607 visninger
|
Oprettet:
Hende med enhjørningen... *
18. okt 2010 Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 958
18. okt 2010 Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 958
hvis hest ikke vil fanges på fold? Debat {{forumTopicSubject}}
Hvad syntes i man skal gøre, vis ens hest ikke vil fange på folden, og vis den evt. jager en?
start med at fortælle om i har haft sådan en hest: Ja
Jeg syntes man skal jage.
hvad syntes i?
okt 2010
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 958
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
Men hvis jeg havde sådan en hest, ville jeg lade den være, til den selv tog kontakt
okt 2009
Følger: 126 Følgere: 108 Heste: 18 Emner: 100 Svar: 1.077
der bliver vi nød til at tømme folden for heste for ponyen vil blive rørt ved..
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
når den jager dig, skal du vende front mod den og gøre dig stor, strække armene op og stampe hårdt i jorden...den skal ikke jage dig.. jeg har oplevet det førhen med en stor nordbakke og de eneste der kunne hente ham var dem der gjorde som beskrevet..alle andre fik øvet sig i højdespring over hegnet
aug 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 14 Svar: 232
Det nytter ikke noget at jage hesten. 1, den kan se det som en leg. 2, den kan føle sig truet, og så vil den da slet ikke fanges.
Nej jeg har ikke selv haft sådan en hest. Fordi jeg har forebygget det. Jeg går ud ti hesten på folden, gerne flere gange om dagen. Har træktovet med og måske en godbid (har ikke godbid med hver gang da det ikke skal blive til en vane). Nusser hesten, sætter tovet fast i grimen, lader den græsse, og slipper den igen.
Når jeg henter hesten fra folden er det heller ikke altid for at træne. Det kan også bare være for at hun kan komme ind og få foder, eller strigle hende.
+ jeg sørger for at afslutte træningen ved noget positivt. Så det sidste hesten husker fra træningen er rart.
Jeg tror den kombination gør at hesten gerne vil hentes ind fra fold...
okt 2010
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 229 Svar: 958
Grunden til jeg jagede: Vi havde prøvet alt andet. godbidder, mad i en spand, sætte os ned i græsset. han ville stadig ikke. og gik vi imod ham, så vende han røven til. så læste min mor, at man skulle jage den, det ville en anden hest jo gøre i naturen, og det virkede. vi jagtede ham rundt i folden, ind til han vendte sig og viste sin skulder. så kunne vi fange ham. og nu er der (meget sjældent) problemer.
okt 2008
Følger: 100 Følgere: 91 Heste: 3 Emner: 239 Svar: 1.359
(jeg skriver det har dfra min gamle pony)
Jeg vendte somregel ryggenm til, snakkede stille og roligt med ham, gik langsomt hen mod ham e.lign. Hver gang han løb fra mig var det en rundkreds rundt om mig uanset hvad jeg gjorde. Nogen gange troede han også vi legede(det gjorde vi tit på banen). oftes fik jeg fat på ham ved at sige ''stay'', som var det stå signal he brugte i hverdagen, snakke rolidt til ham og simpelthen ''presse'' ham til at komme hen til mig, bagefter fulgte han frivilligt med mig.
(Han har altid været nervøs overfor nye mennesker/forandringer) Hvis jeg kom ud med noget ovetøj å¨som han ikke kendte kunne han blive skide bange, og virkelig ikke vile have at jeg nærmede mig ham. Han løb i en cirkel omkring mig, var rigtig nervøs og vendte ikke blikket far mig ét sekund, altså han opfattede mig som rovdyr. Hvis først han syntes jeg var SÅ farlig kunne jeg godt pakke sammen og droppe alt om ''omvendt psykologi'' eller tålmdighed. Jeg var simpelthen nød til at være det rovdyr han opfattede mig som, ellers stressede jeg ham ALT for meget. vi var så tre personer der pressede ham ned mod lystdriten, og så gik jeg alene derind og presse ham op i et hjørne, lige så snart jeg lagde en hånd på ham, sleppede han helt af igen.
Jeg ved at det lyder ondt, men i den situation synes jeg det er bedre at gå hårdt på med det samme, frem for han skulle stresse rundt så helvedes bange i op til 2 timer. Heldigvis skete dette kun et par gange i de 3 år jeg havde ham, og det var mest i starten.
Så vil sige det er helt op til situationen, og at man skal bedømme hvad der er bedst for hesten i nuet
hvis hest ikke vil fanges på fold? Debat
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside