1.844 visninger
|
Oprettet:
Ung hest. {{forumTopicSubject}}
hej..
Jeg har fået min skønne hest hjem, men hun har bare ændret så meget adfærd de sidste par dage. hun går for et godt ord på bagben, så snart tingene ikke passer hende, og ellers så løber hun bare en ned. -.-
Jeg sætter hende på plads og så går hun pænt i 2½ sec. og så prøver hun af igen..
Hvad er jeres erfaring med dette problem?
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 733
aug 2011
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 612
jan 2009
Følger: 74 Følgere: 59 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.093
aug 2011
Det lyder for mig som om hun ikke har respekt for dig... kan godt sek tidligere ejer har trænet med hende, nu må du fortsætte, og har du ikke helt styr på hvilke redskaber du skal bruge, findes der rigtig mange der for en mindre skilling vil vise dig det og hjælpe dig på rette vej
aug 2011
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Jeg tror bestemt ikke, at du behøver, som Tøsen også skriver, kaste en masse penge efter at få den tjekket. Vil sige at det er meget almindeligt. Evt. øv at gå helt normalt i træktov og grime som start. Altså nærmest begynde helt forfra. Det kan sagtens være, at det hele kommer på plads, hvis du starter helt forfra...
Har du lige fået den, eller har du bare fået den hjem? Hvis du lige har fået den, skal I nok også have noget tid, så I lige kan finde hinanden.
aug 2011
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
Har min veninde som har stor erfaring med ung heste, men ingen heste er ens, og derfor ville jeg høre andres råd også. jo flere input jo bedre
Jeg har kun haft hende i 9 dage, så vi bygger stadig bånd op. Så meget af det er nok bare for at se, hvor langt hun kan gå. og der er ingen kære mor hos mig. Det er et stort dyr at danse med, og når hun først får bygget sine muskler op, så har jeg ikke lyst til at være den lille!!!
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
jul 2010
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 70
Hvor meget træner du hende?
Tænker om du har presset hende for meget. Det er utroligt hårdt for en "baby" at flytte hjemmefra og i den alder har de bare næsten ingen koncentration og bliver hurtigt trætte og derved kan der opstå konflikadfærd=stejlen hos hende.
nov 2010
aug 2011
nov 2010
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
Og, Sofie & plethesten : Jeg fatter heller ikke hvorfor din kommentar ver dum!? jeg er Enig med hende! ellers hvis du overhovdet ikke kan få hende til at høre efter!, skal du finde en underviser eller en der kan hjælpe! Ps, det er ikke ondt ment men hvis det ikke går er du jo nød til det!
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 83
aug 2011
aug 2011
apr 2013
aug 2011
apr 2013
aug 2011
-for en flytning og ny ejer kan ingen betydning ha!!
nov 2010
Prøv at slap lidt af med din attitude. Du er ret voldsom og slap nu af med de udråbstegn. Folk her skriver stille og roligt - du stiller det op som om du har evigt ret og ingen andre har tilladelse til at sige noget. Tænk over det..
apr 2013
Ja, som Sofie & Plethesten Skriver! :-c
aug 2011
- evig ret, næh... jeg har bare en holdning og mening til tingene - og den giver jeg udtryk for, lige præcis som du og alle andre gør!!
aug 2011
apr 2013
jul 2010
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 70
apr 2013
aug 2011
apr 2013
apr 2013
aug 2011
nej søde ven, jeg mener ikke at TS skal bruge penge på at tjekke hesten af hverken den en eller anden, men der imod lade den falde til og lige så forsigtigt træne med den så hun får skabt den respekt, der skal være imellem hest og rytter / ejer.
At du ikke er enig med mig, er jeg faktisk ret ligeglad med, og du bliver stødt over min direkte måde at skrive tingene på... ja endnu engang - ligeglad, men har nu helt for din skyld skrevet det samme, på en meget mild og pæn måde... - og vil slutte af med at sige, at jeg er glad for du nævner min alder... faktisk er jeg 38, 5 år... og hvad i himlens navn har min alder med dette emne at gøre? -
apr 2013
jun 2006
Følger: 92 Følgere: 81 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 573
nu har jeg en 4 års DV hoppe, og min er på samme måde som din - nogen dage! andre dage er der intet..
Det er ikek fordi hesten har ondt eller fejler noget, den prøver grænser af. Længere er den ikk..
min fik den ide at når det lige passede den, gik den på to ben, sparkede ud efter en og stak af, men kunne ikke gøre nogen ting, den var faktisk rigtig farlig at gå med. Valgte derfor at ligge et hingste bid på den, så den forstod at det var ikke vejen frem, og man kunne holde den når den begyndte på sine stunts. Det har hjulpet og vi bruger det bestemt ikke hverdag, men kommer hun ind i en periode igen, ja så kommer det på igen.. Det er store dyr vi har med at gøre, og man må derfor tage ekstra midler i brug for at skabe den respekt de skal have over for os..
aug 2011
- skal jeg styre mig? og er jeg ond?
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
Hun rejste sig første gang da hun var rimelig nytilredet hvor der var kursus i ridehallen, det var mere end kun lige kunne kapere. Efterfølgende prøvede hun at rejse sig når heste kom galoperende (det lød voldsom da bunden var hård). Så endnu mere tid uden alle disse forstyrelser, har gjort at jeg efterhånden kan udsætte hende for disse ting uden voldsomme reaktioner, spænder kun lidt op.
Hun har stadig sit første stævne til gode, da jeg ved med hende er tid og timing vigtig, om jeg så kun kommer til at trække rundt på opvarmningen de første par gange, så må det være det der skal til bare hun føler sig tilpas.
Min er dog en lettere varm hoppe, hvor hun var delvis blind på det ene øje og nu næsten hel blind på det. Dette er med til at hun er lidt mere obs på sine omgivelse.
Så ro ved opstaldnings sted, omgang og faste rutiner, så skal det nok komme (o:
jun 2006
Følger: 92 Følgere: 81 Heste: 7 Emner: 22 Svar: 573
min er også en meget varm dame 50,5% fuldblod og meget let antændelig. Det er ligerså sikke som amen i kirken, at når det blæser meget, så kan vi ikke trække med hende.
Putter derfor hingste bidet på for at både jeg og hesten ikke skal få en træls oplevelse. Når hun får det på, bliver fokus ligesom flyttet fra at det blæser til at der er noget i munden, og hun går derfor stille og roligt hele vejen ind.. Sådan vil jeg heller gøre det, end at have en kamp med det hvergang og sætte livet på spild.
så får hun en belønning for at have gået pænt og masser af klap og ros.. og forhåbentligt en dag har hun forstået at blæsten altså ikke bider en i næsen eller ballen
nov 2010
Hvis jeg ikke kunne se på din profil, du var en voksen dame på 38 år, havde jeg nok gættet dig til at være 12...måske 13.
Du er ekstremt flabet og efter andre - også den måde du skriver på.. ''Søde ven'...
Som om alle er under dig og du hæver dig - det er simpelthen på 5. klassesniveau - Prøv at tænk dig om, før du sender en besked afsted. Tvivler på du ville snakke sådan til folk hvis du stod face to face med dem.
aug 2011
Her hvor jeg er fra, behøver vi ikke pakke tingene ind, de fleste kan kalder en spade for en spade.... og ikke et grave redskab! - men spring du let og elegant over mine indlæg, hvis min tone ikke passer dig, for mig bekendt har jeg bestemt intet grimt skrevet til dig, blot gjort opmærksom på at jeg ikke er enig... ligesom du også gav udtryk for!
Og helt ærligt, så gider jeg ikke kigge efter hvor gl. du er... hvad i alverden skulle jeg bruge det til, kan uden at vide det, konstatere at du har en friskere erindring af 5. klasse end mig!
aug 2011
- Lige præcis det med at argumenter for det, ja det har jeg da i den grad gjort i denne tråd!
nov 2010
aug 2011
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
At have sin egen mening er en helt glimerende ting - der er bare forskel på hvordan man får den skrevet og dermed også på hvordan den modtages.
Sofie - Det ændre sig ikke, ligesom med en enkelt eller to personer herinde, ligemeget hvor mange der siger det :o)
nov 2010
aug 2011
jeg har da som mange andre nogen jeg gider herinde, og nogen jeg ikke gør... dermed ikke sagt at jeg ligefrem har et ønske om at ændre folk... det er trods alt kun profiler på en skærm!
sep 2007
Men en masse folk herinde, kunne bare nå ud til langt flere mennesker og få en bedre debat, samt deres kommentarere kunne blive modtaget bedre hvis de ændrede skrive stil :o)
Og det vil de fleste vel, at deres kommentarer modtages godt, så trådstarteren eller andre er mere tilbøjelige til at lytte til råd og indgå dialog - ellers er der jo ingen grund til at komme med råd, hvis det er ligemeget om de bliver lyttet til.
nov 2010
aug 2011
aug 2011
dec 2012
Vi starter lige forfra!!
Medina er fra aug 2010. hun er kommet hos/til mig 30/4-13. Så vi er kun lige begyndt at lære hinanden at kende
Jeg er ikke nervøs for det hun gør, da jeg ved at det er trods. Jeg laver/lavede dette indlæg for at høre andres input flere hjerner tænker bedre end få
Dyrlæge har tjekket hende! hun er en fino bambino. og til tider en rødhåret møg kælling
Hun stejler mig ikke ned/op ad mig.. hun går et par skridt tilbage og så rejser sig. hun er hverken hidsig eller andet.. bare stædig og dum..
hun har haft hovedtøj på 1 gang, og det er ved mig. derfor går vi ture i grime og træktov indtil videre, da jeg ikke vil stresse hende. hun skal jo ha sin "betænkningstid".
men planen er at under longering, vil hun få et hovedtøj på. (skal lige ha målt hendes bid-størrelse først)
sep 2007
Hesten hverken trodser, er stædig eller dum - har de ikke hjerne til :o).
Hvis hesten går på bagben når det " ikke passer hende " kunne det så tænkes at du presser hende for meget eller til noget hun ikke syntes om/ubehageligt? Fx. at gå frem imod noget hun syntes er skræmmende.
dec 2012
jeg gik turen med min veninde i torsdags, der var intet.. der var hun nem.. og hun har ikke givet tegn til at hun sys noget var ubehageligt ved sidste tur. hun blev forskrække to gange. den ene gang ved et stort skilt og den anden gang ved nogle cykler.
så med mindre hun er bange for potten eller min veninde, så burde der ikke være noget. det eneste jeg kan komme på er at hun skal ha smed, men min smed er gået under jorden tror jeg. har forsøgt at få fat i ham over en uge, men det er jo logisk nok at hun bliver "dum" hvis fusserne gør ondt.. det kan ikke være rart på asfalt.. den havde jeg faktisk ikke lige tænkt over før nu.. hmm.
sep 2007
Det er ikke ubehageligt i det hele taget jeg tænker på - men ubehageligt alla når hesten stiller sig på bagben, om den så bliver bange, kigger på noget, vil hjem e.l
Men ja, kan være fødderne er ømme.
Heste er ikke bare dumme, stædige og trodsige - hvis de kunne være det, så var det ikke så "let" så og sige og kontrollere dem ;o).
dec 2012
sep 2007
Så tænker jeg at hendes reaktion er kommet fordi hun har været stresset/rundt på gulvet/oppe og kører også var det sidste træk du gjorde, lige det der fik det hele til og koge over :o).
Trækker man i min pony hvis hun er oppe og kører, så er reaktionen en hest der stikker hovedet i vejret og bakker. Der er kontant afregning med hende, hvis man bliver sur og stresser og forsøger at være hård ;o).
dec 2012
Heste er jo så forskellige, og prøver jo netop derfor at finde ud af, hvad der er aller bedst for min egen.
Nogle heste skal "tæves" før de fatter noget som helst.. og andre skal man nærmest hviske til.
men som sagt, jeg har netop oprettet dette indlæg fordi jeg gerne vil høre, hvordan andres heste er/var/kan være.. så jeg kan tage jeres erfaringer og bruge også, indtil jeg finder "min" metode..
sep 2007
Er hun typen min er, løser det intet og tyde til vold - det gør det hele værre og pande kræet en eller blive sur på hende. Der hjælper det bedst og trække vejret og tælle til 10, gå et par "skridt tilbage" så og sige og prøve for fra.
Så hvis hun blev bange så skal man ikke trække til og skælde ud men bare ignorere - da det jo heller ikke er med vilje. Eller hvis hun ikke vil med, så klapper man ikke bare til men giver signalet en gang til, lidt tydeligere eller venter på at man kan se hun er klar til at gå frem.
Jeg ved godt du ikke mener tæves bogstaveligt, men at en hest ikke forstår noget før man når så langt ud hvor den skal "tæves" må jeg sige, jeg ikke er enig i.
dec 2012
men arbejder selv mest med at hvis signalet er uklart for hende, går vi tilbage til udgangs punkt og giver signalet igen..
men de der 400+ var på vej udover marken med mig hængende efter, så er det at jeg går fra at lege tingene ind til at blive rigtig hård!
men i morgen skal hun lege selv, tidligere ejer har fortalt at hun ELSKER at løs springe, så det får hun lov til.. derefter får hun så to dage, hvor vi ikke skal lære noget, men bare strigle og hygge.
nov 2010
Han skal guides - hvis man straffer ham, så gider han ikke være sammen med dig. Så simpelt er det.
Jeg tror "bare" din hest er forvirret eller stresset. Den er jo ung og har ikke prøvet så meget, derfor reagerer den måske lidt voldsomt på et signal eller noget udefrakommende.
Det eneste der duer er træning og tålmodighed. Rigtig godt at gå nogle ture. Træn stop, gå, bak... Giv evt. Lidt godbidder når den er rigtig dygtig.
Prøv at få den til at koncentrere sig om dig, hvis den begynder at kigge. Det hjælper enormt meget på min, så glemmer han det igen men ikke for lang tid, da den er så ung. Bare lidt af gangen...
Når hun stejler ville jeg ryste i tovet du går med. Ryst løs indtil hun står på jorden igen. Gå lidt frem, og hvis hun gør det igen, gør du det samme. Bliv ved og vær konsekvent - det skal være hver gang.
Tag et langt tov i hende med en tung karabinhage, så hun kan mærke det. Og du har plads til ikke at gå for tæt på hende.
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
Tilbage til emnet
Hvis jeg vil skridte Unique ud på tur, så bliver hun usikker, og så stejler hun - og hun bliver ved. Jeg kan ikke få hende videre, så længe jeg sidder på ryggen af hende, men hopper jeg af, stiller mig et par skridt foran hende og venter, så går hundetur lidt tid - så ved hun nemlig, præcis hvad hun skal, og en del a usikkerheden forsvinder. - Det er lidt ligesom Uniques forsvarsmekanisme, det er hendes måde at komme væk fra noget (altså det hun er usikker på).
Måske kunne det være noget i stil med det, der er med din nye hest?
dec 2012
Jeg sys ikke selv at jeg er hård, i hvert fald ikke i forhold til min veninde.
Men det var hendes første tur uden førerhoppen.. Så hun har nok været usikker..
Men nu får hun lige et par dage, og så tager vi turen igen..
dec 2012
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Lider hun af seperationsangst fra de andre heste?
Er hun fx den sidste der bliver trukket ud på fold? Hvis ja, så er hendes adfærd affødt af at hun finder det ÆKELT at blive efterladt af de andre og derfor gerne vil ud til dem NU! Hvis man bremser på en sådan hest, der kun er motiveret for frem, så får man altså et stejl...
Prøv at ændre på rækkefølge V udluk og tænk over hvad du forlanger af hende...
Jeg tror ikke hun er klar til at være alene, så fat i en selskabs papegøje når i går tur og træner..
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Lider hun af seperationsangst fra de andre heste?
Er hun fx den sidste der bliver trukket ud på fold? Hvis ja, så er hendes adfærd affødt af at hun finder det ÆKELT at blive efterladt af de andre og derfor gerne vil ud til dem NU! Hvis man bremser på en sådan hest, der kun er motiveret for frem, så får man altså et stejl...
Prøv at ændre på rækkefølge V udluk og tænk over hvad du forlanger af hende...
Jeg tror ikke hun er klar til at være alene, så fat i en selskabs papegøje når i går tur og træner..
dec 2012
Igen ved indluk var den gal igen.. Dog stejledd hun ikke, men hun rev træktovet fra mig 2 gange og en gang fra min veninde. Sætter hende ikke i boks med dårlig adfærd i bagagen!
Det endte med at hun fik et westerntov på.. For at vi kunne skabe lidt afstand.. Intet hjalp INDTIL vi gav hende tovet i munden som et bid. Så faldt 5 øren på plads og hun blev fuldkommen medgørlig. Hun kunne gå roligt og stå stille osv.
dec 2012
Vi har allerede haft vores første succes i dag.. vi trænede gå-stå. Og efter 5min kunne hun uden snor.. Så det er jo store fremskridt på kort tid. Dog var hun lidt en kegle i starten.. Men det gik over..
Ung hest.