{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
730 visninger | Oprettet:

Svær at stoppe.. {{forumTopicSubject}}

Hej :-),

Jeg ejer en fantastisk hest sammen med min mabo på 12. Han bliver redet bidløst, med en side-pull. Han er blevet redet bidløst siden han var 4 (af forrige ejer). Der har ikke været problemer, men efter han er kommet til os er han blevet lidt mere døv for signalerne. Det er ikke med mig, men med min nabo og andre der rider ham. Hvordan kan vi lære ham at blive mere følsom for stop signalet? Det er specielt i skoven at han gør det, hvis han vil op foran eller en anden vej. Hun (min nabo) er nødt til at ride med hackamore nu, fordi han ellers ignorerer hende ret meget. Det er super ærgeligt at han er sådan over for hende. Han er generelt ret domninerende og man skal virkelig holde ham i ørerne. Pt har han kun respekt for mig.. Ikke så godt for han vader ind i stalden med andre smiley Håber i har nogle gode råd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svær at stoppe..
  • #1   7. dec 2011 vi træner stop for godbid med nogen af dem ude hvor jeg rider!
    altså bare hver gang man stopper får de en godbid!
    En af ponyerne kom derud fordi han skulle slagtes, fordi han stak af med folk.. så der blev installeret et rigtig godt stopsignal, så lige så snart han hører eller mærker, eller fornemmer noget om stop står han bomstille! og altså, det er ikke andet end siden sommerferien og til nu han har været her, så det virker rigtig godt!
    men det kan selvfølgelig blive træls i længden at skulle give godbidder hele tiden.. og de kan nok også gå hen og ikke gide og gå, men det er nu ikke tilfældet med de to vi har prøvet det på!



  • #2   7. dec 2011 Det kunne være det skulle prøves :-). Lyder meget godt udover jeg er bange for at han kommer til at tigge og stoppe konstant, men det kan han også godt lære at lade vær med eller det skal han smiley tak for rådet!

  • #4   8. dec 2011 Da jeg fik min første pony, var hun redet i et helt andet tempo, end jeg brød mig om, og var sådan en lille hidsig én, der helst bare skulle løbe rundt på en springbane og først stoppe når der ikke var flere forhindringer (det havde tidligere ejer brugt hende til).
    Jeg fik så noget undervisning, da jeg jo havde store problemer med, at det var MIG, der skulle styre tempoet og bestemme, at hun nogen gange skulle stoppe. Min underviser sagde, at jeg skulle bestemme mig for et bestemt tempo. Når ponyen så satte farten højere op, skulle jeg stoppe hende HELT op, give lynhurtigt efter og så fortsætte med det samme i samme gangart, man kom fra. På den måde tager man det i opløbet inden det kommer derud, hvor man ikke kan styre det mere. Og hesten lærer at den ikke slipper af sted med selv at vælge tempoet. Den bliver straffet ved at blive stoppet op, når den gerne vil gå frem. Til gengæld bliver den belønnet ved at gå frem når den reagerer for det pres, man lægger på den for at stoppe.
    Det kan godt være, du kommer til at stoppe den rigtig mange gange hele tiden (min kunne kun gå ganske få skridt før den fik fart på og jeg måtte stoppe den igen). Men der går ikke mange træningsgange før den forstår det, og det er en god øvelse for at træne at den skal respektere dine signaler. Øvelsen skulle gerne give hesten en generel større respekt for dig, der så også bliver overført til når I er ude i naturen. Held og lykke.


  • #5   8. dec 2011 den ene vi har trænet det med fungerer det okay, og hun stopper fint uden at blive sur (hvilket hun blev før vi begyndte at træne det), men hun stopper ikke for stemmen endnu..
    ham den anden stopper op hvis man læner sig frem eller siger noget, og det er lidt træls, men så skal han bare lære at det ikke hjælper! smiley
    men altså, det er jo bare for at vise hvor stor forskel der er fra hest til hest!

    det er rigtigt som luna siger at du skal slippe presset når han stopper, men tilgengæld vil jeg nu sige at du skal øge presset hvis ikke han stopper.. de har kun en korttidshukomelse på fire sekunder, så hvis det tager længere tid end det har han glemt at du overhovedet startede.. altså selvfølgelig vil han stadig mærke det, men det kommer til at tage længere tid!
    jeg ville sige start med et meget lille pres og så øg det indtil han stopper, og så giv guffer! så finder han ud af at man lige så godt kan stoppe på det lave pres! smiley


  • #6   8. dec 2011 Lyder som nogle super gode ting alle sammen!! Tror jeg prøver at kompinere det hele lidt, så jeg finder den metode, der virker bedst for os :-). Tusind tak! smiley

Kommentér på:
Svær at stoppe..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce