Stamper med bagben {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Tinker vallak med MASSER af hovskæg og han stamper indimellem og kan ikke finde ud af hvorfor - han går i løsdrift og ja vi har mudder som sidder i skægget når ikke lige han er blevet ordnet?
Min første indskydelse var at tjekke hans ben igennem for skab/muk det har jeg hørt fra andre, men der er intet at komme efter alle 4 ben er fine!!
Jeg har observeret at han stamper kun på bagben når han bare står og småsover eller indimellem når jeg fodrer så kan han også finde på at stå og stampe/trampe hårdt i jorden men er ikke ude på at sparke efter de andre - skal lige siges de er altid bundet op under fodring af hensyn til unghestene ellers så får de ikke spist deres mad inden de andre kommer ??
Han er kongen i flokken så om det er for at signalere til de andre her står jeg bliv væk hmmm det kan jeg ikke helt gennemskue, har I oplevet lignende?
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
okt 2007
Følger: 215 Følgere: 183 Heste: 8 Emner: 52 Svar: 1.656
apr 2006
Følger: 183 Følgere: 282 Heste: 11 Emner: 39 Svar: 3.004
okt 2008
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 26
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 107 Svar: 265
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Jeg har netop stået i samme situation som dig; min Tinker-hoppe stampede helt vildt; især når hun stod i sin boks om aftenen/natten, men jeg kunne intet muk eller skab finde på hende. Til gengæld fandt vi ud af, at hun havde sur stråle.
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Heste: 3 Svar: 14
Jeg har også prøvet alt, og undersøgt hesten på kryds og tværs, men intet hjalp. Med hjælp fra en foderkonsulent, kom jeg på sporet af at det måske kunne skyldes en mangel i foderet, og besluttede så at skifte foder for ca. 3 år siden. Jeg fodrer i dag med St. Hippolyt, som jeg har holdt fast i. Jeg giver et fuldfoder - specielt til koldblodsracer, og fodrer året rundt. Der blev i perioder også givet ekstra boost af vitaminer & mineraler.
Efter 1 år var der gode resultater med vorter på en hest, der forsvandt, og mindre stampen. I dag 3 år efter har jeg INGEN heste der nogensinde stamper. Min overbevisning er, at skab og muk er foderbetinget og kan være en ubalance i vitaminer og mineraler, dvs. et svækket immunforsvar. Der skal lige tilføjes - at jeg meget sjældent børster deres hovsæg, og vasker dem aldrig.
Jeg ved godt det er meget langsigtet, men jeg tror desværre, at der er mange koldblodsracer, der ikke får tilstrækkeligt med indholdsrigt foder, og der tænker jeg ikke på mængden, men på et godt organisk indhold, der kan optages.
Dette er mine erfaringer - håber det kan bruges!
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Heste: 3 Svar: 14
Jeg bruger Hesta Mix Classic og giver dem 1- 1,5 kg pr. dag (alt afh. af størrelse)
Dertil har jeg brugt micro vital men kun en periode, dvs. 1 spand pr. hest, den varer ca. 1 md.
Spørg endelig hvis der er andet...
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 107 Svar: 265
Jeg tror jeg vil prøve det der Frontline spray og se om det har en virkning.
Camilla Kaaber kunne godt tænke mig at høre om blandingsforholdet paraffin/svovl og hvor du køber det? Hvordan behandler man med paraffin/svovl smøres det helt ind til huden tænker på hvad jeg så gør når hesten går i løsdrift uden mulighed for boks er det et problem?
Har også hørt om krokodilleolie og pigoil nogen erfaringer med det??
sep 2008
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 222
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.842
aug 2009
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 1 Svar: 1
Min Irish cob stampede også, men blev i fredag vaccineres mod skab og det har hjulpet...
Håber dette kan hjælpe din tinker...
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 230
Stamper med bagben
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside