962 visninger
|
Oprettet:
Køb af ung hest {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har kig på en 4års vallak. Den er ikke forsøgt tilredet, har faktisk bare gået som fold bums.
Får man normalt lavet en handelsundersøgelse på så ung en hest, når den ikke har været i ridning?
Hesten har ikke fået ordnet tænder, er der normalt at det ikke bliver gjort før de kommer i ridning? Kan jeg ligge et krav ind om at de betaler for at det bliver gjort?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Det er også en god ide at få tjekket tænderne inden at hesten rides, for at undgå problemer med tandspidser kombineret med trense/ bid.
Hvem der skal betale hvad, afhænger af hvad i kan blive enige om. Normalt vil jeg forvente at hesten har sine vacinationer i orden og er passet med smed. Tandeftersyn vil jeg nok selv stå for.
apr 2009
Følger: 49 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 100 Svar: 849
apr 2009
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Når man har tjekket op på det, så kan man ifald især vaccination ikke er overholdt være noget man bruge i en forhandling på afslag i pris.
De fleste avlere og jeg selv incl tjekker kun tænder, hvis plagen har fx et huldproblem. Som 2,5 års ligner de ofte noget som har fået sparket munden af en anden hest Og har man dem vaccineret, så er det almindeligt at dyrlægen lige kigger i munden om de har problemer, når de vaccinerer.
Jeg har fx to udvoksede rideheste - den en går ca 9 måneder før han skal have raspet tænder, den anden går ca 2-2,5 år før han lige skal pudses lidt. Så der er stor forskel på heste.
Handelsundersøgelse er nok en rigtig god ide, hvis man ikke er så erfaren i køb af ungheste. Overvej om du skal have hele pakken af røntgen også - jeg har i foråret haft en dejlig 4 års i fuld Rgt - og han viste sig at have en mus i kat 3 , dvs han skulle opereres før tilridning.
Mvh Charlotte
apr 2009
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Tænderne bør også skiftes, så man sikre at den har skifter alle "mælketænder" , min den gamle , havde stadig en mælketand, som aldrig faldt ud.
Du skal jo også være opmærksom på at en rå hest, kan give dig nogle extra udgifter til mere undervisning / eller tilridning. Selv om at man sagtes kan gører den ryttervant, uden de store problemer, kan der nemt kommer nogle ting hen af vejen som man bare ikke er dygtigt nok til at klare selv. (Bare ment som et godt råd )
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Men jeg var glad for vi fik lavet handelsundersøgelse, for selvom det var en ung hest, så viste billederne et par forholdsvis tætte torntappe, hvilket var helt uden betydning for os, fordi jeg ikke har planer om at sælge videre engang (hvor det ville have indflydelse på prisen evt.). Men det var godt at vide, så man kan tage sine forholdsregler for træning osv. For der er det jo især godt at arbejde med rygmusklerne og at få ryggen op
Men der kunne jo også have været så meget andet som ikke har noget med træning at gøre, såsom mus eller foldskader osv, så ja jeg ville absolut få lavet undersøgelsen
Og hvis det er tandtjekket der skiller jer ad, så må du hellere kigge andre veje. For der synes jeg ikke der er nogen standard for hvad man kan forvente. Det er jo ens eget valg at evt. Købe hesten, det kan man jo bare lade være med hvis man synes sælger stiller urimelige krav
Men held og lykke!
apr 2009
Køb af ung hest