11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Fjordheste stærkere end andre? {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg oplevet et par gange at fjordhesten er blevet kaldt stærk. Har også oplevet at høre at hvis den bestemmer sig for noget så gør den det.
Men - hvis en hvilken som helst race bestemmer sig for noget - så vil jeg ikke mene noget kan stoppe den.
Så kan vi så diskutere om en hest " kan bestemme sig for at gøre noget "
At fjordhesten er stærk - er alle heste ikke stærke hvis de er dårlige opdragede? Så har man ikke kontrol over dem, signalerne virker ikke og man må ty til stærkere midler.
Maja er på ingen måde stærk, men hun er også en dame der er godt opdraget, lidt ligeglad med at man glemmer at rette hende osv.
Hvor en anden fjordhest Gizella, ja, hun kunne blive stærk - men det var såmend kun fordi man red forkert og ikke rettede fejlene. Så hvis man ikke støttede nok op på udvendige, jamen så gik hesten da bare sin vej.
Eller hvis man ikke trænede stop signalet, eller lod hende gå lidt og trippe lidt efter man havde givet det - jamen så gik hun bare.
Hvorfor skal fjordhesten gøres til en marsmand med superkrafter? Handler det ikke bare om opdragelse, at holde den ved lige og god træning?
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Jeg kan da godt mærke at Emma er ud af en gammel tavle - hun er utrolig stærk men og også kørehest hvilket jo ikke gør det bedre.
Den unge hest vi har er slet ikke stærk på samme måde.
Men tror helt sikkert du har ret i at fjordhesten har fået det ry fordi nogle ikke har forstået at rette op påde fejl de har..
Da jeg fik Emma var hun sindsyg stærk og hård i munden for hun var brugt til kørsel så meget som hun var.. I dag er hun stadig stærk, men på en helt anden måde..
mar 2005
De er rolige ja, men de er også kloge
Derudover synes jeg også at der er stor forskel på den ny moderne fjordhest og den gamle.. Den gamle type var jo "skabt" til at lave noget, som fx. være i marken osv..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Vil ikke generalisere og kalde dem kloge, ved godt mange kalder dem det
Men de heste der er "kloge" lære hurtigt bare af ens fejl dvs. hvis man ikke husker hesten på at den skal stå stille når man stiger op fx.
Syntes bare ikke det er passende at generalisere racer. For der findes også kloge arabere og varmblodsheste - der hele handler om hestens personlighed og hvordan den er opdraget.
Maja er ikke den "kloge" hest så derfor kan børn godt ride hende, hun gør hvad hun bliver bedt om, også selvom det er et halvt signal og rytteren glemmer at rette hende i andre sammenhænge.
Hvor imod en anden fjordhest jeg red på - der skulle man hele tiden ride, hele tiden opdrage og ikke glemme noget.
Men sådan er det nu også med Tulle, en shetlænder.
Så der kommer helt an på hesten selv.
mar 2005
Derefter må jeg give Krikken ret - ikke alle arabere er nervøse og ikke alle fjordheste er stædige og dovne..
Kender mange araberheste der er verdens sødeste skabning og ikke en bid nervøse
okt 2010
Følger: 46 Følgere: 55 Heste: 5 Emner: 33 Svar: 310
Men jeg er så også af den opfattelse at det med stærk fjordhest hænger tildes sammen med opdragelsen, meen de er altså også stædige og lidt stærke (ikke mindst i sindet). -Det er lettere at rette op på fejlagtig opdragelse hos mange andre racer...
Bara min opfattelse...
jan 2005
Følger: 187 Følgere: 194 Heste: 8 Emner: 325 Svar: 1.342
Den er hårdfør - den har vilje, det skal den have for at udføre det arbejde den blev stillet (i gamle dage)
OG self er der undtagelser
Fjordheste stærkere end andre?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside