{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Bange for sin hest - OPDATERING :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle! For noget tid siden oprettede jeg et emne, der handlede om, hvordan man kunne komme videre, når man var blevet bange for sin hest:
( http://www.hestegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=778867 )

Jeg lovede flere derinde at komme med en lille opdatering smiley !

Kort efter emnet, havde jeg endnu en episode med Mirell, hvor jeg virkelig var i fare.

KOPIERET FRA EN FORKLARING PÅ FACE: <i>
Skulle op at ride Mirell, men lyset i den nye hal tændte ikke af sig selv, som det plejer. Skulle derfor ind i sådan en lille ”gang”, hvor vi også har spring osv. stående, for at tænde lyset. Der var dog lys i mellemgangen, hvor Mirell stod. Blev nødt til at slippe Mirell i mellemgangen, da der ikke var andre i hallen – lukkede alle dørene så hun for ikke kunne smutte nogen steder. Går ned i bunden af den der ”gang” og forsøger at tænde lyset. Har lige forsøgt at tegne det her, til jer der ikke har været der:
(link fjernet)
Jeg står ved det røde kryds, og har stillet Mirell ved det blå – regnede med at hun bare ville stå stille, hvilket hun også gjorde. Men hun snuste til noget på jorden, og får så det ene forben ind i tøjlen – og så panikker hun ellers bare fuldstændigt.. Hun springer rundt på stedet, sparker med alle ben og lige pludselig kommer hun bare løbende, baglæns ind i den der lille smalle ”gang”, hvor jeg står nede i enden. Har pisken i hånden og slår den ned i jorden for at prøve at få hende væk, råber af hende, men hun registrerer intet – hun kommer bare farende lige imod mig, og jeg kunne ikke komme væk, fordi gangen er så smal og fyldt med spring osv..
I løbet af et splitsekund er hun nede ved mig, og jeg er klemt inde imellem hende og væggen i den ene side.. Mirell stejler, sparker bagud, stejler igen osv. og jeg bliver ramt flere gange på armen, albuen, hoften osv.. Så stejler hun igen henover mig, og rammer mig lige på siden af hovedet med sin hov, og så går det op for mig, at jeg bare skal væk derfra i en fart – men Mirell fylder hele gangen, så kan først komme væk, da hun stejlede igen. Løb ind under benene på hende, og hun ramte mig så i ryggen med forbenene, men jeg kom væk.. Mirell panikker så endnu mere og fortsætter til hun rammer væggen bagved hende, og står bare der og sparker bagud igen og igen, og jeg står bare og ser hjælpeløst til. Til sidst får hun sprængt tøjlen og springer så fremad i fuld fart – løber direkte ind i mig, og der får jeg så fat i tøjleresten og får stoppet hende… Vi havde så en meget chokeret rytter, og en meget opkørt hest..
Måtte ned og låne nogle tøjler nede i stalden, for ville stadig op på hende – men jeg var helt forvirret (sikkert pga. slaget i hovedet) og kunne ikke rigtigt huske, hvor jeg var blevet ramt osv.. Men fik nogle nye tøjler, og fik skridtet hende og travet en runde, men med en ekstrem hovedpine og ondt over det hele :s
I dag har jeg bare ondt i kroppen, især i min ene arm og albue, der også har fået nogle flotte blå farver hist og her. Og så har jeg enormt ondt i hovedet stadig smiley
Men for satan, hvor er jeg dog glad for, at jeg havde ridehjelm på! 500 kg panisk hest er fandme farlig :s
Tror ikke rigtigt Mirell kom galt afsted, dog synes jeg hun virkede lidt ekstra halt i traven, hvilket nok skyldes alt hendes sparkeri med bagbenene, det har ledskaden ikke så godt af ..
Slap med en blå og hævet albue, ømt håndled, rød/blå arm, hudafskrabninger og blodansamlinger, der hvor hovene ramte mig i ryggen, hoften, albuen og skulderen.. Blev også ramt i hovedet, men havde HELDIGVIS (!!) ridehjelm på.. Så slap med et ordentligt slag, og nok en lille hjernerystelse... </i>

Nå, men jeg pludselig kunne jeg mærke, at den her oplevelse egentligt ikke havde gjort mig mere bange - tvært imod nærmest. Nu var det jo gået galt, nu var der sket en masse af de ting jeg frygtede.

Kort efter varj eg oppe med Mirell i vores nyeste ridehal. Hun havde i flere uger nægtet at gå hen i den ene ende af hallen pga. et skilt, som hun syntes stod forkert.
Jeg havde en dårlig dag, og orkede det bare ikke mere! Havde min pisk i hånden, og da hun pludselig stoppede op og prustede og snorkede blev det bare for meget - brugte pisken på hendes skulder (hun gik ind i mgi for at komme væk fra skiltet osv) og var virkelig bestemt!
Pludselig kunne hun godt gå forbi skiltet?

Et par dage efter var jeg oppe og ride, og mirell stoppede op og snorkede højt og ville ikke i nærheden af det ene hjørne. Jeg pressede hende derud med indvendige ben, men hun hoppede til siden og skabte sig. Til sidst fik hun altså et "spark" med indvendige ben og et "SÅ STOPPER DU ALTSÅ!" og vupti! Så var min krikke ikke længere bange for hjørnet.

Hold kæft hvor var det rart! Jeg fandt ud af, at hun i virkeligheden bare laver ulykker fordi hun jo har kedet sig af helvedes til, så jeg holdt op med at lade hende glo på alting, og krævede at hun bare gik forbi og gjorde som jeg sagde.

NU går det fandme fantastisk. Har en hest, der er rimelig afslappet, når jeg rider og som ikke har lavet den store ballade i 3 uger nu smiley Vi rider i alle 3 gangarter, og jeg skridtede hende også af uden sadel den anden dag uden problemer. Jeg er blevet HELT tryg ved hende igen, når jeg sidder på hende og 99 % når jeg går med hende - det går bare så godt altså! smiley

Og hun har forandret sig helt vildt efter vi er kommet igang med ridningen og efter at jeg har "taget styringen" igen. Jeg troede jo altså at hun rent faktisk VAR bange for tingene, men det viser sig, at hun bare sådan.. ja skaber sig lidt, og hun går forbi uden problemer, hvis jeg bare lige er bestemt en gang - helt afslappet..

Ja nogle gange hjælper det squ lige at mande sig op og få modet tilbage! Er simpelthen så glad, og min hest er rengående smiley Kig evt. de nye billeder på hendes profil! De er fantastiske..

Jeg er blevet ekstremt glad for min kære hest, og jeg er blevet meget tryg ved hende igen - det er fantastisk smiley Hun er dog stadig lidt en abe fra jorden af nogle dage, men det skal vi jo så bare have trænet på nu smiley

Tusind tak for opbakningen ved mit sidste emne, det satte jeg stor pris på! smiley

Mirell er btw. blevet meget mere afslappet efter at jeg har "taget leder-rollen" igen - det har HUN helt sikkert brug for smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for sin hest - OPDATERING :)
  • #2   17. okt 2011
    Mange tak smiley
    Ja det har nogle nemlig brug for, og det er åbenbart "sådan én" jeg har fået fat i her smiley

• #4   17. okt 2011
    Tusind mange tak smiley
    Ja det har dælme heller ikke været sjovt, men jeg er nu glad for, at jeg blev ved med at kæmpe og gjorde alting alligevel uanset om jeg var bange eller ej .. smiley

• #5   17. okt 2011 *S* det er jo derfor at der er nogle firmaer der bevidst går efter ridepiger (hvis de kan) pga. den leder rolle vi SKAL have overfor vores heste ;o)
    Synes sku du har gjort det pisse godt, den ros skal du sku have.. Held og lykke fremover :o)

• #6   17. okt 2011 Fedt at du er så hudløst ærlig (-;

• #7   17. okt 2011 Det er noget af en oplevelse! Det må have været virkelig skræmmende at stå i den situation, det er jo nok det, alle vi ridepiger går og frygter mest når det kommer til vores heste - at blive klemt inde bag dem, når de går i panik.
    Men det er bare SÅ flot at du kan se det positive i det, og at det har fået dig til at indse, at nu må du sætte dig igennem. Nogen gange er det jo den slags, der skal til.
    Jeg har til dato ikke set noget godt komme ud af, at folk prøver at være "på lige fod" med deres heste. En hest, der har en leder at støtte sig til, er en hest, der tør være tryg, og det skaber færre farlige situationer - i min optik.

• #8   17. okt 2011
    Tusind tak alle smiley !

CW:

Jamen jeg ser ignen grund til ikke at være ærlig - jeg tror ikke man når så langt ved at spille hellig og gå rundt og tro, at man kan gøre verden til et bedre sted smiley
    Og hvis nu nogle var i samme situation, ja så hjælper det jo ikke, at jeg pynter på historien, når jeg forklarer, hvad jeg gjorde osv :9
    Og Mirells ballade har jeg ikke set nogen grund til at holde hemmeligt - ved at være åben omkring det har jeg kunne få råd fra andre, hvilket har været guld værd smiley

• #9   22. okt 2011 Nemlig (-: Den holdning burde alle have. smiley

Kommentér på:
Bange for sin hest - OPDATERING :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce