stævner jeg vil alligevel, behøver ikke rosetten, oplevelsen er sjov nok smiley så har ikke rigtigt brug for det.

• #18   9. feb 2013 Veo

CATCH 22 !! smiley

• #22   9. feb 2013 Fleur: Oh yea, livet er hårdt xD

• #24   9. feb 2013 Siff: Nu er en bommen i en sadel jo så ikke af metal, så I er vist ovre metallet.

Jeg rider min bidløst, fordi det fungerer bedre for os, og fordi både hest og jeg er langt gladere, når vi rider uden biddet - jeg sidder ikke med en angst for at hive og flå hende i munden eller give hende sår på længere sigt. Der gik et par måneder med at få min mor overtalt, fordi hun ikke havde tillid til, at man kunne ride en hest uden bid; for hende var det en del af den obligatoriske optømning, man bruger bid, når man rider, og sådan gør alle, og jeg havde det på samme måde, indtil jeg startede på rideskole, og det gik op for mig, hvor mange af de stakkels ponyer, der blev hevet og flået ikke så lidt i munden flere timer hver dag.
    Jeg går ind for det bidløse, men jeg ser intet problem i, at nogen rider deres hest med bid, så længe de gør det med måde. Sådan noget som "moderne dressur" er jeg ikke videre fan af, da der ses så mange stressede heste og voldsomme bid (nej, det var forkert, voldsom brug af bid) - og nej, det er bestemt ikke kun i dressuren, det ses, selvfølgelig også i springning og islandsk ridning og selv akademisk dressur bliver der brugt de mere "skarpe" bid, men her bruges tøjlen også kun minimalt, men nu er det en af de ting, jeg tænker på! Og det er langt fra alle, der rider deres hest med meget hård hånd og blabla, jeg stempler ingen for at være en dårlig ejer, fordi de rider dressur, og jeg indrømmer da med glæde, at jeg nogle gange også har haft lidt hård hånd, når jeg har redet en hest, nogle gange uden at tænke over det, hvis hesten f. eks. bare var ret "hård i munden" - og det tænker man måske først over bagefter.
    Længere tale om min mening om dressur, hvilket ikke var emnet; jeg rider bidløst, det vil jeg gøre fremover, og jeg mener, det er bedst, fordi det er (kan være, bidløst kan også misbruges, præcis som biddet kan, det må ingen benægte) blidere mod hesten, idet næseryggen overhovedet ikke er så følsom som munden. Men igen har jeg ikke noget imod folk, der rider med bid, så længe de gør det ordentligt.

Jeg rider med sidepull på min, startede ud med hackamore, men fandt hurtigt ud af, at der slet ikke var behøvet så stor kraft for at stoppe hende - jeg behøver blot vippe lidt med tøjlen, og hun stopper med det samme. Regner med, at jeg i vinterferien får taget mere præcise mål, så jeg kan komme i gang med at lave min egen, er ret træt af alle de remme og ting og sager på den, jeg fik i julegave fra Avderød ridesport ... Plus jeg bedre kan lide et lidt mere personligt look end at rende rundt og ligne alle andre.

• #25   9. feb 2013 Fede svar i alle sammen har!
    Men jeg har læst lidt om at det er vildt synd at ride hesten med bid, og det volder mange smerter osv. Der vil JEG lige som bidrytter sige, at bruger man bidet med omhu volder det altså sjældent smerter, og kan give lige så mange fine signaler som der var en der længere oppe påstod en hackamore gør ;o)

• #27   9. feb 2013 Har ikke læst nogle af indlæggene. Men grunden til at jeg rider sidepull/cordeo er fordi den hest jeg rider på min efterskole ellers spænder op. Hvis man rider med bid spænder hun hele vejen gennem kroppen så snart man bare tager lidt fat i tøjlen. Bortset fra det så synes jeg at det er fantastisk at kunne styre sin hest i f.eks. cordeo. Uden andet. smiley
    På den pony jeg rider hjemme rider jeg med bid. Ganske simpelt fordi det er en rideskolepony og jeg ikke rigtig kan skifte hovedtøjet.

• #28   9. feb 2013 Min hoppe kan ikke fordrage at have bid i kæften så jeg har redet hende til med kapsun smiley

• #30   9. feb 2013 I know Cæcilie smiley Men det er bare noget 'jeg' kalder det ^^

• #32   9. feb 2013 Rider bidløs lige nu da jeg ikke rider stævner og fordi Alfred går fint uden og fint med.. så hvorfor bruge det?
    Men rider også til tider med bid.. skal i gang med noget akademisk/spansk ridning så der bliver det nok også lidt begge dele smiley

Derimod har jeg et shetlænder (ida) som slet ikke kan med bid! hun går helt i baglås..
    Så har jeg min anden shetter (Aia) som er lidt at en bølle. og jeg kører lidt kælk med hende så det er meget rart lige at føle sig 100% sikker da hun er lidt for klog nogle gange smiley

• #33   9. feb 2013
    Det ene års tid jeg gjorde det på Maja, var det ren og skær dovenskab ;o). Vi red mest tur og derfor var det lettest at proppe hackamoren på også bare lige hoppe op og afsted. Intet bid og vaske af eller varme.

• #35   9. feb 2013 Min part var ude for en ulykke med tungen, så skiftede vi til bidløst for ikke at give hende skræken tilbage

• #36   9. feb 2013 Det ved jeg ikke, det ønsker jeg vel bare? Jeg syntes bomløse sadler er gode, og har kun haft gode erfaringer, men det er vel hver sin smag? Det med at blive 'metal løs' er kommet efter jeg blev bidløs rytter, og fik egen hest. Og ja det kan man sikkert, men jeg går ind for det bidløse smiley Men lige pt. er jeg ligeglad om den er med eller uden bom, jeg skal bare have en sadel der passer min hest.

• #37   9. feb 2013 Nuttiged, ork ja de findes smiley bestemt, har fået rosetter for et par stævner, men for det meste er det pay and rides jeg tager til smiley jeg får det ubehageligt til stævner der har betydelse af at ride rundt på en stresset opvarmningsbane med folk der rider grimt og konkurrence minded. Har det laaaaaangt bedre til at hygge stævne, hvor folk bringer det gode humør også selvom hesten tager det lidt forsigtigt og har brug for støtte. + kaffe og kage xD smiley Stemningen er der bare til pay and jump, pay and cross og private stævner ( bor jo i sverige, der er mange af den slags) på opvarmningen opvarmer man "sammen" til konkurrencer synes jeg det er meget hver mand holder sig for sig selv smiley jeg rider for glæder og samvær, eller for førstepladser - selvom det sikkert går hånd i hånd for nogle, gør det ikke det for mig smiley

• #39   9. feb 2013 Før biddet brugte man ringe i næsen til at styre hesten, men der blev dannet arvæv, og det blev hurtigt svært at finden nye steder at sætte ringene, hvorefter man flyttede det til et endnu mere følsomt sted, nemlig munden - jeg er ret sikker på, at var næseryggen mere følsom, havde man brugt noget i den retning. Kan sgu ikke lige komme med noget fancy videnskabeligt noget, der beviser det, men det siger vel egentlig lidt sig selv, vil du helst have en tynd metalstang presset ned over gummerne eller et stykke læder presset ned over næsen? Dårlig sammenligning, men jeg er sgu for træt til at skrive noget sammenhængende xP

• #40   9. feb 2013 cæcilie
    Ved du godt hvor tyndt næsestykket er?

• #42   9. feb 2013 Ja, det gør jeg, men jeg vil stadig regne med, at det er mindre følsomt end munden. Ret mig, hvis jeg tager fejl, for det gør jeg ofte.

• #43   9. feb 2013 Og man kan så sige, det også handler lidt om, HVOR man placerer sin trense, for sætter man den forkert (typisk for langt nede), ja så gør det dælme nas, og du risikerer at lukke for luftvejene og så videre, men altså ...

• #44   9. feb 2013
    Den der med at bidløst er mere behageligt :o)...
    http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=13364

• #45   9. feb 2013 Hvorfor ikke? smiley

• #46   10. feb 2013 smiley

• #47   10. feb 2013 just for fun
    Hvorfor ikke hvad? smiley

• #48   10. feb 2013 Hvorfor ikke være bidløs smiley

• #49   10. feb 2013 just 4 fun
    Øhm, det er vel en individuel sag. Men måske fordi bid fungerer bedre for nogle? smiley

• #50   10. feb 2013 Altså, for mig personligt var det meget "Hvorfor ikke" i begyndelsen, egentlig derfor jeg skrev sådan.
    Senere har det også udviklet sig til en principiel ting, men hovedsageligt - hvorfor ikke være bidløs? Vi skal alligevel ikke ride stævner, vi kan sagtens uden osv osv.
    Jeg vil ikke pådutte andre det, men personligt kan jeg ikke se en grund til at lade være - i mit tilfælde. smiley

• #51   10. feb 2013 og med "vi" mener jeg hesten og mig.

• #52   10. feb 2013 Jeg rider bidløst af den simple grund, at biddet er ubehageligt for hesten. Hvis man rider uden næsebånd kan man tit se at hesten åbner munden hvis man tager lidt fat i tøjlen - fordi det gør ondt! Og det skal min hest ikke udsættes for smiley
    Det er mig der vil ride så dermed er det også mit ansvar at sørge for at det er så behageligt som muligt for min hest smiley

• #53   10. feb 2013 Olivia
    Det er ikke ubehageligt for alle heste. Medmindre at hesten bare ikke kan lide at have bid i munden, er det DIG der styrer om det er ubehageligt eller ej ;o)

• #54   10. feb 2013
    Jeg har en tanke omkring det med at noget er ubehageligt..

Alt der indlæres igennem negativ forstærkning er ubehageligt for hesten. Og de fleste ting starter med negativ forstærkning, hvor man få ændre signalet til noget mildere eller et andet.
    Fx. tap på bagpart = frem, kan laves om til; klem med ben = frem, kan laves om til; klik med tungen = frem, kan laves om til skyde hofter i en bestemt vinkel = frem.

Men man starter ikke med at sætte sig op på hesten også læne sig en anelse bag ud og forventer at den stopper promte, man skal have et signal hertil først som så i enden kan blive læne tilbage = stop.

• #55   10. feb 2013
    Lisa-Maria Lund Eriksen - Hun skriver " tit se at hesten åbner munden hvis man tager lidt fat i tøjlen - fordi det gør ondt! " hvilket jo ikke er forkert.
    Og det ER ubehageligt for hesten at blive taget i munden, ellers kunne vi ikke lære den de kommandoer vi nu en gang bruger med tøjlen fordi det er negativ forstærkning.

• #56   10. feb 2013 At sige det er forskelligt fra hest til hest, er ikke rigtigt. Nerver osv. sidder de samme steder på alle heste. Et bid er ubehageligt med det samme du har korte/stramme tøjler. Og så kan det godt være at "biddet ikke er hårdere end hånden der holder det" men der er meget få ryttere som rider med bid og løse/lange tøjler.

• #57   10. feb 2013
    Et bid er ubehageligt når man ligger pres i det - ligesom det er ubehageligt for hesten, lige så snart vi ligger pres andre steder på kroppen :o). Derfor kan vi lære den så meget. Selvfølgelig såfremt den er motiveret af at komme af med pres, der er nogle heste fx. en del fjordheste der er mere motiveret af godbidder end pres.

• #58   10. feb 2013 Jeg har bare den holdning at det sagtens kan blive behageligt for hesten at ride en tur med bid. Men nok om det. Jeg undre mig bare over at grunden til at du er bidløs er fordi at biddet er ubehageligt. Jamen jeg tror heller ikke at lige meget hvad man rider med af bidløse værktøjer at det aldrig bliver ubehageligt. Altså det jeg siger er at alt kan blive ubehageligt, det handler bare om en vis grænse smiley

• #59   10. feb 2013 Lisa: Nej tror ikke det er ligeså ubehageligt.
    Hvis jeg har korte tøjler og sidepull på, så viser den ingen tegn på ubehag. Hvis jeg til gengæld rider med korte tøjler og et alm. 3-delt bid, åbner hun munden = Smerte!
    Udover det er min pony styret med meget små signaler fra trensen og ellers med benene.

• #60   10. feb 2013 Olivia
    IGEN det er individuelt om det er ubehageligt eller ej. Min hest viser ingen tegn på ubehag når jeg rider med bid smiley

• #61   10. feb 2013 Rider du da uden næsebånd? smiley

• #62   10. feb 2013 Nej men mit næsebånd sidder tilpas. Man kan have to fingre på højkant på hestens næseryg. Så den har masser af plads til at åbne mund hvis det var ubehageligt smiley

• #63   10. feb 2013 Lige pt rider min datter bidløst på Milano, af den simple grund, at jeg er kommet til at give hendes bid væk..........ja i læser rigtigt:) Jeg kom simpelthen ved en fejl til at give det væk, så nu skylder jeg hende et nyt bid smiley

• #64   10. feb 2013 Lisa: Man ser tit kun det man vil se smiley

• #65   10. feb 2013 Du vil bare ikke give dig, og acceptere at mim hest faktisk godt kan have det behageligt med bid i?

• #66   10. feb 2013 Det handler ikke om at give sig. Det handler om at det er videnskabeligt bevist og ret logisk hvis man bruger hjernen, at det ikke er behageligt for hesten at gå med bid, hvis tøjlerne er stramme.

• #67   10. feb 2013 Okay, men min hest viser ingen tegn på ubehag smiley

• #68   10. feb 2013 Min hest stikker af når hun skal have bid i munden, det problem har vi ikke med hackamoren så den skal hun tilrides færdig i. Grunden til jeg har valgt hackamoren, er at jeg sammen med min Underviser prøvede den på hende og vi blev enig om det var det bedste for OS nu. Jeg har kun haft hende en måned og hun har det stadig med at møfle folk. Jeg regner med at bruge hackamoren til tur og spring og så vende hende til sidpullen i dressur, når hun er helt færdig med tilridning.
    Og så bryder jeg mig personligt ikke om at give min bedst ven metal i munden.

• #69   10. feb 2013 Og har hørt et foredrag fra en dyrlæge om at man sagtens kan finde det rigtige bid til hesten sådan den går med det ude øm ubehag smiley

• #70   10. feb 2013 Jeg rider sådan fordi at jeg føler det gør mig til at bedre menneske.. smiley
    Sådan har jeg altid haft det smiley
    Hvis jeg selv skulle vælge så ville jeg som hest foretrække bidløs. Jeg vil aldrig udsætte min hest for noget jeg ikke selv ville være med til smiley

(Ang. artiklen med at næserygget er mere sårbar end tungen, konceptet i bidløs er jo at rytterne skal ride med ben, sæde, vægt og stemme og næsten ikke røre tøjlerne - hvis man altså er dygtig nok til det :))

• #71   10. feb 2013 Hvis/når jeg har pengene til det, skal jeg have hende fra hestemund (er det ikke det det hedder?) ud og kigge på Natash's mund, så jeg kan finde det perfekte bid :). Men ind tiæ da, står den stadig på bidløst og hendes 3-delte bid smiley

• #72   10. feb 2013 Jeg rider med bid fordi jeg gerne vil ride dressurstævner..:-)

Trølle har også nogle lidt sjove tænder(så vidt jeg husker), mon ikke det er derfor han kan vise ubehag med bid;-)

• #73   10. feb 2013 Charlotte
    Jo det er det nok. Men det kunne jo være sjovt at se ham bidløst. Men tror næppe at han er nem hehe smiley

• #74   10. feb 2013 Har prøvet bidløs på min pony og den stressede helt rundt, det lille pus.
    Den store kan jeg slet ikke mærke forskel på, så rider med bid, da jeg rider dressurstævner smiley

• #75   10. feb 2013 Så ringer du lige inden smiley Vil gerne se din mor forsøge sig med bidløs på Trølle;-)

• #76   10. feb 2013
    Tøjlerne kan nu godt være samlet op til et bid, uden et konstant pres i det - hvis man rider rundt med 2 kg eller mere i hver hånd, ja, så er det konstant pres og ikke just behageligt.

Men nu behøves det jo ikke være pest eller kolera :o)

• #77   10. feb 2013 Når jeg skriver stramme mener jeg at der er kontakt til munden/pres. smiley
    Som på det her billede:

profilbillede
  • #78   10. feb 2013 Trods hende på billedet har klaver hænder synes jeg ikke at hesten ser ud til at føle ubehag smiley

• #79   10. feb 2013 Nej for næsebåndet er spændt stramt, så det har den slet ikke mulighed for smiley

• #80   10. feb 2013
    Igen, bare fordi man har kontakt til munden, behøves der ikke være konstant pres i munden :o).
    For mig er den vægt man har i hænderne, noget der mangler bag til. Dvs. hvis jeg kan mærke vægt i hænderne, så er det for det meste fordi at hesten ikke kan bære holdningen jeg kræver af den.
    Og derfor stræber jeg også efter at ride med ingen vægt i hænderne.

• #81   10. feb 2013 Obs. forresten;

Der er en del heste man ikke bare kan sætte sig op og ride bidløs på som mange tror. Det skal jo først indlæres, man kan ikke regne med at bare fordi biddet er indlært kan man sætte sig op og pling! så virker bidløs også smiley

• #82   10. feb 2013 Min hoppe er 4 år og hun har kun haft bid i munden 3 gange, hun har intet imod det.
    Men syntes bare det er federe at ride uden bid, da hun lytter på mine hjælper og reagere på min kommandoer.
    Jeg bruger kun tøjlen til at støtte/guide hende med.
    Jeg påtænker kun at skulle bruge bid hvis det kræves når vi skal starte stævner en dag.
    Jeg rider altid bidløst også når jeg får undervisning, kan godt lide hun kan gabe eller hoste osv. hvis hun har brug for det.
    Min hoppe gumler meget når hun bliver rost, og ønsker ikke hun skal gumle på bidet.

• #83   10. feb 2013 jeg rider med hackamore.. smiley
    at ride grafik med bid, er som at sparke til en, der ligger ned..=/ han er blevet redet med nogle meget hårde bid, så han er fuldstændig umulig med bid i munden.. :S

men med hackamoren er som en glad baby.. smiley han søger ned, han er bare nem.. smiley

• #84   10. feb 2013 Jeg rider til dagligt med bid.. Men rider både med og uden.. Nogen gange i rebgrime, alm grime, og nogen gangen uden noget som helst smiley for afveksling og hyggens skyld smiley

• #85   10. feb 2013
    Har du ikke et link til den/de undersøgelser? Kunne super godt tænke mig at få den med i min gruppe med artikler og undersøgelser i så fald. Da det lyder spændende og nyt, har nemlig altid læst at heste ikke kan trække vejret igennem munden.

• #86   11. feb 2013 Jeg red uden fordi min hoppe er meget følsom. Desuden kan jeg huske hvor overfølsom hun var over for biddet da jeg var lille. Hun så stresset ud når hun fik biddet i munden og NEJ min mor gjorde det ikke for at være ond!

Desi blev meget afslappet da vi begyndte at ride uden bid :). Hun blev meget gladere smiley

• #87   11. feb 2013 Til hverdag rider jeg med sidepull eller cordeo smiley Engang imellem rider jeg med bid, da det er vigtigt for mig at han kan gå med begge dele. Min hest har det fint med biddet, men er mest afslappet i cordeo'en smiley Jeg bruger meget sæde, stemme, ben og åndedræt når jeg rider, derfor er mine tøjler altid løse smiley
    Jeg har intet imod bid, så længe det bliver brugt med omtanke. For mig skal biddet tilpasses hesten af tandlægen. Ligesom det er vigtigt sadlen også er tilpasset smiley Angående bid går min hest bedst med et Rockin s snaffle, det er simpelhen guld værd! smiley

• #88   11. feb 2013 uha det var en ømt punkt der blev lukket op for her smiley

men tror vel alle kan nå den konklusion at der er tussinder af forskellige meninger om hvordan man skal ride.. med som uden bid..

og undskyld mit sprog men dem der går så lang at de bliver hellige burde jo lade deres hest gå helt frit uden kontakt til mennesker hvis de vil have en fri og naturlig hest;)

• #89   11. feb 2013 Line Holst Petersen:

Hov hov.. smiley Man kan vel godt blive ved med at søge nye og mere naturlige ting for sin hest uden at blive hellig??

• #90   11. feb 2013 Fordi et levende dyr i sidste ende trives bedre uden metal i munden - såfremt der selvfølgelig rides korrekt. :o)

Jeg rider bidløst på de heste, hvor jeg føler at det fungerer. Hvis en hest går lige så godt, eller endda bedre, uden bid i munden, vil jeg LANGT hellere ride sådan - der er ingen grund til at proppe metal i hestens mund for ingenting.

For mit vedkommende rider jeg i hackamore eller sidepull, det varierer fra hest til hest. Havde også engang en problemhest, som havde udviklet modstand overfor biddet grundet dårlig ridning - ham trænede jeg op via cordeo i første omgang.

• #91   11. feb 2013 Er helt enig med dig johanne R! smiley

• #92   11. feb 2013 Jeg rider med bid, og har altid gjort det. Jeg mener sagtens at en hest kan rides med bid, på en let tøjle uden at den føler ubehag - så havde den vist mig det.

- Jeg har til gengæld redet min 6 års på hackamore 2 gange nu, og han går SÅ fint med den, så det vil jeg helt sikkert bruge indimellem. Dog virkede det lidt som om, at min hest blev lidt forvirret til tider, over den ikke kunne "finde" biddet. Men nu var det jo også kun 2. gang!

Men husk nu biddet kun er så stærkt, som hånden i den anden ende smiley

• #93   12. feb 2013 Freya M: Selvfølgelig er biddet kun så stærkt, men hvis det har den forkerte størrelse, længe, tykkelse osv. kan det også skabe stor ubehag, gnave osv. smiley

• #94   12. feb 2013 Så må man jo vælge det rigtige bid! smiley

• #95   12. feb 2013 Freya M, jeg tror bare uanset hvad så må det være ubehaligt at have metal i munden, jeg ville synes det var træls at have et bid i munden ogs selvom der ikke var nogen der hev i det:))

• #96   12. feb 2013 Well... Når hesten selv åbner munden, og søger hen mod biddet når trensen lægges på, og på ingen måde viser tegn på ubehag når man rider den, synes jeg ikke det virker sådan.
    - Men nu var det jo ikke meningen, at det her skulle være en indbyrdes diskusion mellem os to. Trådstarteren spurgte efter en mening, og fik den smiley
    Vi behøver ikke alle være enige jo

• #97   12. feb 2013 jeg rider med en rebgrime:)
    hun kan styres i den, hun er blevet redet til i den og hun er mest glad i den:)
    og hun er ikke helt så glad for bidet og er først nu ved at vende sig til det:)
    så ser ingen pres hos os:)... hvorfor ride med når man kan ride uden? ja det jo bare MIN holdning:)

• #98   12. feb 2013 Må lige sige at hvis man er en god nok rytter så kan man ride uden bid og få samme resultat:) De heste jeg rider på rider med bid og det fungerer rigtig godt for dem, dog syntes den ene at det er verdens mest underlige opfindelse så kunne godt overveje at skifte på ham til bidløst. Men de heste jeg rider kan jeg også ride uden sadel(springrytter) og kun i grime og de gør det skam ligeså godt:)

• #99   12. feb 2013 Til alle jer der mener at bidløst ridning kun er "godt", og at hesten ALDRIG kan have det ubehageligt.. så tager i fejl.. smiley
    På hesten, der hvor næsebåndet normalt sidder, ligger der nogle blodårer. Hvis de blodårer bliver presset på, vil hesten ikke kunne få blod rundt. Det er derfor man SKAL kunne have mindst to fingrer lodret på næseryggen. Men når bidløse ryttere så rider med f.eks. sidepull, bliver der presset mod det "sted" = Hesten kan ikke få blodomløb. Så måske er bidryttere ikke så slemme iforhold til bidløse ryttere ;).

Iforhold til selve emnet: Jeg rider både med og uden bid.. Jeg synes det er sjovt at at skifte og hyggeligt smiley
    Min pony Cadiz, går godt med begge ting smiley

• #100   12. feb 2013 Daydreamer

At bidløst også er slemt i de forkerte hænder, er ikke et argument for at undlade det. I de rigtige hænder, med den rette træning, og på en hest der trives med det - vil bidløst altid være rarere. Der er ingen levende skabninger, der uden yderligere belæg vil foretrække metal i munden :o)

• #101   12. feb 2013 Kan slet ikke se hvordan man kan have en idé om at det er behageligt at have en metalstang i munden...

• #102   12. feb 2013 Jeg citerer mit foregående indlæg "med en hest der trives med det - vil bidløs altid være rarere." Så synes det er sjovt du lige påpeger, at nej, en hest der ikke trives med det, vil ikke finde det rarere. Det er ingen steder modsagt ;o)

Jeg rider med bid på min nuværende hest, da han aldrig har lært signalerne til bidløs, og derfor går dårligt med det. På min gamle vallak red jeg bidløs, da han slappede bedre af sådan. Så som du også selv siger, afhænger det af hesten.

Dog kan det godt generaliseres, eller i det mindste stærkt antages, at en hest ikke vil foretrække en metalstang i munden, selvfølgelig SÅFREMT der rides korrekt, og den trives med det - hvilket jeg synes står formuleret forholdsvis utvetydigt i mine tidligere indlæg. Det ville da være et mærkeligt dyr, der foretrak metal i munden uden nogen yderligere grund. Hvis vi følger den analogi, kan vi i princippet heller ikke konkludere, at hesten ikke bryder sig om at blive hevet i munden - men et eller andet sted skal vi jo tage udgangspunkt, og da vores erfaring er, at det er fysisk rarere at have munden fri frem for at have den forsynet med en metalstang - så er den nok også mest logisk, indtil andet bevises.

Der er heller ikke en videnskabelig undersøgelse, der beviser at hesten føler ubehag ved hårde tryk fra sporer - men her er det jo så, at man må regne med sin sunde fornuft.

• #103   12. feb 2013 Jeg sagde ikke at bidløs ridning var behageligt, daydreamer.

• #104   12. feb 2013 Kan vi ikke please kalde den såkaldte metalstang for et bid? Da der findes andre former for bid end metal. Og det er nødvendigvis heller ikke en stang smiley

• #105   12. feb 2013 Lisa-Maria

Det kan vi sagtens.

• #106   12. feb 2013 Gider ikke gå ind i diskussionen, så jeg svarer bare på dit spørgsmål smiley

Jeg rider bidløst. Jeg rider med kapsun, da jeg synes den giver de mest præcise signaler (jeg er dressurrytter).

De første par gange jeg var på ryggen af min hest var med bid. Men det holdt kun et par gange, så skiftede jeg til sidepull (jeg har selv tilredet min hest). For hver gang min hest skiftede tænder (hvilket de unge gør hele tiden), blødte han ud af munden.. så jeg kunne ikke nænne at bruge bid (min hest har jo hvide pletter, så man kunne se rødt i hans pels, når han kløede sig). Han virkede heller ikke ret glad for at tage bid i munden. Så jeg smed sidepull på ham i stedet og det var præcis som at træne med bid på ham (han er dejlig følsom). Så jeg tænkte nå ja, hvis han går så fint uden bid, hvorfor så bruge bid. Og vi har været bidløse lige siden smiley
    Da jeg begyndte at træne mere seriøs dressur med ham og få fast træner på skiftede jeg til kapsun, da de bare er bedre til dressur (i hvert fald i min mening)

• #107   13. feb 2013 Jeg rider både bidløst og med bid, men ville gerne på lang sigt blive 100 % bidløs. smiley Simpelthen fordi min hest ikke rigtig bryder sig om biddet.. smiley Lige pt. rider vi med bid i skoven, da jeg ikke er sikker på at jeg ville kunne holde ham uden smiley Men på banen rider vi tit i cordeo, rebgrime og grime, og håber på snart at få købt en hackamore smiley

• #108   13. feb 2013 min hest rider med bid, fordi jeg er stævnrytter og elsker følelsen af at han suger på bidet - han elsker sit bid btw, han er stor fan af at have noget i munden, bid, kost eller mad smiley har dog planer om at han også skal rides lidt bidløst, for at lave noget andet end dressur hele tiden, han skal bare lære det, for jeg vil helst ikke ride rundt uden at han bærer korrekt, og det er lidt svært med bidløs da man mister suget, så skal lige lære hesten at den stadig skal søge frem og ned, men uden at trykke mod grimen eller sidepull'n så hans næse får et tryk.
    Synes også at mange rideskole heste skulle rides med sidepull, så børnene ikke sidder og hiver dem i munden.

• #110   14. feb 2013 To små kommentarer:

Malene F: Bæring skal vel helst komme bagfra og ikke forfra. Og man kan sagtens ride seriøst dressur uden bid, det gør jeg smiley

Karoline:
    Jeg tror, det er en vanesag/spørgsmål om indlæring. Min hest er tilredet bidløst, så han ville ikke fatte en meter, hvis jeg gav ham bid i munden smiley I hvert fald ville han ikke lystre lige så godt på bidsignalerne som på kapsunen, da han er vant til signalerne fra kapsunen. Så skal jeg engang ride med bid, skal min hest jo først lære det og det samme gælder hvis en bidrytter skifter til bidløs.

• #111   14. feb 2013 Bidløs - Hvorfor?

http://www.heste-nettet.dk/forum/1/2229667/2229667/

Derfor! smiley

• #112   14. feb 2013 Nu har jeg redet bidløs på min islænder, men det fungere bare ikke for os! Hun forstår ikke mine signaler, og syntes altså også det synd at trække i hele hendes hoved når jeg rider med sidepull.. smiley jeg var rigtig godt træt af det, og valgte derfor at købe et bid med stænger, for at få hende til at lære det.. så jeg muligvis snart kan komme tilbage til bidløs.. I snakker om smerte, men når min pony vælger at vende og løbe den anden vej med mig.. hvilke valg har jeg så andet, end at trække hende tilbage selv om hun har bid i.. ja jeg har det PISSE dårligt med det, men det er ærligtalt heller ikke særligt fedt at blive løbet af med.. og så kan i sige jeg er en dårlig rytter, eller andet.. i don't care.. Hun har en stor vilje, og når hun sætter sig noget i hovedet så gør hun det smiley men det er for det meste på tur hun gør det.. på banen søger hun bare ind på midten --' og ¨så er det lidt nemmere med bid, for så forstår hun det bedre.. smiley jeg ville ønskejeg kunne være 100%bidløs men mine pony skal lige lære signalerne.. og det tager tid at lære, derfor starter jeg ud med bid.. og syntes det er fint, for det fungere! smiley

• #113   14. feb 2013 Ditte B:

Du kan ikke bare sætte dig op og ride bidløs smiley Det er det du har gjort udfra din tekst kan jeg se.

Hesten skal lige lære signalerne og finde ud af det, den har ikke en jordisk chance for at forstå hvad du vil når den kun har redet med bid før. Der skal genindlæres signalerne fra jorden og så skal de overføres fra ryggen smiley

Nogle heste kan man sætte sig op og ride bidløs på men det er langt fra alle.
    Du har givet din hest en nyvunden frihed fordi du selv er uerfaren (tror jeg?) i bidløs og så er det naturligt at den prøver af og skal se hvad det er for noget smiley

• #114   14. feb 2013 Du har helt det gjorde jeg, jeg troede det var sådan lige til.. hvilke jeg virkelig blev klogere på der! ´:-) det har virkelig givet noget god erfaring, både til mig men også til min hest.

Ville bare så gerne ride bidløs, ikke fordi jeg syntes det synd at ride med bid overhovedet.. men bare friheden, og harmoni der er med at ride bidløs! syntes det så fantastisk at se på.. men jeg var også uerfaren på det område kan jeg godt se nu hvor du siger det.. min pony er ligeså uerfaren på det område som jeg hvis ikke mere smiley ..

Men hvordan lærer man sin pony/hest signalerne fra jorden.. jeg kan godt lide jordtræning, og bruger det meget! så hvis jeg kunne lære dette fra jorden ville det være en rigtig stor hjælp for både hende og jeg.

Vil gerne lærer det, så både hende og jeg syntes det sjovt.. for det hverken sjovt for hende eller jeg at hun prøver det af på den måde, og jeg ønsker heller ikke at misbruge bidet for at få hende til noget jeg syntes hun skal.. hun har sin egen mening og vilje, og sin uendelige stædighed smiley så jeg tror jeg skal se på en hel ny læringsmønster, ved bare ikke lige hvilke.. hvis du har nogen ider må du endelige skrive smiley på forhånd tak smiley

• #115   14. feb 2013 Du skal i hvert fald til at lære hende hvordan man drejer i sådan hersens ting smiley
    Stå fra jorden af og træk fx. venstre tøjle. Ligeså snart hun reagerer ved at træde et par skridt til venstre så belønner du hende ved et slippe - negativ forstærkning.. Bare rolig, negativ er ikke noget dårligt ord smiley

Det samme gør du ved højre - fra jorden naturligvis - indtil hun er rigtig let på tøjlen og drejer ved et lille pres. Det kan godt tage tid og det er bedre hvis du stopper en dag når hun har gjort noget rigtig, rigtig godt og i kun har arbejdet i 10 min. end hvis du bliver ved og det ender med at I begge to bliver trætte i hovedet smiley

Bakke der skal du stå ved hendes skulder og trække meget let bagud i tøjlerne som når du vil bakke hende. Så snart hun reagerer bare med ét skridt så belønner du ved at slippe smiley Hvis hun ikke reagerer når du skal bakke eller dreje hende så øger du langsomt presset indtil hun reagerer smiley

Håber det var lidt af en hjælp smiley Det er også godt de første gange du rider bidløs på hende igen at du har en hjælper på der kan hjælpe fra jorden sådan at I får en god oplevelse smiley

• #116   14. feb 2013
    • Olivia - Team Solvang • - Artiklen er skrevet af Robert Cook, der har lavet den bitless trense derfor ikke den mest pålidelige :o)

• #117   14. feb 2013 Trensen er lavet efter undersøgelserne, så det holder smiley

• #118   14. feb 2013
    Det ville være det samme som at Apple havde lavet en artikel om hvor gode Apple produkter er :o) For selvom trensen er lavet efter, så tjener han jo stadig på de folk der har valgt at konvertere som følge af hans udgivelse.

Ligesom Alexander etellerandet, den russiske fyr der har undersøgelserne om ridning mm. med i hans film - det er super, det passer jo meget godt til og smart lige at inkludere dem i videoen.

• #119   14. feb 2013
    En anden ting, man som bidløs skal tage i mente er at de bidløse trenser er placeret der hvor næsebåndet er. Der hvor næsebåndet er, sidder en masse følsomme nerver.
    http://www.hestemund.dk/hestemund.dk/naeseband/

Og en bidløse trense skal sidde til, til en vis grad for ikke at glide rundt hvis der tages i den.

Derfor er det med tryk på næseryggen ikke så blidt igen.

• #121   14. feb 2013 Karina S:

Synes ikke det er fantastisk, bare fordi det er en toprytter der rider uden bid.
    Jeg gør det dagligt men der er ingen der sidder og roser mig for at jeg kan styre min hest? smiley
    (Bestående af den anden debat hvor hun blev rost til skyerne fordi hun red i grime)

Ser stadigvæk konfliktadfærd hos hesten + at hun har ikke balance nok til ikke at sidde og bumpe hesten lige ned i ryggen smiley

• #122   14. feb 2013 Istosserne, læg du bare en video hvor du laver piaffe, passage og galoppiruetter så gode som Isabel Werths er, ud - så er jeg sikker på, at du nok skal få din applaus.

• #123   14. feb 2013 Ikke den video igenmed Isabel...
    Jeg synes ikke det er pæn ridning. Jo det er da fint hun kan, men jeg synes ikke måden hun rider på er pæn. Sådan er vi så forskellige i meningerne om tingene. Bum

• #124   14. feb 2013 Freya M: Årh, hold nu op! Selvom man ikke rider Grand Prix så har man vel lov ikke at synes om hende smiley

Nej, jeg kan ikke lave hendes og jeg håber i den grad jeg aldrig kommer til at lave noget nær det hun laver - det kan jeg fortælle dig!

• #125   15. feb 2013 Sig B: Jeg sagde intet om at man ikke kan ride seriøst dressur med bidløs, eller af bæring kommer forfra, lad venligst være med at ligge ord i munden på mig. bæring kommer fra korrekt brug af bagparten, den skubber hesten frem i bidet, hvor den finder støtte og sug. Ved god brug af bagpart og samling, sænker hesten lænden, arbejder med rygmusklerne, og sænker nakken ... jeg ved godt hvordan korrekt bæring er.
    Som jeg også skrev skal min hest først lære at ride bidløst, han søger nemlig bidet, så han vil blive forvirret hvis jeg fjerner det, så det skal trænes først. Jeg sagde intet om at man ikke ride seriøs dressur uden bid, blot at min hest skal lære det først!

• #126   15. feb 2013 vil også virkelig gerne ride bidløs:) jeg rider normalt med et helt normalt bid, men så var der en der sagde at hun syntes at jeg skulle prøve hendes bosal... så da jeg kom op og skulle arb hende til bidet var hun en hel anden pony! hun gik perfekt og var bare så dejlig:D m,en nu er det bare at jeg skal til at ride LA1 i dressur og LA i spring og jeg har altså en 2ér pony og der skal man have bid i munden:(

• #128   14. mar 2013 Jeg rider med kapsun, og jeg gør det egentligt bare fordi det passer bedst til Felix og mit temperament;))

Kommentér på:
Bidløs - HVORFOR?

Annonce