Tilridning og opdragelse {{forumTopicSubject}}
Hej - Jeg har lige et par spørsmål :o)
Jeg har længe ventet på at min pony skulle i tilridning, dog ville jeg først have sparet op til en ny sadel som kunne give mig den støtte som jeg har behov, da min hoppe er rimelig lunefuld. Nå, men jeg har efterhånden snakket et par gange med staldejeren om tilridning og så spurgte hun selvfølgelig om hvad jeg havde tænkt mig at hun skulle lære? Og det havde jeg faktisk lidt svært ved at svare på.
Her tænker jeg lidt... Jeg er ikke just nogen rutinerede rytter, så derfor skal hun lærer mig noget og vi skal blive bedre og vokse sammen, men for at dette er muligt hvad skal hun så lige kunne?
Pt. der har jeg haft skridtet og travet på hende mange gange, dog gik det galt for os sidste år. Hvad der præcis gik galt, det ved jeg ikke, men pludselig ændrede hun karaktere, både når jeg skulle op og når jeg red rundt på hende. Hun begyndte at bakke allerede når jeg forsøgte at få foden i stigbøjlen, og ellers stejlede hun og bukkede ellers derud af, men det var kun når jeg satte mig op. Andre kan ride hende uden problemer, dog er det efterhånden lang tid siden nogen sidst har været oppe på hende. pga. manglende sadel.
Nå, men jeg har tænkt på hvad jeg kan forlange hun skal lærer? Altså det kommer selvfølgelig til at foregå i hendes tempo, men alligevel så kan de vel godt få nok hvis de pludselig skal lave og lære en masse?
Hvad gør/gjorde I da jeres skulle tilrides?
Hvad lærte I jeres, og hvor lang tid tog det? :o)
Jeg har en drøm om at hun selvfølgelig skal kunne skridte, trave og galopere uden problemer og kunne dreje og stoppe når hun bliver bedt om det, men derudover har jeg også en bette drøm om at hun gerne må lære schinkelvigning og bare generelt lærer at reagere på schinklerne, men jeg ved bare ikke om det måske blive for meget at forlange og lære hende på "engang" eller hvad man nu skal kalde det, så derfor ønsker jeg at høre andres erfaringer og valg :o)
Det haster lidt da min hoppe er blevet teenager og er blevet virkelig strid. Nærmest fra dag 1 af har hun styret folden på trods af at hun er den mindste, men i går da jeg kom i stalden var hun kommet en tur i skammekrogen. I boksen var hun fra den ene dag til den anden pludselig begyndt at bide hestene i ryggen som gik forbi, og ude på folden havde hun jagtet alle rundt og trængt hendes foldkammerat op i en krog så han var ved at rende igennem hegnet pga. hende.
Jeg har ingen anelse om hvad der dog er gået galt. Der er ikke kommet nogen nye heste ud på folden og der har slet ikke været noget i de 5 måneder hun har stået der, men ja. Jeg snakkede med staldejeren og hun mente at problemet muligvis skyldtes uopdragenhed og så det at hun snart er 5 og er en vaske ægte unghest.
Jeg ved ikke om en tilridning evt. kan hjælpe på dette problem, men jeg håber, for hun er godt nok strid og hun er ikke bleg for at stille sig på bagben hvis der er noget hun ikke gider. Ikke at hun får lov til det, men hun skider højt og flot på hvad jeg vil have hende til og jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre ved det, for at løse problemet, så derfor håber jeg at I har nogle gode inputs og ideer :o)
sep 2007
Følger: 44 Følgere: 420 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 946
Og selvfølgelig skal jeg modtage undervisning ligeså snart hun er færdigtilredet, alt andet ville være dumt da jeg slet ikke har erfaring nok til at lære hende særlig meget selv :o)
sep 2007
sep 2007
sep 2007
Et andet spørgsmål er så, ville det måske hjælpe på hendes nye adfærd på folden, at hun bliver tilredet, begynder at blive brugt og frem for alt, bliver taget den af den pillestat hun har sat sig selv på.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Bare nu staldejer siger uopdragen, altså det da med at få den i hænder, du kan jo sagtens træne skridt trav galop i longe, start stop, skal virke på din stemme og kropssprog. du kan øve bøjninger og meget mere. når tingene virker fra jorden, vil du også sparer penge på tilridningen, så berider kan starte m det samme. og hesten har sine muskler.
Jo mere træt og brugt den er, jo nemmere burde du kunne opdrage på den i stalden.
For ja kan sagtens være kedsomhed. i hvert fald ikke ok, at man ikke kan passere den på staldgangen.
Ud og kræv noget af den. min nåede aldrig at kunne galopere under tilridning, men stop start, skridt, trav osv stå pænt ved opstigning og afsidning. ville hellere have tingene der lagt ind fungere, end den ja lærte en masse, og intet nåede at sætte sig fast. + jeg fik det gratis. Men snak med tilrider om hvad de plejer og hvad du selv kan forberede hesten med inden.
v.h Tina
sep 2007
Nej, hun burde ikke gøre udfald når andre heste går forbi, men det er også noget der bare er kommet fra den ene dag til den anden, så jeg ved virkelig ikke hvad der er gået galt og hvorfor hun er startet på det, men det skal stoppes, det er der ingen tvivl om :o)
apr 2008
Husk kryber du under hvor gæret er lavest, så ikke for at hakke på dig eller noget, men det kan hesten sagtens mærke, og så den ligeglad med dig. vigtigt du har fokus på hesten og er seriøs og sætter grænser og krav, især nu du siger den er blevet ungheste fræk.
nykkerne kan ellers ende ud i og blive farlige. så ud med hesten nu vejret stadig er til det
sep 2007
apr 2008
Lyder til det kunne være gået galt. Når du træner longering frit eller i torv, er det sjældent fordi de onde, men ved man presser dem, og de kan blive forvirret over hvad vi nu lige beder om, viser de det af og til, med en pedal stejle eller andet.
Derfor altid sikkerhedsafstand. Min gamle lavede vi en longepisk med en sort sæk på, er du så færdig, han blev gal på den sæk, når den bad ham lave noget. Til han have vænnet sig til den. den døde helt bestemt, efter en hov med 700kg vægt havde banket ned på den.
Min nye er ligeglad om du klasker ham i hoved med den sorte sæk, så heste er meget forskellige. Men afstanden er bare så vigtig.
Håber i finder ud af det, uden uheld.
sep 2007
apr 2008
Det faktisk ikke spor kedeligt at longere når hesten kan finde ud af det. det jo bare ca 15-20 min træning skridt trav og galop stop og volteskift. så tiden hurtigt gået ja der hurtigt gået 30min. min løber heller ikke altid frivilligt, så skal man øge energien inde fra midten af. og evt tage en mindre volte. og ja kræv den har fokus, den må ikke slippe dig af fokus.
lægger du en bom på jorden, bør den ikke kunne komme udenom, hvis du står korrekt. Men pa på med at tage for mange ting ind, når det ikke fungere optimalt uden.
Og hvis hesten ikke på din kommando går skridt trav galop, n¨år du beder om det, så vil jeg sige træning. og ja jeg bruger så godbidder, for at den skal syntes om at arbejde. Men jo forskelligt. Og desværre er jeg selv gravid, men glæder mig meget til at træne galoppen med min efter jul, når jeg er frisk igen
sep 2007
sep 2007
sep 2007
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
Jeg er igang med tilridningen af min egen, Sofie.
Vi tager ALT stille og roligt da hun skal kunne følge med.
Min Sofie er 3 år gammel og hun er stabil i skridt og trav. Vi øver slangegange, slalom, skråt igennem, øgninger og schenkelvigninger..
Det er svært at spørge andre til råds om hvad ens hest skal kunne, da ingen heste er ens. Sofie er meget moden hvad der angår ridningen så hun blive rnem.. Men nogle heste er jo ikke så forståelige, og der skal du arbejde MEGET mere med det.. Alt i alt, kommer det an på hestens parathed .-) Man kan tydeligt mærke på hesten hvor hurtigt det skal gå
Mit krav til Sofie er at hun SKAL kunne gå en LB pr. maj.. Så har hun været redet i et års tid, incl en sommerpause og en vinterpause :-)!
Håber det hjalp dig lidt, og du skal være velkommen til at spørge hvis der er noget
Kys og Kram
Malou&Sofie
jul 2009
Det er noget der sker i alle hestes liv De får selvtillig, bliver mere modne og får tanken "nu skal jeg fandme vise hvad JEG kan" ..
De kan også sagtens finde på at lave ballade fordi de ikke forstår hvad du beder dem om eller at de er glade
Sofie laver nogle bukkeshows engang imellem fordi hun bliver glad. Hun NYDER at arbejde og vise sig frem!
Hun har også her vist talenter som passage, piaff og spanske skridt.. Så jeg har mig da en dressurstjerne..
Det er selvfølgelig ren og skær frækhed, og derfor får hun ikke lov pil det ud af dem hurtigst muligt - ellers får du bare problemer når de når de 5-6 år ;-)!
jul 2009
Ja, det kan være mega ubehageligt når du får 10 bukspring i træk fordi i har en magtkamp kørende.. men vend det om til noget sjovt, for det er det
Også nyd at du kan forme din egen hest.. Det er guld værd!
jun 2007
Følger: 95 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 73
så selvfølgelig efter han er kommet over den fase, skal vi i gang med at få undervisning igen
måske det kunne være en løsning til opdragelse?
jul 2009
Det at de stejler er IKKE en måde at fortælle dig på at han har ondt, han har et problem, ikke er klar osv.. Det er DIREKTE ulydighed! ..
Hvordan kan du vide at problemet er af/tilvænning fra flokken?
jun 2007
Følger: 95 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 10 Svar: 73
Lige nu tror jeg at mange af de gange han stejler er fordi han ikke gider, altså at han er ulydig ja. Han har aldrig fået lov til at tage røven på mig ved at stejle, men han er jo trods alt kun 3, så han er ung og måske en smule sum som du siger
Og jo, nogle heste fortæller dig hvis de har ondt hvis f.eks sadlen ikke passer og hesten så kan mærke smerte i ryggen, er der altså nogen der stejler pga. det, for at vise det så da vi smed en bomløs med den rigtig kopfjern i var der ingen problemer, kun da han begyndte at blive flabet jeg tror ikke det er fordi han ikke er klar til tilridning, da han virkelig overrasker i sin dressur nogen gange, tror bare han har nogle dårlige dage ligesom vi kan og selvfølgelig tager jeg hensyn til at han er ung, nervøs og ja, er som han nu engang er, så en sjælden gang prøver jeg at rører ved hans grænser, men han siger selv fra hvis det bliver for meget
angående det med flokken. Selvfølgelig kan jeg ikke være sikker på det er det, men det virker som om han er MEGET flokstyret i sit lille hoved Han kan gå så fint ud på tur, lige ind til han ser en hest på lang afstand, så køre han virkelig op og begynder at stejle. Så derfor prøver jeg at arbejde fra jorden i et stykke tid, så han ikke kan se andre end mig når vi arbejder og så han kan lærer at forstå at det er okay at tage et fremmed sted hen sammen med mig senere hen jeg går også ture med ham, hvor jeg kan se at han ikke længes efter sin flok, som til en start
det er bare mine meninger
jul 2009
Tilridning og opdragelse
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside