Seneskade og overvægt {{forumTopicSubject}}
Hey alle heste-kyndige mennesker!
Jeg har et lille problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med at løse.
Min hest har været så uheldig at påføre sig en seneskade på en ydre bøjesene. Det er ca. 3,5 uge siden. Alt med selve seneskaden går fint. Hun går med uldbandage og får den ro hun skal have.
Mit problem er bare, at hun er ret tyk. Hun er blevet rigtig tyk bag på maven, og jeg kan kun forestille mig det bliver værre, nu når det lækre sommergræs også er på vej.
Så mit spørgsmål til jer - Har i nogen ideer om, hvad jeg kan gøre for at forhindre hende i at blive endnu tykkere. Motion, ridning og longering er ude af billede, da hun jo skal have ro.
Hun har for nogle år siden gået med "mundkurv" et par uger i sommeren, men jeg er meget modstander af det. Så hvis i har nogle andre ideer, tager jeg i mod dem med kyshånd!!
(Det skal lige siges, at jeg selvfølgelig har skåret væsentlig ned på hendes daglige mængde af korn og wrap)
Hilsen en lidt fortvivlet hesteejer!
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 19
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Og så ville jeg give wrap i slowfeeder net, men sørge for at den så vidt muligt hele tiden har noget, så den ikke foræder sig når der bliver fyldt op
mar 2007
aug 2008
Tusind tak for svarende!
mar 2007
Lige nu er græsset jo ikke et problem, men der går ikke længe før det kan blive det.
Hvor længe skal din hest stå stille endnu?
aug 2008
mar 2007
Men kan du ikke begynde at skridte den før på hårdt underlag? Det skal selvfølgelig være i samråd med dyrlægen.. For det kunne jo også give lidt ekstra motion hvis du kunne skridte den eller gå tur med den 30-60 min om dagen om en måneds tid.
aug 2008
mar 2007
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Han kom på 3x3 M fold, som blev flyttet hver dag, så han fik en ny græsfold hver dag - han var på fold ca 10-12 timer dagligt. Når han stod inde i boks, så var der halm at gumle på. KUN vit/min tilskud 150 g dagligt, givet af to omgange sammen med en lille håndfuld lucerne.
Foldstørrelsen blev øget løbende over de følgende måneder, fra 5x5 til 10 x 10 til 20 x 20 M - efter 3 måneder alm foldstørrelse.
Jeg startede med at trække små ture på hård bund lige fra han var haltfri, dvs 3 dage efter han fik skade - 3 x 5 min dagligt de første par uger, herefter stigende ret hurtigt til 30 min gåtur dagligt på asfalt/grusvej.
Herefter stigende op til 2 timers trækketure dagligt 5 x ugentligt de følgende måneder.
Fordelen med afgrænset græs + gåture var at både hesten og jeg tabte os - aldrig har han set så flot ud i form, og jeg tabte 6 kg på 3 måneder
Det skal så også siges, at han er en af de gode historier - efter 12 måneder gik han stævne på samme plan som før skade dvs MB0 dressur på C-pan, og 18 måneder efter skaden gik han MA på C-plan.
Mvh Charlotte
aug 2008
jan 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 93
Du kan overveje at sætte din hest på jordfold halvdelen af dagen (første halvdel er bedst), på denne måde er sukkeret blevet brændt ud af græsset af solen og det er ikke så slemt.
Der ud over er seneskader jo langvarige skader, jeg har selv haft held med at lave noget tricks træning, på denne måde aktivere du hestens hoved uden at den behøver at belaste benene.
Seneskade og overvægt