{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.090 visninger | Oprettet:

Tilridning og opdragelse, hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen (:

Jeg har tre heste på henholdsvis 19 år, 12 år og 7 år, hvor den 12 årige og den 7 årige gerne skulle tilrides her i forår/sommer perioden, men så kommer mit spørgsmål.

Sebastian er en 12 årig fjordhest/dansk varmblods blanding, som er utrolig svær at være omkring, fordi han mangler en del opdragelse, og han forstår ikke altid, at han ikke må bide i ting og han er meget sky overfor hurtige bevægelser.
Han er godt nok fjordhest, men desværre er varmblod den som dominere mest, og han har et meget ilter temperament, men han er absolut ikke ond, men bare lidt af en nervebrag.
Han er utrolig lærnem og fanger hurtigt meningen med de ting han bliver udsat for, og igennem det seneste år har han lært følgende;
- Blive trukket ind alene.
- Blive rørt over hele kroppen.
- Få løftet alle fire hove.
- Have sadel, hovedtøj, gamacher osv på.
Men desværre stresser han når han bliver udsat for nye ting, og den første gang jeg prøver noget nyt med ham stresser han, men næste gang er der absolut ingenting og han opfører sig som om, at det er noget han har prøvet mange gange før :s

Han havde sit rytter på, da han var 4 år, og der var han meget nysgerrig og lærnem, men ikke mindst fremadgående og sød, men siden der er der ikke blevet trænet med ham overhovedet, og han har fuldt ud tillid til mig, men han er bange for at blive efterladt på marken af de andre heste, og har kun mulighed for at træne med ham på marken når de andre heste ikke er der, men som sagt bliver han utrolig stresset og panisk, men han er bange for hegnet og tør derfor ikke løbe igennem det, og han vrinsker heller ikke efter dem.

Så jeg vil spørge jer, hvordan vil i forslå jeg skal gå frem med ham? Indtil videre har jeg taget meget små skridt, og han bliver flere gange om ugen trukket ind i boksen (han går på døgnfold), hvor jeg strigler ham og bliver ham udstyret på, så han stadig husker hvordan det foregår.
Jeg har ikke lavet ændringer i hans ugentlige program i små 5 måneder, og han ved derfor altid hvad han skal.

Så har jeg Frigga, som er en 7 årig fjordhoppe. Hun er utrolig sød og simpelthen godheden selv, og hun har aldrig gjort en flue fortræd, men desværre snyder hendes godmodige temperament på nogle punkter.

Hun har separationsangst, og når vi trækker en hest foran hende, så trækker hun simpelthen bare en afsted som om man slet ikke har fat i hende. For 3 uger siden travede hun direkte igennem indhegningen og efter de andre ind i stalden, fordi hun ikke har lært at komme væk fra dem, og ved simpelthen ikke hvordan jeg skal håndtere hende.
Hun reagere ikke når jeg ligger alt min vægt i træktovet når jeg trækker hende ind, og hver gang laver jeg en masse volter med hende, så hun ikke bare løber afsted. Jeg har en gang lagt hovedtøj på hende og taget grimen udenpå hovedtøjet, hvor jeg ville trække hende ind, men få støtte fra bidet, så der var mulighed for at jeg evt kunne styre hende bedre, men her fik hun helt amok.
Hun strejlede og ruskede med hovedet, så jeg var nødt til at give slip på hende, da hun på daværende tidspunkt simpelthen var for farlig at kæmpe videre med. Jeg har ingen problemer med at adskille hende fra de andre når hun er på folden, men lige så snart det er udenfor folden, så ændrer hun sine adfærd :s

Jeg har ikke på noget tidspunkt brugt vold på nogle af hestene, og ønsker absolut ikke at bruge nogen form for vold på dem, da det ikke er noget de kender til overhovedet.
Jeg har højest givet dem dask på skulderen eller på mulen, fordi de har skubbet, nappet eller været for anmasende.

Jeg har virkelig brug for hjælp til at kunne håndtere dem bedre, da jeg virkelig har kæmpet længe for at få noget ud af dem, og syntes selv jeg er kommet rimelig langt med Sebastian, men har ikke haft mod med Frigga når hun skal i boks.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning og opdragelse, hvordan?
  • #1   27. mar 2011 Bm:)

• #2   28. mar 2011 Masser af tillids øvelser med dem begge, vil sige at ham på 12. Måske bare ikke egner sig som ridehest hvis han stresser så meget som han gør, du ricikere at stå med en hest med mavesår af stress.

Der imod hoppen, ville jeg enten lægge hingstekæde på over eller under mulen, aldrig i munden eller med bid da hesten ikke er tilredet og ikke kender formålet med noget i munden.
    -Hvis du som du selv siger bliver nervøs, så bliver du nød til at få en til at hjælpe dig. For ellers ænder det galt en dag, det kunne jo gå udover et barn smiley

Skriv pb hvis du har spørgsmål smiley

Kommentér på:
Tilridning og opdragelse, hvordan?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce