{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.271 visninger | Oprettet:

Overvægt - et ømtåleligt emne {{forumTopicSubject}}

Når det kommer til ridning så er de fleste ryttere deres egen største kritiker. Vi er meget obs på hvor fødderne peger hen, om ryggen er ret, hænderne ikke er flade, hesten skal se pæn ud, vi skal dit og dat.

Vi har så meget fokus på os selv - men tit syntes jeg vi glemmer en ting; vægten.

Indlægget her er intet angreb på overvægtige rytter overhovedet, så ingen behøves gå i forsvars position og fortælle at de ikke vejer for meget osv.

Indlægget er lavet for at få gang i debatten om hvornår det er for meget, hvorfor vi lukker øjenene ( både de der ikke passer til hesten og os omkring dem ).

Som jeg ser på det så handler det i stor grad om man kan være i sadlen.
70-80 eller 90kg, kan du ikke være i den sadel din hest kan passe, så er du for stor.
Mange gange så syntes rytteren " jamen jeg sidder jo fint i den? " imens rumpen fylder på bagsvidslen og til tider ud over den.

Det ses især på fjordheste, haflingere, islændere og andre kort ryggede heste. Som jeg selv mener er blevet gjort en del stærkere end de er.
De kan trække meget, ikke bære meget.

Nogle gange behøves det ikke være fordi hesten vejer for meget i forhold til hesten, de kan passe fint sammen vægt mæssigt, men rytteren kan bare ikke være i en sadel der kan være på hestens ryg.

Jeg er klar over at man er øm over sit udseende, over sin vægt - men overvægt er bare blevet et kæmpe emne man ikke rør ved overhovedet.
Modsat det at være tynd hvor man gerne får kommentaren " du er da lidt for tynd er du ikke? " eller når der skal spises så " du kan da bare spise en portion til, det gør ikke noget! "

Kom med din mening, men jeg vil super meget ønske at det ikke bliver til en masse indlæg med " jeg vejer ikke for meget til min hest " men til en debat om hvilke ting man evt. kunne sige det ud fra at man vejer for meget.

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvægt - et ømtåleligt emne
  • #1   19. okt 2011 hvis du gerne vil læse den slags debatter, så gå ind på hn der er nok af dem

• #2   19. okt 2011 Enig..Man lægger det på hylden, og det er et tapu, men det bør det bare ikke være..
    Men den med sadlen synes jeg ikke rigtigt at man kan bruge. Man kan sagtens have en stor bagdel, men ikke være for tung til sin hest - det kender jeg nemlig en der er.. (Hun har så fået lavet speciel sadel)

Men synes rigtig mange går op i, at ponyer (og fjordheste, islændere osv. er ikke ponyer) ikke må bære for meget, men synes det er de færreste der tænker over, at en hest også kan få en for tung rytter.

Ifl. hvad jeg har læst, må en hest bære ca 15% af sin egen vægt til hverdag, og ca. 20% engang i mellem. Det synes jeg passer fint.. Men er det nu en hest uden muskler, kan 15% også være meget, mens har den mange, kan den nok godt tåle lidt mere end de 15% smiley

• #3   19. okt 2011
    Jeg ved godt der er en på HN, men dette er ikke HN smiley
    Her er folk generelt yngre og kald mig moral prædikende - men syntes at ordet skal ud til alle.

Ja, man kan have stor bagdel og passe en sadel - men med en stor bagdel kan man ikke ofte passe fx en 16" som en fjordhest går med pga. kort ryg.

• #4   19. okt 2011 Dét vil jeg tilgengæld godt give dig ret i - man skal have en sadel der passer til hesten først og fremmest. Har prøvet at have en hest der var for kort til 16,5".

• #5   19. okt 2011 Og hvor er der blevet en stor tendens til at folk tror at heste er skrøblige dukker, der går i stykker ved det mindste.

Jeg er volsom overvægtig, men har tænkt mig at gå ud og købe en fjordhest, haflinger, tinker eller ligende lille hest.

Og jeg er altså ikke dyrplager af den grund.

Uanset hvem man er, og hvor stor man er, skal man tænke over hvordan man sider på hesten og at udstyret er iorden.

• #6   19. okt 2011 du har faktisk ret:)

*Det ses især på fjordheste, haflingere, islændere og andre kort ryggede heste. Som jeg selv mener er blevet gjort en del stærkere end de er.
    De kan trække meget, ikke bære meget.

kan ikke være mere enig...og ligeså med langbenede ryttere der rider disse typer burde man også overvejer en ekstra gang.

stella:
    der bliver ikke sagt det er dyreplageri...;)pas på ikke at fordreje emnet...

• #7   19. okt 2011 Stella mangler en "synes godt om" knap... smiley

• #8   19. okt 2011 Uha, jeg er meget enig med dig Krikken.. Vægt er et tabu område, så længe det handler om overvækt, men straks man er en liiille smule tynd så får man høre det.. Jeg får ofte høre jeg "er så lille" eller "er så tynd", "hesten kan da ikke kende at du sidder der oppe???", "som en flue på ryggen"... Men det er okay, jeg tager mig heller ikke nær av det, fordi mig og min hest fylder hverandre godt ud.

En generell regel jeg har lært i sadeltilpasning er at man skal minimum have plads til en håndsbredde fra enden på bagsvisselen og til sin numse.. Om bagdelen fylder mer i sadelen end at man kan få plads til sin hånd, så bliver tyngdepunktet fejl, uanset hvor godt man siger man sidder! Og så kan man lave alle de unnskyldninger man vil, men det forandrer ikke det fact at hesten faktisk har ubehag/vondt..

Køb hester/ponyer der passer til vekt/højde, og sadelen! Har også læst hesten skal bære max 15% af sin vægt til normalt, for at ikke få alt for meget slitasje på sine led. Det er selvfølgelig afhengig af at hesten er i normal foderstand, og ikke for tyk...

• #9   19. okt 2011 Jeg er enig. Jeg har opgivet sadeljagten, da min skal have en 15" for at den passer hans korte ryg. Men en på 22 kan ikke være i 15".

Så det er uden, og det fungerer fint smiley

• #10   19. okt 2011 tænker også at man først og fremmest skal tænke på om sadel passer til hesten at man sider rigtig det er mindst lige så hårdt ellere hårdere for en hest at ride med den tynd rytter der sidder skæv eller man har en dårlig sadel eller hvis man rider den forkert fortil. der er mange ting der kan ødelægge hesten jeg gør personligt meget ud af at min hest ofte får massør og har en god fjedrende sadel så jeg ikke får skader har indtil nu ikke fundet noget på min hyp og massøren roser hans ryg hver gang. og jeg ligger vist mellem de 15-20% men tænker da også at jeg ikke skal blive tungere for hestens skyld smiley

• #11   19. okt 2011 forstår bare ikke folkens må vi med en stor bagdel så ikke ride ?? der kan ikke være en håndsbredde bag min popo... nu er jeg ikke voldsomt overvægtig men er obs op min vægt specielt efter at have født men gør det mig til en mindre værdig rytter ? og jeg har selv anskaffet mig en fjordhest og lagt en 17" sadel på ham... jeg forstår ikke helt om det så er inde under den kategori du omtaler Krikken... ?

• #12   19. okt 2011 tænker os at en 17" kender jeg da mange fjordheste der går med ??? der er da ikke så mange voksne der kan ride i mindre sadler

• #13   19. okt 2011 Sådan Stella smiley !! Jeg håber du finder en hest, der passer lige præcis til dig..

Jeg synes ikke problemet er så stort, som du beskriver det trådstarter..

Selvfølgelig er der ryttere, som er for store til deres sadler, men der er mindst ligeså mange ryttere, som rider rundt med sadler ude på hestens skulder, og så kan det jo være underordnet om man vejer 50 eller 80kg hvis man hæmmer hestens bevægelsesmønster ved at sidde for langt fremme!

Jeg kender flere store piger, som har heste, der nu er halvgamle, og som fungerer i bedste velgående på trods af et liv med regelmæssig ridning med stor rytter på ryggen.. Her er tale om alt fra en lille araber/oldenborg blanding til fjordheste og DV'ere.. De heste lider ingen nød, og damerne er klar over, at deres numser er større end gennemsnittet - derfor har de tilpasset deres sadelvalg efter det! Og ja, naturligvis kan sadlerne godt være på hestene....

Og at overvægt er en tabu er kun heldigt, idet man som overvægtig skal leve med folks fordømmende blikke! Og det må da være mere end rigeligt, at man skal dømmes på undseendet på den måde... Der er næppe nogen store mennesker, som ikke er klar over deres facon. Det sidste de har brug for er at folk konfronterer dem med det!

• #14   19. okt 2011 Der er da ikke nogen der har skrevet noget om at overvægtige ikke må ride. Selvfølgelig må de det.
    Men alle, overvægtige, almindelige og undervægtige, bør under alle omstændigheder ALTID have i baghovedet at sadlen skal passe hesten og rytteren sammen- ikke kun hesten eller kun rytteren. Så må man ud og ofre de penge der skal til. Om det så er en sadel der koster mere end hesten er jeg faktisk bedøvende ligeglad med, men vil man ikke ofre det, skal man ikke have den hest/pony.
    Vi har et ansvar over for de dyr vi anskaffer os og dermed ansvar for deres sundhed og trivsel.

• #15   19. okt 2011 githa C:
    Jeg kan se at du har præcis samme facon som jeg smiley Jeg har også fjordhest og min kan godt bære en 18" på trods af relativt kort ryg.. Der findes bestemte sadler til den slags heste..
    Jeg vil mene, at din sadel er for lille til dig, ja.. Men det gør dig ikke til en dårlig rytter, som du beskriver det.. Men for hestens skyld og egentlig også for din egen komfort, burde du overveje en der er nummeret større.

• #16   19. okt 2011 Janni H: Precis! Mangler en "liker" knap her..... smiley

• #17   19. okt 2011 Bouncer: Nu er det jo ikke bare sådan at man kan gå ud og så bare købe en sadel et nr. større. En sadel skal ligge to fingre bag skulderen, og må ikke gå ud over bageste ribben. Og er man bevist om at en ny sadel vil være for lang, vil det jo kun gavne ens komfort, og på ingen måde hesten.

• #19   19. okt 2011 nå ja ja janni H men nu er det ikke sadlen men vægten der er emnet og hvis man vejer mere end 15 % af hestens er det synd bliver der skrevet længere oppe ja så udelukker det da en masse ryttere ikke ?

Bouncer B
    ja den er lige det mindste men jeg er på vej af med babyfedtet igen og det fungerer som sådan ok men ja 18" ville være bedre til mig pt smiley nu er slik og sodavand lagt på hylden og løbeskoende fundet frem...

men ja det er et svært emne med den skide vægt for vi ved det godt, og der er ikke noget jeg hellere ville end at se ud som "alle" andre "normale" mennesker !! smiley snøft

• #20   19. okt 2011 Christina S: Godt gået!
    Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår hvorfor man går efter de mindre men såkaldt stærke racer fremfor en større hest?
    Men uanset mener jeg afgjort man skal tænke over om man faktisk er for tung- det er ikke sjovt at kigge sig selv dybt i øjnene altid men oftest er det det bedste i sidste ende.
    Det er muligt hesten ser glad ud og det kan den så faktisk sagtens være, selvom der er noget der gør nas. Heste er pr definiton hårdføre mht smerte- eller de vil ihvertfald nødig vise os hvor ondt det egentlig gør.
    Mange mennesker er desværre rigtig dårlige til at se om en hest fx er urentgående i grad 1- så der findes nok en del mennesker der heller ikke kan se at deres sadel ligger ude bag hestens bagerste ribben og trykker gevaldigt for nu har den jo gået på den måde altid og har da stadig ørerne fremme....

• #21   19. okt 2011 SachaJohansen:
    Det var heller ikke det jeg mente.. Det KAN være en løsning at købe en større sadel.. Jeg siger ikke at det kan fungere for alle heste.. smiley Selvfølgelig må man tage hensyn til om hesten er bygget til at bære en større sadel..

• #22   19. okt 2011 ej Janni men alle voksne behøver heller ikke ride stor hest jeg skiftede min RDH hoppe ud med en fjordhest, det kommer jo an på hvad man vil og hvad man har det godt på... gør det ikk ?

• #23   19. okt 2011 Det er bare de absolut færreste heste - jeg kender - som kan passe en sadel nr. større, så derfor jeg ikke forstår dit indlæg.. smiley

• #24   19. okt 2011
    githa C - Du læser vist ikke hvad jeg skriver.
    Folk må hjertens gerne ride selvom de har en stor popo - bare man finder en sadel der passer til! Dvs. hest og sadel skal også matche sammen.
    Forstår ikke om du vil have mig til at sige din mening om dig og din sadel/hest?

Bouncer B - Jeg syntes netop det er et stort problem, især på robuste ponyer. Men har også set ryttere på heste hvor popo og rytter ikke passede sammen.

Det med at hesten er blevet gammel giver jeg ikke meget for.
    Heste blev før kun fodret med havre - ja de overlevede da, men var der nogen der kiggede ind i maven eller undersøgte dem?
    Nej. Så vi ved intet om de havde det godt inden i.

Kan se din pointe i at overvægtige bliver så meget kommenteret - men det er jo åbenbart ikke alle der er klar over hvad de vejer.
    Når man må kommentere tynde mennesker - hvorfor så ikke det modsatte? Når vi har så meget fokus på sadeltilpasning, opstilling, hesten vægt osv. - hvorfor så ikke vores egen?

• #25   19. okt 2011 SaschaJohansen:
    Min hest gik et nr. op i sadel str for ganske nylig i samarbejde med proffesionelle, for at min mås bedre kunne være der.. smiley Så der findes altså undtagelser... Om han går med 17" eller 18" gør ingen forskel, så længe jeg vælger en 18" sadel med kort anlægsflade..

• #26   19. okt 2011 Så har du jo været heldig smiley
    Men kan du ikke skrive en privat bedsked hvad din sadelmager hedder, da jeg står og mangler, og det eneste jeg kan finde er de der selvlærte dimser, og det gider jeg ikke smiley

• #27   19. okt 2011 Krikken:
    Med hensyn til den lange levetid mener jeg, at det er heste som ikke har ondt i ryggen og som er rentgående og alle dage har været det. Så ved jeg ikke hvad mere man kan forlange.. Det jeg siger, er at det er store damer, som egentlig bare passer til deres heste.. Og det er vel det, du gerne vil have, kan jeg forstå på dit første indlæg smiley
    Hvordan mavesår/maveproblemer ligepludselig bliver relevant for debatten, kan jeg ikke se.

Tror bare man skal være meget forsigtig i sin fremgangsmåde, når man vil konfrontere overvægtige ryttere... Og overveje hvad man vil opnå med det.. Bevares er det fint at man ønsker at skåne en bestemt hest/pony som bærer en for tung rytter.. Men overvej kraftigt hvad det gør ved rytteren, at nogen kommer og fortæller ham/hende at hun er for tyk til at ride på sin hest...

• #28   19. okt 2011 ghita C: Jeg mener heller ikke at alle voksne kun skal ride store heste- jeg har fuld forståelse man kan lide andre racer- MEN jeg har set en del rimelig overvægtige på faktisk en del haflingere og jeg spekulerer bare på hvorfor?
    Er det fordi man mener lige netop den race passer til ens højde og drøjde eller er det fordi det er nemmest?
    Der findes jo en del store og stærke heste med super godt temperament også- som man måske har nemmere ved at passe sammen med og finde sadel til hvor man ikek skal give en jetjager...
    Men jo- det kommer an på hvad man er bedst tilpas med- så længe man er i stand til at se/ mærke om ens hest også er tilpas.
    Dette gælder jo så for alle :o)

• #29   19. okt 2011 Krikken - jo jeg har læst og skriver bare som jeg opfatter det.
    Og nej tak din mening springer jeg bare over tror ikke på det styrker min selvtillid, jeg har redet i mange år og synes selv jeg har forstand på det her hest... men røv er for stor også til min sadel, jeg har taget godt 20 kg på under min graviditet, det jeg høre dig sige er at jeg ikke "må" ride min hest i min sadel fordi vi pt ikke passer sammen.

Men du kan jo godt se det er ikke mange heste der kan bære en 18" sadel og mange ryttere er det heller ikke nok bare at springe i en 18", så er det som jeg forstår det jo "forbudt" at ride hvis man ikke kan være i den 17" der passer til den hest man har..

Jeg tror ikke der er nogen overvægtige der er glade og stolte over deres vægt og ridesporten gør det jo ikke ligefrem lettere, stramme bukser, ridestøvler der er for smalle i læggen, sadel der ikke passer til røven osv osv... JEG ved det i hvertfald godt og netop derfor er det nok meget godt det ikke er noget jeg bliver gjort opmærksom op af andre også, tror der er andre der har det som mig...

• #30   19. okt 2011 Janni H
    Jeg har valgt den store fra nu hvor jeg er blevet mor, og det er det bedste jeg ha gjort for mig selv længe smiley jeg er bare så glad !! men det er ikke fordi jeg har købt den efter "min vægt" men en drøm om at komme til fjordheste stævner og DM forhåbentlig EM, jeg synes foreningen og konceptet er hyggeligt og knap så "snoppet" som jeg har oplevet det med en fin hest som jeg havde før...
    jeg synes det er mere ok at tage det med ro og hygge på ham jeg har nu uden at folk skal spørge hvorfor jeg ikke skal til stævne og ikke rider hver dag osv.. men jeg er et meget følsomt menneske og jeg bliver sku ked af det hvis folk kritisere mig så derfor kan jeg ikke bare være ligeglad... men jeg siger dig ham jeg har fundet er nøjagtig som en stor hest at ride, så for mig er det intet andet end perfekt... derfor en ponyhest til mig...

• #31   19. okt 2011
    githa C - Du over fortolker alt for meget det skal du slet ikke.
    Læs hvad jeg har skrevet. Jeg har skrevet gentegende gange at jeg intet har imod at man har en større popo end gennemsnittet, bare man så tænker over hvilken hest man vælger da sadel, mås og hest jo skal gå op i en højere enhed.
    Dvs. hvis man ikke kan være i en 16-17" så skal man nok ikke vælge en hest med en kort ryg.

Læs hvad jeg skriver, læs ikke mellem linjerne og overfortolk.

• #32   19. okt 2011 nej men så overfortolker jeg hvad du skriver men det kan altså ikke tages positivt når man vælger at tage et emne som dette op som rammer og kritisere så mange mennesker, men jeg må jo så indrømme jeg ikke forstår debatten så ? hvis vi taler forbi hinanden.

• #33   19. okt 2011 Jeg syntes faktisk selv at det er rigtig svært at se hvor meget der er for meget for en hest at bære. Jeg kan ikke selv se nogen forreskæl på min store III'er om det er mig som sidder på ham (har været syg i et par måneder nu så vejer nok 55 kg) eller min lillesøster (35 kg) jeg rider skånsomt på ham hver dag (5-10 minutter skridt-trav) og håber at jeg engang vil blive let nok igen til at kunne ride ham en smule mere.

Så kan man sige at man bare skal følge 15% eller 20% reglen men jeg har aldrig rent faktisk kunne finde nogen brugbare undersøgelser som viser at grænsen ligger der. Jeg ved derimod at den regel blev udtænkt til krigsheste, som jo må ha været ret forskællig i type fra både fjordheste og dv'er 170+ i stg. og de har jo nok også lavet ret meget.

Jeg ville virkelig ønske at der var nogen som ville undersøge hvor meget en hest rent faktisk kan bære men indtil da må man vel bare bruge sin sunde fornuft og lytte til ens hest. Jeg har heldigvis aldrig selv mødt nogen som var alt for tunge til deres hest, men syntes tit at jeg ser billeder af folk som Ingengang kan blive i deres sadler fordi de er så meget for store.

• #34   19. okt 2011 Jeg kan kun erklære mig enig med Krikken.
    Jeg vejer 60 kg og mere for min store stærke tinker altså ikke på ryggen!

Er du for bred til hesten, må du løbe ved siden af den, til du ikke er det mere.

• #35   19. okt 2011
    Debatten ligger i at så mange mennesker ikke ligger mærke til at de fylder hele sadelen, hvorfor overvægt er så tabu belagt når det egentligt er et så vigtigt emne set i forhold til hesten, hvorfor folk nær dem der er for store til sadelen intet siger osv.

Nej, det er svært at tage positivt. Men hvis man ikke mener man vejer for meget til sin hest, passer i sadelen og dermed intet gør galt - så burde man heller ikke føle sig ramt af dette emne.

Det er bare et emne jeg syntes der bør være mere fokus på, da jeg mere og mere støder på en sadel og rytter der ikke passer sammen.

• #36   19. okt 2011
    Piwi D - Jeg har faktisk haft fundet en undersøgelse der sagde at hvis hesten fik over 20% på ryggen, så var belastningen for stor.
    Det ærger mig super meget at jeg ikke kan finde den nu.

Sidder på min kærestes computer - det er muligt jeg har gemt dem på min egen under favoritter.

Sådan noget irritere mig - er ellers god til at gemme links!

• #37   19. okt 2011 Fedt, tak for rådet Veo... hold da op en holdning...

Krikken - synes stadig det er meget forskelligt og tror da ikke der er nogen der rider rundt sådan og ikke er klar over det ??

• #38   19. okt 2011 Krikken
    (link fjernet)

• #39   19. okt 2011 Githa: Det er ikke for at støde nogen, men hestenes velbefindende kommer altså før rytterenes.

• #40   19. okt 2011 Veo : jamen det støder !!

• #41   19. okt 2011
    Jeps - det er den jeg tænker på smiley
    Dvs. at det jo sådan set er bevist at øget vægt på hestens ryg = ikke særlig god kombi.

• #42   19. okt 2011 Krikken: tror det er den her du tænker på: http://www.equinews.com/article/horses-weight-carrying-ability-studied

Det er jo så fint hvis man rider på en let hest, 45 minutter hver fjortende dag og hvis den hest ikke har lavet andet end at gå på fold i 4 måneder før men ellers er det jo ikke så brugbart. Der står Ingengang hvilke racer der er testet, det kunne jo både være varmblods, arabere eller spinkle quartere.

• #43   19. okt 2011 Githa: Tja, det gør nok mere ondt på hesten, og den vægter jeg højest.

• #44   19. okt 2011 Uhhh en debat...

Jeg tænker meget meget over det. Jeg knokler for at smide 15 kg, fordi så vil min balance blive bedre samt hestens ryg har bedre af en lettere rytter lige meget hvad man siger

Derfor går jeg lige så tit turer med mine heste som jeg rider dem, for at jeg os får brugt mig.

• #45   19. okt 2011 Well, nu er jeg ikke selv et lille fnug, til gengæld er jeg hestemassør, og jeg bliver nødt til at sige, at det helt sikkert er min erfaring, at små heste med store ryttere generelt får ondt i ryggen eller andre steder.

Dels er det svært at finde et godt match mellem sadel, ryttermås og hestens ryg og dels giver stor vægt også en større "last" som hesten både skal stabilesere mht. balance og selvfølgelig bære på.

Jeg synes selv, at jeg er for stor til at ride, og gør det derfor ikke. Måske ville jeg synes det var ok på en stor hest (fx solid, veltrænet gammeldags oldenborger eller lign.) og jeg vil tippe at jeg vejer ca 75 kg.

Det lyder nemt lidt helligt, men det er jo ikke en menneskeret at smide sig på nakken af ens pony eller hest, og særligt ikke hvis man er for stor.

Og når jeg nu selv er til den noget buttede side, håber jeg ikke at det her kommer til at fremstå nedladende, for sådan er det ikke ment! Jeg vil heller ikke gerne generes pga. størrelse smiley

• #46   19. okt 2011 Veo : jamen vi kan ikke alle veje 60 kg

• #47   19. okt 2011
    Piwi D - Om hesten er fjordhest eller DV vil jeg ikke mene er nogen forskel. Eller jo - men så er det at fjordhesten ryg er kortere og derfor kortere stykke at bære med fx.

Ej heller tror jeg det hjælper at den er trænet og har fået muskler - fjordhesten får ikke en længere ryg af det, bliver ikke højere og kommer ikke til at veje mere.

• #48   19. okt 2011 Det siger jeg bestemt heller ikke! Jeg sagde, at min hest ikke skal have mere end det på ryggen.

• #49   19. okt 2011 du siger det gør ondt op hesten hvis man vejer mere... det er fint du ikke vil have mere op på dine heste det er fint for mig du har den holdning.

• #50   19. okt 2011
    Fededyret & Finken´s mor .
    HØRT :=)

• #51   19. okt 2011
    ES Hestemassage - Fedt at høre noget om det fra en fag person smiley
    Kan sagtens forstå hvad du siger. Nedladende er det jo egentligt ikke, bare fedt at høre en med vægt på der tænker over det, selv er klar over det og indrømmer det.
    Istedet for at blive sur og gå i forsvar smiley

• #52   19. okt 2011 Veo
    Enig. Man må lige tænke på at hesten ikke er bygget til at blive reddet på, tværtimod. Og vælger man at ride hesten så må man sørge for de bedste forudsætninger for ikke at belaste hesten/gøre ting som kunne gøre ondt på den.
    Vi er alle mennesker som af en eller anden grund har et "behov" for at sidde på hesteryg, hesten har ikke et behov for at rende og bære rundt på os.

Jeg bliver ofte harm over at se ryttere der er alt alt for store til deres heste.. ikke at jeg har noget imod rytterne selv men så må man løbe 5-10 km med hesten hver dag eller hver 2. - så får man fjærvægt i løbet af et halvt år og belaster ikke hesten længere.

Hvordan ville det lige se ud hvis jeg satte mig på en shetlænder og red rundt? Det ville da heller ikke være særlig populært, uanset hvor "stærk" man mener at en shetlænder er

• #53   19. okt 2011 75 kg, og en med vægt på ?? undskyld det kommer jo an på hvor høj man er hvis jeg vejede 75 var jeg undervægtig..

• #54   19. okt 2011 Fededyret & Finken´s mor .

Min fuldblod er forholdsvist robust bygget og vejer ca de 600 kg. Han kan IKKE bære de 70-80 kg på ryggen.
    Så at bruge hestens vægt som argument for hvad den må bære.. den synes jeg ikke er god

• #55   19. okt 2011 Jeg får grå hår.
    Hvis man er tyk/for tyk og ikke burde ride, når man vejer sølle 60-75 kg.
    Men syns denne debat nemt viser hvilket overfladistk/vægtfikseret samfund vi lever i.
    Det er uanset om det bliver pakket ind i fine ord og omsorg for hesten, eller ej.

• #56   19. okt 2011 Krikken: det kan skam også godt være at der ikke er så meget forreskæl på hvor meget en fjordhest og en dv kan bære men man ved det jo faktisk ikke før der er blevet undersøgt. Men kunne godt forrestille mig at fx nogle af de engelske ponyracer (som er avlet til at bære) ville kunne bære mere end andre på samme størrelse. Vi ved det jo bare ikke, for det er ikke undersøgt.

Der er faktisk også en teori om at heste med kortere rygge kan bære mere, hvis det passer er der jo så også mindre plads at fordele vægten på.

• #57   19. okt 2011 Stella

Det kommer jo an på hvilken hest der er tale om. Selvfølgelig kan man veje mere end lige det hvis man vælger en robust oldenborger eller lign, men man skal da ikke sidde på en araber.

Man kan også være "tynd" men have mange muskler - og i sådanne tilfælde vil man OGSÅ veje for meget. Det er altså ligegyldigt om det overskydende vægt er "blødt" eller "hårdt" smiley

• #58   19. okt 2011 Piwi

Min fuldblod på 600 kg med MEGET kort ryg falder sammen hvis min TYNDE kæreste på 75 kg sætter sig på ham.

• #59   19. okt 2011 Men undersøgelsen der linkes til er bla. baseret på stress. Er det så ikke bare at smide sig selv op på hesten med en pulsmåler eller hvad man kan finde på, og så kigge med sin sunde fornuft, og spørger sig selv ''Er min hest okay med at jeg rider på den?''

Og derefter gentage det med en lettere rytter..

Har man så i princippet ikke svaret på, om man er for stor til sin hest, eller det bare mig? smiley

• #60   19. okt 2011 Camilla

Jeg vil bestemt mene at rytteren er for stor.

• #61   19. okt 2011 Angelika: det er jo et ret godt bevis på at man ikke bare kan sige 20% også måske også et bevis på det der med at det med korte rygge ikke holder smiley

Til sammenligning har jeg et par gange da jeg vejede 50 siddet på min søsters store robuste shetlænder i fem minutter hvor han har været helt "yay nu skal vi ud og trave!" om han har haft en smule ondt kan jeg jo ikke vide men han var ihvertfald langt fra ved at falde sammen xD

• #62   19. okt 2011 Piwi

Helt enig med at de 20% langt fra holder hver gang.
    Selvfølgelig skader det ikke at hesten én gang eller to belastes med 25% af sin egen vægt, det skal bare ikke være ofte og da slet ikke hver dag.

• #63   19. okt 2011 Sascha: det med pulsmåleren var en rigtig god ide, tror jeg faktisk jeg vil ud og prøve når min ryg får det bedre.

• #64   19. okt 2011 Spændene med pulsuret

Min hest har en start puls på 45 og en slut puls på 45, nogen gange er start puls på 56.

• #65   19. okt 2011 Camilla, der er et godt bevis på at rytteren faktisk ikke kan være i sadelen... Hennes numse fylder jo hele sadelen, det er ikke plads til en håndsbredde som bliver anbefalet.. Men det er heller ikke så merkelig, da sadelen er en ponypute, der måske er 14''?
    Når man ser på billedet også så kan man godt se hesten ryg "henger" lidt ekstra os.. Dvs, det er tungt til den.

ES Hestemassage: Applaus til dig! Rigtig godt indlæg.. Specielt siden du er uddannet inden hestens helbred.. smiley

• #66   19. okt 2011 jeg synes det har været ret spænden læsning, denne her debat, jeg har selv været en af dem der har haft for meget på mine hofter ( nu er der næsten ingenting og gud hvor jeg fryser) selvfølige skal hest og rytter passe sammen, men noget jeg synes er meget vigtig er at der er balance i ridning har set så tit at rytter sider skævt på hesten, og det må gøre mere skade end en der vejer lidt for meget, samt en sadel der ikke ligger rigtig.jeg tænker på hvad med dem der gå til rideundervisning, og måske gå ridelære og tænker hun/han er nu for tyk til at ride men siger ridelæger ???? og ville du i kunne sige til en hey du, du er for tyk til at ride ...........ville du det ????

• #67   19. okt 2011 Fuck det er latterligt smiley ! En overvægtig rytter gør fanme ikke mere skade en end tynd pind der ikke kan ride. Så luk nu Ffs , og find på noget andet at lave istedet for at nedgøre andre, så i lige kan føle jer hævet over andre for en stund

• #68   19. okt 2011 Jeg er overvægtig og rider en islænder og jeg er godt klar over det.

Men det er bare ikke at tabe sig da det er psykisk det ligger.

Men jeg har tilgengæld også arbejdet med min ismules muskler så hun ville kunne holde til det. Det har været langsom proces men det har virket.

Og nej jeg skammer mig ikke da det i sidste ende vil være mit eget problem og ikke andres. Egoistisk ja... Men nu har jeg bare ikke andre valg muligheder når jeg rider islænder stævner.

• #69   19. okt 2011 Hvem nedgøre? Det er en diskussion ligesom alt andet, kan man ikke tage det og synes det er latterligt, så klikker man jo bare uden om (;

• #70   19. okt 2011 Det handler såvist ikke om at nedgøre andre, det er jo en spennende debat.. Hvorfor skal det være okay å sige til en tynd person at hun/han er en tynd pind, men om en person har lidt mer til den gode side så kan man ikke sige det???

En tynd/normal rytter med GOD balanse gør mindre "skade" end en tung rytter med GOD balanse.. Hvorfor skal det komme op i alle debatter? Det er vekt/sadel/hest der er til debat nu, ikke dårlige tynde ryttere vs. gode "tykke" ryttere. (og jeg skriver "tykke" fordi det nødvendigvis ikke behøver være vekten der gør at tyngdepunktet er fejl, det kan også være højden.)
    Jeg bliver så træt av å høre den samme setning om og om og om og om igen..

Diana L: jeg ville ikke sagt at en person er for tyk til at ride.. Men jeg ville ikke sat den personen på en pony, men på en godt musklet hest, så personen kan lære å ride lige som andre, og få en god tur.

Jeg synes dog det skulle været mer teori ind i rideskoler, der omhandler kost og helse både på hest og rytter. Mange bruger flere tusinde i kiropraktor, massasje, spesialkost og alle mulige tilskud til sine hypper, men omkring aldrig noget til sig selv..

Så må jeg også sige at "dødvækt" er værre end en normalvæktig rytter med mye muskler. Muskler er tunge, men på en anden måde, siden man har kontroll over musklene.. Det kan man altså ikke have over fett..

• #71   19. okt 2011 Hege S
    er helt enig i det du siger, jeg mener at alle skal have lov til at ride, og som du skiver finder man den hest eller pony som passer :O)

• #72   20. okt 2011 er gravid og mega stor nu, så tror faktisk på at min bagdel er ved at være for stor nu til sadlen. smiley men men så der jo noget at kæmpe for når jeg kommer på den anden side af fødslen. vi søgte meget efter en sadel, der var ok kort og stadig en 17 tror jeg det er.
    ja det ikke fedt at snakke vægt, ihvertfald ikke når man vejer for meget.
    Men igen dette er jo kun et problem af mange, faktisk kan du jo ødelægge lige så meget, hvis sadlen bliver lagt forkert, eller folk ikke får en sadel tilpasset. ja en smule for lang sadel, det betyder at selv om pigen der ridder ikke vejer meget, kan ødelægge ryggen på hesten.

så når folk ender ud med en sur hest, en hest der bukker, og ikke lystre ja så enten sender de dyret vider! eller får en kiropraktor beridder ud, der kan fortælle dem hesten har ondt og siger fra.

Og ja så vil jeg da også i samme forum sige, mange siger hvad kan hesten bære...
    Hvis din hest er bygget korrekt op fra jorden så den har muskler i ryggen og bær korrekt med bagdelen, så kan de bære meget, rigtig meget. men er den sænket i ryggen uden muskle og går uden korrekt bæring, så skal den jo reelt slet ikke have rytter på, da det vil være smertefuldt at bære en rytter rundt. og den vil ikke kunne løfte ryggen op og opbygge de muskler den skal have. folk har travlt, og heste skal helst kunne det hele på den halve tid. det syntes jeg oftere jeg ser, end folk som er for store til deres sadler.

• #73   22. okt 2011 æv det var da en skam jeg ikke så denne debat noget før. men jeg skriver på den, selvom den er lidt gammel...

Jeg har tit tænkt på hvad bom-sadelsælgere fortæller deres overvægtige kunder... i den bomløse verden er det jo ret konsekvent at sælgeren er ærlig og siger eller skriver at sadelen i str 0 er til folk med bukser der er mindre end 34, sadel str. 1 er til bukser str 36-40, mener jeg, og sadel str. 2 er til folk med en rumpe der ikke kan være i de tidligere nævnte modeller, i øvrigtt anbefaler de trykfordelende underlag- specielt hvis rytteren bruger store bukser....så længe længden på sadlen i øvrigt passer hesten - og så vidt jeg har læst mellem linierne, anbefaler man ikke en bomløs sadel til personer på den tungere side af 80 kg....

Sådan er det jo let nok at viderestille en tungere rytter til bomsadel sælgeren, der så et eller andet sted står med aben og skal fortælle en potentiel kunde at "hesten er for lille til den slags sadel, som rytteren burde ride med"...eller hvordan man nu formulerer den slags ... jeg tror ikke jeg kender så mange butiks-ansatte som siger "du er for tyk til din hest" uden at få armen vredet om på ryggen først...

sur kunde og ingen salg, men et eller andet sted står en glad hest uden øm ryg- eller tilfreds kunde, penge i kassen og en hest der måske får lidt ondt i ryggen som evt. endda giver mersalg af omstopninger, specialunderlag og til slut en anden, tredie, fjerde sadel som heller ikke passer?? tja, hvad skal man vælge???

Jeg hader det tabu der er omkring folks vægt... det er som om jeg skal være flov over at jeg kan se forskel på en der er normalvægtig og en der er tyk... og at det er mig der er noget galt med, hvis jeg mener det faktisk er den tykke der er noget galt med...

man må gerne være tyk, for min skyld ingen alarm, men jeg foretrækker tykke mennesker som godt selv kan se de er tykke og ikke forventer at jeg skal lade som om de ikke er det, for gu´ er der da forskel på at veje 50 og 90 kg, og de ting man kan og ikke kan, når man har 40 kg til forskel...

• #74   23. okt 2011 Kia: Helt enig smiley

Kommentér på:
Overvægt - et ømtåleligt emne

Annonce