636 visninger
|
Oprettet:
» Halfdan & Nadja <3
14. sep 2011 Følger: 394 Følgere: 1103 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.555
14. sep 2011 Følger: 394 Følgere: 1103 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.555
HUSK NU DET SÆDE !! {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG:)
Ja overskriften siger lidt sig selv
Det jeg vil sige, er at jeg glemmer at RIDE med sædet ? især i traven fordi jeg synes det er svært at følge ponyens bevægelser/drive med sædet ;/
Hvad kan jeg gøre ved det?
Fik i dag undervisning for første gang i 4 måneder, og min underviser blev ved med at sige at jeg skal huske sædet, men når jeg selv rider så glemmer jeg det?
Og løsningen er ikke undervisning hver dag for det har jeg ikke råd til + det vil blive hårdt for både ponyen og jeg i længden
Håber i kan komme med nogle fifs!:)
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
For jeg håber da ikke din underviser mener du skal sidde og drive hele tiden med sædet (siden du siger hun hele tiden siger du skal huske sædet)...
Der er ikke noget mere forkert, end dem som sidder og "k-epper" sadlen, for at "drive" hesten frem..
Sædet skal følge hestens bevægelser.. Du skal sidde "tungt" i sadlen, altså komme ned i sadlens midtpunkt, og skal du drive på hesten, så klemmer du den med schenklen, samtidig med at du lige "skubber" den frem med sædet få gange... men endelig ikke sidde og k-eppe sadlen, det får man ikke noget godt ud af (ud over risiko for at sadlen glider frem)..
Når jeg underviser en rytter som har en pony som ikke helt vil gå frem, så trænes der efter at ponyen skal REAGERE når rytteren klemmer med schenklen. Reagere ponyen ikke, så må rytteren altså sparke til, og lige ligge pisken på rumpen (ikke banke ponyen, men lige røre)...
pisk på rumpen vil aktivere hestens "flugt instinkt" fordi det kommer bagfra, og på den måde vil den lettere forstå den skal gå fremad...
Men jeg kunne forestille mig at grunden til at du skal drive så meget på fænrik, er fordi du har svært ved at sidde på ham.. Så gør han sit bedste for at "passe på dig", og vælger så at gå "bag benet" (ikke svare ordentlig frem)... Han kan jo nemt mærke, hvor DU har lettest ved at sidde på ham, og hvor du har sværet ved det... og der hvor du har sværest ved det, der er det ikke vildt behageligt for ham, så derfor går han pr. automatik ned i et tempo hvor han synes det føles rarest at have dig på ryggen
fuck en omgang wulapyk håber du kunne forstå bare det halve af det
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Men da fandt jeg ud af, at det jeg har lært altid slet ikke virker ordentligt. Jeg har altid lært at følge hestens bevægelser frem og tilbage, men egentlig skal man mere gå 'op og ned'. Når man sidder og skubber med sædet, så skubber man hesten ud af balance. Det er meget svært at forklare for en der ikke har siddet på den mekaniske hest, men det bedste råd jeg kan give dig, er at prøve det!
sep 2011
Følger: 394 Følgere: 1103 Heste: 3 Emner: 390 Svar: 2.555
Håber du forstår hvad jeg mener?:)
I andre, tak til jer også!:)
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
Men kunne forestille mig at det du gør, det er at blive stiv og passiv i din lænd, så du ikke kan "svinge" med hesten...?
Min erfaring siger mig, at er det svært at sidde, så kort træningen op i mindre bidder..
dvs. du sidder KUN ned, så længe du kan slappe af og følge hesten.. med det samme det bliver svært, så tager du ned i skridt, får sat sig korrekt igen, og så sætter i trav igen...
når du så MANGE gange har stoppet op, med det samme du mister "kontrollen" og afslappetheden, så begynder du at "udfordre" dig selv... således at du sidder ned måske 2 meter længere, end det tidspunkt det bliver svært...
for eks. hvis du kan ride en 20 meter volte, med fuld fokus på afslappet sæde, og det så går galt.. så stopper du så snart det går galt... når du så har trænet dette en masse gange, så kan du begynde at tage få meter mere (for at presse dig selv)
det nytter bare ikke rigtig noget at sidde og klamre si fast... udfordre sig selv stille og roligt, uden at forcere noget :-.)
sep 2011
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 1 Emner: 23 Svar: 115
maj 2007
Følger: 121 Følgere: 114 Heste: 5 Emner: 164 Svar: 1.969
sep 2011
Nu der er en der nævner det, så kommer jeg til at tænke på at jeg også holder vejret meget over flere gange når jeg rider? kunne være jeg skulle tage dybe indåndinger?:)
HUSK NU DET SÆDE !!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside