4.963 visninger
|
Oprettet:
Hej, Ung hest med sår på bagbenet og betændelse..? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har lige fået min ung hest Billie Jean, Hun har fået en sår på bagbenet så det nu har vært hævet i 4 dage, Jeg vasker hende to gange dagligt med sæbespåner og noget blå shampoo fra dyrelægen, hun får Blue horse Skinhealer på og sårspray!...
- Nu vil jeg gerne høre jeres mening, har i nogen mirakkel midler der kan hjælpe min stakkels hest?!.
på fårhånd tak for hjælpen.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 70
aug 2007
Følger: 66 Følgere: 62 Heste: 9 Emner: 20 Svar: 123
aug 2007
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Jeg vil råde dig til at få dr.dyr ud, for sådan noget kan gå rigtig, rigtig galt hvis der ikke bliver gjort noget.
Min søsters stod med et underligt sår her for et par måneder siden, hvor vi måtte have dr.dyr ud med 2x antibiotika for at være på den sikre side på at der ikke var noget der bredte sig og så skulle det ellers både renses og plejes.
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 23 Svar: 225
aug 2007
apr 2008
Følger: 52 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 71
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Derud over synes jeg du bruger alt for mange forskellige og uhjælpelige ting. Det ville du også kunne ha fået at vide, hvis du havde ringet til dyrlægen. Det koster jo ikke noget at få et råd fra dyrlægen om sårbehandling.
1.: Først må vi fastslå, at sålænge såret befinder sig på et af lemmerne (benene) er det ALTID alvorligt, ligemeget størrelsen af såret.
2.:Dernæst er det en dårlig idé med sæbespåner. Sæbespåner er udtørrende på huden, og det er intet andet end ren sæbe. Der er No-go når det gælder sår på heste. Du sal bruge rigtig sårsæbe, fx. medihex som du kan få af din dyrlæge. Medihex er ikke udtørrende for såret, samt er det desinficerende. Medihex er en lyserød sæbe, som skal skummes op på og omkring såret - dernæst skal det virke 10 minutter - og så skylles af.
3.: Sålænge det er et åbent sår hvor det stadig kan bløde fra, gå op, eller der stadig dannes ny sårskorpe, kan jeg IKKE anbefale at du smører noget på. Bestemt heller ikke det fra blue hors. Du skal istedet desinficere det med fx. khlorhexidin (apoteket). Såret skal kunne ånde og få tilført ilt, og sårspray og diverse cremer kan desværre forhindre dette. Salver er til at opbløde og besytte, ikke til at bruge direkte på sår. Til det formål vil jeg anbefale en zinksalve eller helosan fremfor det fra bluehors, da jeg ikke synes det fra bluehors er nær så effektivt som det andet jeg har nævnt. Men når det gælder sår, så lad vær med at sprøjte det med alt muligt, medmindre dyrlægen har anvist det.
Jeg vil igen understrege, at hvis der er betændelse i såret, så kontakt nu den dyrlæge og brug de ekstra penge på det. Hesten kan både få lymfekirtelbetændelse (rosen), koldbrand og derud over blive veldig syg af et betændt sår, og når der først er gået betændelse i, kan det være svært at komme af med blot vha. almindelig sårbehandling.
jan 2005
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Selvom der ikke er feber, så skal der gives antibiotika - og jeg ville nok have tilkaldt dyrlægen før, da betændelse kan sprede sig.
aug 2007
jan 2005
jeg kan ikke læse noget om en aftale med dyrlægen.
aug 2007
Hej, Ung hest med sår på bagbenet og betændelse..?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside