{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.963 visninger | Oprettet:

Hej, Ung hest med sår på bagbenet og betændelse..? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har lige fået min ung hest Billie Jean, Hun har fået en sår på bagbenet så det nu har vært hævet i 4 dage, Jeg vasker hende to gange dagligt med sæbespåner og noget blå shampoo fra dyrelægen, hun får Blue horse Skinhealer på og sårspray!...

- Nu vil jeg gerne høre jeres mening, har i nogen mirakkel midler der kan hjælpe min stakkels hest?!.
på fårhånd tak for hjælpen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hej, Ung hest med sår på bagbenet og betændelse..?
  • #1   6. jan 2012 øh...har du haft dyrlæge...

• #2   6. jan 2012 Øhh nej det har jeg ikke.

• #3   6. jan 2012 Hun har ikke feber overhovedet, hun fejler ikke noget, andet der er det sår og hun har lille smule hævelse.

• #4   6. jan 2012 Sådan nogle sår kan være rigtig grimme. Der kan gå betændelse under sårskorpen, så du ikke kan se at den er gal men at der stedet kommer infektioner. Når det er hævet kan det skyldes betændelse, væske/blodansamlig og så videre.
    Jeg vil råde dig til at få dr.dyr ud, for sådan noget kan gå rigtig, rigtig galt hvis der ikke bliver gjort noget.

Min søsters stod med et underligt sår her for et par måneder siden, hvor vi måtte have dr.dyr ud med 2x antibiotika for at være på den sikre side på at der ikke var noget der bredte sig og så skulle det ellers både renses og plejes.

• #5   6. jan 2012 Har heldigvis aldrig haft sådanne problemer. Men min lille dreng har fået et overben på begge ben.. Men kontaktede dyrlægen selvom det som sådan ikke er alvorligt.. Men skulle være sikker, så han kom ud og der kunne intet gøres andet end han skulle have boksro da han var halt pga det. Mener altid det med dyrlægen er vigtigt, selv for små ting. Men er da træls din ikke vil komme ud, det forstår jeg ikke... Min kommer ud bare jeg ringer og siger at jeg skal have tjekket om hans sidste kugle er faldet ned...

• #6   6. jan 2012 Ja det træls, min hun traver og det hele fint.

• #7   6. jan 2012 jeg ville nok ringe og spørge dyrlægen om der er noget man kan gøre eller vil jeg helt sikkert få ham ud og kigge:)

• #8   6. jan 2012 Som ung fik min hest ofte betændelse i rifter på benene, - og dyrlægen sagde, at var det hævet/betændt skulle jeg ringe til dem, - og så skulle han i stort set alle tilfælde have penicillin. Så det er min "rettetråd", såfremt såret er af en rimelig størrelse og specielt hvis det ikke ser ud til at blive bedre.

• #9   7. jan 2012 Hvis det er betændelse i såret, ville jeg ikke tøve med at kontakte dyrlægen. Der skal sikkert noget pinicillin til for at få bugt med det.

Derud over synes jeg du bruger alt for mange forskellige og uhjælpelige ting. Det ville du også kunne ha fået at vide, hvis du havde ringet til dyrlægen. Det koster jo ikke noget at få et råd fra dyrlægen om sårbehandling.

1.: Først må vi fastslå, at sålænge såret befinder sig på et af lemmerne (benene) er det ALTID alvorligt, ligemeget størrelsen af såret.

2.:Dernæst er det en dårlig idé med sæbespåner. Sæbespåner er udtørrende på huden, og det er intet andet end ren sæbe. Der er No-go når det gælder sår på heste. Du sal bruge rigtig sårsæbe, fx. medihex som du kan få af din dyrlæge. Medihex er ikke udtørrende for såret, samt er det desinficerende. Medihex er en lyserød sæbe, som skal skummes op på og omkring såret - dernæst skal det virke 10 minutter - og så skylles af.

3.: Sålænge det er et åbent sår hvor det stadig kan bløde fra, gå op, eller der stadig dannes ny sårskorpe, kan jeg IKKE anbefale at du smører noget på. Bestemt heller ikke det fra blue hors. Du skal istedet desinficere det med fx. khlorhexidin (apoteket). Såret skal kunne ånde og få tilført ilt, og sårspray og diverse cremer kan desværre forhindre dette. Salver er til at opbløde og besytte, ikke til at bruge direkte på sår. Til det formål vil jeg anbefale en zinksalve eller helosan fremfor det fra bluehors, da jeg ikke synes det fra bluehors er nær så effektivt som det andet jeg har nævnt. Men når det gælder sår, så lad vær med at sprøjte det med alt muligt, medmindre dyrlægen har anvist det.

Jeg vil igen understrege, at hvis der er betændelse i såret, så kontakt nu den dyrlæge og brug de ekstra penge på det. Hesten kan både få lymfekirtelbetændelse (rosen), koldbrand og derud over blive veldig syg af et betændt sår, og når der først er gået betændelse i, kan det være svært at komme af med blot vha. almindelig sårbehandling.

• #10   7. jan 2012 Stine S, hvordan ved du, at hesten ikke har feber?

• #11   7. jan 2012 Jeg ville bestemt kontakte dyrlægen. Jeg har to gange oplevet et lille sår blive betændt - den ene gang blev hele det ene bagben så betændt (over en nat immervæk) at hesten ikke kunne støtte på det.
    Selvom der ikke er feber, så skal der gives antibiotika - og jeg ville nok have tilkaldt dyrlægen før, da betændelse kan sprede sig.

• #12   8. jan 2012 Hun har ingen feber og hun spiser med velbehag, læs længere oppe hvad jeg har skrevet med dyrelæge, de vil først se på hende næste uge.

• #13   8. jan 2012 Min hest spiste også med stor velbehag, og jeg kunne ikke mærke han havde feber, dengang han stod med rosen i hele det ene bagben. Han ville hjertens gerne ud på tur og i longe. Men det havde han altså. Medmindre du kender din hests normaltemperatur, og har målt en afvigelse, kan du ikke med sikkerhed sige, at den ikke har feber.

jeg kan ikke læse noget om en aftale med dyrlægen.

• #14   8. jan 2012 Nåh så det ikke det her forum, men jeg har snakket med dyrehospitalet og de vil først se på hende næste uge.

Kommentér på:
Hej, Ung hest med sår på bagbenet og betændelse..?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce